Pagina 1 van 1

Feest op laatste trein Brussel-Gent/Oostende

Geplaatst: 12 jun 2011, 08:20
door Adler
Bron: VRT

Met een feestje op de laatste trein van Brussel naar Gent en Oostende hebben enkele tientallen jongeren geprotesteerd tegen de afschaffing van die trein. Door werkzaamheden op de lijn Gent-Brussel schrapt de NMBS de laatavondtrein, zeker tot eind dit jaar.

De NMBS zet veel reizigers in de kou, zegt Bart Dhondt van Jong Groen!. "We voeren deze actie omdat we willen dat de NMBS een ambitieus mobiliteitsbeleid uitwerkt. En het schrappen van treinen hoort daar voor ons helemaal niet bij. Als de NMBS het alternatief wil zijn voor de auto, dan moeten er net meer treinen bij komen. En daarom zijn wij vandaag met een hele groep mensen tesamen die niet elke dag maar misschien af en toe die laatste trein nemen. Dat is een grote groep mensen die nu door die beslissing in de kou worden gezet. Dat er werken moeten worden uitgevoerd, dat kan, maar laat die mensen niet in de kou staan."

Re: Feest op laatste trein Brussel-Gent/Oostende

Geplaatst: 12 jun 2011, 10:46
door benoit
Feestje op laatste laatste trein naar Oostende
Brussel
zaterdag 11 juni 2011, 18u13
© brusselnieuws.be
Jong Groen! organiseert in de nacht van zaterdag op zondag een feestje op de laatste trein van Brussel naar Oostende. De groene partij protesteert op die manier tegen de beslissing van de NMBS om de verbinding te schrappen.

Jong Groen! verzamelt zaterdagavond op het perron in Brussel-Centraal

Om kwart over middernacht blaast Jong Groen! verzamelen op het perron van Brussel-Centraal. Om 00.27 nemen de actievoerders dan de trein naar Gent. "Een samba-ensemble zal voor sfeer zorgen," zegt Jong Groen!-voorzitter Bart Dhondt aan brusselnieuws.be. "We gaan niet op de sporen liggen maar willen een positieve actie. We willen meer treinen en niet minder. Niet minder maar meer NMBS."

Vanaf zondagavond is het laatste vertrek richting Gent, Brugge en Oostende gepland om 23.21 uur. De laatste trein verlaat Brussel dus meer dan een uur vroeger. "De NMBS snijdt zo in de bewegingsvrijheid van veel mensen, in het bijzonder van jongeren. Zij raken voortaan zonder wagen niet meer thuis na een concert, avondvergadering of vriendenbezoek."

Jong Groen! stoort zich ook aan de gebrekkige communicatie van de spoorwegmaatschappij. "De NMBS heeft dit heel laat aangekondigd en was onduidelijk over de reden en de duur van de maatregel," aldus Dhondt. "Er wordt bovendien geen enkel alternatief naar voor geschoven."

De late verbinding richting Oostende zou minstens een halfjaar maar mogelijk ook veel langer geschrapt blijven. Officieel moet de trein wijken voor de uitbouw van het Gewestelijk Expresnet (GEN). "Wij vrezen dat deze schrapping definitief is. De spoorwegen verkeren immers in een moeilijke financiële situatie. Welnu, wij vinden het geen goed idee om te besparen door in het aanbod te snoeien."

Station Simonis weer dicht?
In De Morgen wordt zaterdag een verregaand voorstel om in het aanbod te snoeien uit de doeken gedaan. Veertig weinig gebruikte haltes, waaronder het pas twee jaar geleden heropende Simonis, zouden mogelijk gesloten worden. Op heel wat lijnen, waaronder de verbinding tussen Brussel en de luchthaven en Brussel en Dendermonde, staan ritten op de tocht.

Op Facebook (zie link) hebben al meer dan tweehonderd mensen zich ingeschreven voor het feestje op de laatste laatste trein naar Oostende.

http://www.brusselnieuws.be/artikel/fee ... r-oostende

Re: Feest op laatste trein Brussel-Gent/Oostende

Geplaatst: 12 jun 2011, 13:30
door Presario
benoit schreef:Feestje op laatste laatste trein naar Oostende
Station Simonis weer dicht?
In De Morgen wordt zaterdag een verregaand voorstel om in het aanbod te snoeien uit de doeken gedaan. Veertig weinig gebruikte haltes, waaronder het pas twee jaar geleden heropende Simonis, zouden mogelijk gesloten worden. Op heel wat lijnen, waaronder de verbinding tussen Brussel en de luchthaven en Brussel en Dendermonde, staan ritten op de tocht.
[/url]
Het kan niet op zeg... Wat met het GEN dan? Dacht dat dit station speciaal werd geopend met het oog op het nieuw GEN-netwerk... Dus ze gaan het station sluiten en binnen x-aantal jaar, wanneer het GEN in voegen treedt, opnieuw openen?! Het wordt stilaan triestiger om triestiger! Het aantal treinen dat nu tussen Dendermonde en Simonis/Brussel-West rijdt is wel wat overdreven voor het aantal reizigers. In mijn ogen kunnen ze best eerst snoeien in het aantal treinen, wat op zich ook al een besparing teweeg brengt...

@Mods misschien topics samenvoegen?

Re: Feest op laatste trein Brussel-Gent/Oostende

Geplaatst: 12 jun 2011, 14:13
door Steven
Presario schreef:
Het kan niet op zeg... Wat met het GEN dan? Dacht dat dit station speciaal werd geopend met het oog op het nieuw GEN-netwerk... Dus ze gaan het station sluiten en binnen x-aantal jaar, wanneer het GEN in voegen treedt, opnieuw openen?! Het wordt stilaan triestiger om triestiger! Het aantal treinen dat nu tussen Dendermonde en Simonis/Brussel-West rijdt is wel wat overdreven voor het aantal reizigers. In mijn ogen kunnen ze best eerst snoeien in het aantal treinen, wat op zich ook al een besparing teweeg brengt...

@Mods misschien topics samenvoegen?

Herverdelen van treinen zou beter zijn

Op de relatie Dendermonde Brussel West rijden 2 treinen per uur, dat is geen overdaad. Het feit is dat 1 van beide (die maar tot Brussel West gaat en als nummmering 54XX heeft) slecht geplaatst is om ooit succesvol te zijn. Ze hebben die een rijpad gegeven dat ongeveer 5 min verschilt met de CR Dendermonde Brussel Geraardsbergen. Dan voel je toch zo aan dat die trein nooit veel volk kan hebben om naar Brussel te gaan.

Re: Feest op laatste trein Brussel-Gent/Oostende

Geplaatst: 12 jun 2011, 23:02
door groentje
Ik neem die soms, lekker rustig, en zo. Maar zoals hij nu rijdt, inderdaad een beetje overbodig. Er zijn echter nog meer redenen: waarom zouden mensen naar Simonis of Brussel-West gaan, er rijden amper treinen. En dan alleen nog naar Dendermonde. Nog beter, trouwens, in plaats van in de spits meer treinen te hebben, rijden ze net dan met een omweg toch nog door de reeds verzadigde NZV. Begrijpe wie kan.
Slechte karakters zouden er een bewuste sabotage van het succes van die stations in kunnen zien. En geef ze eens ongelijk...