Snelheidsovertredingen
Snelheidsovertredingen
Dag iedereen
Eerst en vooral mijn excuses als het in het verkeerde forumdeel staat...
Als je elke dag met de trein reist, begin je op vanalles en nog te denken, daarom deze vraag.
Een machinist moet zich uiteraard aan de snelheidslimieten houden, maar wordt dit ook gecontroleerd?
Is er een systeem dat ziet hoe snel elke trein mag en doet op een bepaald moment zodat bij overschrijdingen de noodrem wordt geactiveerd of de machinist op zijn vingers wordt gewezen?
Zijn overschrijdingen van 2-3 per uur normaal? Doen ze steeds hun best om op het maximum toegelaten te zitten of schommelen ze er rond?
Bedankt!
Eerst en vooral mijn excuses als het in het verkeerde forumdeel staat...
Als je elke dag met de trein reist, begin je op vanalles en nog te denken, daarom deze vraag.
Een machinist moet zich uiteraard aan de snelheidslimieten houden, maar wordt dit ook gecontroleerd?
Is er een systeem dat ziet hoe snel elke trein mag en doet op een bepaald moment zodat bij overschrijdingen de noodrem wordt geactiveerd of de machinist op zijn vingers wordt gewezen?
Zijn overschrijdingen van 2-3 per uur normaal? Doen ze steeds hun best om op het maximum toegelaten te zitten of schommelen ze er rond?
Bedankt!
Re: Snelheidsovertredingen
Altijd recht op de snelheid zitten is moeilijk.. net zoals in een auto schommelt het een klein beetjeRestUnknown schreef:Dag iedereen
Eerst en vooral mijn excuses als het in het verkeerde forumdeel staat...
Als je elke dag met de trein reist, begin je op vanalles en nog te denken, daarom deze vraag.
Een machinist moet zich uiteraard aan de snelheidslimieten houden, maar wordt dit ook gecontroleerd?
Is er een systeem dat ziet hoe snel elke trein mag en doet op een bepaald moment zodat bij overschrijdingen de noodrem wordt geactiveerd of de machinist op zijn vingers wordt gewezen?
Zijn overschrijdingen van 2-3 per uur normaal? Doen ze steeds hun best om op het maximum toegelaten te zitten of schommelen ze er rond?
Bedankt!

En ja er is een systeem in de treinen dat alles registreert.. dus om even te overdrijven: Als je 200 rijdt op een 140 baanvak.. dan zul je wel tegen je voeten krijgen
Re: Snelheidsovertredingen
In Nederland wordt de baanvaksnelheid eveneens doorgegeven door de ATB (het Nederlandse treinbeveiligingssysteem Automatische TreinBeïnvloeding) en indien een machinist harder gaat dan de door ATB toegelaten snelheid zal eerst een waarschuwingssignaal volgen, gevolgd door een snelremming. Echter werkt ATB slechts met een aantal trappen waardoor een baanvaksnelheid van 110 km/h niet kan worden doorgegeven - de machinist moet dus zelf ook de borden in de gaten houden.
Voor zover mij bekend controleert het in België aanwezige Memor-systeem niet op snelheid, alleen op reactie na passage van een geel sein. Het TBL1+-systeem controleert voor zover mij bekend evenmin op snelheid, maar berekent wel een remcurve een aantal honderd meters voor een geel of rood sein zodat er afgeremd kan worden zonder noodremming.
Het Europese beveiligingssysteem ERTMS doet dit allemaal wel, een continue bewaking van de maximumsnelheid en remcurves.
Voor zover mij bekend controleert het in België aanwezige Memor-systeem niet op snelheid, alleen op reactie na passage van een geel sein. Het TBL1+-systeem controleert voor zover mij bekend evenmin op snelheid, maar berekent wel een remcurve een aantal honderd meters voor een geel of rood sein zodat er afgeremd kan worden zonder noodremming.
Het Europese beveiligingssysteem ERTMS doet dit allemaal wel, een continue bewaking van de maximumsnelheid en remcurves.
Re: Snelheidsovertredingen
wij hebben ook nog het registratietoestel, analoog of digitaal. Als deze volzet zijn (analoog is dit een band, digitaal een data K7) dan zal men deze vervangen door een nieuwe en het andere overbrengen naar registratiecentrum. Hier doet men aan de nodige analyses. Men kan dus nadien zien wat je hebt gedaan. Bij een incident (zoals een zelfmoord, aanrijding, .....) worden deze registratietoestellen op slag leeg gemaakt en naar het centrum gestuurd. De trein krijgt dan op slag een nieuwe registratieband of K7.
IN het registratiecentrum zal men dus kunnen zien of je
de snelheden hebt gerespecteerd die van toepassing zijn.
De nodige signalen (+ en - in geval van memor) van de seinen hebt gekregen en juist gehandeld hebt.
IN het registratiecentrum zal men dus kunnen zien of je
de snelheden hebt gerespecteerd die van toepassing zijn.
De nodige signalen (+ en - in geval van memor) van de seinen hebt gekregen en juist gehandeld hebt.
Re: Snelheidsovertredingen
Als ze dan eens een bijvoorbeeld een minuutje 2 à 3 per uur te snel rijden gaat men daarover niet klagen dus?
Re: Snelheidsovertredingen
Men kan altijd klagen als men wil.
Het is de controlerende bediende die vaststelt, die zal beslissen wat hij er mee doet, doorgeven of niet. Indien hij het doorgeeft komt dat bij de onmiddelijke chef van de treinbestuurder en die zal via het toezichtspersoneel (de instructeurs) de bestuurder inlichten en indien nodig de strafmaatregel voor de gemaakte fout meedelen.
Het is de controlerende bediende die vaststelt, die zal beslissen wat hij er mee doet, doorgeven of niet. Indien hij het doorgeeft komt dat bij de onmiddelijke chef van de treinbestuurder en die zal via het toezichtspersoneel (de instructeurs) de bestuurder inlichten en indien nodig de strafmaatregel voor de gemaakte fout meedelen.
Re: Snelheidsovertredingen
Dat geloof ik best. Is er ook een bepaalde afwijkingsmarge toegestaan (onnauwkeurigheid van de metingen)? Of is dat niet vastgelegd en wordt dat volledig overgelaten aan de interpretatie van de controlerende bediende?Steven schreef:Men kan altijd klagen als men wil.
Re: Snelheidsovertredingen
Daar ben ik niet van op de hoogte of men ergens een marge toepast. Wat ik wel weet is dat men gerichte controles doet op bepaalde zaken. Men moet dus onderscheid maken in volgende zaken:
* een incident zal men altijd volledig ontleden van begin tot punt van ongeval.
* men zal bepaalde acties doen in functie van bepaalde regels = zoals het rijden van 20 km/u op de laatste 200m van een doodlopend spoor was er zo eentje.
* nazicht van seinoverschrijdingen, je kan ook reglementair door het rood gaan (de nodige procedures volgen).
* .....
Omdat het gewoon teveel werk is om elke route van elke trein tot in alle details te gaan ontleden al is dat werk eenvoudiger geworden voor de treinen die digitaal hun gegevens opslaan (waardoor er sneller en meer controle in detail is).
Om u voorbeeld te geven, stel een bestuurder van een HLE13 heeft een aanrijding met een persoon waarbij de bestuurder zegt dat hij nog de nodige waarschuwingstonen gegeven heeft met de klakson. Dit verhaal zou men perfect kunnen nagaan via de digitaal opgeslagen info. Op een klassiekje gebeurd dit niet, om u maar het verschil in opgeslagen info weer te geven tussen oud en nieuw materieel.
* een incident zal men altijd volledig ontleden van begin tot punt van ongeval.
* men zal bepaalde acties doen in functie van bepaalde regels = zoals het rijden van 20 km/u op de laatste 200m van een doodlopend spoor was er zo eentje.
* nazicht van seinoverschrijdingen, je kan ook reglementair door het rood gaan (de nodige procedures volgen).
* .....
Omdat het gewoon teveel werk is om elke route van elke trein tot in alle details te gaan ontleden al is dat werk eenvoudiger geworden voor de treinen die digitaal hun gegevens opslaan (waardoor er sneller en meer controle in detail is).
Om u voorbeeld te geven, stel een bestuurder van een HLE13 heeft een aanrijding met een persoon waarbij de bestuurder zegt dat hij nog de nodige waarschuwingstonen gegeven heeft met de klakson. Dit verhaal zou men perfect kunnen nagaan via de digitaal opgeslagen info. Op een klassiekje gebeurd dit niet, om u maar het verschil in opgeslagen info weer te geven tussen oud en nieuw materieel.
Re: Snelheidsovertredingen
TBL1+ controleert enkel de snelheid 300m voor het naderen van een beheerd sein als deze gesloten is. Anders controleert deze de snelheid niet. Enkel als je het toestel op V<40 laat staan. Dan kan je niet sneller dan 40 km/h rijden.AlexNL schreef: Voor zover mij bekend controleert het in België aanwezige Memor-systeem niet op snelheid, alleen op reactie na passage van een geel sein. Het TBL1+-systeem controleert voor zover mij bekend evenmin op snelheid, maar berekent wel een remcurve een aantal honderd meters voor een geel of rood sein zodat er afgeremd kan worden zonder noodremming.
En er is geen remcurve bij TBL1+. Als je 300m voor het sein sneller rijd dan 40 km/h (dus 41 is al meer dan genoeg) dan krijg je meteen een noodremming.
En de snelheden worden slechts op bepaalde materielen gecontroleerd of je te snel rijd of niet. Maar dit is enkel de max snelheid die het materieel heeft en niet de lijnsnelheid.
Als je met de DMT's of AM96 rijd dan moet je de max snelheid van het konvooi instellen (160 km/h) als je dan sneller dan 160 rijd dan krijg je waarschuwing. En als je na enkele seconden niet reageert krijg je eveneens noodremming.
De bestuurder moet zelf maken dat hij de snelheid niet overschrijd. Als hij een verwittigingssein krijgt om af te remmen naar een bepaalde snelheid ligt hier in sommige gevallen een krokodil (deze zend dan een impuls naar het memor-systeem). Als de bestuurder de memorknop dan niet op voorhand heeft ingedrukt dan begint een lamp te knipperen (zo weet de bestuurder dat hij iets gemist heeft). Als hij dan reageert en zich herinnert wat de beperking of waarom het signaal was past hij deze toe. Zoniet moet hij stoppen en de reglementering toepassen.
Reageert hij niet dan krijgt hij een noodremming. Dan moet hij opnieuw de reglementering toepassen tenzij hij weet waarom hij een noodremming heeft gekregen.
Re: Snelheidsovertredingen
Dan moet ge nog wel den tijd hebben om die tonen te gevenSteven schreef:stel een bestuurder van een HLE13 heeft een aanrijding met een persoon waarbij de bestuurder zegt dat hij nog de nodige waarschuwingstonen gegeven heeft met de klakson.
Re: Snelheidsovertredingen
En dan hangt er nog vanaf welke aanrijding het is. Als het een wanhoopsdaad is dan maakt het niet uit.Darko schreef:Dan moet ge nog wel den tijd hebben om die tonen te gevenSteven schreef:stel een bestuurder van een HLE13 heeft een aanrijding met een persoon waarbij de bestuurder zegt dat hij nog de nodige waarschuwingstonen gegeven heeft met de klakson.
En meestal als ge een persoon in het spoor ziet zal iedereen wel claxoneren denk ik. Of proberen te claxoneren tenzij deze persoon zich net voor u trein op het spoor begeeft dan kunt ge idd ni veel doen.
Re: Snelheidsovertredingen
Wat ik vooral wilde aantonen is dat men tegenwoordig veel kan aantonen met de moderne registratie, de klaksontoon diende maar als voorbeeld.
Re: Snelheidsovertredingen
als die wanhoopsdaad zich voordoet aan een station en de TB heeft geen claxontoon gegeven voordat hij het perron bereikte dan zit die met een probleem als de registratie electronisch gebeurde ...
Re: Snelheidsovertredingen
Das ook ni waar hé, als het blijkt dat het een wanhoopsdaad is dan kan de TB niet schuldig worden bevonden. En trouwens bij iedere aanrijding van een persoon niet eigen aan het spoor zal deze zelf in fout zijn omdat hij zich bevind op een plaats waar deze niet mag komen.Mechanik schreef:als die wanhoopsdaad zich voordoet aan een station en de TB heeft geen claxontoon gegeven voordat hij het perron bereikte dan zit die met een probleem als de registratie electronisch gebeurde ...
En als de persoon nu schuilt achter een muur ofzo, TB moet enkel claxoneren als hij reizigers aanwezig ziet op het perron.