Bombardier Brugge wil werknemers behouden
Geplaatst: 12 apr 2011, 12:40
Bombardier Brugge wil werknemers behouden
12 april 2011
Tram- en treinproducent Bombardier in Brugge past vandaag het systeem van tijdelijke werkloosheid toe, omdat de onderneming tussen twee grote orders zit. Bombardier doet er intussen alles aan om zijn goed geschoolde technici te behouden.
Op het Internationale Congres voor Openbaar Vervoer in Dubai staat het Canadese concern Bombardier prominent met een grootse stand. Bombardier ziet de toekomst rooskleurig. Door de groei van de wereldbevolking - vooral in de steden - zal de vraag naar het openbaar vervoer de volgende jaren toenemen. Volgens de prognoses leeft in 2050 70 procent van de negen miljard mensen in de steden. Dat brengt enorme uitdagingen mee voor een degelijk openbaar vervoer.
Bombardier heeft het dan in de eerste plaats over de wereldsteden met vijf tot tien miljoen inwoners. Maar ook de fabriek in Brugge staat voor grote uitdagingen. De fabriek wikkelt de laatste orders af van bestellingen voor de Belgische spoorwegen NMBS en de Franse spoorwegen. Daarnaast volgt Bombardier in Brugge nog een ander spoor, namelijk voor de bouw van trams voor de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB. Dat is een gestaag volume.
Wachten op het Brusselse GEN
Bombardier wacht evenwel in de eerste plaats op de nieuwe treinen voor het gewestelijke expresnet rond Brussel van de NMBS. Siemens is de hoofdleverancier voor die treinen. Het gaat om een order van ongeveer 300 treinen. Bombardier bouwt er in onderaanneming. In september start de productie. Tot dan stelt Bombardier alles in het werk om zijn werknemers die vandaag tijdelijk werkloos zijn in dienst te houden. “We geven bijscholing. Het zijn zeer goede technici. Hen ontslaan zou heel dom zijn”, zegt woordvoerder Janet Olthof op het congres in Dubai. “Vaak leren de werknemers ook allerlei technische vaardigheden enkel op de werkplaats”. Een aantal oudere werknemers kon vroeger met pensioen.
Hoe moeilijk het is om de juiste werknemers te vinden, blijkt in de fabriek van Bombardier in Maubeuge, aan de Noord-Franse grens. Daar werken zelfs mensen uit de Elzas, omdat Bombardier op de lokale markt te weinig geschikte kandidaten vond.
Daarnaast hoopt Bombardier op een order van trams van De Lijn. De openbare vervoersmaatschappij wil 88 nieuwe trams in Antwerpen en Gent. De beslissing zou begin 2012 worden genomen.
Bron: Trends
En de nieuwe trams voor het spartacusplan? De Kust?
12 april 2011
Tram- en treinproducent Bombardier in Brugge past vandaag het systeem van tijdelijke werkloosheid toe, omdat de onderneming tussen twee grote orders zit. Bombardier doet er intussen alles aan om zijn goed geschoolde technici te behouden.
Op het Internationale Congres voor Openbaar Vervoer in Dubai staat het Canadese concern Bombardier prominent met een grootse stand. Bombardier ziet de toekomst rooskleurig. Door de groei van de wereldbevolking - vooral in de steden - zal de vraag naar het openbaar vervoer de volgende jaren toenemen. Volgens de prognoses leeft in 2050 70 procent van de negen miljard mensen in de steden. Dat brengt enorme uitdagingen mee voor een degelijk openbaar vervoer.
Bombardier heeft het dan in de eerste plaats over de wereldsteden met vijf tot tien miljoen inwoners. Maar ook de fabriek in Brugge staat voor grote uitdagingen. De fabriek wikkelt de laatste orders af van bestellingen voor de Belgische spoorwegen NMBS en de Franse spoorwegen. Daarnaast volgt Bombardier in Brugge nog een ander spoor, namelijk voor de bouw van trams voor de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB. Dat is een gestaag volume.
Wachten op het Brusselse GEN
Bombardier wacht evenwel in de eerste plaats op de nieuwe treinen voor het gewestelijke expresnet rond Brussel van de NMBS. Siemens is de hoofdleverancier voor die treinen. Het gaat om een order van ongeveer 300 treinen. Bombardier bouwt er in onderaanneming. In september start de productie. Tot dan stelt Bombardier alles in het werk om zijn werknemers die vandaag tijdelijk werkloos zijn in dienst te houden. “We geven bijscholing. Het zijn zeer goede technici. Hen ontslaan zou heel dom zijn”, zegt woordvoerder Janet Olthof op het congres in Dubai. “Vaak leren de werknemers ook allerlei technische vaardigheden enkel op de werkplaats”. Een aantal oudere werknemers kon vroeger met pensioen.
Hoe moeilijk het is om de juiste werknemers te vinden, blijkt in de fabriek van Bombardier in Maubeuge, aan de Noord-Franse grens. Daar werken zelfs mensen uit de Elzas, omdat Bombardier op de lokale markt te weinig geschikte kandidaten vond.
Daarnaast hoopt Bombardier op een order van trams van De Lijn. De openbare vervoersmaatschappij wil 88 nieuwe trams in Antwerpen en Gent. De beslissing zou begin 2012 worden genomen.
Bron: Trends
En de nieuwe trams voor het spartacusplan? De Kust?