Pagina 1 van 1

Oorzaak storing ICE?

Geplaatst: 22 aug 2011, 20:31
door jotie
Heeft iemand eigenlijk een idee wat er precies fout loopt bij de ICE's van en naar Duitsland? Bij bijna iedere rit die ik daarmee maak, scheelt er wel 'iets', dat niet meteen te herleiden valt tot externe factoren. Zaterdag had ik weer prijs: de ICE 11 werd wegens een technische storing vanuit Luik omgeleid via Verviers; in Köln werd er vervolgens een tweede treinstel aan gekoppeld om met meer vermogen verder te rijden naar Frankfurt. Vanochtend vertrok ik dan weer uit Frankfurt, en alles leek gesmeerd te lopen tot in Aachen de boordcomputer herhaaldelijk 'Störung' begon te 'zeggen'. Eens de grens over ging het enkel crescendo met die 'Störung'. Van enige invloed op de dienstregeling was er evenwel geen sprake.

Vandaar dus mijn vraag: wat scheelt er precies met de (tractie van de) ICE's? Ik mag toch wel veronderstellen dat zo'n meerspanningstreinstel perfect de verschillende spanningen aankan waarvoor die ontworpen is? Een vervoerder laat toch niet dagelijks meerdere treinen rijden waar een structureel probleem mee gemoed is, of zie ik dat verkeerd?

Re: Oorzaak storing ICE?

Geplaatst: 22 aug 2011, 20:36
door Steve
Die "Störung" heb ik ook al gehoord toen ik achter de stuurpost zat, en dan vooral bij het wisselen van spanning. Misschien beschouwt het systeem het tijdelijk wegvallen van de spanning als een storing? Enige hinder heb ik er niet van ondervonden.

Re: Oorzaak storing ICE?

Geplaatst: 22 aug 2011, 20:37
door Robin
elk treinstel kan zo wel z'n eigen problemen hebben van tijd. De oorzaak weet ik ook niet.

Re: Oorzaak storing ICE?

Geplaatst: 23 aug 2011, 00:21
door rvdborgt
jotie schreef:Heeft iemand eigenlijk een idee wat er precies fout loopt bij de ICE's van en naar Duitsland? Bij bijna iedere rit die ik daarmee maak, scheelt er wel 'iets', dat niet meteen te herleiden valt tot externe factoren. Zaterdag had ik weer prijs: de ICE 11 werd wegens een technische storing vanuit Luik omgeleid via Verviers; in Köln werd er vervolgens een tweede treinstel aan gekoppeld om met meer vermogen verder te rijden naar Frankfurt. Vanochtend vertrok ik dan weer uit Frankfurt, en alles leek gesmeerd te lopen tot in Aachen de boordcomputer herhaaldelijk 'Störung' begon te 'zeggen'. Eens de grens over ging het enkel crescendo met die 'Störung'. Van enige invloed op de dienstregeling was er evenwel geen sprake.

Vandaar dus mijn vraag: wat scheelt er precies met de (tractie van de) ICE's? Ik mag toch wel veronderstellen dat zo'n meerspanningstreinstel perfect de verschillende spanningen aankan waarvoor die ontworpen is? Een vervoerder laat toch niet dagelijks meerdere treinen rijden waar een structureel probleem mee gemoed is, of zie ik dat verkeerd?
Je zat zaterdag in dezelfde trein als ik (ICE 11). Ik had het al enigszins verwacht, want ICE 10 van vrijdagavond was volgens Railtime ook omgeleid. Dat kan als de ETCS niet werkt, maar deze keer was het blijkbaar omdat ze te weinig vermogen hadden, aldus het omroepbericht in de trein. In Keulen werd er toen inderdaad een ander treinstel aan gekoppeld, anders hadden ze denk ik daar ook niet via de HSL gemogen.

Maar het klopt dat er relatief vaak iets aan de hand is. In Keulen loopt men vaak vertraging op bij het binnenrijden en in-en uitstappen (zeker op zondagavond), in Aken duurt het ook altijd vrij lang, ook als er vertraging is.

Groetjes,
Rian

Re: Oorzaak storing ICE?

Geplaatst: 12 okt 2011, 22:14
door jotie
De temperatuur daalt onder 'kamertemperatuur', et voilà, de ICE's sneuvelen alweer bij bosjes. Sinds 7 oktober rijdt geen enkele ICE 11 of ICE 10 'volgens het boekje'. Triest orgelpunt: de ICE 11 was vanochtend nog eens afgeschaft.

De komende dagen moet ik een intensief beroep doen op de diensten van DB; ondanks het feit dat ik al heel ruime overstaptijden incalculeer wordt het toch bang afwachten hoe het zal verlopen. Het Belgische ICE-verhaal begint stilaan te lijken op de HLE11-Benelux-soap. Tastbare verbetering is klaarblijkelijk nog niet in zicht :(

Re: Oorzaak storing ICE?

Geplaatst: 12 okt 2011, 23:33
door FLV-FGSP
Oorspronkelijk was voorzien dat de BR 407 vanaf juni 2012 naar Brussel zou komen, maar of ze dat gaan halen?

Re: Oorzaak storing ICE?

Geplaatst: 16 okt 2011, 19:49
door Dick
Moderne treinen zit vol met elektronica en daar kan heel veel mis gaan. Nu het weer herfst en winter wordt zullen de nodige ICE-s weer mankementen vertonen.
Ik heb een jaar lang het vaderland dienende gependeld van het waddeneiland Vlieland naar Hilversum: totale reistijd 7 uur, waaarvan de boot van en naar Harlingen door wind en tij het onbetrouwbaarste was. Van de kazerne naar de haven vaak ook een gedoe met die oude GMC-trucks.
In Harlingen met een tergend langzame Blauwe Engel naar Leeuwarden en daar de intercity bestaande uit hondenkoppen naar Amsterdam.
Nog nooit heeft een hondenkop vertraging veroorzaakt.

Re: Oorzaak storing ICE?

Geplaatst: 23 okt 2011, 23:39
door Joris
Hallo,
FLV-FGSP schreef:Oorspronkelijk was voorzien dat de BR 407 vanaf juni 2012 naar Brussel zou komen, maar of ze dat gaan halen?
Jammer dat deze geen panorama afdeling meer hebben.
Maar kan men deze nieuwe stellen eventueel niet gebruiken voor extra ICE treinen? Tussen Brussel en Köln zit de ICE goed vol hoor! Köln-Frankfurt is een pak minder...
De laatste keer moesten vele mensen zelfs rechtstaan!
Groeten,
Joris De Mol

Re: Oorzaak storing ICE?

Geplaatst: 23 okt 2011, 23:46
door Steven
Joris schreef: Maar kan men deze nieuwe stellen eventueel niet gebruiken voor extra ICE treinen? Tussen Brussel en Köln zit de ICE goed vol hoor! Köln-Frankfurt is een pak minder...
Mijn persoonlijke vaststelling bij gebruik van de ICE is eerder het omgekeerde, tot Aachen relatief rustig, na Aachen wat meer volk en vanaf Köln nog meer.

Re: Oorzaak storing ICE?

Geplaatst: 24 okt 2011, 00:53
door rvdborgt
Steven schreef:
Joris schreef:Maar kan men deze nieuwe stellen eventueel niet gebruiken voor extra ICE treinen? Tussen Brussel en Köln zit de ICE goed vol hoor! Köln-Frankfurt is een pak minder...
Mijn persoonlijke vaststelling bij gebruik van de ICE is eerder het omgekeerde, tot Aachen relatief rustig, na Aachen wat meer volk en vanaf Köln nog meer.
Het hangt denk ik af van de dag en tijd. ICE 10 op zondagavond is zoals Joris schrijft. ICE 11 op zaterdagochtend komt meer overeen met wat jij schrijft.
(en dat zijn de twee treinen die ik verreweg het vaakste gebruik.)

Groetjes,
Rian

Re: Oorzaak storing ICE?

Geplaatst: 25 okt 2011, 09:48
door Joris
Hallo,
rvdborgt schreef:Het hangt denk ik af van de dag en tijd. ICE 10 op zondagavond is zoals Joris schrijft. ICE 11 op zaterdagochtend komt meer overeen met wat jij schrijft.
(en dat zijn de twee treinen die ik verreweg het vaakste gebruik.)

Groetjes,
Rian
Mijn vaststellingen zijn voor ICE 15/19/10 in de week.
Misschien werkt het vroege vertrekuur ICE 11 wel wat tegen...
Groeten,
Joris De Mol

Re: Oorzaak storing ICE?

Geplaatst: 13 nov 2011, 06:41
door kika
Deze vrijdag waren er personen op de sporen, nabij Düren, waarom we dan via de oude lijn werden gestuurd is me een raadsel. Qua volheid is het erg verschillend. Vrijdag-, zondagavond en maandagochtend zijn alvast momenten die ik probeer te vermijden.
Ik dacht dat 407 eerst op binnenlandse diensten zou komen, wegens het materieelgebrek?