Pagina 1 van 2
Rondrit België in alle eerste klas van elk type trein
Geplaatst: 15 jun 2011, 14:05
door melle
Hallo,
Graag zou ik met mijn cadeaubiljet een rondrit doen in België (23 juni ofzo?) waarbij ik in alle types 1ste klas gezeten wil hebben:
- MW41
- Break
- Sprinter
- Varkensneus
- DMT
- Klassiekje
- i11
- M6
- M5
- M4
Mijn startpunt is Olen en mijn eindpunt is ook Olen:
Olen-(MW41)-Herentals-(Sprinter)-Lier-(Break)-Leuven-(i11)-Luik-(Klassiekje)-Marloie-(DMT)-Namen-(Break, DMT,..)-Luik-(M4)-Leuven-(M6)-Brussel-(M5)-Mechelen-(Varkensneus)-Antwerpen-(Break)-Herentals-(MW41)-Olen
Graag had ik toch wat meer in Wallonië gereden, omdat dit redelijk onbekend terrein is voor mij.
Heeft iemand nog opmerkingen, ideeën of verbeteringen? Dan hoor ik ze graag!
Alvast bedankt!
Re: Rondrit België in alle eerste klas van elk type trein
Geplaatst: 15 jun 2011, 14:15
door Molenbruch Y.
Dag,
Als je dan toch de L-trein van Liège-Guillemins tot Marloie neemt (klassiek stel), kan je net zo goed het traject tussen Liège-Guillemins en Rivage afleggen in de IR m, die 4 minuten eerder in Liège-Guillemins vertrekt, zodat je ook nog in een I10A-rijtuig gezeten hebt. In Rivage kan je dan overstappen op de voorziene L-trein. Let wel: de IR m rijdt slechts om de 2 uur en het I10-rijtuig riskeert af en toe wel eens vervangen te worden door een I6.
Als je bovendien je rondrit zodanig uitkient dat je dan met L 5561 in Marloie aankomt, heb je daar aansluiting met IC J 2134, waarvan de AM 96-stellen voorlopig - laatste waarneming: half mei - vervangen zijn door een HLE 21 met een I6-stam, ten gevolge van een materieeltekort. Nog een type erbij! De weggevallen AM 96 kan je dan nemen tussen Namur en Liège-Guillemins.
Nog een tip: let op welke IC F je inplant om een M4-rijtuig te treffen. Lang niet alle ritten op die verbinding rijden met M4. Hetzelfde geldt (althans tijdens de daluren) voor de M5'en op de IR n.
Groeten,
Re: Rondrit België in alle eerste klas van elk type trein
Geplaatst: 15 jun 2011, 14:31
door Darko
Ik plan ook zoiets eens eigelijk. maar dan is mijn doel niet elke 1ste klasse gehad te hebben maar enkele zeer goede en mooie spotplaatsen
Re: Rondrit België in alle eerste klas van elk type trein
Geplaatst: 15 jun 2011, 19:09
door Stef
Ik wil ook iets dergelijks doen, maar dan op treinen waar ik anders nooit kom. Dat idee om met de L-trein van Luik naar Marloie te rijden ga ik zeker meenemen.
Re: Rondrit België in alle eerste klas van elk type trein
Geplaatst: 15 jun 2011, 20:31
door Shrek
Mijn plannetje ziet er als volgt uit:
Haacht 07:16 IC Leuven (break)
Leuven 07:38 IC Genk (M6)
Hasselt 08:44 IR Luik-Guillemins (break)
Luik-Guillemins 10:22 L Jemelle (klassiek)
Marloie 11:45 IC Brussel-Zuid (MS96)
Namen 12:29 IC Doornik (MS96)
La Louviere 13:28 IR Louvain-la-Neuve (M6)
's Gravenbrakel 14:29 IR Quevy (MS75)
Bergen 15:02 IR Doornik (MS96)
Doornik 16:06 IC Moeskroen (M4)
Moeskroen 16:30 IC Kortrijk (M4)
Kortrijk 16:48 IC Brugge (M4)
Brugge 17:35 IC Tongeren (M6)
Gent 18:05 IC Antwerpen-Centraal (MS96)
Antwerpen Centraal 19:10 L Puurs (MS86)
Puurs 20:01 IR Leuven (break)
Mechelen 20:40 IC Charleroi-Zuid (M6)
Brussel-Noord 21:12 IC Liers (break)
Ottignies 21:52 L Leuven (klassiek)
Leuven 22:48 IR Dendermonde (M4)

Re: Rondrit België in alle eerste klas van elk type trein
Geplaatst: 15 jun 2011, 21:05
door trainfreak
Darko schreef:Ik plan ook zoiets eens eigelijk. maar dan is mijn doel niet elke 1ste klasse gehad te hebben maar enkele zeer goede en mooie spotplaatsen
Dan ga je niet ver geraken met die vrijkaart eerste klasse denk ik.
Zou het niet beter zijn om voor de mooie spotplaatsen toch een apart ticket te kopen?
Want ben je ermee als je maar maximum een uurtje kan spotten?
Re: Rondrit België in alle eerste klas van elk type trein
Geplaatst: 15 jun 2011, 21:15
door bobke
Shrek schreef:Mijn plannetje ziet er als volgt uit:
Haacht 07:16 IC Leuven (break)
Leuven 07:38 IC Genk (M6)
Hasselt 08:44 IR Luik-Guillemins (break)
Luik-Guillemins 10:22 L Jemelle (klassiek)
Marloie 11:45 IC Brussel-Zuid (MS96)
Namen 12:29 IC Doornik (MS96)
La Louviere 13:28 IR Louvain-la-Neuve (M6)
's Gravenbrakel 14:29 IR Quevy (MS75)
Bergen 15:02 IR Doornik (MS96)
Doornik 16:06 IC Moeskroen (M4)
Moeskroen 16:30 IC Kortrijk (M4)
Kortrijk 16:48 IC Brugge (M4)
Brugge 17:35 IC Tongeren (M6)
Gent 18:05 IC Antwerpen-Centraal (MS96)
Antwerpen Centraal 19:10 L Puurs (MS86)
Puurs 20:01 IR Leuven (break)
Mechelen 20:40 IC Charleroi-Zuid (M6)
Brussel-Noord 21:12 IC Liers (break)
Ottignies 21:52 L Leuven (klassiek)
Leuven 22:48 IR Dendermonde (M4)

ferme boterham

Hopelijk heb je geen vertraging, anders loopt dat plannetje wel in de honderd.
Re: Rondrit België in alle eerste klas van elk type trein
Geplaatst: 15 jun 2011, 21:50
door Dieselfreak
Ik zou ervoor zorgen dat ik in mijn rondrit vooral in materieel zit dat een eerste klasse die naam waard heeft (M4, rood klassiekje, Varkensneus, Break, Deense Neus, I11). In de MW41, M5, M6 en Sprinter stelt de eerste klasse weinig voor.
Re: Rondrit België in alle eerste klas van elk type trein
Geplaatst: 17 jun 2011, 19:31
door melle
Molenbruch Y. schreef:Dag,
Als je dan toch de L-trein van Liège-Guillemins tot Marloie neemt (klassiek stel), kan je net zo goed het traject tussen Liège-Guillemins en Rivage afleggen in de IR m, die 4 minuten eerder in Liège-Guillemins vertrekt, zodat je ook nog in een I10A-rijtuig gezeten hebt. In Rivage kan je dan overstappen op de voorziene L-trein. Let wel: de IR m rijdt slechts om de 2 uur en het I10-rijtuig riskeert af en toe wel eens vervangen te worden door een I6.
Als je bovendien je rondrit zodanig uitkient dat je dan met L 5561 in Marloie aankomt, heb je daar aansluiting met IC J 2134, waarvan de AM 96-stellen voorlopig - laatste waarneming: half mei - vervangen zijn door een HLE 21 met een I6-stam, ten gevolge van een materieeltekort. Nog een type erbij! De weggevallen AM 96 kan je dan nemen tussen Namur en Liège-Guillemins.
Nog een tip: let op welke IC F je inplant om een M4-rijtuig te treffen. Lang niet alle ritten op die verbinding rijden met M4. Hetzelfde geldt (althans tijdens de daluren) voor de M5'en op de IR n.
Groeten,
Bedankt voor je tips! Ik zal er zeker rekening mee houden!

Re: Rondrit België in alle eerste klas van elk type trein
Geplaatst: 18 jun 2011, 00:43
door Shrek
bobke schreef:Shrek schreef:Mijn plannetje ziet er als volgt uit:
ferme boterham

Hopelijk heb je geen vertraging, anders loopt dat plannetje wel in de honderd.
Inderdaad, maar er zit zoveel omweg in dat een stukje afsnijden op verschillende plaatsen kan

Re: Rondrit België in alle eerste klas van elk type trein
Geplaatst: 18 jun 2011, 16:34
door Terminus
Molenbruch Y. schreef:
Als je bovendien je rondrit zodanig uitkient dat je dan met L 5561 in Marloie aankomt, heb je daar aansluiting met IC J 2134, waarvan de AM 96-stellen voorlopig - laatste waarneming: half mei - vervangen zijn door een HLE 21 met een I6-stam, ten gevolge van een materieeltekort. Nog een type erbij! De weggevallen AM 96 kan je dan nemen tussen Namur en Liège-Guillemins.
De samenstelling met I6-rijtuigen is tot nader order de voorziene samenstelling voor IC 2134 (en ook o.a. voor 2106). De eerste klasse is bovendien zeker een aanrader.
Re: Rondrit België in alle eerste klas van elk type trein
Geplaatst: 21 jun 2011, 19:59
door jens123
Ik heb volgende route uitgestippeld voor 23 juni:
Eeklo 5u41 (MW 41)
Gent 6u18/6u24 (I11)
Brussel 6u55/7u03 (MS80)
Dinant 8u45/8u51 (MW41)
Bertrix 9u56/10u01 (MW41)
Aarlen 11u22/11u43 (MS96)
Jemelle 12u37/13u19 (klassiekje)
Luik 14u38/15u00 (I11)
Leuven 15u34/15u48 (M4)
Gent 17u07/17u42 (MW41)
Eeklo 18u17
Jammer genoeg veel MW41 op mijn rondrit, maar ik had zeer graag eens de lijnen 165 en 166 verkend.
Weet er trouwens iemand hoe lang men op aansluitingen in Dinant en Bertrix wacht bij vertraging gezien de korte overstaptijd en vermits er daar maar om de 2 uur een trein rijdt?
Re: Rondrit België in alle eerste klas van elk type trein
Geplaatst: 21 jun 2011, 20:07
door treinbruno
Zou het niet leuker zijn om allemaal met onze vrijkaart een soort race te doen door België ofzo?
Opdelen in verschillende teams en dan zo snel mogelijk langs elke provinciehoofdstad passeren ofzo, of zo snel mogelijk elk type materieel nemen, ... iets in die aard
(iets zoals ooit in Nederland was, maar dan op 1 dag
http://wiki.fok.nl/index.php/Rondjenederland)
Re: Rondrit België in alle eerste klas van elk type trein
Geplaatst: 21 jun 2011, 22:53
door groentje
jens123 schreef:Ik heb volgende route uitgestippeld voor 23 juni:
Eeklo 5u41 (MW 41)
Gent 6u18/6u24 (I11)
Brussel 6u55/7u03 (MS80)
Dinant 8u45/8u51 (MW41)
Bertrix 9u56/10u01 (MW41)
Aarlen 11u22/11u43 (MS96)
Jemelle 12u37/13u19 (klassiekje)
Luik 14u38/15u00 (I11)
Leuven 15u34/15u48 (M4)
Gent 17u07/17u42 (MW41)
Eeklo 18u17
Jammer genoeg veel MW41 op mijn rondrit, maar ik had zeer graag eens de lijnen 165 en 166 verkend.
Weet er trouwens iemand hoe lang men op aansluitingen in Dinant en Bertrix wacht bij vertraging gezien de korte overstaptijd en vermits er daar maar om de 2 uur een trein rijdt?
Normaal wordt er inderdaad gewacht, laat het echter zeker weten aan de treinbegeleider dat je een aansluiting moet halen.
Re: Rondrit België in alle eerste klas van elk type trein
Geplaatst: 21 jun 2011, 23:58
door Accelerat
treinbruno schreef:Zou het niet leuker zijn om allemaal met onze vrijkaart een soort race te doen door België ofzo?
Opdelen in verschillende teams en dan zo snel mogelijk langs elke provinciehoofdstad passeren ofzo, of zo snel mogelijk elk type materieel nemen, ... iets in die aard
(iets zoals ooit in Nederland was, maar dan op 1 dag
http://wiki.fok.nl/index.php/Rondjenederland)
Als je het dan doet, doe het dan ook meteen zó goed dat je ook sponsors e.d. hebt geregeld zoals in Nederland. Eerlijk gezegd lijkt me dit zelfs makkelijker te realiseren in België...
