Pagina 1 van 3
Lijn 69
Geplaatst: 20 aug 2011, 23:10
door Snaaip
Er doen roddels te ronde in mijn streek over het afschaffen van Station Poperinge als eindstation en Ieper zou het eindstation worden van lijn 69. Klopt dit?
Re: Lijn 69
Geplaatst: 20 aug 2011, 23:26
door Shrek
Dat zou me sterk lijken, de besparing is immers niet heel groot terwijl er in Poperinge nog redelijk wat volk opstapt.
Re: Lijn 69
Geplaatst: 21 aug 2011, 00:19
door Steve
Waar komen die roddels dan wel vandaan?
Wellicht kunnen ze er een trein mee uitsparen (kijk naar de huidige situatie waarbij de trein zowel aankomt als vertrekt rond .30), maar de opoffering lijkt me wel héél groot. In Poperinge is er inderdaad vrij veel volk, en het station heeft een belangrijke functie voor zowel de gemeente zelf (toch 20.000 mensen) als verschillende naburige plaatsen: een deel van Heuvelland, het zuidelijke deel van de Westhoek tot ongeveer de lijn Roesbrugge - Vleteren (daarbuiten zal men veeleer naar Veurne, Diksmuide of Ieper gaan) enzovoort.
Als je kijkt naar de reizigersaantallen, dan komen ze erg dicht in de buurt van bijvoorbeeld die van De Panne (perfect vergelijkbaar qua profiel en ligging, ook de piek van zondag is er - weliswaar door studenten en niet zozeer toeristen) of pakweg Tongeren, om nog een ander IC-eindpunt te nemen (en wel een IC die z'n naam veel meer waard is dan de veredelde IR die de IC L eigenlijk is). Wat mij betreft dus een absolute kwakkel.
Wat misschien al een klein beetje plausibeler zou zijn, is dat ze de IC L iets meer IC-karakter zouden geven door hem bijvoorbeeld te laten beginnen in Ieper en onderweg naar Kortrijk hoogstens nog in Menen laten stoppen, en tegelijkertijd een L of IR vanaf Poperinge laten beginnen tot Kortrijk. Maar zelfs dat lijkt me extreem onwaarschijnlijk, voordeel en tijdswinst lijken me zeer klein en het zou bovendien zeer slecht onthaald worden in alle "iets minder grote" steden tussen Poperinge en Kortrijk (waar nota bene vrij veel pendelaars naar Brussel opstappen), met bovendien risico op een communautair geladen vuurtje in Komen-Waasten.
Als ik zelf nog even creatief mag zijn: misschien kan het wel zinvol zijn om de huidige IC L in een IR om te zetten met hetzelfde traject, maar daarbovenop de IC-C van Kortrijk naar Ieper door te trekken, met name één van de twee treinen die tot Kortrijk beperkt is en niet naar Rijsel rijdt (vanaf Oostende of Antwerpen). Maar dan zit je natuurlijk wel met een frontwissel in Kortrijk voor de trein vanuit Oostende (het merendeel), om van het benodigde extra materieel en personeel maar te zwijgen. Het zou bovendien ook een onduidelijke relatie worden, er zouden vier mogelijke varianten ontstaan (Oostende/Antwerpen - Ieper/Rijsel) onder één en dezelfde IC-noemer.
Re: Lijn 69
Geplaatst: 21 aug 2011, 01:32
door Shrek
Poperinge heeft ongeveer evenveel reizigers als Quievrain of Spa, en daar stoppen toch ook nog steeds treinen. Neen er zijn andere stopplaatsen die veel meer bedreigd zijn dan Poperinge hoor

Re: Lijn 69
Geplaatst: 21 aug 2011, 01:37
door groentje
De burgemeester van Ieper heeft een ballonnetje opgelaten om zijn buren wat te pesten, meer moet je er echt niet achter zoeken. De NMBS is echt niet van plan om Poperinge te laten vallen, voor dat pokke-eindje gaan ze geen hele depot met bijhorende infrastructuur verhuizen, hoor.
Re: Lijn 69
Geplaatst: 21 aug 2011, 12:46
door HLE 2302
Wel zijn er geruchten om in de toekomst depot Poperinge te sluiten, en de depot in Ieper te vestigen.
Re: Lijn 69
Geplaatst: 21 aug 2011, 12:56
door Steve
HLE 2302 schreef:Wel zijn er geruchten om in de toekomst depot Poperinge te sluiten, en de depot in Ieper te vestigen.
Dat zou al ietsje zinvoller kunnen zijn, gezien de betere bereikbaarheid met andere vervoermiddelen.
Re: Lijn 69
Geplaatst: 21 aug 2011, 13:47
door groentje
Maar met welk doel? Wie in Ieper geraakt, geraakt ook in Poperinge. Een fusie van Poperinge met Kortrijk, dat zou ik nog geloofwaardiger vinden, dan geraak je tenminste af van die kleine depots met weinig flexibiliteit, als er eens een paar mensen ziek zijn.
Trouwens, waar zou je de depot in Ieper gaan zetten? In Poperinge hebben ze de ruimte, in Ieper zouden ze grond moeten bijkopen, of op de parking uitbreiden. Terwijl er nu al steen en been wordt geklaagd omwille van te weinig parking.
De burgemeester van Ieper is een stokebrand die graag van de duopolis Ieper-Poperinge 1 stad met centrum Ieper zou maken. Desnoods probeert hij de anderen klein te krijgen door hen te saboteren. De enige die ik al heb horen spreken over zo'n sluiting tussen Ieper en Poperinge is hem, ik betwijfel dus sterk dat het erdoor zal komen.
Re: Lijn 69
Geplaatst: 21 aug 2011, 15:02
door Steve
Ik ook hoor, ik wilde alleen zeggen dat het al meer steek zou houden dan het totaal laten vallen van Poperinge. Maar "ietsje zinvoller" is daarom nog lang niet per se "zinvol"...

Re: Lijn 69
Geplaatst: 21 aug 2011, 18:25
door benoit
Er moet ook wel gezegd worden dat Ieper de capaciteit niet heeft om s' avonds en in de weekends een hoop (6tal of meet) treinen te 'parkeren'. Dit zijn de p-treinen en de vroege treinen die niet in de weekends rijden.
Re: Lijn 69
Geplaatst: 30 aug 2011, 00:36
door 260689
HLE 2302 schreef:Wel zijn er geruchten om in de toekomst depot Poperinge te sluiten, en de depot in Ieper te vestigen.
Ik werk momenteel in het station van Ieper (jobstudent) en deels klopt het dat ze depot Poperinge willen sluiten maar de boel over te hevelen naar depot Kortrijk en niet Ieper.
Poperinge gaan ze niet sluiten (station), waarom niet? Het zit zo, in Poperinge heb je sporen (meer sporen ik geloof 4 perron sporen maar in totaal 5 a 6 sporen waar je de Piekuur treinen en andere kunt stellen. Wat voor personeel werkt nog te Poperinge? 1 rangeerder, 1 loket bediende, 1 stationchef (3x8 systeem)). Ieper heeft nog een seinhuis en die bedienen de sporen van Poperinge tot en met Menen (2014 zou dit over geheveld moeten worden naar Kortrijk en 2016 zou Kortrijk naar Brugge en Gent verhuizen).
Re: Lijn 69
Geplaatst: 02 sep 2011, 11:57
door Portbou
Hallo,
260689 schreef:deels klopt het dat ze depot Poperinge willen sluiten maar de boel over te hevelen naar depot Kortrijk en niet Ieper.
Maar hoe werkt dat dan voor bvb. de eerste treinen uit Poperinge ? Moeten die dan eerst leeg van Kortrijk naar Poperinge rijden (want personeel van depot Kortrijk) ?
Groeten,
Bart W.
Re: Lijn 69
Geplaatst: 02 sep 2011, 23:46
door 260689
bw494674 schreef:Hallo,
260689 schreef:deels klopt het dat ze depot Poperinge willen sluiten maar de boel over te hevelen naar depot Kortrijk en niet Ieper.
Maar hoe werkt dat dan voor bvb. de eerste treinen uit Poperinge ? Moeten die dan eerst leeg van Kortrijk naar Poperinge rijden (want personeel van depot Kortrijk) ?
Groeten,
Bart W.
Ja, leeg van Kortrijk naar Poperinge.
Re: Lijn 69
Geplaatst: 03 sep 2011, 23:16
door benoit
260689 schreef:bw494674 schreef:Hallo,
260689 schreef:deels klopt het dat ze depot Poperinge willen sluiten maar de boel over te hevelen naar depot Kortrijk en niet Ieper.
Maar hoe werkt dat dan voor bvb. de eerste treinen uit Poperinge ? Moeten die dan eerst leeg van Kortrijk naar Poperinge rijden (want personeel van depot Kortrijk) ?
Groeten,
Bart W.
Ja, leeg van Kortrijk naar Poperinge.
Efficiënt is natuurlijk anders ....
Re: Lijn 69
Geplaatst: 04 sep 2011, 00:43
door Snaaip
260689 schreef:bw494674 schreef:Hallo,
260689 schreef:deels klopt het dat ze depot Poperinge willen sluiten maar de boel over te hevelen naar depot Kortrijk en niet Ieper.
Maar hoe werkt dat dan voor bvb. de eerste treinen uit Poperinge ? Moeten die dan eerst leeg van Kortrijk naar Poperinge rijden (want personeel van depot Kortrijk) ?
Groeten,
Bart W.
Ja, leeg van Kortrijk naar Poperinge.
Dan hebben ze dus verlies? Een lege trein een 20-tal minuten leeg laten rijden. Tenzij ze in Poperinge de laatste trein van de dag voordien daar laat staan om gebruikt te kunnen worden s'anderdaags.