Pagina 1 van 4
Trein te warm: reiziger zet deur open tijdens het rijden
Geplaatst: 30 mei 2011, 21:36
door bobke
Dertig graden en geen airconditioning op de trein: een reiziger vond er vanmiddag niet beter op om tijdens het rijden de deuren open te zetten. Het incident vond plaats tussen Brussel-Noord en Schaarbeek.
Het gaat om een ouder type trein, waar geen airconditioning op is geïnstalleerd. Als iemand de deuren van de trein met de noodhendel opent, stopt de trein ook niet automatisch. Het gebeurt naar verluidt wel vaker dat een onverlaat de deuren tijdens het rijden openzet.
Maandag filmde een reiziger hoe de trein met openstaande deuren reed, en postte het filmpje op facebook.
Vanmiddag liep het goed af: de trein stopte zoals voorzien in het volgende station. Maar het kan wel degelijk tot gevaarlijke situaties leiden als de deuren openstaan, zeker als de trein een bocht maakt.
De NMBS noemt het incident 'vrij choquerend'. 'Het komt vaker en vaker voor dat mensen bij warm weer de deuren open zetten', klinkt het. 'Zeker als de trein geen airconditioning heeft. Maar dat kan natuurlijk niet de bedoeling van de noodknop zijn.'
De NMBS noemt dit incident 'onverantwoord gedrag' van de dader. Maar ze kan er maar weinig tegen doen. 'We kunnen alleen maar hopen dat de reizigers hun gezond verstand gebruiken.'
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 110530_169
Filmpje op site
Re: Trein te warm: reiziger zet deur open tijdens het rijden
Geplaatst: 30 mei 2011, 22:06
door Steven
Eerste indruk is dat het om een M4 gaat.
Re: Trein te warm: reiziger zet deur open tijdens het rijden
Geplaatst: 30 mei 2011, 23:04
door Darko
Steven schreef:Eerste indruk is dat het om een M4 gaat.
Jup da lijkt me echt de deuren van een M4. een ander oud stel heeft niet zo'n deuren. denkend dan aan varkensneuzen klassiekjes en breaks en sprinters. duidelijk een M4 dus
Re: Trein te warm: reiziger zet deur open tijdens het rijden
Geplaatst: 30 mei 2011, 23:06
door Shrek
Maar in alle treinen zonder airco kunnen de ramen toch open? Wat is dan het probleem?

Re: Trein te warm: reiziger zet deur open tijdens het rijden
Geplaatst: 30 mei 2011, 23:14
door Steven
Shrek schreef:Maar in alle treinen zonder airco kunnen de ramen toch open? Wat is dan het probleem?

blijkbaar is da nog ni genoeg voor iedereen

Re: Trein te warm: reiziger zet deur open tijdens het rijden
Geplaatst: 30 mei 2011, 23:16
door Alain N.
Ik kan maar één ding zeggen: die reiziger is levensmoe.
Re: Trein te warm: reiziger zet deur open tijdens het rijden
Geplaatst: 31 mei 2011, 07:40
door Stef
Idd het gaat hier om een M4 afgaande van de foto's. Gaan die deuren van een M4 zo gemakkelijk open tijdens het rijden?
Re: Trein te warm: reiziger zet deur open tijdens het rijden
Geplaatst: 31 mei 2011, 07:56
door Steven
Alle deuren gaan gemakkelijk open indien je de noodopening gebruikt he stef.
Re: Trein te warm: reiziger zet deur open tijdens het rijden
Geplaatst: 31 mei 2011, 08:17
door Stef
Steven schreef:Alle deuren gaan gemakkelijk open indien je de noodopening gebruikt he stef.
Ik was nog niet goed wakker

, het staat duidelijk in het artikel dat het de noodhendel was die gebruikt werd. Dan is het idd niet moeilijk

Re: Trein te warm: reiziger zet deur open tijdens het rijden
Geplaatst: 31 mei 2011, 08:22
door Dieselfreak
Die reiziger heeft kennelijk nog nooit gehoord van ramen openen of zo?!

Misschien moet die noodhendel afgeschaft worden, in uiterste nood kan nog altijd de noodhamer gebruikt worden om de ruiten stuk te slaan, dat zie ik iemand om een reden als dat het te warm is in de trein nog niet snel doen. Gelukkig heeft al het materieel dat 1990 in dienst is gekomen airconditioning, hopelijk zullen zulke incidenten dan niet meer voorvallen eens al het materieel dat geen airco heeft van de sporen is verdwenen.
Re: Trein te warm: reiziger zet deur open tijdens het rijden
Geplaatst: 31 mei 2011, 08:28
door Steven
Re: Trein te warm: reiziger zet deur open tijdens het rijden
Geplaatst: 31 mei 2011, 08:31
door Shrek
Dieselfreak schreef:hopelijk zullen zulke incidenten dan niet meer voorvallen eens al het materieel dat geen airco heeft van de sporen is verdwenen.
Ik denk dat het daar niet zoveel mee te maken heeft, maar meer met het gebrek aan inzicht in gevaarlijke situaties of het gebrek aan respect voor het bedrijf waarmee je rijdt.
Als er airco is zullen ze de deur misschien open zetten voor een beter uitzicht of omdat ze dan sneller kunnen uitstappen of wat voor reden ook...
Re: Trein te warm: reiziger zet deur open tijdens het rijden
Geplaatst: 31 mei 2011, 09:43
door profke
Als iemand de deuren van de trein met de noodhendel opent, stopt de trein ook niet automatisch
dat lijkt mij nochtans een makkelijk te implementeren item te zijn. Veiligheid kan er alleen maar op toenemen.
ik denk dat de meesten er trouwens van uit gaan dat dat nu al zo is: nood hendel deuren == noodrem trein.
Re: Trein te warm: reiziger zet deur open tijdens het rijden
Geplaatst: 31 mei 2011, 11:18
door Dietrich
Weer mooi stukje journalistiek. Heeft men "die reiziger" dat zien doen? En hem/haar gevraagd waarom? Denk het niet.
Vaak is er wel iemand die het tof vindt om aan die hendel te trekken, net als er inderdaad soms al dan niet met hamer een raam kapot gooien (kijk eens naar het gebroken glas naast de perrons van veel grote stations).
Dan heb ik ook al zelf een Break weten aankomen zonder enig probleem maar vertrekken met een geopende deur (en alarmzoemer), ofwel door defect ofwel iemand die niet beseft dat de hendel een noodopening is.
M.a.w. dit kan veel oorzaken gehad hebben. Die hendels verwijderen is zeker geen goed idee, maar een automatische remming mogelijk wel. De vraag is alleen in welk jaar we dit ooit gaan zien.
Re: Trein te warm: reiziger zet deur open tijdens het rijden
Geplaatst: 31 mei 2011, 11:37
door Fles
Wat een geneuzel allemaal weer. Vroeger was het doodnormaal dat deuren open konden tijdens de rit. Zijn reizigers dommer geworden of zo? Dat je ineens "levensmoe" heet als je de deur open zet tijdens de rit? Laten we er niet meer drama van maken dan dat het waard is.