Pagina 1 van 1
Mogelijk vandaag al hinder op spoor
Geplaatst: 12 mei 2011, 14:10
door eagleheart
Een raad van bestuur bij NMBS Logistics is vervroegd van vrijdag naar donderdag. Vakbond ACOD-Spoor houdt vast aan de geplande acties in Namen op vrijdag, maar sluit niet uit dat er donderdag al hinder ontstaat uit onvrede met de vervroegde zitting van de raad van bestuur.
ACOD-Spoor is van plan vrijdag het reizigersverkeer in het station van Namen te blokkeren, van 9 tot 13.00 uur. De vakbond had die actie vorige week al aangekondigd. Maar de vakbond sluit niet uit dat er donderdag al hinder ontstaat. Bij de achterban is er immers onvrede over de beslissing om de raad van bestuur te vervroegen.
In de nacht van woensdag op donderdag blokkeerde ACOD-Spoor overigens al het goederenvervoer in de stations van Montzen en Namen. In Montzen (Plombières), in de provincie Luik, verhinderden een honderdtal militanten het goederentransport richting Duitsland.
De bonden bij NMBS Logistics vrezen dat de activiteiten in Ronet (Namen) zullen worden stopgezet en zullen verhuizen naar Antwerpen, waardoor 97 banen bedreigd zijn.
De actie van vrijdag kan overigens nog worden opgeschort, aldus de vakbond, indien de raad van bestuur zou besluiten de beslissing over Ronet uit te stellen.
Ik vraag mij altijd af waarom de stakingen altijd in Wallonië plaatsvinden:-)
Re: Mogelijk vandaag al hinder op spoor
Geplaatst: 12 mei 2011, 14:57
door profke
Een raad van bestuur bij NMBS Logistics is vervroegd van vrijdag naar donderdag. Vakbond ACOD-Spoor houdt vast aan de geplande acties in Namen op vrijdag, maar sluit niet uit dat er donderdag al hinder ontstaat uit onvrede met de vervroegde zitting van de raad van bestuur.
Ik heb deze zin letterlijk 10 x gelezen, en snap hem nog niet.
* Staakt men nu extra vroeg omdat een of andere delegee nu zijn dagje verlof op donderdag moet laten schieten om die vergadering bij te wonen?
* Heeft nmbs die vergadering misschien juist vervroegd in een poging om de lont uit het kruidvat te halen, en zo die staking te voorkomen
* En is men in wallonie juist kwaad over die mogelijke annulering van staking, en staakt men darom nu vandaag al?
* of is het gewoon een kwestie van "de zon schijnt donderdag nog maar vrijdag gaat het regenen".
?
Re: Mogelijk vandaag al hinder op spoor
Geplaatst: 12 mei 2011, 16:40
door Shrek
Nu bedenken ze bij B-logistics eens een manier om effectief te besparen en het bedrijf wat gezonder te maken en dan krijgen ze weer met de vakbond te maken

Re: Mogelijk vandaag al hinder op spoor
Geplaatst: 13 mei 2011, 16:24
door Jani
eagleheart schreef:Ik vraag mij altijd af waarom de stakingen altijd in Wallonië plaatsvinden:-)
Als het gaat om het sluiten van Ronet, dan is het vrij logisch dat ze in Wallonië staken.
Re: Mogelijk vandaag al hinder op spoor
Geplaatst: 13 mei 2011, 18:27
door dentheo
Voor welk industriegebied doet Ronet de rangeringen ? En is daar nog veel spoorvracht ?
Re: Mogelijk vandaag al hinder op spoor
Geplaatst: 13 mei 2011, 19:27
door RIDCO
Ronet doet alleen nog de bediening van Solvay in Jemeppe, daarbij nog enkele bewerkingen aan internationale containertreinen die als bestemming Zeebrugge of Antwerpen hebben.
Re: Mogelijk vandaag al hinder op spoor
Geplaatst: 13 mei 2011, 19:35
door dentheo
RIDCO schreef:Ronet doet alleen nog de bediening van Solvay in Jemeppe, daarbij nog enkele bewerkingen aan internationale containertreinen die als bestemming Zeebrugge of Antwerpen hebben.
Bewerkingen ?? Wat word daaronder verstaan ?
Re: Mogelijk vandaag al hinder op spoor
Geplaatst: 13 mei 2011, 20:35
door Steven
Samenvoegen of splitsen van treinen. Aan of afhaken van tweede loc. Om de meest voorkomende te geven.
Re: Mogelijk vandaag al hinder op spoor
Geplaatst: 14 mei 2011, 00:35
door dentheo
Het povere gebruik van Athus Meuse moet toch ook een klap geven aan die activiteiten.
Anderzijds zie ik tot in Antwerpen veel lok "koppeltjes" (zie ook foto's van Deurne op dit Forum)
Mogen we de activiteiten dan vergelijken met Aachen West ? Of is dat weer anders ?
Re: Mogelijk vandaag al hinder op spoor
Geplaatst: 14 mei 2011, 02:06
door Steven
in Aachen west zijn er veel treinen die van rijrichting veranderen daar waar dat niet het geval is voor Ronet.
Re: Mogelijk vandaag al hinder op spoor
Geplaatst: 14 mei 2011, 03:55
door Shrek
dentheo schreef:Mogen we de activiteiten dan vergelijken met Aachen West ? Of is dat weer anders ?
Ik denk dat je het beter kan vergelijken met Montzen: ooit belangrijk, nu alleen een grote kost om te onderhouden...
Tot Ronet reden de treinen uit Antwerpen of Zeebrugge met een elektrische loc. Die werd daar vervangen door een 6-assige diesel die de trein de Ardennen over kreeg tot in Athus, waar er weer elektrisch verder gereden werd naar Frankrijk.
Ronet was dus een belangrijk depot voor de diesels destijds. Maar tegenwoordig rijden de treinen in 1 ruk van Antwerpen tot in Basel. Een stop in Ronet is enkel tijdverlies...
Re: Mogelijk vandaag al hinder op spoor
Geplaatst: 14 mei 2011, 10:08
door gysev
Shrek schreef:Ik denk dat je het beter kan vergelijken met Montzen: ooit belangrijk, nu alleen een grote kost om te onderhouden...
Tot Ronet reden de treinen uit Antwerpen of Zeebrugge met een elektrische loc. Die werd daar vervangen door een 6-assige diesel die de trein de Ardennen over kreeg tot in Athus, waar er weer elektrisch verder gereden werd naar Frankrijk.
Ronet was dus een belangrijk depot voor de diesels destijds. Maar tegenwoordig rijden de treinen in 1 ruk van Antwerpen tot in Basel. Een stop in Ronet is enkel tijdverlies...
Het probleem ligt elders: in Ronet werd traditioneel van machinist gewisseld, ook na de elektrificatie van de Athus-Meuse. Door de langere diensten rijden de machinisten van Muizen nu tot Bertrix, vanwaar Bertrix het overneemt - soms tot in Basel. Ronet valt dus tussen twee stoelen.
Overigens doen ze daar wel meer dan de bediening van Jemeppes. Ze bedienen ook een aantal steen- en kalkgroeven in de Maasvallei maar dat zijn dingen die Kinkempois en/of Monceau ook kunnen doen.
Re: Mogelijk vandaag al hinder op spoor
Geplaatst: 14 mei 2011, 10:24
door dentheo
Ronet is dus niet meer nodig....
Ja dan die jongens teruggeven aan de holding, die zijn toch hun werkgever.
Hoeft Logistics hun loon niet meer te betalen en de holding kan ze verhuren aan NMBS reizigers...
Re: Mogelijk vandaag al hinder op spoor
Geplaatst: 15 mei 2011, 20:57
door Asterix
eagleheart schreef:Bij de achterban is er immers onvrede over de beslissing om de raad van bestuur te vervroegen.
Alsof die achterban daarover wakker ligt of überhaupt al weet wat een raad van bestuur doet...