herentals... Wissel
Geplaatst: 31 jan 2011, 13:33
http://www.gva.be/antwerpen/turnhout/fl ... opt-2.aspx
De lang beloofde wissel, die het treinverkeer in het Herentalse station moet versnellen, komt er in juni. Dat zegt directeur-generaal Luc Van Steenkiste van Infrabel.
Infrabel gaat bij het station van Herentals eindelijk de wissel aanleggen die ervoor zorgt dat de inkomende trein uit Turnhout en de uitrijdende trein naar Mol niet meer op hetzelfde spoor rijden. Nu moeten ze op elkaar wachten om het station in en uit te rijden. Dat zorgt soms voor gemiste aansluitingen en voor lange files bij de spooroverweg aan het station.
Spoorwegbeheerder Infrabel maakte op een vergadering van het Regionaal Overlegcomité Kempen (Resoc) ook bekend dat in april wordt begonnen met de verdere ondertunneling van de sporen in Herentals, tot bij spoor 3. Reizigers moeten er dan niet langer rond 200 meter groene konijnendraad lopen om spoor 3 te bereiken.
Te weinig rijtuigen
“Nu nog meer dubbeldeksrijtuigen aan de spitsuurtreinen van Turnhout naar Brussel toevoegen”, zegt het Herentalse gemeenteraadslid en treinreiziger Guy Paulis (LDD). “Normaal moeten die treinen acht rijtuigen hebben, maar vaak zijn het er maar vijf of zes. Dat zorgt voor overvolle treinen. Soms blijven er in Lier zelfs mensen op het perron achter, omdat ze niet meer meekunnen.”
Infrabel erkent dat de treinen die om 6.05u en 7.05u in Turnhout vertrekken niet altijd acht rijtuigen tellen, omdat er vaak defecte wagons in de werkplaatsen staan. In december zouden er zowat bij de helft van de rijtuigen problemen zijn geweest door indringing van sneeuw in de elektronicasystemen. Infrabel en voogdijminister Inge Vervotte (CD&V) beloven beterschap, al geven ze bij Infrabel mee dat er geen reserve aan dubbeldekswagons is.
Ontdubbeling
Infrabel liet ook verstaan dat het splitsen van het spoor tussen Tielen en Herentals niet in het verschiet ligt. Voor die verdubbeling ijvert een aantal CD&V-parlementsleden. Maar ten eerste wettigt het aantal opstappende reizigers in Turnhout zo’n gigantische investering niet, bovendien is het kruisingsstation in Tielen net ontworpen om zo’n dubbel spoor tot in Herentals overbodig te maken.
Marc Helsen