Pagina 1 van 1
treinvoorrang
Geplaatst: 31 mei 2011, 20:37
door ferry
Hoi
Vraagje voor de specialisten: heeft bij een kruising een reizigerstrein voorrang op een leeg treinstel?
Ik verklaar mij nader: vandaag was het weer prijs: de IC uit Essen om 8:10 werd ter hoogte van de Noorderdokken gestopt omdat een leeg treinstel moest uitwijken naar de bundel.
Doet zich regelmatig voor(wellicht steeds als dezelfde regelaar van dienst is).
Detail: het lege treinstel dat via tunnel en lijn 12 komt§stel AM 800) moet zijn rijpad niet vrijmaken, komt niet onmiddellijk een trei achter.
Door deze handelswijze kunnen een aantal reizigers regelmatig fluiten naar hun aansluitingen....!
f
Re: treinvoorrang
Geplaatst: 31 mei 2011, 22:00
door Robin
ferry schreef:Hoi
Vraagje voor de specialisten: heeft bij een kruising een reizigerstrein voorrang op een leeg treinstel?
Ik verklaar mij nader: vandaag was het weer prijs: de IC uit Essen om 8:10 werd ter hoogte van de Noorderdokken gestopt omdat een leeg treinstel moest uitwijken naar de bundel.
Doet zich regelmatig voor(wellicht steeds als dezelfde regelaar van dienst is).
Detail: het lege treinstel dat via tunnel en lijn 12 komt§stel AM 800) moet zijn rijpad niet vrijmaken, komt niet onmiddellijk een trei achter.
Door deze handelswijze kunnen een aantal reizigers regelmatig fluiten naar hun aansluitingen....!
f
Normaal gezien heeft de IC daar voorrang.
Ik denk meer dat Blok 8 daar dat stuk controleerd.
Het is niet omdat er vlak achter geen reizigerstreinen komen dat er geen goederentrein aankomt e

Re: treinvoorrang
Geplaatst: 31 mei 2011, 22:29
door Freakytrain
De IC heeft voorrang. Maar...
In Antwerpen centraal gaat men al geregeld is een trein uitwijken naar die uitwijkbundel daar aan de noorderdokken , zo doet men dat ook vaak met de reeks 20xx bij aankomst in FN wijkt die vlug uit en komt die onmiddelijk terug. Men doet dit vaak ook met andere treinen daar in FN om plek te maken op de -2.
Nu als een van die treinen met vertraging gaat uitwijken kan de terugrit ook al eens in gevaar komen daarmee dat deze regelaar er eerder zal voorkiezen voorrang te geven aan dat leeg stel. De IC zou in princiepen deze minuten moeten kunnen inhalen .
Re: treinvoorrang
Geplaatst: 31 mei 2011, 23:12
door ferry
Hoi
1. Het lege stel rijdt volgens mij via ringspoor naar Schijnpoort of ledig naar FN =1
2. De IC haalt de vertraging NIET in wegens de sneljheidsbeperking in de tunnel
3. Hangt blijkbaar af wie dienst heeft op Blok 8
f
Re: treinvoorrang
Geplaatst: 01 jun 2011, 08:30
door Robin
ferry schreef:Hoi
1. Het lege stel rijdt volgens mij via ringspoor naar Schijnpoort of ledig naar FN =1
2. De IC haalt de vertraging NIET in wegens de sneljheidsbeperking in de tunnel
3. Hangt blijkbaar af wie dienst heeft op Blok 8
f
De IC kan zijn tijd elders inhalen bv tussen Berchem en Mechelen

.
Re: treinvoorrang
Geplaatst: 02 jun 2011, 11:20
door ferry
Hoi
Maar in Antwerpen C zijn heel wat afstappers die aansluitingen (trein, bus ed) nodig hebben en die het absoluut geen moer kan schelen dat trein zijn vertraging inhaalt tussen Berchem en Mechelen of rijdt de NMBS enkel ten behoeve van zij die naar of van Brussel reizen?(Heb dikwijls die indruk!)
f
Re: treinvoorrang
Geplaatst: 02 jun 2011, 14:32
door Robin
ferry schreef:Hoi
Maar in Antwerpen C zijn heel wat afstappers die aansluitingen (trein, bus ed) nodig hebben en die het absoluut geen moer kan schelen dat trein zijn vertraging inhaalt tussen Berchem en Mechelen of rijdt de NMBS enkel ten behoeve van zij die naar of van Brussel reizen?(Heb dikwijls die indruk!)
f
de logica is soms ver zoek inderdaad

.
waarom men die trein voorrang geeft snap ik ook niet goed mja
Re: treinvoorrang
Geplaatst: 03 jun 2011, 01:09
door Peche
Robin schreef:ferry schreef:Hoi
Maar in Antwerpen C zijn heel wat afstappers die aansluitingen (trein, bus ed) nodig hebben en die het absoluut geen moer kan schelen dat trein zijn vertraging inhaalt tussen Berchem en Mechelen of rijdt de NMBS enkel ten behoeve van zij die naar of van Brussel reizen?(Heb dikwijls die indruk!)
f
de logica is soms ver zoek inderdaad

.
waarom men die trein voorrang geeft snap ik ook niet goed mja
Rijpad is al aangelegd misschien? En voor die te verwijderen moeten ze eerst enkele dingen regelen...
De trein E7252 had 31/05 8 minuten vertraging. Normaal moest deze trein dus al lang in de bundel staan. Reden van vertraging, hij moest voorrang verlenen voor 7min aan andere trein.
Daarom heeft de IC-trein 4 minuten vertraging opgelopen en tegen Antwerpen-Berchem was de vertraging maar 2 minuten meer.
Re: treinvoorrang
Geplaatst: 03 jun 2011, 08:51
door groentje
Ik ben niet met de situatie ter plaatse bekend, dus misschien is wat ik hier niet van toepassing. Hoewel er in principe altijd voorrang wordt gegeven aan een trein met reizigers in plaats van zonder, wordt daar soms toch vanaf geweken. Als er bijvoorbeeld dringend sporen moeten vrijgemaakt worden, of wanneer die lege trein een rit moet gaan verzekeren die maar beter niet met vertraging vertrekt omwille van een krappe dienstregeling (de IC-C, bijvoorbeeld).
Re: treinvoorrang
Geplaatst: 03 jun 2011, 13:31
door Robin
ik weet nog goed dat er een trein dikwijls werd voorgelaten te Schijnpoort voor de eerste L-trein van Essen naar Antwerpen. Dit zorgde er wel voor dat we dikwijls onze aansluiting ook wel kwijt waren.
Sommige operatoren hadden er een oplossing voor en lieten deze op het tegenspoor rijden voor een stukje.