Eurotunnel zoekt bescherming tegen schuldeisers
Geplaatst: 12 jul 2006, 12:14
12.07.2006 PARIJS - Eurotunnel heeft bescherming aangevraagd tegen zijn schuldeisers. Als het bedrijf dat de Kanaaltunnel uitbaat, woensdag geen akkoord bereikt met zijn kleine schuldeisers, moet het de boeken neerleggen.
Dinsdagavond laat werden de gesprekken met de schuldeisers opgeschort, woensdag worden ze hervat. Volgens een woordvoerster van Eurotunnel kwam dinsdag geen schot in de zaak.
De schuldenberg van Eurotunnel bedraagt meer dan negen miljard euro. Het bedrijf waarschuwde al dat het technisch bankroet zal zijn indien er geen akkoord uit de bus komt.
De kleine aandeelhouders, vooral obligatiehouders, zijn niet te spreken over de herschikking die met de grote jongens werd afgesproken. ,,Onze obligaties zijn 2,7 miljard euro waard'', luidt het. Maar topman Jacques Gounon is het daar niet mee eens. Die 2,7 miljard euro is de nominale waarde van die obligaties, maar de echte waarde ervan ligt veel lager. Volgens Gounon zijn ze nog zo'n 150 miljoen euro waard.
Bescherming
Het is immers zo dat wanneer Eurotunnel over kop gaat, de kleine aandeelhouders het laatst worden uitbetaald en dus waarschijnlijk geen euro zullen zien. Daarom kunnen ze maar beter eieren voor hun geld kiezen, vindt Gounon.
De topman wil snel een akkoord dat hij op 27 juli kan voorleggen aan de aandeelhouders. Als er tegen middernacht geen deal is, legt Eurotunnel de boeken neer.
Gounon wachtte de gesprekken niet af om bij het Franse gerecht alvast bescherming aan te vragen tegen de schuldeisers. Als er toch een akkoord uit de bus valt, trekt Eurotunnel deze aanvraag in.
Reizigers hoeven niet te vrezen dat hun overtocht in gevaar komt. De treinen blijven door de tunnel rijden.
Bron: http://www.standaard.be/Kanaal/Index.as ... 072006_015
Dinsdagavond laat werden de gesprekken met de schuldeisers opgeschort, woensdag worden ze hervat. Volgens een woordvoerster van Eurotunnel kwam dinsdag geen schot in de zaak.
De schuldenberg van Eurotunnel bedraagt meer dan negen miljard euro. Het bedrijf waarschuwde al dat het technisch bankroet zal zijn indien er geen akkoord uit de bus komt.
De kleine aandeelhouders, vooral obligatiehouders, zijn niet te spreken over de herschikking die met de grote jongens werd afgesproken. ,,Onze obligaties zijn 2,7 miljard euro waard'', luidt het. Maar topman Jacques Gounon is het daar niet mee eens. Die 2,7 miljard euro is de nominale waarde van die obligaties, maar de echte waarde ervan ligt veel lager. Volgens Gounon zijn ze nog zo'n 150 miljoen euro waard.
Bescherming
Het is immers zo dat wanneer Eurotunnel over kop gaat, de kleine aandeelhouders het laatst worden uitbetaald en dus waarschijnlijk geen euro zullen zien. Daarom kunnen ze maar beter eieren voor hun geld kiezen, vindt Gounon.
De topman wil snel een akkoord dat hij op 27 juli kan voorleggen aan de aandeelhouders. Als er tegen middernacht geen deal is, legt Eurotunnel de boeken neer.
Gounon wachtte de gesprekken niet af om bij het Franse gerecht alvast bescherming aan te vragen tegen de schuldeisers. Als er toch een akkoord uit de bus valt, trekt Eurotunnel deze aanvraag in.
Reizigers hoeven niet te vrezen dat hun overtocht in gevaar komt. De treinen blijven door de tunnel rijden.
Bron: http://www.standaard.be/Kanaal/Index.as ... 072006_015