Pagina 1 van 1

? rangeervoertuig

Geplaatst: 04 feb 2011, 14:43
door DEUTZ 57179
Hallo,

Een tijdje terug moest ik voor m'n werk bij De Rijke in Antwerpen zijn, achter het hek kwam ik het volgende voertuig tegen :

Afbeelding

Nu zou ik gaarne eens willen weten van welk bedrijf deze is, en wat de type aanduiding is, of hoe deze voertuigen in de volksmond heten !

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Met vr. gr. uit Rotterdam,

Cor Afbeelding

Re: ? rangeervoertuig

Geplaatst: 04 feb 2011, 18:30
door Robin
in TW Antwerpen hebben we ook z'n ding rondrijden dacht ik :mrgreen:

Re: ? rangeervoertuig

Geplaatst: 04 feb 2011, 20:52
door msts.be
Yep, zou het type 99 moeten zijn. Is een soort Unimog (rail-weg voertuig), maar dan van een andere fabrikant.

Re: ? rangeervoertuig

Geplaatst: 04 feb 2011, 22:27
door spoorfreak
Het voertuig dat U gefotografeerd heeft is een UCA-TRAC. Het bedrijf die deze tweeweg-systeem voertuigen maakt is gelegen Vaartkaai Merksem.
Het voertuig waarover sprake van TW Antwerpen Noord is een CHARIOTRAC.
Het voertuig dat vroeger gebruikt werd in de CHW Antwerpen-Noord was en is mogelijk nog een TRACTO.
Deze voertuigen worden vaak gelaesd.
De firma RENTALOC is een bedrijf dat zulke voertuigen verhuurd.
http://www.rentaloc.be/VERHUUR.htm

Re: ? rangeervoertuig

Geplaatst: 05 feb 2011, 09:58
door trainfreak
msts.be schreef:Yep, zou het type 99 moeten zijn. Is een soort Unimog (rail-weg voertuig), maar dan van een andere fabrikant.
Je hebt het over de reeks 98 (type is voor stoomlocs en ten tijde van de 6-cijferige nummering, en de reeks 99 is al gebruikt geweest).
Maar een reeks 98 ziet er toch wel wat anders uit.

Re: ? rangeervoertuig

Geplaatst: 19 feb 2011, 18:12
door dekooiker
In Merksem naast de kaai is een bedrijf dat zulke dingen heeft staan.
Ze verbouwen er eveneens Unimogs tot tweewegsvoertuig.

Re: ? rangeervoertuig

Geplaatst: 28 feb 2011, 16:52
door nighttrain
Is ook 2X te zien nu, in de nieuwe film van Danny Boon. "Rien à déclarer"..vervolg van "bienvenue chez les c'htis"
niks wereldschokkends..
treinen in films!

Re: ? rangeervoertuig

Geplaatst: 21 apr 2011, 20:28
door b-loc
Vorige week mijn eerste werkaanbieding gekregen van deze firma.
Dit is een UCA-TRAC B (basis)
UCA koopt het chassis en motor van de JCB Chassis 540-140 op.
en bouwt deze om overal gewichten, andere banden, stalen wielen, buffers en UIC koppelhaak.
Deze kan 28km/h rijden
Van het basismodel bestaan 2 types
B12 en B14

B14
gewicht: 14ton
trekkracht aan de haak:70KN
treklast:1400ton
aantal wagons:17


Het bedrijf maakt ook nog een 2de type
UCA-TRAC F (Fastrac)
Hierbij wordt het chassis en motor van een JCB Fastrac 3230 gebruikt
Afbeelding omgebouwd
Afbeelding Deze bestaat uit 3 types F16,F20,F24

F24
gewicht: 24ton
trekkracht aan de haak:120KN
treklast:2400ton
aantal wagons:30
max snelheid 65km/h

Het voordeel van deze t.o.v. een HLR91 en andere is dat deze een veel grotere trekkracht hebben doordat de overbrenging rubbere banden op stalen rails is
nog een voordeel is dat deze op de baan kan rijden of makkelijker van het ene spoor naar het andere kan.

Re: ? rangeervoertuig

Geplaatst: 21 apr 2011, 20:35
door Bordensteker
b-loc schreef:Vorige week mijn eerste werkaanbieding gekregen van deze firma.
Ga je aan zulke machines werken of ga je er bij een firma zelf mee rijden?

Re: ? rangeervoertuig

Geplaatst: 21 apr 2011, 20:49
door b-loc
Bordensteker schreef:
b-loc schreef:Vorige week mijn eerste werkaanbieding gekregen van deze firma.
Ga je aan zulke machines werken of ga je er bij een firma zelf mee rijden?
Ik ga nog naar school, ik weet nog niet of ik er ga werken
Dat is om aan zulke machines te werken
Ze zochten nog elektromechaniekers om besturingen te schrijven waarschijnlijk aan de hand van een PLC.
Ze werken met 16 man.

Re: ? rangeervoertuig

Geplaatst: 10 dec 2012, 16:19
door msts.be
Blijkbaar is men niet tevreden over deze dingen, of zijn ze al versleten ? Er is immers een nieuwe aanbieding geopend voor de levering van 2 types rail-weg voertuigen:
http://www.b-rail.be/akac/appl/announce ... BDA_nl.pdf

Re: ? rangeervoertuig

Geplaatst: 10 dec 2012, 19:53
door Joris
Hallo,
Voor het vervoer in de werkplaatsen... dit gaat duidelijk om een vervanger voor de 91'ers vrees ik :(
Anderzijds: worden de 98 volgens mij zo goed als niet gebruikt?
Wat is eigenlijk het voordeel van zo een onding met banden tov een locje genre 91? Ik zie niet echt in wat je daar mee op de weg kan gaan doen, én die banden moeten toch zeer snel verslijten? Daarenboven lijkt me dat ook een exactere klus te zijn om dat ding terug op het spoor te krijgen, is dat dan zo veel voordeliger dan die afstand per spoor te doen?
Groeten.

Re: ? rangeervoertuig

Geplaatst: 10 dec 2012, 20:26
door trainfreak
Ik heb de 98's nog in Gent-Zeehaven zien staan voor een testproject.
Daar konden ze deze niet goed gebruiken omdat ze te veel overhingen en ze telkens tegen iets botsten bij de wissels (bol of lantaarn ofzo?)

Re: ? rangeervoertuig

Geplaatst: 11 dec 2012, 04:46
door Bordensteker
Je kunt met een rail/wegvoertuig gemakkelijk rond je eigen wagens rijden, en ze dan trekkend vervoeren. Dat is nogal flink veiliger dan duwen, lijkt mij. Je hebt lang niet overal wissels en een omloopspoor om naar de andere kant van je wagens te rijden.

Je kunt ook van de ene havenbundel naar de andere rijden zonder een rijpad aan te vragen bij Infrabel. Dat gaat vlotter en het scheelt ook in de kosten.

Tot zover enkele voordelen.

Er bleken ook nadelen aan te zitten.
Die luchtbanden kunnen wel aardig op de rails rijden, maar bij wissels steken meestal vlijmscherp geslepen contrarails boven de bovenkant spoorstaaf uit. Ik heb weleens begrepen dat die situatie banden vrat. En het zijn met dat soort bandenmaten erg dure banden hoor!
Als het spoor op een kaai als straatspoor is uitgevoerd, met bijvoorbeeld kasseien, dan liggen die vaak erg ongelijk en het rail/wegvoertuig gaat dan flink hobbelen, omdat de banden breder zijn dan de spoorstaven. Een loc heeft daar geen last van.

En, om er mee op de openbare weg te mogen rijden, moeten ze wel aan allerlei regels voldoen vergelijkbaar met waar vrachtwagens aan moeten voldoen..
Ook kan ik me voorstellen dat de bestuurder er een vrachtwagenrijbewijs voor zou moeten behalen ...

Het hierboven genoemde probleem van het raken van obstakels dichtbij de sporen was mij nog niet ter ore gekomen.
Privé-bedrijven gebruiken ze behoorlijk veel eigenlijk, maar die hoeven er de openbare weg niet mee op.

Bij de CHW van Antwerpen Noord zijn ze trouwens dagelijks actief met dit soort voertuigen om goederenwagens te verplaatsen.

Re: ? rangeervoertuig

Geplaatst: 11 dec 2012, 09:04
door Robin
Bordensteker schreef:Je kunt met een rail/wegvoertuig gemakkelijk rond je eigen wagens rijden, en ze dan trekkend vervoeren. Dat is nogal flink veiliger dan duwen, lijkt mij. Je hebt lang niet overal wissels en een omloopspoor om naar de andere kant van je wagens te rijden.

Je kunt ook van de ene havenbundel naar de andere rijden zonder een rijpad aan te vragen bij Infrabel. Dat gaat vlotter en het scheelt ook in de kosten.

Tot zover enkele voordelen.

Er bleken ook nadelen aan te zitten.
Die luchtbanden kunnen wel aardig op de rails rijden, maar bij wissels steken meestal vlijmscherp geslepen contrarails boven de bovenkant spoorstaaf uit. Ik heb weleens begrepen dat die situatie banden vrat. En het zijn met dat soort bandenmaten erg dure banden hoor!
Als het spoor op een kaai als straatspoor is uitgevoerd, met bijvoorbeeld kasseien, dan liggen die vaak erg ongelijk en het rail/wegvoertuig gaat dan flink hobbelen, omdat de banden breder zijn dan de spoorstaven. Een loc heeft daar geen last van.

En, om er mee op de openbare weg te mogen rijden, moeten ze wel aan allerlei regels voldoen vergelijkbaar met waar vrachtwagens aan moeten voldoen..
Ook kan ik me voorstellen dat de bestuurder er een vrachtwagenrijbewijs voor zou moeten behalen ...

Het hierboven genoemde probleem van het raken van obstakels dichtbij de sporen was mij nog niet ter ore gekomen.
Privé-bedrijven gebruiken ze behoorlijk veel eigenlijk, maar die hoeven er de openbare weg niet mee op.

Bij de CHW van Antwerpen Noord zijn ze trouwens dagelijks actief met dit soort voertuigen om goederenwagens te verplaatsen.
Onze chariotrack (TW FNND) is uitgerust met volle banden dus je kan perfect over wissels rijden en dergelijke. Bij engelsmannen steekt er in het midden iets naar boven en gaat de banden erover zodat de chario even schommelt, kan zijn dat bij andere modellen daar iets tegen aankomt natuurlijk.