Pagina 1 van 3
Treinbotsing na ontsporing in Pepinster (4 lichtgewonden)
Geplaatst: 28 jan 2011, 11:56
door BartB
Bron:
http://destandaard.be/artikel/detail.as ... 110128_031
Trein ontspoort in Pepinster
"In Pepinster is een trein ontspoord en gebotst met een andere trein. Daarbij vielen vier lichtgewonden. Een reporter van De Standaard zat toevallig op een van de twee voertuigen.
Een trein die onderweg was van Oostende naar Eupen ontspoorde omstreeks 10.30 uur ter hoogte van het station van Pepinster, en botste zo met een stilstaande trein die van Verviers naar Luik zou rijden. 'Om een of andere reden zijn de laatste paar wagons van de trein losgekomen en ontspoord', vertelt De Standaard-reporter Nikolas Vanhecke, die meer vooraan op de trein naar Eupen zat.
Infrabel bevestigt het verhaal. De spoorwegbeheerder weet nog niet waarom de drie laatste wagons van de sporen zijn geraakt. Zowel het parket als de spoorwegen zelf hebben experts gestuurd om het incident te onderzoeken.
De hulpdiensten waren snel ter plaatse. In de ontspoorde wagons hadden vier reizigers kneuzingen opgelopen. 'Paniek was er niet. We voelden niet veel meer dan een lichte schok,' gaat Vanhecke verder. 'Het personeel was wel even zenuwachtig, maar het werd al snel duidelijk dat het om een niet al te ernstig ongeval ging.'
Na een twintigtal minuten mochten de reizigers de trein verlaten en via de sporen terugwandelen naar het station van Pepinster.
Het treinverkeer ligt volledig stil op de lijn tussen Pepinster en Verviers. Er worden bussen ingelegd."
Het ziet er toch vrij lelijk uit op de foto.
Edit:
Betere foto op SudPresse:
http://www.sudpresse.be/actualite/faits ... 4031.shtml?
De trein die is aangereden is een Break met nr 373.
Re: Treinbotsing na ontsporing in Pepinster (4 lichtgewonden
Geplaatst: 28 jan 2011, 12:25
door tt44ta46
Wat ik op de foto merk is een ontspoord I6 of I10 rijtuig, dat nog maar net aan haar 200 km/u. - loopbaan is begonnen.
Laat ons hopen dat er dáár niets mee scheelde...
Greetz
Sven
Re: Treinbotsing na ontsporing in Pepinster (4 lichtgewonden
Geplaatst: 28 jan 2011, 12:55
door bobke
Ja, die stuurstand van die break is wel perte totale.
Raar, hoe kunnen nu die drie laatste rijtuigen ontspoort zijn, terwijl de loc en de overige 9 rijtuigen die ervoor hangen niet?
Re: Treinbotsing na ontsporing in Pepinster (4 lichtgewonden
Geplaatst: 28 jan 2011, 13:12
door BartB
bobke schreef:Ja, die stuurstand van die break is wel perte totale.
Raar, hoe kunnen nu die drie laatste rijtuigen ontspoort zijn, terwijl de loc en de overige 9 rijtuigen die ervoor hangen niet?
De loc hing vanachter:
http://portfolio.sudpresse.be/main.php?g2_itemId=661086
Dus de laatste 2 rijtuigen en de loc zijn losgekomen.
Re: Treinbotsing na ontsporing in Pepinster (4 lichtgewonden
Geplaatst: 28 jan 2011, 13:12
door carlos
bobke schreef:Ja, die stuurstand van die break is wel perte totale.
Raar, hoe kunnen nu die drie laatste rijtuigen ontspoort zijn, terwijl de loc en de overige 9 rijtuigen die ervoor hangen niet?
trein Oostende - Eupen trekduw met locomotief in duw richting Eupen.
In de Standaard staat trouwens dat de 2 laatste rijtuigen plus loc ontspoord zijn (reporter zat op de trein)
Re: Treinbotsing na ontsporing in Pepinster (4 lichtgewonden
Geplaatst: 28 jan 2011, 13:44
door Paul
De foto in Sudpresse geeft nochtans de indruk dat de (duwende) loc zelf op de sporen is gebleven.
Re: Treinbotsing na ontsporing in Pepinster (4 lichtgewonden
Geplaatst: 28 jan 2011, 13:51
door Stef
Inderdaad het is de 1350 die met sluitseinen te zien is op de foto's, ook hier:
http://www.deredactie.be/permalink/1.951364
Dus van "loskomen" kan dan geen sprake zijn, lijkt mij... Eerder een ontsporing van de eerste 2 of 3 wagons (kant stuurstandrijtuig).
Re: Treinbotsing na ontsporing in Pepinster (4 lichtgewonden
Geplaatst: 28 jan 2011, 14:26
door BartB
Stef schreef:Inderdaad het is de 1350 die met sluitseinen te zien is op de foto's, ook hier:
http://www.deredactie.be/permalink/1.951364
Dus van "loskomen" kan dan geen sprake zijn, lijkt mij... Eerder een ontsporing van de eerste 2 of 3 wagons (kant stuurstandrijtuig).
Meer fotos staan op Belga:
http://picture.belga.be/belgapicture/ed ... tml?page=4
Vooral op de laatste is goed te zien dat de 2 wagons aan de loczijde zijn ontspoord en de andere wagons een stukje verder zijn gebolt.
Op SudPresse staat uitgelegd wat vermoedelijk de oorzaak is volgens Infrabel:
"Même s'il est encore trop tôt pour pouvoir tirer des conclusions, il semble que les deux dernières voitures du train IC Ostende-Eupen qui circulait à contre voie, à la suite de travaux de rénovation de voie à hauteur de Olne, ont déraillé en franchissant un aiguillage, avant de percuter le train à destination de Liège-Palais qui était à l'arrêt, a expliqué Benoît Gilson, manager communication chez Infrabel. "
Wat ik er kan van maken is dat de IC in tegengestelde richting reed wegens werken ter hoogte van Olne en dat de laatste 2 wagons ontspoord waren door over een wissel te rijden en dan inreden op een lege break die er stond.
Re: Treinbotsing na ontsporing in Pepinster (4 lichtgewonden
Geplaatst: 28 jan 2011, 14:58
door Marcad
halo,
Op de forum "machinistes de la sncb", heeft een TB dit geschreven:
<<
Je roule régulièrement sur cette ligne et je sais que les aiguillages à cet endroit ne sont pas agréables a prendre en position déviée, au-delà de 30 km/h on sent les roues cogner.
>>
En wat een reeks voor de MS 373:
- 14/11/2004 ontspoord Vorst na aanrijding met leeg stel van Vauban
- 23/7/2002 beschadigd te Lede na koppelingsbreuk (met 358, 361 en 388)
Laatste revisie : 29-07-10 - heeft ook TBL1+
Groeten
M
Re: Treinbotsing na ontsporing in Pepinster (4 lichtgewonden
Geplaatst: 28 jan 2011, 16:09
door Darko
tt44ta46 schreef:Wat ik op de foto merk is een ontspoord I6 of I10 rijtuig, dat nog maar net aan haar 200 km/u. - loopbaan is begonnen.
Laat ons hopen dat er dáár niets mee scheelde...
Greetz
Sven
Tlijkt me idd een 1steklasse afdeling uit de I6 of I10 reeks (omdat het blauw onderaan hoger komt en de ramen ook anders zijn)
Elke ICa trein rijdt op mijn gevoel nu met zo 1 rijtuig ergens tussen..
Re: Treinbotsing na ontsporing in Pepinster (4 lichtgewonden
Geplaatst: 28 jan 2011, 16:10
door Bimmer
Wel raar. Ik denk dat we toch serieus kunnen twijfelen aan de veiligheid van de Belgische spoorwegen.
- Ramp vermeden in Ninove
- Sein overschrijding in Halle
- Ontsporing in Pepinster
En dat allemaal in nog geen week tijd

.
Re: Treinbotsing na ontsporing in Pepinster (4 lichtgewonden
Geplaatst: 28 jan 2011, 16:44
door Darko
Bimmer schreef:Wel raar. Ik denk dat we toch serieus kunnen twijfelen aan de veiligheid van de Belgische spoorwegen.
- Ramp vermeden in Ninove
- Sein overschrijding in Halle
- Ontsporing in Pepinster
En dat allemaal in nog geen week tijd

.
tis idd veel op een week tijd
Re: Treinbotsing na ontsporing in Pepinster (4 lichtgewonden
Geplaatst: 28 jan 2011, 16:48
door calabria
Is dat nu gewoon een wat vervormde foto of is die rail onderaan op de foto echt krom?
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/b ... kPepinster
Re: Treinbotsing na ontsporing in Pepinster (4 lichtgewonden
Geplaatst: 28 jan 2011, 16:53
door Stef
Daar ik de foto's van belga niet kan openkrijgen, zie ik ze wel op hln.be:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/art ... ster.dhtml
Daar is goed te zien dat er aan de wissel ook 1 en ander krom is.
Re: Treinbotsing na ontsporing in Pepinster (4 lichtgewonden
Geplaatst: 28 jan 2011, 17:04
door BartB
Stef schreef:Daar ik de foto's van belga niet kan openkrijgen
Probeer anders
http://picture.belga.be/ en dan editorial en dan zoeken naar Pepinster.