Pagina 1 van 2
Staking
Geplaatst: 12 mei 2011, 20:59
door ferry
He
Morgen gaan de rode broeders weeral den boel op stelten zetten.
Misschien krijgen we 's avonds dan weer op TV die rode schijnheiligaard uit Mechelen die zijn akties komt rechtvaardigen.
f
Re: Staking
Geplaatst: 12 mei 2011, 22:31
door Presario
www.standaard.be schreef:De socialistische spoorbond ACOD zal vanaf 4 uur morgenochtend tot 22 uur het treinverkeer van en naar Namen verstoren. Zowel goederen als passagierstreinen zullen getroffen worden. De vakbond sluit niet uit dat ook elders in Wallonië het treinverkeer zal verstoord worden.
Daarmee heeft het ACOD Spoor zijn actie nog wat aangescherpt. Oorspronkelijk was de blokkering gepland van 9 tot 13 uur.
De actie komt er omdat de raad van bestuur van het goederenfiliaal NMBS Logistics gisteren besloten heeft om het goederenrangeerstation in Ronet, nabij Namen, af te bouwen. De vakbond vreest dat door die beslissing 97 banen verloren gaan.
De NMBS betreurt dat de syndicale actie ook passagiers zal treffen.
Re: Staking
Geplaatst: 12 mei 2011, 22:36
door Steven
Allez dat geeft leuke vooruitzichten voor morgen, ik heb dienst op Namur en Arlon

Re: Staking
Geplaatst: 13 mei 2011, 08:30
door eagleheart
en de staking is volop aan de gang.het beperkt zich effectief wel tot de regio van namen.
Re: Staking
Geplaatst: 23 mei 2011, 12:34
door ferry
Hoi
De paljassen zijn weer bezig, alles geblokkeerd in Mechelen! Noemt men dit voorlichtingsvergadering?
f
Re: Staking
Geplaatst: 23 mei 2011, 12:46
door Darko
ferry schreef:Hoi
De paljassen zijn weer bezig, alles geblokkeerd in Mechelen! Noemt men dit voorlichtingsvergadering?
f
Tis mooi weer dus zitten ze buiten zeker? :p
Re: Staking
Geplaatst: 23 mei 2011, 22:37
door groentje
Ik vrees, voor de zoveelste maal, dat de vakbonden zich weer eens zeer populair hebben gemaakt, niet in het minst bij het eigen personeel. Menig collega was vandaag later thuis dan normaal, en had ook helemaal niet gevraagd om die staking...
Re: Staking
Geplaatst: 24 mei 2011, 00:03
door Shrek
Eigenlijk zou ik eens graag van de vakbonden willen weten hoe zij die besparing van enkele tientallen miljoenen € zien.
En extra subsidie van de staat is geen geldig antwoord

Re: Staking
Geplaatst: 24 mei 2011, 10:51
door markske
Kijk op TC. voerden we onlangs eens een andere actie zonder de vakbonden, we legden ons volledig toe op de verkeersregeling en de veiligheid, enkel dringende werken lieten we doorgaan, vertragingen werden niet gerechtvaardigd, geen dossiers aangemaakt, geen relazen geschreven en er werden geen spitsbladen ingevuld.
Resultaat van deze actie die de reizigers alleen maar konden voelen door de betere stiptheid daar we dus meer tijd konden steken in de verkeersregeling, geen respons in de pers en iedereen een boete van € 12,5. Hieruit kan je dus afleiden dat de directie liever een actie als deze van maandag heeft, die duizenden reizigers treft en dit zonder boete, dan eentje zoals de onze die enkel de directie treft.
Re: Staking
Geplaatst: 24 mei 2011, 13:36
door stefanic
Shrek schreef:Eigenlijk zou ik eens graag van de vakbonden willen weten hoe zij die besparing van enkele tientallen miljoenen € zien.
En extra subsidie van de staat is geen geldig antwoord

Inderdaad! Dat zou ik ook wel eens willen weten: Digneffe staat zich in 't nieuws weer populair te maken bij de reizigers: 'boehoe, snifsnif, ze willen treinen afschaffen en stations sluiten'. Wel dat hij maar eens vertelt waar en hoe we dan wel moeten besparen. Wij luisteren aandachtig!
Vorig jaar rond deze tijd waren we druk doende met een lijst van af te schaffen treinen (vroege en late, jaja), en dat was een veel langere lijst dan dat lijstje van Infrabel van 30 spitsuurtreinen door de NZV, maar toen plots... verkiezingskoorts, en ineens mocht niets meer afgeschaft worden.
Welnu die lijst ligt terug op ons bureau, maar ondertussen is de lijst langer geworden (gezien de financiele put weer veel dieper is geworden).
En als ze nog lang zeveren en jammeren en de kop in 't zand steken, is 't binnenkort gedaan voor iedereen: geen treinen meer, geen personeel meer, geen NMBS meer. Besparen doet zeker pijn, en niemand is er voorstander van, en natuurlijk zullen er reizigers de dupe worden (hoe minder hoe liever), maar de realiteit moet onder ogen gezien worden. En als wij nu TOCH diabolotaks moeten betalen (ja DAAR heeft de vakbond zwaar voor gestreden!), en als wij (het personeel) wat verlofdagen of ons vrijbiljet Thalys/Eurostar of verkeersvoordelen buitenland moeten inleveren (of zelfs loon), dan is dat maar zo. Als dat nodig is om de NMBS mee gezond te maken, maar dat ik daardoor ook binnen 20 jaar nog een job heb bij NMBS, dan doe ik dit met plezier!
Tegen de stakers kan ik enkel zeggen: shame on you, en bedankt om mij en iedereen mee in de failissementsput te trekken, 'collega'

!
Re: Staking
Geplaatst: 24 mei 2011, 14:47
door LRDArdo
@ markske
Wanneer was die actie? Volgende keer 'spam' de pers, misschien krijgt de actie dan wel de verdiende aandacht!

Re: Staking
Geplaatst: 24 mei 2011, 17:30
door Kristofke
Zijn verkeersvoordelen met het buitenland niet eerder gebaseerd op een wederzijdse gunst? Of moet de NMBS jaarlijks voor alle uitgegeven biljetten betalen aan alle netten?
Besparingen zijn allemaal goed en wel, maar de politiek moet wel weten wat ze net willen. Besparen is minder service, minder treinen. Terwijl de overheid de mensen net de trein in wil, is dit tegenstrijdig.
Eerst eens starten met besparen boven aan de piramide ipv onderaan en bij het aanbod.
Digneffe had trouwens wél gelijk met zijn argument dat de eerste en laatste treinen vaak gebruikt worden door sociale lagere klassen. Ik zie dat 's ochtends ook op de eerste IC van Antwerpen naar Charleroi (de eerste IC verbinding van de dag tussen A'pen en Bxl). Ik neem aan dat de meeste van die mensen naar hun werk gaan, wat vele ervan zie je elke dag weer. Schaf die trein af en die mensen zijn hun job kwijt. Schaf die trein af en ik ben mijn job kwijt want ik kan dan niet meer op de blok in FBN geraken voor 6u. Al zal het niet zozeer om die trein gaan, maar om de eerste IR om 4u18, die heb ik ook 2 jaar genomen 's ochtends, hetzelfde verhaal.
Echter geloof ik niet dat dit de beweegredenen zijn van Digneffe maar een excuus voor een machtsspelletje.
Re: Staking
Geplaatst: 24 mei 2011, 19:44
door dentheo
Kristofke schreef:
Besparingen zijn allemaal goed en wel, maar de politiek moet wel weten wat ze net willen. Besparen is minder service, minder treinen. Terwijl de overheid de mensen net de trein in wil, is dit tegenstrijdig.
Eerst eens starten met besparen boven aan de piramide ipv onderaan en bij het aanbod.
Waarschijnlijk zijn evenveel treinen perfect mogelijk met een efficiënte organisatie (ttz meer volk op de vloer, minder aan de burelen), dus wel besparen EN meer treinen. Toen Vincke wou gaan "benchmarken" ttz vergelijken tussen de spoorwegnetten van bv. rijdend personeel ten opzichte van zittend personeel, lokomotieven tov treinkilometers enz. vloog hij prompt buiten. Hij had het probleem dus gezien.
Het besparen van mensen, begint altijd onderaan. De tussenlaag (het middenkader) moet dat organiseren, nadien blijkt dat de nog overblijvende mensen teveel bazen hebben en dan gaat de tussenlaag er zelf aan, na de vorige ondankbare taak, nadien de nog hogere laag.
Wanneer ik hier de teksten lees van de mensen van NMBS is het precies alsof er alleen mensen zijn op de treinen en dan direct daarboven een directie, dat kan ook niet. Volgens mij is de tussenlaag veel te dik en die zijn met duizenden, die kosten ook geld, waarschijnlijk meer dan de ganse directie. Ik kan mij niet inbeelden dat Haeck meer verdient dan 50 ingenieurs.
Re: Staking
Geplaatst: 24 mei 2011, 22:40
door trainman
We kunnen misschien nog een paar besparingstips geven.
Zoals afschaffen van heel dat promogedoe rond 'het station', met die 4 gekleurde buizen.
Er heeft dank zij deze campagne nog geen reiziger extra de trein genomen, maar ze heeft wel al pakken geld gekost.
Al eens op die website gekeken ?
http://www.go-mobile.be/nl/sites/het-st ... tation?s=0
Er heerst een aangename sfeer en je blijft er dan ook graag even hangen
Zoals in Brussel Noord na acht uur 's avonds
Re: Staking
Geplaatst: 24 mei 2011, 23:59
door odul
De NMBS is een bedrijf dat dus verlies maakt.
Wel als het personeel dat een dag staakt..maakt het bedrijf die dag juist winst!!
Geen personeel betalen, geen elektriciteit, en toch inkomsten van de abonnementen.
Het probleem is niet het personeel dat dagelijks instaat voor het rijden van de treinen, wel de logge administratie.
En veel teveel "directeurs" en "bazen"
Als je nog maar begint met een districtsdirecteur, manager, zonechef, adjunct van de zonechef, adjunct, stationchef, onderstationchef, adjunct-onderstationchef enz...enz.. voor je bij de echte werkman zit.
Ja, dan zie je dat er veel teveel "bazen" zijn.
Een andere tak:
In de verkoop heb je een verkoopchef, chef-administratie, ontvanger, adjunct-ontvanger, commerciële ontvanger, regio-ontvanger, financiële ontvanger, onthaalbediende, en als laatste de loketbediende. die uiteindelijk de kaartjes verkoopt.
En zo kan je voor elke afdeling wel een lijstje maken.
Nu, je mag één keer raden, wie er "afgeschaft" zal worden als er moet bezuinigd worden??