Pagina 1 van 1
Voeding van OW's
Geplaatst: 01 aug 2011, 03:22
door Asterix
Goedemorgen
Daarnet (omstreeks 02.45u) een kwartier het licht uit in verschillende Leuvense deelgemeenten door een stroompanne. Aan het begin van de panne was de hele stroomtoevoer weg maar knipperden de rode lichten van een OW in Heverlee nog wel. Enkele minuutjes later gaf ook die de geest en was alles donker. Als ik goed heb gezien, zijn zelfs de slagbomen niet naar beneden gegaan.
Zit de spoorweginfrastructuur (OW's, seinen, ...) niet op een eigen (nood)net van ES of is dit enkel de bovenleiding?
Werkt dat eventuele net maar een paar minuten en is het dan gedaan?
In hoeverre is het dan nog veilig om een OW over te steken? Welke seinbeelden krijgt men dan? Niets of toch rood via een noodvoeding?
Re: Voeding van OW's
Geplaatst: 01 aug 2011, 04:13
door groentje
Als ik het goed begrepen heb, zouden overwegen een batterijlading moeten hebben, die in zo'n geval de slagbomen laat zakken. In dit geval is er dan iets misgegaan. Heel erg zeker van mijn stuk ben ik niet.
Re: Voeding van OW's
Geplaatst: 01 aug 2011, 10:31
door Tim
Jeroen schreef:In hoeverre is het dan nog veilig om een OW over te steken? Welke seinbeelden krijgt men dan? Niets of toch rood via een noodvoeding?
Vermits de overweg dan in alarm staat zal het sein dat deze overweg beveiligt op rood staan. Of indien het toch gedoofd is, moet de treinbestuurder handelen naar het meest beperkende seinbeeld, dus voor een stopsein = rood. Indien het permissieve seinen zijn met controle op de overwegen (meest waarschijnlijk) moet de bestuurder vervolgens al die overwegen overschrijden met SF05.
Dus het is zeker niet onveilig de OW over te steken, treinen zullen er immers niet meer aan volle snelheid passeren.
Re: Voeding van OW's
Geplaatst: 01 aug 2011, 11:13
door Mark7758
Tim schreef:Jeroen schreef:In hoeverre is het dan nog veilig om een OW over te steken? Welke seinbeelden krijgt men dan? Niets of toch rood via een noodvoeding?
Vermits de overweg dan in alarm staat zal het sein dat deze overweg beveiligt op rood staan. Of indien het toch gedoofd is, moet de treinbestuurder handelen naar het meest beperkende seinbeeld, dus voor een stopsein = rood. Indien het permissieve seinen zijn met controle op de overwegen (meest waarschijnlijk) moet de bestuurder vervolgens al die overwegen overschrijden met SF05.
Dus het is
zeker niet onveilig de OW over te steken, treinen zullen er immers niet meer aan volle snelheid passeren.
Even voor de veiligheid van je zelf en ieder ander.
Een trein heeft altijd voorrang op een overweg. Dus geef hem die voorrang en ga er NIET van uit dat hij op de hoogte is dat de overweg stuk is. Steek alleen de overweg over als er politie bij is of spoorwerkers. Zijn ze er niet en er gebeurt wat dan ben jij schuldig niet het spoor. (Totdat het tegendeel is bewezen.) En een kat heeft 9 levens een mens niet.
Re: Voeding van OW's
Geplaatst: 01 aug 2011, 15:58
door Dieselfreak
groentje schreef:Als ik het goed begrepen heb, zouden overwegen een batterijlading moeten hebben, die in zo'n geval de slagbomen laat zakken.
Zijn overwegen niet zo afgesteld dat bij een stroompanne de slagbomen door de zwaartekracht vanzelf naar beneden gaan?
Re: Voeding van OW's
Geplaatst: 01 aug 2011, 17:57
door Shrek
Dieselfreak schreef:
Zijn overwegen niet zo afgesteld dat bij een stroompanne de slagbomen door de zwaartekracht vanzelf naar beneden gaan?
Neen, dan zouden ze bij een defect gewoon kunnen dichtvallen op eender wie eronder staat. Altijd eerst een belletje en wat knipperlichtjes
