Wijlen L201
Geplaatst: 13 jul 2006, 22:39
L201, de voormalige industrielijn die de goederenbundel Brugge-Dijk langsheen de L51 (Brugge - Blankenberge) verbond met de zeehaven van Brugge, is waarschijnlijk één van de recenst gesloten industrielijnen in België.
Op 15 december 2004 werd dit lijntje van plus minus 2 km definitief gesloten. De trein verliet de dag ervoor voor de laatste maal de laatste aansluiting in de Brugse haven die nog van de trein gebruik maakte: Denolf Recycling. Dit bedrijf ontving meermaals per week lege schrootwagens om daar gevuld te worden met schroot. Loc van dienst was de laatste jaren een 77/78.
Met het verdwijnen van deze laatste aansluiting verdwijnt ook de trein definitief uit de Brugse Zeehaven. Ooit lag er hier een dicht vertakt netwerk, langsheen de Pathoekeweg, Louis Coiseaukaai, de Krakeleweg en langsheen de verschillende kaaien.
Momenteel is men al bezig met het ontmantelen van de resterende sporen in het havengebied, en ook van de industrielijn zelf. Het spoormateriaal werd trouwens door het Stoomcentrum Maldegem (SCM) opgekocht en zal in de maand augustus met de HLR 80 en een aantal platte wagens overgebracht worden naar de thuisbasis te Maldegem.
Hieronder enkele foto's van twee weken terug. L201 zelf is nog niet opgebroken, maar zelfs die foto's zullen binnenkort geschiedenis zijn.
Op 15 december 2004 werd dit lijntje van plus minus 2 km definitief gesloten. De trein verliet de dag ervoor voor de laatste maal de laatste aansluiting in de Brugse haven die nog van de trein gebruik maakte: Denolf Recycling. Dit bedrijf ontving meermaals per week lege schrootwagens om daar gevuld te worden met schroot. Loc van dienst was de laatste jaren een 77/78.
Met het verdwijnen van deze laatste aansluiting verdwijnt ook de trein definitief uit de Brugse Zeehaven. Ooit lag er hier een dicht vertakt netwerk, langsheen de Pathoekeweg, Louis Coiseaukaai, de Krakeleweg en langsheen de verschillende kaaien.
Momenteel is men al bezig met het ontmantelen van de resterende sporen in het havengebied, en ook van de industrielijn zelf. Het spoormateriaal werd trouwens door het Stoomcentrum Maldegem (SCM) opgekocht en zal in de maand augustus met de HLR 80 en een aantal platte wagens overgebracht worden naar de thuisbasis te Maldegem.
Hieronder enkele foto's van twee weken terug. L201 zelf is nog niet opgebroken, maar zelfs die foto's zullen binnenkort geschiedenis zijn.