Pagina 1 van 3

Vervotte wil prijsverschil tussen piek- en daluren

Geplaatst: 23 mei 2011, 20:38
door bobke
Minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte vraagt begrip voor de moeilijkheden bij de NMBS. Om de financiële problemen op te lossen, zal iedereen een inspanning moeten doen. Verschillende prijzen voor treinkaartjes tijdens de spits of daarbuiten is een mogelijkheid, zei ze op Radio 1.

De twee grote spoorwegvakbonden hielden vanmiddag speciale informatievergaderingen om het treinpersoneel in te lichten over de financiële problemen bij de goederendochter NMBS Logistics. Die infosessies gingen gepaard met een algemene werkonderbreking tussen 12 en 14 uur.

Vervotte vraagt begrip voor de moeizame besprekingen. Besparingen in een bedrijf als de spoorwegen is een erg complexe zaak waarbij iedereen zijn deel moet doen. Tegelijk benadrukt ze dat er geen enkel taboe mag zijn en dat er op alle fronten bespaard moeten worden.

Ze wijst erop dat de NMBS geen gemakkelijke tijden heeft gekend sinds de economische crisis en het ongeluk in Buizingen. Daarnaast is het aantal reizigers de jongste tien jaar met de helft gestegen. Intussen is de groep volop aan het investeren in infrastructuur en rollend materieel, onder meer om de veiligheid te verhogen.

Besparingen

Besparingen zijn in dat licht niet evident, zegt Vervotte in De Ochtend op Radio1. 'Bovendien zitten we in verlengingstijd, want niet alleen de regering is ontslagnemend, ook de benoeming van de ceo's moet bekeken worden.' Vervotte onderstreept dat ze achter de NMBS-top blijft staan.

Om de aanhoudende schuld van de groep te stabiliseren, denkt Vervotte onder meer aan het duurder maken van het vrijetijdsverkeer. 'We maken van het woon-werkverkeer en het woon-schoolverkeer een absolute prioriteit. Een mogelijkheid is om de prijzen van vrijetijdsritten duurder te maken tijdens de spitsuren', zegt de CD&V-minister, al zullen de prijzen altijd begrensd zijn in het beheerscontract.

Wat het personeel betreft, vindt Vervotte dat er op vlak van flexibiliteit nog heel wat mogelijkheden liggen. 'Je mag niet vergeten dat het apparaat is afgeslankt van 48.000 werknemers naar 38.000 nu.' Dat zorgt voor gaten, ook in de kennisstructuur.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 110523_014

Dat is tochwel pure dwaasheid. Dat een minister zo'n dingen kan vertellen kan ik niet begrijpen. Het vrijetijdsverkeer duurder maken :x :evil: :evil: Het is al veel te duur !!! Prioriteit op woon-werk? jaja, nog meer mensen in spits. waar denk je dat de vertragingen ontstaan?, Het is dus juist het omgekeerde dat moet gebeuren. De spits duurder maken voor woon-werk en woon-schoolverkeer (belachelijk goedkoop) en vrijetijd overdag goedkoper maken. Zodat de treinen over de hele dag meer bezet zijn en minder spitstreinen moeten rijden (wat dus efficienter is voor de NMBS, en als ze prioriteit geven aan woon-werk betekent dat dus juist nog meer spitstreinen, nog meer miserie.

Re: Vervotte wil prijsverschil tussen piek- en daluren

Geplaatst: 23 mei 2011, 22:43
door groentje
Inderdaad een zeer vreemde redenering van de minister. Alsof de NMBS niet al voldoende een pure pendelaarsvervoerder is, en daar eigenlijk amper op verdiend (logisch ook, je treinen staan een groot deel van de dag werkloos in de vormingen), en in de spits heb je desondanks nooit genoeg plaats om iedereen comfortabel te verplaatsen.

Re: Vervotte wil prijsverschil tussen piek- en daluren

Geplaatst: 23 mei 2011, 22:52
door Accelerat

Re: Vervotte wil prijsverschil tussen piek- en daluren

Geplaatst: 23 mei 2011, 22:59
door bobke
sncf-sncb schreef:Dat ze eens rap ophouden met de slechte dingen van NS te kopiëren. :evil:
Ik vraag me eigenlijk af, hoe ze dat dan controleren dat je bv met je ticket/abonnement voor in de daluren op een trein zit tijdens de spits?

Re: Vervotte wil prijsverschil tussen piek- en daluren

Geplaatst: 23 mei 2011, 23:03
door Stijn91
bobke schreef:
sncf-sncb schreef:Dat ze eens rap ophouden met de slechte dingen van NS te kopiëren. :evil:
Ik vraag me eigenlijk af, hoe ze dat dan controleren dat je bv met je ticket/abonnement voor in de daluren op een trein zit tijdens de spits?
Volgens mij is dit alleen voor mensen die een gewoon treinticket of zoiets hebben, je kan moeilijk iemand met een abonnement meer laten betalen als hij al om 14u op de trein zit naar huis.

Re: Vervotte wil prijsverschil tussen piek- en daluren

Geplaatst: 23 mei 2011, 23:22
door profke
ben ik nu de enige die het artikel leest, of geven jullie allemaal commentaar op het verkeerde.

* klacht: door velen hier al geuit: tijdens de spits treinen vol, erbuiten niet.
* klacht: ticketjes zijn te duur.


=> oplossing: de tickets waarin flexibiliteit zit (niet-woonwerk) trachten door prijsdaling zich zo te laten verplaatsen dat die niet tijdens de spits, maar erbuiten verplaatsen.
volgens jullie zelf is dat de bedoeling: volk gelijkmatiger over de dag laten reizen.
En nu komt er commentaar over het duurder maken.

Re: Vervotte wil prijsverschil tussen piek- en daluren

Geplaatst: 23 mei 2011, 23:39
door groentje
Je hebt gelijk, ik was iets te snel :oops: Ik had gelezen dat ze het vrijetijdsverkeer duurder wou maken, niet dat ze het vrijetijdsverkeer in de spits duurder wou maken.
In de spits mogen voor mij alle kaartjes (iets) duurder zijn, in de daluren is het dan weer voordeliger voor de treinmaatschappij als haar zitplaatsen toch nog worden ingenomen, ook al is het dan aan een verminderde prijs.
Toch zit ik met een ietwat dubbel gevoel. Vrijetijdsverkeer per trein mag zich niet uit de markt prijzen, en soms is een verplaatsing tijdens de spits gewoonweg noodzakelijk. Veel zal afhangen van hoe het geformuleerd wordt, een forse stijging tijdens de spits zal niemand echt appreciëren, terwijl weinig mensen er een bezwaar tegen zullen hebben als er tijdens de daluren met kortingen wordt gewerkt.

Re: Vervotte wil prijsverschil tussen piek- en daluren

Geplaatst: 23 mei 2011, 23:50
door jotie
Als ik zo vrij mag zijn eens een proefballonnetje op te laten. Mijn voorstel:

- 15 % lineaire tariefverhoging op de kilometerprijs (of tot ca. DB-tarief). Weinig populair, maar bon, er staat wat tegenover. Lees verder :)
- Afschaffing van alle nationale passes, promobiljetten, etc, maar herinvoering van de 50%-reductiekaart (met bijzondere prijszetting voor -26 & 65+) naar analogie met de BahnCard 50. Volle pot betalen, 50% korting of een traject/net-treinkaart. 4 tariefformules: de ultieme eenvoud.
- Drastische sanering van het NMBS-waterhoofd, ten voordele van een versterking van de 'uitvoerende' personeelscategorieën (netto status-quo of kleine winst op personeelskosten)
- 50% compensatie bij 15 minuten vertraging, 100% bij 30 minuten, 200% bij 60 minuten of meer. In geval van veralgemening van de MOBIB-kaart automatisch te koppelen aan check-in/out: geen fraude mogelijk en geen papierwinkel voor de reizigers.
- Implementatie van een volwaardig nachtnet tussen knooppunten (naar Nederlands model), indien er inderdaad een reële vraag naar is (ik geloof van wel).
- Verhoging van de frequentie in (sub-) urbaan gebied tot min. 1 trein per half uur
- Invoering van kostenvrije stiltecompartimenten, eventueel gecombineerd met een afschaffing van de (toch al fel gedegradeerde) 1e klas.
- Oprichting van gebruikerspanels pet regio. Deze panels worden actief betrokken bij de aanmaak van dienstregelingen.
- De NMBS-top verplaatst zich voor het woon-werk-verkeer met de trein (en/of tram/bus/metro), bij voorkeur met twee overstappen op het traject. Kwestie van eindelijk eens voeling te krijgen met hun eigen bedrijf.

Onderhandelen over een of enkele aspecten kan, maar de marge is beperkt :twisted:

Re: Vervotte wil prijsverschil tussen piek- en daluren

Geplaatst: 23 mei 2011, 23:59
door profke
jotie schreef: - De NMBS-top verplaatst zich voor het woon-werk-verkeer met de trein (en/of tram/bus/metro), bij voorkeur met twee overstappen op het traject. Kwestie van eindelijk eens voeling te krijgen met hun eigen bedrijf.

Onderhandelen over een of enkele aspecten kan, maar de marge is beperkt :twisted:
dees laatste moet voor iedere nmbs-chef en hoger, die via lijn 15 moet reizen verplicht worden.

het kan er MIJN treinverbinding alleen maar op verbeteren :twisted:

Re: Vervotte wil prijsverschil tussen piek- en daluren

Geplaatst: 24 mei 2011, 14:39
door Asterix
De reiziger opnieuw treffen? Mij goed maar dan pas als de markt is vrijgemaakt én ik dus desgevallend de keuze heb om naar een andere vervoerder over te stappen. En dat men dan maar eens begint met het mes in de NMBS te zetten...

Re: Vervotte wil prijsverschil tussen piek- en daluren

Geplaatst: 24 mei 2011, 15:09
door bobke
Jeroen schreef:De reiziger opnieuw treffen? Mij goed maar dan pas als de markt is vrijgemaakt én ik dus desgevallend de keuze heb om naar een andere vervoerder over te stappen. En dat men dan maar eens begint met het mes in de NMBS te zetten...
Ja echt. Ik denk dat enige mogelijke oplossing is om van al die problemen, stiptheid, schulden etc af te geraken, door andere vervoerders toe te laten op het net of zoals het systeem in Nederland, de beste vervoerder (hoe zeg je dat, volgens offerte ?) mag de lijn uit baten. Dan zou alvast dat lijntje (of lijnen) stipter zijn, geen last van de vakbonden (dus zou eindelijk eens betrouwbaar zijn )bij die specifieke vervoersmaatschappij.

Re: Vervotte wil prijsverschil tussen piek- en daluren

Geplaatst: 24 mei 2011, 23:59
door KB
bobke schreef: Een mogelijkheid is om de prijzen van vrijetijdsritten duurder te maken tijdens de spitsuren'
Dat wil dus zeggen dat als ik vanuit de uithoek van het land waar ik woon een "vrijetijdsrit" maak op een weekdag, ik meer moet betalen. Want als ik pakweg voor de middag ergens in de Ardennen wil geraken met het openbaar vervoer, dan moet ik gewoon een deel van mijn verplaatsing in de spits doen.

Re: Vervotte wil prijsverschil tussen piek- en daluren

Geplaatst: 25 mei 2011, 14:19
door melle
Precies of het is nog niet duur genoeg, de trein..

Re: Vervotte wil prijsverschil tussen piek- en daluren

Geplaatst: 25 mei 2011, 14:24
door kars
Duur? Met een pass betaal je 5,00-7,40 euro per enkele reis. En dat 24/7.

De doordeweekse normale tickets zijn wel redelijk aan de prijs inderdaad.

Re: Vervotte wil prijsverschil tussen piek- en daluren

Geplaatst: 25 mei 2011, 14:30
door Shrek
melle schreef:Precies of het is nog niet duur genoeg, de trein..
Voor grote groepen mensen is de trein spotgoedkoop, alleen wie af en toe een kaartje koopt betaalt een normale prijs. Het is natuurlijk zo dat de trein duur is in verhouding met het bijna-gratis rijden bij de lijn :wink: