Arriva/Deutsche Bahn dreigen met proces tegen Nederland.
Geplaatst: 05 aug 2011, 19:10
Arriva: NS beloond voor fout
3 augustus 2011
Spoorbedrijf Arriva daagt de Nederlandse Staat voor de rechter als de Nederlandse Spoorwegen een korting gaan krijgen op het gebruik van de hogesnelheidslijn (HSL-Zuid), de lijn waarvoor NS zich achteraf gezien voor te veel geld heeft ingeschreven.
'Als wij zo dom waren geweest zo'n hoge prijs te bieden, was de Staat ons nu ook niet tegemoet gekomen', zegt Arriva-directeur Anne Hettinga. Volgens hem is een korting in strijd met het Europese aanbestedingsrecht.
Uitweg
Dinsdag meldde De Telegraaf dat er een uitkomst in zicht is over de slepende problemen bij de HSL-Zuid, de snelle spoorlijn tussen Amsterdam en Antwerpen. Al bijna twee jaar rijden de paarse Fyra-treinen over deze lijn tussen Rotterdam en Amsterdam, maar de dienst is nog altijd verliesgevend. De snelle treinen trekken te weinig mensen om uit de kosten te komen. Bovendien heeft NS achteraf te veel geboden voor de lijn. De Nederlandse Spoorwegen legden zo'n tien jaar geleden € 148 mln per jaar op tafel voor het alleenrecht. De exploitant van de spoorlijn, de High Speed Alliance (95% NS, 5% KLM), is daardoor in financiële nood gekomen.
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu werkt nu aan een uitweg. In de voorgestelde oplossing wordt de snelle spoorlijn bij het gewone spoornet gevoegd. De Nederlandse Spoorwegen krijgen het alleenrecht voor beide netten en betalen in ruil daarvoor een hogere gebruikersvergoeding. Dat betekent dat de Staat in totaal minder inkomsten ontvangt, maar dat het gevreesde faillissement wordt voorkomen. In dat laatste geval zou de overheid namelijk de dienstregeling een jaar lang moeten overnemen.
Nog geen akkoord
Deze oplossing is vooral zuur voor de partijen die destijds achter het net visten. Het Duitse spoorbedrijf Deutsche Bahn bood naar verluidt € 50 mln minder, en verloor zo de aanbesteding. Dat NS alsnog voor een lager bedrag het alleenrecht lijkt binnen te halen zet kwaad bloed bij Arriva, inmiddels 100% in eigendom van Deutsche Bahn. 'Als het waar is, dan is het schandalig', zegt Hettinga. 'NS zal de gevolgen van deze blunder moeten dragen.'
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu bevestigt het plan om de HSL-Zuid in het hoofdrailnet van NS op te nemen, maar weerspreekt dat er een akkoord is. 'Er zijn meer ideeën. We kijken wat er mogelijk is en wat volgens het Europees recht is toegestaan.' Deze zomer komt het ministerie met een antwoord.
Bron: Financieele Dagblad
3 augustus 2011
Spoorbedrijf Arriva daagt de Nederlandse Staat voor de rechter als de Nederlandse Spoorwegen een korting gaan krijgen op het gebruik van de hogesnelheidslijn (HSL-Zuid), de lijn waarvoor NS zich achteraf gezien voor te veel geld heeft ingeschreven.
'Als wij zo dom waren geweest zo'n hoge prijs te bieden, was de Staat ons nu ook niet tegemoet gekomen', zegt Arriva-directeur Anne Hettinga. Volgens hem is een korting in strijd met het Europese aanbestedingsrecht.
Uitweg
Dinsdag meldde De Telegraaf dat er een uitkomst in zicht is over de slepende problemen bij de HSL-Zuid, de snelle spoorlijn tussen Amsterdam en Antwerpen. Al bijna twee jaar rijden de paarse Fyra-treinen over deze lijn tussen Rotterdam en Amsterdam, maar de dienst is nog altijd verliesgevend. De snelle treinen trekken te weinig mensen om uit de kosten te komen. Bovendien heeft NS achteraf te veel geboden voor de lijn. De Nederlandse Spoorwegen legden zo'n tien jaar geleden € 148 mln per jaar op tafel voor het alleenrecht. De exploitant van de spoorlijn, de High Speed Alliance (95% NS, 5% KLM), is daardoor in financiële nood gekomen.
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu werkt nu aan een uitweg. In de voorgestelde oplossing wordt de snelle spoorlijn bij het gewone spoornet gevoegd. De Nederlandse Spoorwegen krijgen het alleenrecht voor beide netten en betalen in ruil daarvoor een hogere gebruikersvergoeding. Dat betekent dat de Staat in totaal minder inkomsten ontvangt, maar dat het gevreesde faillissement wordt voorkomen. In dat laatste geval zou de overheid namelijk de dienstregeling een jaar lang moeten overnemen.
Nog geen akkoord
Deze oplossing is vooral zuur voor de partijen die destijds achter het net visten. Het Duitse spoorbedrijf Deutsche Bahn bood naar verluidt € 50 mln minder, en verloor zo de aanbesteding. Dat NS alsnog voor een lager bedrag het alleenrecht lijkt binnen te halen zet kwaad bloed bij Arriva, inmiddels 100% in eigendom van Deutsche Bahn. 'Als het waar is, dan is het schandalig', zegt Hettinga. 'NS zal de gevolgen van deze blunder moeten dragen.'
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu bevestigt het plan om de HSL-Zuid in het hoofdrailnet van NS op te nemen, maar weerspreekt dat er een akkoord is. 'Er zijn meer ideeën. We kijken wat er mogelijk is en wat volgens het Europees recht is toegestaan.' Deze zomer komt het ministerie met een antwoord.
Bron: Financieele Dagblad