Pagina 1 van 1

Wijlen L201

Geplaatst: 13 jul 2006, 22:39
door Trainspotterke
L201, de voormalige industrielijn die de goederenbundel Brugge-Dijk langsheen de L51 (Brugge - Blankenberge) verbond met de zeehaven van Brugge, is waarschijnlijk één van de recenst gesloten industrielijnen in België.

Op 15 december 2004 werd dit lijntje van plus minus 2 km definitief gesloten. De trein verliet de dag ervoor voor de laatste maal de laatste aansluiting in de Brugse haven die nog van de trein gebruik maakte: Denolf Recycling. Dit bedrijf ontving meermaals per week lege schrootwagens om daar gevuld te worden met schroot. Loc van dienst was de laatste jaren een 77/78.

Met het verdwijnen van deze laatste aansluiting verdwijnt ook de trein definitief uit de Brugse Zeehaven. Ooit lag er hier een dicht vertakt netwerk, langsheen de Pathoekeweg, Louis Coiseaukaai, de Krakeleweg en langsheen de verschillende kaaien.

Momenteel is men al bezig met het ontmantelen van de resterende sporen in het havengebied, en ook van de industrielijn zelf. Het spoormateriaal werd trouwens door het Stoomcentrum Maldegem (SCM) opgekocht en zal in de maand augustus met de HLR 80 en een aantal platte wagens overgebracht worden naar de thuisbasis te Maldegem.

Hieronder enkele foto's van twee weken terug. L201 zelf is nog niet opgebroken, maar zelfs die foto's zullen binnenkort geschiedenis zijn.

Geplaatst: 13 jul 2006, 22:44
door 1607
als iemand een scanner heeft wil ik anders wel eens het volledige plan van hoe het er vroeger uitzag. heb hier een boekje liggen van begin de jaren 60 met daarin de volledige plannen van brugge-zeehaven en ook zeebrugge. zelfs hoe ze de lijn naar knokke wilden leggen. maar dat is dan uiteindelijk nog een stuk opgeschoven enz.

Geplaatst: 13 jul 2006, 22:44
door Trainspotterke
Nog...

Geplaatst: 13 jul 2006, 22:46
door Trainspotterke
Nog commentaar bij de vorige foto: Rechts lag het spoor richting de Herdersbrug te Dudzele, langsheen de Pathoekeweg. Dit spoor was reeds vele jaren buiten dienst, maar werd ook pas recent opgebroken.

Geplaatst: 13 jul 2006, 22:50
door Trainspotterke
More...

Geplaatst: 13 jul 2006, 22:55
door Trainspotterke
Nog een bitje ...

Geplaatst: 13 jul 2006, 23:00
door 5307
toffe reportage...

ik maakte die ook eens van de (al 20 jaar geleden uitgegraven) diesellijn die in komen (comines) aftakte en ging naar warneton... indien je die foto's wilt zien voeg je me maar toe op msn (HLD5307@hotmail.com)


greetz, 5307

Geplaatst: 13 jul 2006, 23:00
door Trainspotterke
...

Geplaatst: 13 jul 2006, 23:04
door Trainspotterke
...

Geplaatst: 13 jul 2006, 23:08
door Trainspotterke
Deze aansluiting was ook het eindpunt van het spoorstuk langsheen de Louis Coiseaukaai, maar in de tijd dat de dieren nog konden spreken liep ook dit spoor verder in de richting van Dudzele Herdersbrug.

OP 24 december 2004 ben ik de rangeringen eens geweest gaan fotograferen. Loc van dienst was toen de 7829.
De foto's heb ik jammer genoeg niet meer in opgeslagen versie op een pc staan! :( Ik heb ze wel ooit eens afgeprint en in een mapje gestoken. Op uitstappen wil ik wel nog eens dit mapje meenemen om te laten zien, voor wie geïnteresseerd is! :wink:

Eén foto, van de 7829 met schrootwagens aan de aansluiting, heb ik op A4-formaat afgedrukt. Ik zal deze anders eens inscannen en ook hier plaatsen. De kwaliteit zal dan wel niet zo goed zijn!

Geplaatst: 14 jul 2006, 19:11
door Bert
Mooie reportage :wink:

Geplaatst: 14 jul 2006, 21:35
door Tux
idd, mooi gedaan