ttb map 8
Geplaatst: 20 mar 2011, 15:38
Nog eens een nieuwe reeks foto's (map 8 alweer), met allerhande foto's - niet allemaal even geslaagd, maar wel documentjes uit de jaren 1970 en 1980. Ik hoop dat het nog altijd de moeite waard is.
1. 5136 met 2746 Schaarbeek - Zottegem op 3 sept. 1980 lijn 94 kp 17.7 (OW13!) - onnodig te zeggen dat deze trein van Ath naar Geraardsbergen en zo naar Zottegem reed via lijn 122
2. 5127 met 2700 Schaarbeek - Tournai op 3 sept. 1980 lijn 94 kp 17.3, iets meer in de richting van Halle, dus
3. 5130 met 2717 Schaarbeek - Lille op 23 sept. 1980 lijn 94 kp 13.9 - de trein rijdt hier over de nauwelijks zichtbare oude Zennebrug - die 2717 was een bijzonder drukke trein, die elke dag enkele honderden reizigers in Halle afzette, en dan nog zo goed als volzet vertrok
4. 5142 met 2798 Schaarbeek - Geraardsbergen op 3 sept. 1980 lijn 94 kp 18.3 (OW14 - die er nog altijd ligt) - ook dit was een goed beklante trein, met een lang stel M1-rijtuigen
5. 5114 en een andere 51 met 2760/2762 Tournai - Schaarbeek op 18 dec. 1980 - er wordt gestaakt op het Belgische net - eigenlijk zie je 2 treinen - vandaar de ongewone dubbele tractie
6. 5153 met 2798 - dezelfde trein als foto 4 op 23 sept. 1980 - ik sta nu zo goed als op de oude Zennebrug
en dan volgt een allegaartje aan seinen
7. tijdens een GTF-uitstap met een vierledig stel (nog niet zo lang in dienst) komen we ook in Clabecq - 14 sept. 1979 - lijn 106 - de mistbakens van dit type sterven langzaam uit op dat ogenblik
8. armseinen in Lessines (1979)
9. ongewone drukte in Ieper op 14 mei 1978 - de 29.013 is op bezoek - het armsein staat er redelijk alleen en verlaten bij, maar op en rond de OW staat meer volk dan normaal
10. op 18 nov. 1979 zijn de moderniseringswerken op lijn 75 nog volop aan de gang - Waregem
11. de grens te Heer-Agimont - een goed onderhouden lijn 154 die het niet meer zo lang zou uitzingen
12. Houyet in 1980, al twijfel ik zelf wat aan de locatie - het zou ook Gendron-Celles kunnen zijn - wie brengt uitsluitsel?
13. langs lijn 54 in Blaasveld
14. alweer tijdens een GTF-uitstap (Le Fagnard - in 1980) - Sourbrodt
15. armsein in Lustin - 9 december 1980
tot slot nog enkele winterbeelden - nooit voordien en nooit nadien is het NMBS-net zo zwaar getroffen geweest als in de winter van 1978 - dat komt grotendeels doordat de NZV volledig uitgeschakeld wordt - een combinatie van fijne poedersneeuw en een strakke, ijskoude wind uit het oosten toont de zwakte aan van de toenmalige elektrische wisselverwarming -
16. ms 691 in Halle - het is wel degelijk trein 4813 Brussel-Zuid - Halle via lijn 26, die hier op het voor deze treinen ongewone spoor 2 staat - reden zal wel geweest zijn dat spoor C nog onbereikbaar was (2/1/1979)
17. 2201 heeft het ook begeven, en staat uitgerangeerd in de Halse vorming
18. een internationale trein zoeft in Buizingen onder de brug van lijn 26 door - niemand kan vermoeden dat ongeveer op deze plek zo'n 30 jaar later een van de meest besproken treinongevallen van de Belgische geschiedenis zal gebeuren
19. Le Schuman was wat men nu ongetwijfeld een IC+ Brussel-Luxemburg zou noemen - met zijn I4-rijtuigen was het een van de aangenaamste treinen van het net
20. een semi-direct rijdt het station van Halle binnen - vermoedelijk is het laatste rijtuig (een postrijtuig) een noodoplossing, een rechtstreeks gevolg van het winterweer - heel ver staat een 51 te wachten met een semi-direct naar Tournai
21. in de opstuivende sneeuw haast een internationale trein zich naar Parijs - Halle, spoor 4
22. met de komst van de HSL verdween de mogelijkheid tot het schieten van deze idyllische sneeuwplaatjes
23. een klassiek stel rijdt Halle binnen - veel heeft de foto niet om het lijf - in die tijd moest je de filmrol nog doordraaien, en als je dat vergat, dan kwam je natuurlijk te laat - dat was ook een spoorwegarbeider die op enkele meters van mij stond niet ontgaan: "Wat hebt ge nu getrokken?" - Het is ondertussen natuurlijk wel al een historisch document, met verdwenen huizen, een afgebroken seinhuis, een afgeschafte OW
24. en nog een idyllischer foto uit 1980 - op zoek naar ene goed standpunt langs lijn 162, ontdek ik deze ondergesneeuwde reeks wagons in Poix-Saint-Hubert - ik maakte er prompt een nieuwjaarskaart van…

1. 5136 met 2746 Schaarbeek - Zottegem op 3 sept. 1980 lijn 94 kp 17.7 (OW13!) - onnodig te zeggen dat deze trein van Ath naar Geraardsbergen en zo naar Zottegem reed via lijn 122
2. 5127 met 2700 Schaarbeek - Tournai op 3 sept. 1980 lijn 94 kp 17.3, iets meer in de richting van Halle, dus
3. 5130 met 2717 Schaarbeek - Lille op 23 sept. 1980 lijn 94 kp 13.9 - de trein rijdt hier over de nauwelijks zichtbare oude Zennebrug - die 2717 was een bijzonder drukke trein, die elke dag enkele honderden reizigers in Halle afzette, en dan nog zo goed als volzet vertrok
4. 5142 met 2798 Schaarbeek - Geraardsbergen op 3 sept. 1980 lijn 94 kp 18.3 (OW14 - die er nog altijd ligt) - ook dit was een goed beklante trein, met een lang stel M1-rijtuigen
5. 5114 en een andere 51 met 2760/2762 Tournai - Schaarbeek op 18 dec. 1980 - er wordt gestaakt op het Belgische net - eigenlijk zie je 2 treinen - vandaar de ongewone dubbele tractie
6. 5153 met 2798 - dezelfde trein als foto 4 op 23 sept. 1980 - ik sta nu zo goed als op de oude Zennebrug
en dan volgt een allegaartje aan seinen
7. tijdens een GTF-uitstap met een vierledig stel (nog niet zo lang in dienst) komen we ook in Clabecq - 14 sept. 1979 - lijn 106 - de mistbakens van dit type sterven langzaam uit op dat ogenblik
8. armseinen in Lessines (1979)
9. ongewone drukte in Ieper op 14 mei 1978 - de 29.013 is op bezoek - het armsein staat er redelijk alleen en verlaten bij, maar op en rond de OW staat meer volk dan normaal
10. op 18 nov. 1979 zijn de moderniseringswerken op lijn 75 nog volop aan de gang - Waregem
11. de grens te Heer-Agimont - een goed onderhouden lijn 154 die het niet meer zo lang zou uitzingen
12. Houyet in 1980, al twijfel ik zelf wat aan de locatie - het zou ook Gendron-Celles kunnen zijn - wie brengt uitsluitsel?
13. langs lijn 54 in Blaasveld
14. alweer tijdens een GTF-uitstap (Le Fagnard - in 1980) - Sourbrodt
15. armsein in Lustin - 9 december 1980
tot slot nog enkele winterbeelden - nooit voordien en nooit nadien is het NMBS-net zo zwaar getroffen geweest als in de winter van 1978 - dat komt grotendeels doordat de NZV volledig uitgeschakeld wordt - een combinatie van fijne poedersneeuw en een strakke, ijskoude wind uit het oosten toont de zwakte aan van de toenmalige elektrische wisselverwarming -
16. ms 691 in Halle - het is wel degelijk trein 4813 Brussel-Zuid - Halle via lijn 26, die hier op het voor deze treinen ongewone spoor 2 staat - reden zal wel geweest zijn dat spoor C nog onbereikbaar was (2/1/1979)
17. 2201 heeft het ook begeven, en staat uitgerangeerd in de Halse vorming
18. een internationale trein zoeft in Buizingen onder de brug van lijn 26 door - niemand kan vermoeden dat ongeveer op deze plek zo'n 30 jaar later een van de meest besproken treinongevallen van de Belgische geschiedenis zal gebeuren
19. Le Schuman was wat men nu ongetwijfeld een IC+ Brussel-Luxemburg zou noemen - met zijn I4-rijtuigen was het een van de aangenaamste treinen van het net
20. een semi-direct rijdt het station van Halle binnen - vermoedelijk is het laatste rijtuig (een postrijtuig) een noodoplossing, een rechtstreeks gevolg van het winterweer - heel ver staat een 51 te wachten met een semi-direct naar Tournai
21. in de opstuivende sneeuw haast een internationale trein zich naar Parijs - Halle, spoor 4
22. met de komst van de HSL verdween de mogelijkheid tot het schieten van deze idyllische sneeuwplaatjes
23. een klassiek stel rijdt Halle binnen - veel heeft de foto niet om het lijf - in die tijd moest je de filmrol nog doordraaien, en als je dat vergat, dan kwam je natuurlijk te laat - dat was ook een spoorwegarbeider die op enkele meters van mij stond niet ontgaan: "Wat hebt ge nu getrokken?" - Het is ondertussen natuurlijk wel al een historisch document, met verdwenen huizen, een afgebroken seinhuis, een afgeschafte OW
24. en nog een idyllischer foto uit 1980 - op zoek naar ene goed standpunt langs lijn 162, ontdek ik deze ondergesneeuwde reeks wagons in Poix-Saint-Hubert - ik maakte er prompt een nieuwjaarskaart van…























