Weekendje Stockholm
Geplaatst: 16 mei 2011, 22:23
Afgelopen weekend ben ik even naar Stockholm geweest om mijn beste vriend op te zoeken die daar in 2007 naartoe geëmigreerd is en die ik sindsdien niet gezien had
Ik zal jullie verder niet vermoeien met foto's van bier en barbecue, hier wel een kleine impressie van het spoorgebeuren daar.
1. Utrecht Centraal, 12 mei 2011. AnsaldoBreda-schandvlek V250 getrokken door 2 diesellocs op weg naar misschien wel de Watergraafsmeer.
2. Solrød Strand (DK), 13 mei 2011. S-Tog stel 8203 is net aangekomen en rijdt als leeg mat door naar Køge.
3. Køge (DK), 13 mei 2011. Tweebaks dieseltreinstel 4044 komt zojuist binnen als stoptrein naar Roskilde vanuit Naestved.
4. Køge (DK), 13 mei 2011. Twee stellen van de S-Tog op hun eindpunt. Mooi man, sluitseinen 
5. Nässjö (SE), 13 mei 2011. Ook anno 2011 rijden er nog steeds dieselmotorwagens rond in Zweden. Hier treinstel 1299 van een lokale vervoerder.
6. Stockholm Central, 13 mei 2011. Na een treinreis van 22½ uur kwam ik aan in Stockholm. Hier de X2000 die mij daarheen bracht vanuit København H. Het duurt nog wel even voordat de X2000 een fatsoenlijke hogesnelheidstrein is. Het is leuk als je met kantelbaktechniek 200 km/h kunt rijden op "normaal" spoor, maar comfortabel is het niet echt. Daarnaast blijft er door 11 halteringen, variërend van zo'n 4 tot ruim 10 minuten (!!) ook niet veel over van de snelheid. Tot slot is de laatste 180 km vanaf Norrköping tot Stockholm grotendeels enkelspoor. Over 647 km doet het ding ruim 5½ uur. Overigens is er sinds kort (eind 2007 was het nog niet zo) een tunnel klaar tussen de Zweedse kant van de Øresundsbron en station Malmö C, waardoor de X2000 tegenwoordig vanuit København H kan vertrekken. (Situatie lijkt heel erg op Antwerpen Centraal, voor wie daarmee bekend is
)
7. Stockholm Central, 13 mei 2011. Dubbeldeks treinstel 3321 als trein naar Gävle Central. Zo lelijk als ze van buiten zijn, zo comfortabel zijn ze van binnen 
8. Stockholm Central, 15 mei 2011. Green Cargo-loc 1274 staat aan het eind van het perron. Links mijn maat Yvo.
9. Nässjö (SE), 15 mei 2011. Tweebaks treinstel 1405 van de Krösatågen.
10, 11. København H, 15 mei 2011. De tweede omstreden AnsaldoBreda-schandvlek van dit weekend: De IC4 van DSB.
Tot slot nog 2 metrostellen uit Stockholm:
Enjoy 

1. Utrecht Centraal, 12 mei 2011. AnsaldoBreda-schandvlek V250 getrokken door 2 diesellocs op weg naar misschien wel de Watergraafsmeer.
















