Nederlandse spoornet verouderd ?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Jerommeke

Nederlandse spoornet verouderd ?

Bericht door Jerommeke »

Nederland beschikt momenteel over een bovenleiding spanning van
1500 V, afgezien van de HSL lijn en de Betuwe route die 15Kv hebben of moeten krijgen.
1500 is dus een 'ouderwetse' bovenleiding spanning waar in Europa meestal 15Kv geld is hier in Nederland wordt dus als sinds 1935 1500v gehanteerd.
Mede door een aantal ontsporingen als gevolg door de 'warmte' waarbij de spoorstaven uitzetten (kattenrug) dan wel uit hun verband kwamen ben ik er langzaam aan het denken dat het Nederlandse spoor net verouderd is.
Slecht onderhouden mag het ook genoemt worden omdat dit jaar al twee keer er een computer storing was in Utrecht waar door treinverkeer in midden Nederland niet mogelijk was.

Wat ik me afvraag is; is er in Belgie en Frankrijk ook dergelijke problemen met de warmte waarbij het spoor uitzet.

Graag wil ik de mening weten van Nederlandse spoor/trein fanaten over het spoor net in Nederland, ik deze werkelijk verouderd?

Vier gewonden bij trein-ontsporing Zwammerdam

Gepubliceerd op vrijdag 30 juni 2006

UTRECHT (ANP) - Op het traject Bodegraven-Alphen aan den Rijn is vrijdagmiddag ter hoogte van Zwammerdam een passagierstrein ontspoord. Daarbij zijn vier mensen gewond geraakt, van wie er een met rugklachten naar een ziekenhuis is gebracht.

De drie anderen konden ter plaatse worden behandeld, meldde een woordvoerster van het Korps landelijke politiediensten (KLPD). Het treinverkeer ter plekke ligt stil voorlopig. Spoorbeheerder ProRail verwacht dat de stremming zeker tot zaterdag 12.00 uur gaat duren.

Volgens het KLPD is een treinstel gaan slingeren en daarna met een as buiten de rails terechtgekomen. Oorzaak is vermoedelijk het uitzetten van de spoorstaven door de hitte. In de trein zaten ongeveer honderd reizigers. Zij zijn met bussen verder vervoerd. Veel reizigers zijn door vrienden of kennissen opgehaald, omdat zij in de buurt wonen.

Stoptrein naar Leiden

De ontspoorde trein was de stoptrein naar Leiden die kort na 15.00 uur uit Utrecht was vertrokken. Reizigers op dit traject moeten rekenen op een halfuur vertraging. Er rijden bussen op het traject.

Bron: planet.nl
Afbeelding Katterug
Steven

Bericht door Steven »

hhee in europa word zover ik weet volop de 25 kv gepromoot en niet de 15 kv, hoeveel de verhouding momenteel tussen beide soorten is weet ik ni, daarvoor zou je alle km's lijn moeten optellen van iedere soort
Mark7758
Contacteer:

Bericht door Mark7758 »

Het net is niet verouderd.
Het NS net is een van de drukste spoorwegnetten van de wereld.
Wat betreft de bovenleiding.
Ja. NS gaat ooit om naar de 25KV maar wat gaat dat kosten. En wie moet dat betalen. Dus doen we het in kleine stapjes.
En wat betreft onderhoud. In geheel Europa kennen we spoorspattingen en seinstoringen door de warmte.
Het nadeel van NL is dat we geheel geprivatiseerd zijn wat te veel communicatie problemen opleverd van wie beheert wat en moet wat herstellen. En we willen allemaal winst maken. Dus de klant mag extra dokken.
Mijn mening als oud NSer met iets te veel ervaring waar het allemaal kan mislopen in de buitendienststellingen als de reiziger weer eens met de bus moet.
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Steven

Bericht door Steven »

Mark7758 schreef:Het net is niet verouderd.
Het NS net is een van de drukste spoorwegnetten van de wereld.
Wat betreft de bovenleiding.
Ja. NS gaat ooit om naar de 25KV maar wat gaat dat kosten. En wie moet dat betalen. Dus doen we het in kleine stapjes.
En wat betreft onderhoud. In geheel Europa kennen we spoorspattingen en seinstoringen door de warmte.
Het nadeel van NL is dat we geheel geprivatiseerd zijn wat te veel communicatie problemen opleverd van wie beheert wat en moet wat herstellen. En we willen allemaal winst maken. Dus de klant mag extra dokken.
Mijn mening als oud NSer met iets te veel ervaring waar het allemaal kan mislopen in de buitendienststellingen als de reiziger weer eens met de bus moet.
dat van die communicatie beginnen wij nu ook te merken in belgie da er daar al is fouten mee gebeuren, maar waar een wil is , is weg zeker?
wimpiespoor

Bericht door wimpiespoor »

Mark7758 schreef: Het nadeel van NL is dat we geheel geprivatiseerd zijn wat te veel communicatie problemen opleverd van wie beheert wat en moet wat herstellen. En we willen allemaal winst maken. Dus de klant mag extra dokken.
"We"is helemaal niet geprivatiseerd. Zowel Prorail als NS zijn 100% eigendom van de staat. NS is gehouden zich als een commerciële onderneming op te stellen (winstmaximalisatie) binnen de door de concessie bepaalde randvoorwaarden waarmee het maatschappelijk belang moet worden gewaarborgd. Prorail is weliswaar een NV, maar daar staat de maatschappelijke functie voorop binnen de randvoorwaarde dat het bedrijf zijn continuïteit waarborgt.
Ik zie als belangrijkste probleem de enorme inzichzelfgekeerdheid van Prorail en in mindere mate van NS. Buitenstaanders worden consequent als "dom" behandeld. Wee je gebeente als je als buitenstaander letterlijk of figuurlijk binnen de beheersgrens van Prorail komt. Oorzaken van storingen worden nooit publiek gemaakt (wat leidt tot geruchtenvorming) en uiteindelijk worden alle problemen afgedaan met de dooddoener dat het om het drukste spoorwegnet van Europa gaat (wat iedereen lijkt te geloven).
Het meest ergerniswekkende is, dat NS en Prorail het nog normaal lijken te vinden ook, dat bij 1 cm sneeuw de wissels niet meer werken en treinen defect raken en dat bij twee dagen zomerwarmte computers uitvallen en de rails op talloze plaatsen spatten.
Wim
Mark7758
Contacteer:

Bericht door Mark7758 »

Je bedoelt bij computers die uitvallen, de airco van een verkeersleiding.
Het wordt hier en daar dan 40 graden in die gebouwen en het gebeurt regelmatig.
Ja dan zijn er van die Treindienstleiders die zeggen ik stop er mee. Dit is onmenselijk. En geef ze eens ongelijk met 40 graden.
(Dit is al een paar keer gebeurt.)
Pierre

Bericht door Pierre »

Grappig dat je hierover begint Jerommeke, net vandaag viel in Roosendaal de stroom uit. Voorspeller worden? :)
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Misschien dat Prorail ook maandelijks maar 0,20 euro uitgeeft aan infrastructuur! :lol: :P
Jerommeke

Bericht door Jerommeke »

Mark7758 schreef:Je bedoelt bij computers die uitvallen, de airco van een verkeersleiding.
Het wordt hier en daar dan 40 graden in die gebouwen en het gebeurt regelmatig.
Ja dan zijn er van die Treindienstleiders die zeggen ik stop er mee. Dit is onmenselijk. En geef ze eens ongelijk met 40 graden.
(Dit is al een paar keer gebeurt.)
Mijn ex-schoonvader is machinist die vertelde dat het soms ook wel 40 graden is in een cabine
Laatst gewijzigd door Jerommeke op 05 jul 2006, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mark7758
Contacteer:

Bericht door Mark7758 »

En nog wel warmer ook. Neem eens een diesel.
Maar daar kan je nog wat lucht krijgen door met ramen en deuren open te rijden. Of kom eens werken in een Relaishuis met Prikspanningspoorstroomlopen. Dan loopt de temperatuur op tot in de 50 graden. Heerlijk voor een winterse dag. Maar in de zomer???
Steven

Bericht door Steven »

idd een loc die ettelijke uren in de zon aan de kant heeft gestaan, zoals een 11/12/21/27 met zijn grote glaspartijen, kan serieus warm worden.
zover ik weet kan het dan tot over de 60 graden zijn als je net opstapt.

ooi is de test gedaan in vorst op de oude M5 dubbeldeksrijtuigen die ettelijke uren zonder verluchting in de zon hadden gestaan, de thermometer wees 57 graden aan toen ze hem gingen nazien.
enrico

Bericht door enrico »

door de warmte kunnen de kabels het eens begeven...
wimpiespoor

Mark7758 schreef: Het wordt hier en daar dan 40 graden in die gebouwen en het gebeurt regelmatig.
a. als dat waar is: dat wordt dus nooit verteld, een goed voorbeeld dus van de onheldere en verhullende communicatie van Prorail (om het diplomatiek te zeggen)
b. als dat regelmatig voorkomt: een probleem dat met weinig kosten zou moeten kunnen worden opgelost en veel ellende zou bespraren
c. een en ander staat in schrille tegenstelling tot de luxe en overdadigheid van het Prorail hoofdkantoor in Utrecht; over prioriteiten gesproken van deze organisatie.
Wim
Mark7758
Contacteer:

Bericht door Mark7758 »

wimpiespoor schreef:
Mark7758 schreef: Het wordt hier en daar dan 40 graden in die gebouwen en het gebeurt regelmatig.
c. een en ander staat in schrille tegenstelling tot de luxe en overdadigheid van het Prorail hoofdkantoor in Utrecht; over prioriteiten gesproken van deze organisatie.
Wim
Je bedoelt HGB III. Dat pand dat te veel te dik is en in de kelder de ramen en deuren niet open kunnen. Geen Airco en een lucht als of je in het lijkenhuis rondwandelt.???? Sorry heb er lang genoeg gewerkt. Werken voor Prorail doe ik niet meer in dat gebouw. Wil niet iedere dag hoofdpijn van de bedorven lucht.
wimpiespoor

Mark7758 schreef: Je bedoelt HGB III. Dat pand dat te veel te dik is en in de kelder de ramen en deuren niet open kunnen. Geen Airco en een lucht als of je in het lijkenhuis rondwandelt.???? Sorry heb er lang genoeg gewerkt. Werken voor Prorail doe ik niet meer in dat gebouw. Wil niet iedere dag hoofdpijn van de bedorven lucht.
Ik bedoelde HGB II: het restaurant heeft nog net geen michelinster.
En over HGB III gesproken: Het is er in ieder geval koeler dan in het kantoor waar ik werk (zonder airco) en je hoort mij niet klagen. En het toppunt: wel geld voor een soort vliegende schotel op het dak maar geen geld voor de core-business!!!!
Wim
Plaats reactie