Pagina 1 van 2

Soepelheid NMBS

Geplaatst: 28 jun 2011, 23:42
door dentheo
Kunnen er bij gebeurtenissen zoals gisteren nog speciale inspanningen gevraagd worden van het rijdend personeel om reizigers thuis te brengen ?
Of is dat in procedures helemaal "weg" geschreven ?

Re: Soepelheid NMBS

Geplaatst: 28 jun 2011, 23:48
door 2012
dentheo schreef:Kunnen er bij gebeurtenissen zoals gisteren nog speciale inspanningen gevraagd worden van het rijdend personeel om reizigers thuis te brengen ?
Of is dat in procedures helemaal "weg" geschreven ?
Wat bedoel je hiermee ? Overwerken ? Een heel pak mensen hebben gister overgewerkt zunne zodat een aantal treinen toch nog op hun einddepot geraakten.

Re: Soepelheid NMBS

Geplaatst: 29 jun 2011, 00:04
door Steven
Je blijft natuurlijk altijd met de wettelijke beperkingen zitten zoals de grens van 9u die de bestuurder zelf moet respecteren, er zal hem niemand een stroobreed in de weg leggen als hij 5 of 30 min langer werkt maar zoals je weet is zoiets altijd een mes dat aan twee kanten snijd. Indien er bijkomende problemen komen en men toont aan dat de bestuurder in fout is kan dit zich tegen hem keren natuurlijk.
De spoorwegen barsten inderdaad van procedures maar eerder onder de vorm van waar ze nodig zijn, zijn er al is teveel en voor andere zaken is het soms wat zoeken omdat er net te weinig van is opgenomen in regels.

Re: Soepelheid NMBS

Geplaatst: 29 jun 2011, 10:14
door dentheo
Ik heb de indruk dat redelijk duidelijk is wat NIET mag.

Is er ook een soort richtlijn over wat WEL mag in gevallen zoals deze week ?
Mag een stationschef water bestellen enz ?
Mag een TBG de deuren openzetten aan de kant van de koeien ?
Ik zeg overal MAG want je kan iemand slecht verplichten om net iets extra te doen, maar je kan hem tenminste de ruimte geven.

Krijgen de verschillende problemen op het net een soort "peter" binnen de NMBS ?
Was er bijvoorbeeld iemand die zich alleen bezighield met die 400 man in de wei ?
Ik neem aan dat de technische problemen wel een soort "verantwoordelijke "krijgen ?

Re: Soepelheid NMBS

Geplaatst: 29 jun 2011, 10:25
door odul
Dat er incidenten zijn is de normaalste zaak van de wereld, niks is perfect
Iedereen die zich 'verplaatst' komt vroeg of laat tegen dat hij of zij "opgehouden" wordt.

Wat bij de spoorwegen het ergste is, is de communicatie.
Reizigers hebben best begrip voor onvoorziene omstandigheden, maar zij willen wel weten "wat" er aan de hand is, en wat de "vooruitzichten" zijn.

En dat is en blijft het GROTE PROBLEEM!!

Soms zie je toestanden waarvan je zegt hoe is dat nu toch mogelijk.


Zo was er eens geen treinverkeer tussen en Essen en Roosendaal.
Alle reizigers van de 'Benelux' kwamen met autobussen in het station van Essen aan.
Daar konden ze hun reis met de IC trein Essen-Charleroi verder zetten.
Door een 'ander' probleem reed de trein echter maar tot Antwerpen centraal, waardoor de reizigers nogmaals moesten overstappen.
Dat leek 'goed' geregeld want we kwamen aan op spoor 6 en de 'aansluitende' trein stond reeds klaar op spoor 5...
Alleen wist niemand dat!! En niemand ving de honderden reizigers uit Nederland op.
Die op hun beurt verdwaasd wat rondkeken en overal ten velde zochten naar verdere informatie, maar er was geen spoorwegpersoneel te bespeuren.
Toen ik met de roltrap beneden kwam zag ik daar plots DRIE spoorwegmensen bij elkaar staan babbelen aan een piepklein infostandje.

Dan zie duidelijk dat er echt wel iets scheelt aan de 'opvang' 'begeleiding' en de communicatie naar de reizigers in geval van incidenten.

Re: Soepelheid NMBS

Geplaatst: 29 jun 2011, 10:34
door Jani
[quote="dentheo"]
Mag een TBG de deuren openzetten aan de kant van de koeien ?
quote]

Een TBG mag de deuren slechts openen indien hij de veiligheid van de reizigers kan garanderen, indien dit niet kan, dan moet alle verkeer op de nevenliggende sporen ook tegengehouden worden. Dus om één trein zijn deuren te laten openzetten, moet je zo goed als de hele lijn beginnen sluiten. Dat is net het probleem!

Indien hij de veiligheid van de reizigers wel kan garanderen, kunnen er treinen met "voorzichtig rijden"passeren op de andere sporen. Ik denk echter dat geen enkele TBG in een trein met 10 M6'en vol reizigers dit kan of wil garanderen.

Re: Soepelheid NMBS

Geplaatst: 29 jun 2011, 10:36
door 2012
dentheo schreef:Ik heb de indruk dat redelijk duidelijk is wat NIET mag.

Is er ook een soort richtlijn over wat WEL mag in gevallen zoals deze week ?
Mag een stationschef water bestellen enz ?
Mag een TBG de deuren openzetten aan de kant van de koeien ?
Ik zeg overal MAG want je kan iemand slecht verplichten om net iets extra te doen, maar je kan hem tenminste de ruimte geven.

Krijgen de verschillende problemen op het net een soort "peter" binnen de NMBS ?
Was er bijvoorbeeld iemand die zich alleen bezighield met die 400 man in de wei ?
Ik neem aan dat de technische problemen wel een soort "verantwoordelijke "krijgen ?
IVM het lossen van de deuren en de reizigers LATEN uitstappen heerst en de jurische verantwoordelijkheid van de TBG he, t'is verboden dat hij dat doet en ik zou het ook niet doen, want als er iemand zijn voet omslaat en da kieken dient dan klacht in is de TBG de pineut ... As ze zelf de deuren openen met noodopening dan kan je dat "burgelijke ongehoorzaamheid" gaan noemen, tja, als er dan 500 man uitstappen kan jedaar als TBG weinig aan doen he, ze zijn uit de trein en je bent niet (meer) verantwoordelijk voor hun gedrag.

Tja, mag men water bestellen ... da weet ik ni, maar er zal altijd de vraag komen wie dat gaat betalen uiteraard he. De treinen worden alsmaar langer en er zitten als maar meer reizigers erin. Als ik leerling was 12 jaar geleden dan reden we in de spits met 4 breaks en de mensen stonden recht tot in de gangen. Nu rijden we met 10 dubbeldekkers en er staan er nog meer recht (er zijn daar 330 zitplaatsen meer dan in die 4 breaks)... Als er zich een incident voordoet worden de problemen inderdaad alsmaar groter om op te lossen. Ik kan me niet voorstellen als ge nu naar De Lijn belt in de spits, van stuur eens bussen om 1200 reizigers of meer naar dat station te brengen da ze daar voldoende bussen staan hebben om dat in 5 minuten te gaan organiseren. Niet alles heeft met de splitsing te maken, maar niet alles is zomaar oplosbaar, zelfs ook niet als we nu nog met "de oude dipstasch zou zitten"

Re: Soepelheid NMBS

Geplaatst: 29 jun 2011, 10:39
door Jani
dentheo schreef:Ik heb de indruk dat redelijk duidelijk is wat NIET mag.

Krijgen de verschillende problemen op het net een soort "peter" binnen de NMBS ?
Was er bijvoorbeeld iemand die zich alleen bezighield met die 400 man in de wei ?
Ik neem aan dat de technische problemen wel een soort "verantwoordelijke "krijgen ?

Een peter is niet echt voorzien, je hebt zowel op RDV als op TC teams die voor bepaalde gebieden verantwoordelijk zijn. Dus als er alleen het voorval was met de koeientrein, dan kan hij/zij zich daar specifiek met bezighouden (in samenwerking met de mensen op het terrein). Het probleem is echter dat als er op hetzelfde moment een bovenleidingsbreuk, een andere trein in panne,... is in zijn gebied, dat hij zijn aandacht moet verdelen over die incidenten.

Re: Soepelheid NMBS

Geplaatst: 29 jun 2011, 10:51
door kars
Jani schreef:
dentheo schreef: Mag een TBG de deuren openzetten aan de kant van de koeien ?
Een TBG mag de deuren slechts openen indien hij de veiligheid van de reizigers kan garanderen, indien dit niet kan, dan moet alle verkeer op de nevenliggende sporen ook tegengehouden worden. Dus om één trein zijn deuren te laten openzetten, moet je zo goed als de hele lijn beginnen sluiten. Dat is net het probleem!

Indien hij de veiligheid van de reizigers wel kan garanderen, kunnen er treinen met "voorzichtig rijden"passeren op de andere sporen. Ik denk echter dat geen enkele TBG in een trein met 10 M6'en vol reizigers dit kan of wil garanderen.
En de veiligheid is wel gegarandeerd als je een propvolle trein, zonder werkende airco een paar uur laat stil staan? Voor ´frisse lucht´ (voor zover dat kan met dergelijke tempraturen) is het toch handig om de deuren (aan de niet-spoor kant) open te zetten. Uiteraard ook duidelijk maken dat het niet de bedoeling is om uit te stappen.

Re: Soepelheid NMBS

Geplaatst: 29 jun 2011, 10:54
door Steven
kars schreef:
Jani schreef:
dentheo schreef: Mag een TBG de deuren openzetten aan de kant van de koeien ?
Een TBG mag de deuren slechts openen indien hij de veiligheid van de reizigers kan garanderen, indien dit niet kan, dan moet alle verkeer op de nevenliggende sporen ook tegengehouden worden. Dus om één trein zijn deuren te laten openzetten, moet je zo goed als de hele lijn beginnen sluiten. Dat is net het probleem!

Indien hij de veiligheid van de reizigers wel kan garanderen, kunnen er treinen met "voorzichtig rijden"passeren op de andere sporen. Ik denk echter dat geen enkele TBG in een trein met 10 M6'en vol reizigers dit kan of wil garanderen.
En de veiligheid is wel gegarandeerd als je een propvolle trein, zonder werkende airco een paar uur laat stil staan? Voor ´frisse lucht´ (voor zover dat kan met dergelijke tempraturen) is het toch handig om de deuren (aan de niet-spoor kant) open te zetten. Uiteraard ook duidelijk maken dat het niet de bedoeling is om uit te stappen.
Ga jij 1000 mensen tegenhouden op uw eentje als je de deuren los "om enkel wat frisse lucht binnen te laten"? Ik zou u graag bezig zien. Je hebt nu eenmaal in zo een gevallen enkel een "domme massa".

Re: Soepelheid NMBS

Geplaatst: 29 jun 2011, 10:57
door Jani
kars schreef:
Jani schreef:
dentheo schreef: Mag een TBG de deuren openzetten aan de kant van de koeien ?
Een TBG mag de deuren slechts openen indien hij de veiligheid van de reizigers kan garanderen, indien dit niet kan, dan moet alle verkeer op de nevenliggende sporen ook tegengehouden worden. Dus om één trein zijn deuren te laten openzetten, moet je zo goed als de hele lijn beginnen sluiten. Dat is net het probleem!

Indien hij de veiligheid van de reizigers wel kan garanderen, kunnen er treinen met "voorzichtig rijden"passeren op de andere sporen. Ik denk echter dat geen enkele TBG in een trein met 10 M6'en vol reizigers dit kan of wil garanderen.
En de veiligheid is wel gegarandeerd als je een propvolle trein, zonder werkende airco een paar uur laat stil staan? Voor ´frisse lucht´ (voor zover dat kan met dergelijke tempraturen) is het toch handig om de deuren (aan de niet-spoor kant) open te zetten. Uiteraard ook duidelijk maken dat het niet de bedoeling is om uit te stappen.

Dat is makkelijk in theorie, ook al zet je de deuren alleen kant buitenspoor open, dan nog moet de TBG kunnen garanderen dat zijn reizigers allemaal braaf op de trein blijven zitten. Indien hij dit niet kan, dan moet er gestopt worden met rijden op het andere spoor.
Als je denkt dat die reizigers braaf doen wat de TBG zegt dan ben je ofwel heel braaf of wel naief. Er moet er maar ééntje uitstappen en binnen de kortste keren heeft hij heel de meute achter zich aan en dan is het nog maar een kleine stap eer dat ze in de sporen beginnen lopen.

Re: Soepelheid NMBS

Geplaatst: 29 jun 2011, 11:01
door Jani
http://www.youtube.com/watch?v=7a9BhoR02SY

Dit willen we in België niet zien denk ik !

Re: Soepelheid NMBS

Geplaatst: 29 jun 2011, 11:04
door kars
Klopt, dat kan gebeuren. Zo naïef ben ik niet, maar men kan bijna net zo makkelijk zelf de deuren openen. In Nederland gebeurd het vaak dat bij warmte de deuren worden geopend bij een lange stilstand (bijv aanrijding). En ja dan ligt het treinverkeer op het andere spoor stil maar was dat nu niet op veel plekken ook het geval?

En Steven, je onderschat wel het nut van frisse lucht. Stel je een propvolle trein vanaf de kust voor, zonder ramen die open kunnen en zonder werkende airco. Zet die eens een paar uren stil bij een buitentempratuur van 30 graden.

Re: Soepelheid NMBS

Geplaatst: 29 jun 2011, 11:09
door odul
Jani schreef:
dentheo schreef: Mag een TBG de deuren openzetten aan de kant van de koeien ?
quote]

Een TBG mag de deuren slechts openen indien hij de veiligheid van de reizigers kan garanderen, indien dit niet kan, dan moet alle verkeer op de nevenliggende sporen ook tegengehouden worden. Dus om één trein zijn deuren te laten openzetten, moet je zo goed als de hele lijn beginnen sluiten. Dat is net het probleem!

Indien hij de veiligheid van de reizigers wel kan garanderen, kunnen er treinen met "voorzichtig rijden"passeren op de andere sporen. Ik denk echter dat geen enkele TBG in een trein met 10 M6'en vol reizigers dit kan of wil garanderen.
Komaan Jani.
Men zat in hier in een noodsituatie!


In elke treinwagon zit een noodhamer om de ruiten stuk te slaan.
In elke trein wagon kan men bij nood de deuren openen.

Wanneer verschillenden mensen in een overhitte trein zich benauwd voelen en aan zuurstof tekort beginnen te leiden hebben deze toch het recht om de trein te verlaten hé.

Het is de plicht van de treinbegeleider om dan RDV te verwittigen om het spoorverkeer stil te leggen.
Wees toch eens realistisch!

Ook dat is de veiligheid garanderen hoor!

Re: Soepelheid NMBS

Geplaatst: 29 jun 2011, 11:18
door Jani
odul schreef:
Jani schreef:
dentheo schreef: Mag een TBG de deuren openzetten aan de kant van de koeien ?
quote]

Een TBG mag de deuren slechts openen indien hij de veiligheid van de reizigers kan garanderen, indien dit niet kan, dan moet alle verkeer op de nevenliggende sporen ook tegengehouden worden. Dus om één trein zijn deuren te laten openzetten, moet je zo goed als de hele lijn beginnen sluiten. Dat is net het probleem!

Indien hij de veiligheid van de reizigers wel kan garanderen, kunnen er treinen met "voorzichtig rijden"passeren op de andere sporen. Ik denk echter dat geen enkele TBG in een trein met 10 M6'en vol reizigers dit kan of wil garanderen.
Komaan Jani.
Men zat in hier in een noodsituatie!


In elke treinwagon zit een noodhamer om de ruiten stuk te slaan.
In elke trein wagon kan men bij nood de deuren openen.

Wanneer verschillenden mensen in een overhitte trein zich benauwd voelen en aan zuurstof tekort beginnen te leiden hebben deze toch het recht om de trein te verlaten hé.

Het is de plicht van de treinbegeleider om dan RDV te verwittigen om het spoorverkeer stil te leggen.
Wees toch eens realistisch!

Ook dat is de veiligheid garanderen hoor!

Het feit dan jij RDV zou contacteren om het verkeer stil te leggen getuigt al van weinig realsime!

Voor mij mogen ze het verkeer allemaal stilleggen, maar ik vermoed dat jij één van de eersten zou zijn die zou beginnen klagen als hij op één van de 10 (of meer) treinen zou zitten die worden opgehouden om de deuren van die andere trein te kunnen openzetten.