Pagina 1 van 1

15 februari 2011 Eynatten - Kelmis

Geplaatst: 16 feb 2011, 09:41
door overweg13
De Geul (Göhl, Gueule) is een wat vergeten bijriviertje van de Maas, dat nochtans het landschap rond het Drielandenpunt grondig beïnvloed heeft. Wie daar mocht aan twijfelen: hij is de aanleiding tot de bouw van de Hammerbrücke en het viaduct van Moresnet. De Via Gulia is een initiatief van de toeristische diensten van de Oostkantons en van het Land van Herve. Het NGI zorgde voor de wandelkaart. Het traject volgt zowat de hele loop van het riviertje. Wij lopen vandaag van de bron(nen) tot Kelmis, iets meer dan 11 km. We stappen afwisselend door een bos- en weidegebied, met de Geul voortdurend in het gezichtsveld, over vaak onverharde wegen: de TWQ bedraagt 55 %. Het is prettig stappen over vaak erg smalle voetwegjes, die de Grote Versnelling hier op schitterende wijze overleefd hebben.



De verplaatsing:



Halle - Brussel-Zuid 1557 8:23 8:34 +1 (965)

Brussel-Zuid - Eupen 507 8:57 10:47 +6 (1345 - 11817)

Eupen - Eynatten [14] 11:10 11:23 +1 (ab42 - Mercedes Citaro LE)



Kelmis - Eupen 15:30 15:56 +1 (ab7631-71 - Mercedes Citaro LE)

Eupen - Brussel-Noord 539 16:09 17:54 +1 (1342 - 11828)

Brussel-Noord - Halle 3688 18:02 18:29 +2 (983)



De commentaar:



Voor wie de voorbije dagen op een onbewoond eiland in de Grote Oceaan geleefd zou hebben: het is vandaag precies een jaar geleden dat in Buizingen 2 treinen tegen elkaar botsten, met alle bekende gevolgen van dien. Wij zullen vandaag ongeveer op de minuut na langs de onheilsplek passeren. De CR naar Braine-le-Comte rijdt net als verleden jaar op tijd, en de IC uit Quiévrain, nu met M6, heeft net als verleden jaar opnieuw vertraging.



Wij zijn eigenlijk voor P7515 naar het station gekomen, maar de treinen naar Brussel rijden zich hier op dit moment van de dag letterlijk voor de voeten (8:19 - 8:23 - 8:27 - 8:30) en dus wordt het de eerste die niet al te druk bezet is: de CR naar Dendermonde van 8:23. We vertrekken met 1 minuut vertraging - ondanks een onvoorziene stop aan wat ik destijds de halte Brussel-Zennebrug noemde, omdat men er bijna altijd stopte alvorens Brussel-Zuid binnen te rijden, blijft het ook bij die minuut. Het is prettig om vast te stellen hoe de NMBS-reiziger de huidige stiptheidscijfers van de NMBS naar zijn hand zet. "Ja, 't is Veerle hier, hé. Ik zit hier op een trein die voortdurend stopt en zal dus wat later zijn." Voortdurend? Éen keer! Wat later? Éen minuut? Veerle is een liegebeest…

De IC naar Eupen staat nog altijd zonder vertraging aangekondigd; het lijkt trouwens wel mee te vallen met de spits. Toch vertrekt hij met 4 minuten. Het is dat stel met 3 eersteklasrijtuigen en die zitten tot Brussel-Centraal goed vol. In voorlaatste positie zit zelfs nog een vierde eersteklasrijtuig, dat ongetwijfeld gedeclasseerd is. Die zal wel die onfortuinlijke I10 vervangen die in Pepinster uit de sporen liep en tegen een andere trein aanbotste, gelukkig zonder al te veel menselijk leed.

Een dame onderstreept haar aanwezigheid met een knaller van een boer. Als de TBG langskomt, begint hij in het Frans tegen haar. Nauwelijks reactie. "Sprechen Sie Deutsch?" - Zij antwoordt: "Roessisj" in dat karikaturale taaltje van Vlaamse acteurs die een Slavische rol spelen. Maar ze verhuist zonder morren en met veel excuses naar tweede. De TBG is duidelijk onder de indruk van haar verwachtingen: ik spreek 4 talen en dan vraagt ze nog of ik Russisch spreek.

Van de 7 minuten vertraging in Brussel-Noord blijft in Liège-Guillemins bij vertrek niets meer over. En ondanks een lange vertragingszone tussen Fraipont en Nessonvaux komen we zelfs nog 2 minuten te vroeg aan in Verviers. Toch zullen we in Eupen 6 minuten vertraging optekenen: vanaf Verviers-Est is er dienst op enkelspoor en het is wachten op de tegenliggende IC. Dolhain en omgeving is nog altijd een grote werf; de inrichting van de nieuwe halte (die ook Dolhain-Gileppe zal heten) schiet trouwens ook goed op. Ik heb de indruk dat de nieuwe halte verder van het centrum zal liggen dan de oude.



Om de bus van lijn 14 te nemen moeten we voor één keer niet naar het Bushof, maar we hebben tijd en doen het dus toch. De firma Sadar heeft voor ons een splinternieuwe Mercedes Citaro LE gereserveerd, in de rode ASEAG-kleuren. De reis verloopt rustig, al stappen we een halte te vroeg uit. Foutje van mij… ik dacht dat de halte Grenze al aan de andere kant gelegen zou hebben en meestal is dat tarifair ingewikkeld en duur. Niet dus! Voor ons wordt het enkele honderden meter meer stappen.



Kelmis heeft een naar TEC-normen stevige busbediening. We hebben onderweg al 2 goedgevulde 396'en gezien, maar die van ons heeft een gemiddelde bezetting. Om het eenvoudig te maken heeft men de halte Eupen Bahnhof hier Eupen Hookstraße genoemd, omdat ze net iets verder ligt. Maar de overstap verloopt vlot, al komt de IC uit Oostende net als vanmorgen met vertraging binnen.

De dienstregeling van deze trein vertoont een eigenaardigheid: hij zal ook stoppen in Dolhain-Gileppe senior, en dat verklaart waarom hij 3 minuten vroeger vertrekt dan de andere IC's naar Oostende. In Eupen komt een vijftiger zich vlak in onze buurt nestelen. Uit een telefoongesprek leiden we af dat er nog meer volgen, samen naar zee. In Verviers stappen ze in, blijkt later, het heeft heel wat voeten in de aarde voor ze elkaar vinden. Hij is er namelijk van uitgegaan dat ze achteraan ingestapt zijn en stuurt hen naar voren, zij zijn echter vooraan ingestapt en begrijpen maar niet dat ze steeds weer bij de locomotief terechtkomen als ze zijn richtlijnen volgen. Ze zijn oh zo blij dat ze elkaar toch gevonden hebben voor Oostende en er ontspint zich een tamelijk luid gesprek over het misverstand, maar geleidelijk zakt het niveau tot een aanvaardbaar niveau. Tot ze door krijgen dat ze dezelfde beltoon op hun gsm hebben. Eén wil een nieuwe, en overloopt het hele scala op luid niveau: eenmaal de vijftig voorbij kun je jezelf wel volwassen beschouwen, maar het moment van de oprukkende kindsheid ligt nooit veraf.

Ondanks 5 minuten vertraging in Liège rijden we stipt Leuven binnen; we blijven op lijn 36N en komen zo op spoor 4 terecht in Brussel-Noord. Tussen Leuven en Brussel zit er behoorlijk wat volk in ons rijtuig. Eigenaardig dat niemand reageert op die beltoonsymfonie, euh -kakofonie.



Rest ons nog een ritje met de CR tot Halle: achteraan de uit 3 stellen samengestelde CR hangt een CityRailstel. We rijden zowat het hele traject met een vertraging van 2 à 3 minuten. Ik vind het vreemd dat de vertraging niet slinkt, gezien de brede dienstregeling. (Voorbij Halle zal ze zelfs nog toenemen, tot 7 minuten, dixit Railtime.)


Meer foto's, o.m. van de Hammerbrücke, vind je hier:

http://s62.photobucket.com/albums/h98/o ... %20kelmis/

Re: 15 februari 2011 Eynatten - Kelmis

Geplaatst: 16 feb 2011, 10:36
door Hobbes
Weer een leuk verslag, met foto's die een mens echt zin doen krijgen om te gaan wandelen. :wink:

Re: 15 februari 2011 Eynatten - Kelmis

Geplaatst: 16 feb 2011, 20:05
door groentje
Een schitterend verslag, en zo heb ik meteen al wat te doen, morgen, bedankt.
Overigens, Brussel-Zennebrug is mogelijk een beetje verwarrend, want de Y.Zennebrug ligt op lijn 50.

Re: 15 februari 2011 Eynatten - Kelmis

Geplaatst: 16 feb 2011, 20:11
door overweg13
groentje schreef:Een schitterend verslag, en zo heb ik meteen al wat te doen, morgen, bedankt.
Overigens, Brussel-Zennebrug is mogelijk een beetje verwarrend, want de Y.Zennebrug ligt op lijn 50.
Inderdaad, maar je zult moeten toegeven: ook aan deze kant van Brussel krijgt de Zenne af en toe de kans om nog eens boven water te komen - vreemd beeld in dit geval - en er liggen hier enkele mooie bruggen over de Zenne, de rivier die Brussel groot maakte. Al heb ik de indruk dat de seinen nu wat verder kant Vorst staan dan vroeger, of vergis ik me?

Re: 15 februari 2011 Eynatten - Kelmis

Geplaatst: 16 feb 2011, 22:16
door Lukas
Hoi,

Vic,

Proficiat met je mooi verslag!!

Lukas

Re: 15 februari 2011 Eynatten - Kelmis

Geplaatst: 16 feb 2011, 23:19
door groentje
Het zou kunnen, ik ken het rooster van Brussel-Zuid niet. Nu, veel bruggen over de Zenne zijn er in het zuiden van Brussel toch niet meer, of je moest de intunnellingen erbij tellen. Het is wel waar dat de Zenne er niet heel erg ver vandaan nog steeds stroomt (en zelfs bovengronds, maar verstopt achter een rij bedrijven).