Pagina 1 van 2

Hier en daar wat

Geplaatst: 08 jul 2006, 16:19
door Tommyken
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Re: Hier en daar wat

Geplaatst: 08 jul 2006, 18:57
door Sander
Uh, de 1191 hadden we toch al gehad? :P

Coole pics, uiteraard :) .

Geplaatst: 08 jul 2006, 19:14
door Jerommeke
Electrische loc's in multiple schakeling....
Iets wat niet kan in NL :cry:

Maar mooie pic's hoor!

Geplaatst: 08 jul 2006, 19:36
door SteC
Ondanks het mistige weer, mooie foto's.

Het is mij al opgevallen dat er de laatste tijd wel erg weinig rooie bakken in de benelux zitten. Zitten ze in onderhoud of zo?

Geplaatst: 08 jul 2006, 20:14
door Mark7758
Jerommeke schreef:Electrische loc's in multiple schakeling....
Iets wat niet kan in NL :cry:

Maar mooie pic's hoor!
Hoezo kan niet??
Wat doen de DDAR en de 1700 dan. Die rijden ook met z'n 2en.
Maar wat jij bedoelt is een zware goederentrein rijden met 2 eloc;s.
Ja dat kan wel maar mag niet omdat je dan het net leeg trekt.
De 1700 zijn aangepast om dit wel te kunnen. Helaas.

Geplaatst: 08 jul 2006, 20:27
door Wover
In NL zijn er gewoon geen bergen/heuvels, dus het niet nodig dat er dubbeltractie is ;)

Geplaatst: 08 jul 2006, 21:00
door Jerommeke
Maar wat jij bedoelt is een zware goederentrein rijden met 2 eloc;s.
Ja dat kan wel maar mag niet omdat je dan het net leeg trekt.
De 1700 zijn aangepast om dit wel te kunnen. Helaas.
Precies, anders zou RN die kolen trein van Duitsland naar de Maasvlakte wel met 2 1600'en rijden ipv 3x 6400

Die 1600 staan trouwens te koop

Geplaatst: 08 jul 2006, 21:05
door Jerommeke
Wover schreef:In NL zijn er gewoon geen bergen/heuvels, dus het niet nodig dat er dubbeltractie is ;)
Ben je nooit in Nederland geweest?

Geplaatst: 08 jul 2006, 21:17
door Wover
Je gaat nu toch niet zeggen dat jullie daar beklimmingen hebben zoals in België in de Ardennen waar treinen over moeten?

Geplaatst: 08 jul 2006, 22:00
door Sander
Hohoho (zei de kerstman...), Sander ziet hier tot zijn grote schrik een hele discussie ontstaan over bergen en heuveltjes, dubbeltractie en vieze 13tjes. Om het even heel kort doch simpel te houden:

De 16/17/1800 kúnnen wel in dubbeltractie rijden, maar dan rijden ze aangepast aan elkaars vermogen (dus eigenlijk allebei op half vermogen, zo ook met de DD-AR stammen en de mDDM in diezelfde stinkstammen). In 1990 ofzo zijn er wel eens testritten gedaan met tweemaal 1600 met een zware ertstrein (dus allebei vol vermogen), dat reed als een zonnetje en er werd zelfs binnen de korste keren een snelheid van 100 km/h gehaald, maar dat leverde nog geen voordeel op, want ze konden direct weer in de remmen omdat de treinen die voor die trein uit hadden moeten rijden niet meer verder kwamen omdat die twee 1600'en alle prik uit de bovenleiding zogen.

Railion zou never nooit tweemaal 1600 in gaan zetten voor de ertstreinen, als dat zou kunnen, want dat levert veel te veel rangeerwerk op: de trein moet met diesellocs beladen worden, want je kunt moelijk bovenleiding onder een stortbunker gaan hangen. Dan moet je weer van diesel op 1600 wisselen, maar omdat onze ertstreinen allemaal van de Maasvlakte vertrekken, en er op de Maasvlakte bovenleiding hangt met 25 kV erop (onderdeel van de Betuweroute) moet er met diesel gereden worden tot de Kijfhoek. Je kunt immers moeilijk een 1600 onder 25 kV zetten, want dan krijgt 'ie brandwonden en gaat 'ie huilen, en dat moeten we niet hebben. Afijn, dan hebben we van loc gewisseld op de Kijfhoek, en gaan we vrolijk met tweemaal 1600 onder slechts 1500V richting Venlo. Onderweg wat keren van spoor verwisselen, want omdat wij zonodig met tweemaal 1600 moeten rijden onder 1500V, kan de rest niet meer verder. Doordat we steeds van spoor wisselen, kunnen we ook weer niet harder dan 40 km/h en dat is ook niet al te best, want dan rijdt je steeds in de weerstanden (voorzover een 1600 die dan zou hebben), en die knallen er na loop van tijd ook uit *boem*. Maar omdat de Duitse treindienstleider in Venlo er vanuit gaat dat wij, als normaal, met diesels rijden, heeft hij al 15 kV op de bovenleiding gezet zodat de Duitse e-locs snel voor de trein kunnen. Dus wij schieten met onze 1600'en opeens van 1.5 kV naar 15 kV, en een 1600 mag dan wel veel stroom lusten, maar 15 kV is nou weer net wat te veel dus gaan we gezellig BBQ-en in Venlo. Dus daarom diesel :) .

Enne, de trajecten in Nederland waar we een stijging hebben die meer is dan 2.5 meter over 25 kilometer, kennen geen of zeer weinig goederenverkeer. Dus wij waren veel slimmer dan die Belgen: wij laten lekker 2500 vrachtauto's extra rijden dan twee locs voor een zware ertstrein in te zetten, terwijl die Belgen helemaal gaan zitten klooien met twee locs (dit is dus sarcastisch bedoeld) :wink: . Tsja, het zijn en blijven Belgen, niet waar? :P 8) :wink:

Zo, Sander heeft gesproken :) .

Geplaatst: 08 jul 2006, 22:55
door Concurrent
En zo blijven we heel goede vriendjes met onze noorderburen :twisted: Ik kan me maar één helling opnoemen in nederland en dat is aan het ondergronds station station richting venlo , en dat is een klein venijnig hellingetje.Wat me dan ook weer opvalt is dat we in belgie op sommige trajecten enkele 10-tal minuten gewoon tractie kunnen uitlaten dat onze trein gewoon de snelheid aanhoud , in nederland kun je dus met constante tractie rijden.

En voor wie al eens richting nederland gereden heeft, zou je het logisch vinden als je een snelheidsbeperking krijgt dat enkel staat aangegeven met een geel sein met daaronder een wit lichtcijfer?Bij mijn weten wil geel sein zeggen , afremmen naar 40/u en volgend rood , in nederland is dat dus bij een snleheidsbeperking ook een geel sein , enkel het volgende is gewoon groen...???....Wat ben ik dan toch blij dat ik in België gewoon de Groen/Geel horizontaal situatie krijg!En ik heb nog heel wat kritiek op de ATB.Dat ding geeft aan wanneer je moet gaan remmen en wanneer je de remmen mag lossen ????Leve de stalen borstel dan maar , vind nog altijd beter dat je zelf bepaald hoe/wanneer en hoe laat je remt voor een rood sein!

Zo weer even mijn kritiek richting NS :P

En correctie , België gebruikt niet altijd 2-locs , kijk maar naar DLC!!!Geraken er vanzelf op met 1 loc , het is welliswaar aan 50/u maar hij sleurt er alles wel op, en zoals ze zo vaak zeggen , weeral vrachtverkeer van de baan , dat is toch waar het momenteel allemaal om gaat niet ??En als ik me niet vergis gaat de NMBS volledig elektrisch op Aken rijden!Weeral beter voor het milieu!

Geplaatst: 08 jul 2006, 23:11
door Sander
Uhm, DLC rijdt met enkele Klazen omdat multiplé met Class 66 niet toegestaan is hè :wink: .

Geplaatst: 08 jul 2006, 23:32
door Concurrent
Jaja maar enkele klaas doet het toch maar he :P

Geplaatst: 08 jul 2006, 23:52
door Jerommeke
He ehe Concurrent we zijn hier te gast hoor[/quote]

Geplaatst: 09 jul 2006, 01:06
door Concurrent
jaja begint al niet he :P ik zeg graag waar het op staat en zal me ook voor niemand inhouden :P