1500 V, afgezien van de HSL lijn en de Betuwe route die 15Kv hebben of moeten krijgen.
1500 is dus een 'ouderwetse' bovenleiding spanning waar in Europa meestal 15Kv geld is hier in Nederland wordt dus als sinds 1935 1500v gehanteerd.
Mede door een aantal ontsporingen als gevolg door de 'warmte' waarbij de spoorstaven uitzetten (kattenrug) dan wel uit hun verband kwamen ben ik er langzaam aan het denken dat het Nederlandse spoor net verouderd is.
Slecht onderhouden mag het ook genoemt worden omdat dit jaar al twee keer er een computer storing was in Utrecht waar door treinverkeer in midden Nederland niet mogelijk was.
Wat ik me afvraag is; is er in Belgie en Frankrijk ook dergelijke problemen met de warmte waarbij het spoor uitzet.
Graag wil ik de mening weten van Nederlandse spoor/trein fanaten over het spoor net in Nederland, ik deze werkelijk verouderd?
Vier gewonden bij trein-ontsporing Zwammerdam
Gepubliceerd op vrijdag 30 juni 2006
UTRECHT (ANP) - Op het traject Bodegraven-Alphen aan den Rijn is vrijdagmiddag ter hoogte van Zwammerdam een passagierstrein ontspoord. Daarbij zijn vier mensen gewond geraakt, van wie er een met rugklachten naar een ziekenhuis is gebracht.
De drie anderen konden ter plaatse worden behandeld, meldde een woordvoerster van het Korps landelijke politiediensten (KLPD). Het treinverkeer ter plekke ligt stil voorlopig. Spoorbeheerder ProRail verwacht dat de stremming zeker tot zaterdag 12.00 uur gaat duren.
Volgens het KLPD is een treinstel gaan slingeren en daarna met een as buiten de rails terechtgekomen. Oorzaak is vermoedelijk het uitzetten van de spoorstaven door de hitte. In de trein zaten ongeveer honderd reizigers. Zij zijn met bussen verder vervoerd. Veel reizigers zijn door vrienden of kennissen opgehaald, omdat zij in de buurt wonen.
Stoptrein naar Leiden
De ontspoorde trein was de stoptrein naar Leiden die kort na 15.00 uur uit Utrecht was vertrokken. Reizigers op dit traject moeten rekenen op een halfuur vertraging. Er rijden bussen op het traject.
Bron: planet.nl