Pagina 1 van 2
Eerste Belgische trein op zonne-energie
Geplaatst: 06 jun 2011, 11:41
door Stef
Vandaag spoort de eerste trein op zonne-energie door ons land. De trein rijdt tussen Antwerpen-Centraal en het station van Brecht. 16.000 zonnepanelen op een spoortunnel in Schoten en Brasschaat voorzien de trein van elektriciteit.
beluister
"4.000 groene treinen per jaar"
“De zonnepanelen produceren energie voor zowel de treinen, als de spoorweginfrastructuur”, aldus Chloé Van Driessche, woordvoerster van spoorweginfrastructuurbeheerder Infrabel. “Treinen die op groene energie rijden, rijden volledig normaal. Hoewel ze veel duurzamer zijn, zul je als reiziger geen verschil merken met een gewone trein.”
Volgens Van Driessche gaan er vanaf vandaag 4.000 groene treinen rijden per jaar. Ter vergelijking: elke dag sporen zo’n 4.000 treinen door ons land. “Dat wil zeggen dat we een dag per jaar alle treinen duurzaam laten rijden.” Het project heeft 15,7 miljoen euro gekost.
http://www.deredactie.be/permalink/1.1039724
Re: Eerste Belgische trein op zonne-energie
Geplaatst: 06 jun 2011, 17:17
door Shrek
Technisch gezien klopt er niet veel van hun uitleg, maar dat zal iedereen hier al wel door hebben.
Het idee van meer groene stroom te produceren is natuurlijk wel goed en kunnen we alleen maar aanmoedigen

Re: Eerste Belgische trein op zonne-energie
Geplaatst: 06 jun 2011, 17:47
door trainfreak
Ze zullen wel bedoelen dat er nu elektriciteit is opgewekt om één trein te kunnen laten rijden zeker?
Maar daar heb ik dan wel mijn twijfels bij, als men 4000 treinen per jaar 'groen' wil laten rijden.
Re: Eerste Belgische trein op zonne-energie
Geplaatst: 06 jun 2011, 17:52
door Shrek
trainfreak schreef:Ze zullen wel bedoelen dat er nu elektriciteit is opgewekt om één trein te kunnen laten rijden zeker?
Maar daar heb ik dan wel mijn twijfels bij, als men 4000 treinen per jaar 'groen' wil laten rijden.
Zelfs dat is niet helemaal de juiste uitleg. Er zal door de zonnepanelen gewoon evenveel energie geproduceerd worden als er door 4000 treinen verbruikt wordt op een jaar. Verder is er (buiten het financiële) geen link tussen de treinen en de panelen

Re: Eerste Belgische trein op zonne-energie
Geplaatst: 06 jun 2011, 17:55
door trainfreak
Shrek schreef:trainfreak schreef:Ze zullen wel bedoelen dat er nu elektriciteit is opgewekt om één trein te kunnen laten rijden zeker?
Maar daar heb ik dan wel mijn twijfels bij, als men 4000 treinen per jaar 'groen' wil laten rijden.
Zelfs dat is niet helemaal de juiste uitleg. Er zal door de zonnepanelen gewoon evenveel energie geproduceerd worden als er door 4000 treinen verbruikt wordt op een jaar. Verder is er (buiten het financiële) geen link tussen de treinen en de panelen

Dit kan ook, maar zou er echt al zoveel zijn geproduceerd?
Ik weet niet wat 16 000 zonnepanelen opwekken, maar om het verbruik van 4 000 treinen op te wekken zal men toch wel even bezig zijn..
Re: Eerste Belgische trein op zonne-energie
Geplaatst: 06 jun 2011, 18:24
door profke
Ik weet niet wat 16 000 zonnepanelen opwekken,
de nieuwste panelen halen 200watPiek
16000 panelen halen dus 3,2 Megawatt piekvermogen.
laat het "smorgens" beginnen met 1 watt, per paneel, en 's avonds eindigen daarmee.
en laat het vermogen eventjes "lineair" stijgen, gedurende 8u (van 6u 'smorgens tot 14u, om daarna lineair te dalen gedurende 8u tot 22u
dan kom ik (makkelijk gerekend) aan:(formule oppervlakte driehoek)
* voormiddag: (beginvermogen-einddvermogen)*tijdsduur/2
* Namiddag: (beginvermogen-eindvermogen)*tijdsduur/2
=> (3,2Mwatt-0)*8u/2 *2 = 25,6 Megawattuur per (zomer)dag.
als je die op een periode van 24u wil opverbruiken zit je met een gemiddeld continuevermogen van 1,0667 megawatt
De vraag wat een typische trein verbruikt laat ik aan een ander over.
Re: Eerste Belgische trein op zonne-energie
Geplaatst: 06 jun 2011, 18:35
door Adler
trainfreak schreef:Ik weet niet wat 16 000 zonnepanelen opwekken, maar om het verbruik van 4 000 treinen op te wekken zal men toch wel even bezig zijn..
Voor deze zonnepanelen wordt gerekend met een jaarlijkse productie van 3300 MWh (volgens SPS die de installatie heeft gedaan).
Een HLE 27 verbruikt op 1 uur gemiddeld ongeveer 4 MWh.
Dat zou dus betekenen dat je elk jaar ongeveer 825 treinen met een HLE 27 kan laten rijden gedurende 1 uur.
Die 4000 lijkt me dus wel schromelijk overdreven.
Men zegt er ook niet bij hoe lang elk van die 4000 treinen gaat rijden ( een kwartier, een uur, een dag ...).
Als je geen tijdsduur opgeeft heb je altijd gelijk.
Re: Eerste Belgische trein op zonne-energie
Geplaatst: 06 jun 2011, 19:19
door Stef
Ze hebben als "Zonnetrein" de Brechtshuttle genomen. Dus misschien zijn er hier mensen die dit even kunnen berekenen of je dan wel aan die 4000 treinen komt (Brechtshuttle rijdt er maar een kwartier over met HLE 13).
Re: Eerste Belgische trein op zonne-energie
Geplaatst: 06 jun 2011, 19:38
door pietje
Adler schreef:
Voor deze zonnepanelen wordt gerekend met een jaarlijkse productie van 3300 MWh (volgens SPS die de installatie heeft gedaan).
Een HLE 27 verbruikt op 1 uur gemiddeld ongeveer 4 MWh.
Is dat laatste niet een beetje overdreven?
Ik weet dat een HLE 27 een piekvermogen heeft van rond de 4,4 MW maar dat is toch geen vermogen dat typisch gedurende een uur wordt volgehouden?
Re: Eerste Belgische trein op zonne-energie
Geplaatst: 06 jun 2011, 19:57
door Adler
Ik heb nog even een andere berekening gemaakt.
In 2009 heeft de NMBS 14.500.000 GJ elektrische energie verbruikt voor de tractie.
1 kWh = 3,6 MJ.
Dus de 3300 MWh van de zonnepanelen is 11880 GJ.
Dat is 1/1220 van de jaarlijkse energie, dus zeker niet genoeg om een dag alle treinen te laten rijden zoals men beweert.
Re: Eerste Belgische trein op zonne-energie
Geplaatst: 06 jun 2011, 20:29
door Steve
De reacties in Het Journaal waren weer de moeite:
nee, ik merk er niets van... het geluid klinkt ook niet anders dan anders... 
Re: Eerste Belgische trein op zonne-energie
Geplaatst: 06 jun 2011, 20:38
door Zorba
MIVB-reiziger schreef:De reacties in Het Journaal waren weer de moeite:
nee, ik merk er niets van... het geluid klinkt ook niet anders dan anders... 
Ook gehoord

Re: Eerste Belgische trein op zonne-energie
Geplaatst: 06 jun 2011, 21:18
door Shrek
Adler schreef:Voor deze zonnepanelen wordt gerekend met een jaarlijkse productie van 3300 MWh (volgens SPS die de installatie heeft gedaan).
Een HLE 27 verbruikt op 1 uur gemiddeld ongeveer 4 MWh.
Dat zou dus betekenen dat je elk jaar ongeveer 825 treinen met een HLE 27 kan laten rijden gedurende 1 uur.
Die 4000 lijkt me dus wel schromelijk overdreven.
Men zegt er ook niet bij hoe lang elk van die 4000 treinen gaat rijden ( een kwartier, een uur, een dag ...).
Als je geen tijdsduur opgeeft heb je altijd gelijk.
Het werkelijk verbruikte vermogen van een trein is veel minder dan het piekvermogen he. Als je dan nog wat recuperatieremming meetelt kan je zeker een korte trein laten rijden op minder dan 1MWh per uur. Dus het vermogen dat de Brecht-shuttle verbruikt zal wel ongeveer kloppen.
Re: Eerste Belgische trein op zonne-energie
Geplaatst: 06 jun 2011, 21:29
door Adler
Shrek schreef:
Het werkelijk verbruikte vermogen van een trein is veel minder dan het piekvermogen he. Als je dan nog wat recuperatieremming meetelt kan je zeker een korte trein laten rijden op minder dan 1MWh per uur. Dus het vermogen dat de Brecht-shuttle verbruikt zal wel ongeveer kloppen.
Wat zeker niet klopt is dat men zegt dat men hier alle treinen (4000) gedurende 1 dag mee kan laten rijden (zie vorige berekening gebaseerd op cijfers van de NMBS en SPS).
Eerste Belgische trein op zonne-energie
Geplaatst: 06 jun 2011, 21:35
door dekooiker
Wat de instandhouders van de groene mythe vergeten te vertellen is wat en hoe men gaat doen eens die panelen defect en onherstelbaar zijn.
Ze vervaardigen, is dat zo milieuvriendelijk?
Kunnen ze op een verantwoorde wijze weer tot nieuwe bouwstoffen dienen?
Is dit geen hoeraverhaal dat als een boemerang in ons gezicht zal terugkomen?