Pagina 1 van 1

Trammist's Big Trip 2011

Geplaatst: 22 aug 2011, 23:25
door Trammist
Welkom op mijn live reisverslag!

Ik ben vanochtend op een, weliswaar haastig geplande, rondreis vertrokken.

Ik had verondersteld IC 4528 te nemen (Antw.-Berchem 06:52 - Brussel-Noord 07:24), maar aangezien ik nogal goed op tijd in het vertrekstation was haalde ik IR 3129 (Antw.-Berchem 06:41 - Brussel-Noord 07:18) nog.

Ik gebruik geen interrail (indien wel zou ik wellicht goedkoper uitkomen, maar soit), dus kocht ik een biljet Arlon-Basel SBB (CH). De lokettist heeft het gesplitst in een kaartje Arlon-Bettembourg aan "Benelux Jongerentarief" en een kaartje Bettembourg-Basel SBB (al zou dat eigenlijk "Basel SNCF" moeten zijn) aan standaardtarief.

De tweede trein werd, kwestie van wat zelfkastijding te doen, EC (of is het nu IC ?) 91, met eindbestemming Chur.
Twee minuten voor het vertrek wordt de trein verspoord van spoor 7 naar spoor 5. Een hele boterham om om te roepen.
Een hele troep volk gepakt en gezakt van de 7 naar de 5... U kent het tafereel wel, vrees ik.
Dit is de schuld van de vertraagde IR 3906 naar Louvain-la-Neuve, die de 91 voor de voeten loopt.

We rijden met een luttele vijf minuutjes vertraging, maar dat is buiten de SNCF in Luxemburg gerekend. Ik zat in het eerste rijtuig (een I10), en tijdens de stilstand in Luxemburg loopt een mannetje van de CFL door de wagen om de karige passagiers te evacueren. De twee eerste rijtuigen (beiden I10) moesten in Luxemburg blijven. De locwissel gaat tergend traag vooruit, en de CFL'ers waren erg spaarzaam met commentaar. Wellicht is dit de schuld van een in het honderd gelopen IC 296, die de Franse loc moet leveren.

Goed, we verlaten Luxemburg met een dik halfuur vertraging. Ik heb me intussen naar achter verplaatst (en ik zat zo lekker... dommetoch), en kwam terecht in... een wagon met coupeetjes! Een I6! Een primeur voor mij! Ik installeer me dan maar in een coupé met één medereiziger, die tijdens de lange reis vervangen wordt door een oudere Fransman.

In Antwerpen vertrokken met regen, klaart het gaandeweg op, maar na Metz begint het warmer en warmer te worden in het oude rijtuig. Raam openen helpt, maar produceert een hels kabaal. Desondanks bleef de warmte wel oké. Lullig genoeg zag ik pas bij aankomt in Basel dat er frisgewassen SBB-rijtuigen in de stam zaten... Tja, dat heb je als je steeds vooraan op het perron gaat staan. Desondanks bleef het acceptabel, als het echt niet meer gegaan zou zijn was ik wel naar achter doorgeschoven (ik wìst nl. wel dat er nog andere types in de trein zaten).

Goed. Aankomen in Basel SNCF doen we rond 15:00. Eerst passeren langs de grenswacht. Paspoortcontrole gebeurt niet meer (gelukkig maar, want ik heb niet eens zo een boekje), maar men moet gewoon tussen twee grenswachters passeren die willekeurig identiteitskaarten opvragen. Ik mag gewoon doorlopen. Oef, dat was even spannend. Vervolgens 100 CHF afgehaald aan de eerste de best geldautomaat, en vervolgens alvast een biljet gaan kopen voor dinsdag (naar waar, dat lezen jullie morgen...), en naar mijn slaapplaats voor vannacht, waar ik nu dit bericht zit te typen gestapt. Ik werd bij het verlaten van het frisse SBB-station overwelmd door... hitte! Dat was hier zeker 35°C op dat moment. Miljaar, zulk een temperatuur heb ik gans 2011 nog niet gevoeld. Daarvoor moet ik naar Zwitserland, land van de - oh ironie - besneeuwde bergtoppen.

Na het inchecken heb ik dankbaar gebruik gemaakt van het door het hostel overhandigde OV-dagkaartje om het leuke Basler tramnet te verkennen. Een paar stukjes heb ik moeten laten vallen, maar het ging nu eenmaal niet anders. Ik heb het grootste deel bereden.

Aangezien er in Basel maar weinig eettentjes te vinden zijn, ben ik 's avonds maar in het hostel komen eten voor 17CHF. Viel mee, voor die prijs.
Na het eten ben ik nog wat gaan trammen, maar dat heb ik grotendeels in het donker moeten doen. Nuja, dat heeft ook z'n charmes.

Zo meteen schakel ik mijn laptop uit. Ik wens u veel leesplezier, en tot morgen (of vanavond, als u dit dinsdag pas leest).

Re: Trammist's Big Trip 2011

Geplaatst: 23 aug 2011, 00:11
door groentje
Spontaan? Of ben je al langer aan het plannen?
Leuke rit, overigens, Basel is een leuke stad. Ik sliep ooit in het YMCA, ook een aanrader, op wandelafstand van het station. En ook met dagkaart voor het OV, die ik niet heb kunnen gebruiken, wegens veel te laat aangekomen, en veel te vroeg alweer door...

Re: Trammist's Big Trip 2011

Geplaatst: 23 aug 2011, 23:36
door Trammist
Verslag di 23/08/2011

Vanmorgen rond 08:15 opgestaan in het St.-Alban hostel. Ontbeten en - lekker opportunistisch - een lunchpakketje gemaakt.

Bezoekje gebracht aan het Kunstmuseum, dat ik helaas niet zo grondig heb kunnen bekijken zoals ik had gewild. Ik was ook aan het denken om het Tinguely-museum te doen, maar dat was niet mogelijk omdat ik een trein met vertrek om 12:28 geboekt had...

Op tien minuutjes (ik ken ondertussen goed de weg in Basel...) ben ik naar het SBB-station gestapt, waar ik nog snel twee flesjes frisdrank heb gekocht (die Rivella is eigenlijk zo slecht nog niet, ondanks de grassmaak...). Uiteindelijk was het wel érg nipt, waardoor ik mijn CHF niet meer kon 'eurificeren' (dat zal ik hier in Milaan dan maar doen).

EC57 vertrok stipt op tijd om 12:28. De SBB-juffrouw had me opgezadeld met een plaats aan het gangpad, maar eigenlijk was dat zo erg nog niet.
Na Spiez ben ik toch naar de lege vierzit achter mij verkast omdat ik gekneld zat tussen gordijnliefhebbers aan beide kanten v/h rijtuig. Zonde van het mooie landschap.
Het was aardig druk in de 57, met een vrij gemengd publiek, o.a. een Amerikaans (met bizar accent) koppel op Eurotrip Amsterdam-Parijs-Venetië (ze reisden met SNCF-biljetten, wellicht in Parijs gekocht).
Na de lange tunnel aan de Zwitsers-Franse grens was het gedaan met airconditioning, nochtans niet overbodig met de temperaturen hier in deze regio. Te weinig saus op de spaghettisliert in Italië ? Na een half uur was het bakken en braden in de fraaie Zwitserse trein. Of doen ze dat om de catering meer te laten renderen? :twisted:

In de bundel van Milano C.Le blijven we enkele minuten stilstaan, maar uiteindelijk komen we goed op tijd aan het perron.
Ik heb trouwens geluk gehad met mijn plaats, want in wagen 6 (ik zat in de 5) zat er urenlang een baby te krijsen... Het is toch niet alleen bij mij! :lol:

Italië, dat is voor mij avontuur. En een avontuur begint in het station. Het hostel waar ik dit nu zit te schrijven ligt in een buitenwijk en daar heb ik de metro voor nodig. En daarvoor heb ik een biljet nodig (hier geen gratis biljet van het hostel). Ik stap naar een automaat, waar ik meteen geholpen/lastiggevallen word door een bedelaar die mij - met goede bedoelingen- wil helpen. Ik maak hem duidelijk dat het me wel zal lukken (hij drukt al knoppen in voordat ik a gezegd heb), maar hij wil van geen wijken weten. Goed, ik wil een 48-uursbiljet, hetgeen € 5,50 kost. Ik stop een brief van 20 in de machine, maar het kreng vraagt om minder geld in te steken. Met kleingeld dan maar. K*t, net te weinig. Andere automaat: hetzelfde resulaat. Grr. :evil:

Dan maar naar het loket met de meest onbeschofte bediende aller tijden. Allez bon soit, ik kan op weg. Eerst lijn M2 (groen) naar Cadorna FN, en vandaar uit met de M1 (rood) naar 'QT8'. Die M2 plakte trouwens VOL graffiti, en de Milanese metrostations zijn ongetwijfeld de minst aangename donkere krochten waar ik ooit al vertoefd heb. Gelukkig zijn de nieuwere metrostelletjes fijne toestellen.

Ingecheckt, bagage afgezet en terug de stad in, trammetje rijden nu! Heb toch enkele uurtjes kunnen trammen. Het voelde eventjes raar na Basel, zo'n tram die voor ieder rood licht moet stoppen, maar dat ben ik gewoon van thuis. België-Italië is in mijn ogen een kleine cultuurschok in vergelijking met Zwitserland-Italië, hoe raar dat ook moge wezen.

Hapje gegeten bij McDo (het was al rond 21:15) en metro terug naar QT8. En zometeen een frisse douche (die véél deugt zal doen), en een nachtje slapen. Morgenvroeg zie ik wel wat ik ga doen.

Bedankt voor het lezen, en tot morgen-/vanavond. Morgen (woensdag) waarschijnlijk geen treinnieuws wegens 'stadsdag'.
groentje schreef:Spontaan? Of ben je al langer aan het plannen?
Het idee was al langer aan het broeden. Ik wou eerst de Moezelstreek doen, geïnspireerd op een aflevering van Rail Away die ik op de Nederlandse E.O. had gezien, maar het is uiteindelijk op het laatste moment in deze vorm gegoten. Mijn slapplaatsen zijn allen rereserveerd, maar de biljetten koop ik ter plaatse.

Re: Trammist's Big Trip 2011

Geplaatst: 24 aug 2011, 00:50
door Accelerat
Leuk dat je ook eens een trip gaat maken in Europa! :wink:
Alleen euh, de keuze om met losse tickets te reizen begrijp ik totaal niet. :? Interrail zorgt voor flexibiliteit en zal al met al wellicht ook goedkoper zijn... Volgens mij heb je die prijs er namelijk op België-Milano-België sowieso wel uit, maar soit; ieder zijn keuze. :)

Re: Trammist's Big Trip 2011

Geplaatst: 24 aug 2011, 22:47
door Trammist
Woensdag 24 augustus, dagje Milaan.

Vanmorgen 'iets' te lang geslapen. Oeps. Maar dat is niet zo erg wegens geen treinen vandaag.
Ik was gisteravond nogal lang wakker gehouden door ekele 'lopers' op de verdieping boven de mijne.
Eerst twee kunstmusea bezocht, naast treinen is kunst één van mijn belangrijkste interesses.
Eerst de 'Brera galerie' en daarna nog het 'PAC'.

Pas rond 17:30 begon in met de trams. Eerst fotografeerde ik ze vanaf een vast punt, maar dat werd ik al snel beu en begin dan maar wat rond te rijden met mijn 48-uursbiljet. Ik heb toch nog een aanzienlijk deel van het net kunnen afrijden, maar dat gaat wat ten koste van de foto's...

Rond 21:15 ben ik teruggekeerd naar het hostel. Nog een pizza gaan eten, wasmachine opgestart en nu dit bericht aan het typen.

Wat er morgen op het programma staat verklap ik nog niet, maar het volgende verslag wordt een heel stuk langer dan dit hier.
Het zou kunnen dat er morgen geen verslag komt wegens lang traject en lange tussenstop, maar ik ga er morgenavond toch eentje proberen te schrijven.

Bedankt voor het volgen van mijn reis,
Trammist

Re: Trammist's Big Trip 2011

Geplaatst: 26 aug 2011, 22:27
door Trammist
Het is er gisteren inderdaad niet meer van gekomen om de dag te rapporteren. Vandaag dubbele editie!

Donderdag 25/08/2011

Toch een beetje te nipt opgestaan in Milaan, en het inpakken liep wat uit. Dat komt ervan als je met veel spullen en een kleine rugzak reist...
Snel-snel nog enkele broodjes gegeten aan het ontbijtbuffet, dat trouwens op niet veel trok, net zoals de rest van de herberg aan de Via Salmoiraghi.
Volgende keer zoek ik me een ander goedkoop adresje als ik nog eens in Milaan moet overnachten.

Ik had gehoopt op de combinatie IC9711-EC80, maar ik moest het noodgedwongen een halfuur opschuiven.
Het werd dan maar dit hier:
IC 9713 Milano C.Le 09:35 - Verona Porta Nuova 10:57
ES 9450 V.P.N. 11:17 - Bolzano/Bozen 12:53

Had metro gemist in QT8, met 7 minuten vertraging tot gevolg. Al had ik die verhoopte verbinding ook gemist moest ik de vorige metro nog gehaald hebben. Nja. Kaartje(s) gekocht aan een Trenitalia-automaat, die mijns inziens opvallend gebruiksvriendelijk werkte!
Aangezien veel kaartjes in Italië met trein- en zitplaatsbinding werken worden de mogelijke verbindingen netjes opgelijst. Erg handig.
Spijtig genoeg geven de automaten geen internationale kaartjes af. Jammer, want ze zijn er waarschijnlijk wel geschikt voor.

Bolzano is nu niet meteen een Italiaanse hotspot, dus zullen sommigen onder ons zich afvragen wat ik er ben gaan zoeken.
Ik bezocht er de Rittnerbahn tussen Oberbozen/Soprabolzano en Klobenstein/Collalbo.
Vanwaar deze dubbele benamingen? Deze plaatsen zijn gelegen in de autonome provincie Bolzano - Zuid-Tirol, waar alles Brusselgewijs tweetalig is. Dit grondgebied behoorde tot de Eerste Wereldoorlog toe aan Oostenrijk, maar daarna werd het Italiaans grondgebied. Onder Mussolini's beleid is de streek geïtalianseerd, maar desondanks wordt er in deze streek nog steeds voornamelijk Duits gesproken, behalve in de stad Bolzano.

Goed, na dit historisch intermezzo gaan we over tot mijn bevindingen. Ik kwam net voor 13:00 aan en ging op zoek naar een bagagebewaarplaats. Niet in het station, zo zei men, maar wel in het busstation. Goed, ik naar dat busstation gestapt... waar ik geen bagagebewaarplaats vond. Aan het busloket gaan vragen dan maar. Gesloten tussen 13 en 14u. En het was inmiddels 14:25. K*t. Daar kon ik niet op wachten. "Maar", zei de loketmevrouw, "Als je er gaat aankloppen doen ze misschien open". Goed, ik een paar keer op het traliehek geklopt, kwam er een kuisvrouw tevoorschijn die me begon uit te leggen wat ik al wist. Ik discussieerde een beetje, ja oké, onterecht. Maar ik begon zeker niet te roepen of agressief te worden. Ineens twee Italiaanse politiemannen naast mij. Oeps. Vooruit dan maar, we vinden er wel iets op. Plastic zakje aan de rugzak verbonden, jas in de lussen, en vooruit! Even een kebabke gegeten, en vervolgens met de Rittner Seilbahn naar boven. Eerst door gelukkig toeval dat weinig bediende tak naar 'Maria Himmelfahrt', en dan naar eindpunt Klobenstein. Vanuit Klobenstein geleidelijk aan naar de centrale halte Lichtenstern gestapt, zodat ik trams kon fotograferen in de baan. Bij Lichtenstern aangekomen nog een minuut of tien gewacht op de tram naar Oberbozen, en van daaruit de Seilbahn (toch een vrij lange 'rit') terug naar beneden. Tegen 18:00 in het FS-station aangekomen en een biljet voor EC188 gekocht. Met bestemming: Innsbruck, Oostenrijk.

EC 188 Verona P.N. - München Hbf
Bolzano 18:33 - Innsbruck 20:32

Ik had ook een verbinding vertrekkende om 18:00 en aankomst om aankomst om 20:08 kunnen nemen, maar dat was een combinatie van twee stoptreinen met overstap in grensstation Brenner(o). Dan liever een half uurtje wachten, als ik eerlijk mag zijn. Ondertussen nog een hapje gegeten in het stationsbuffet rustig het vertrek afgewacht. De trein bestond uit DB-rijtuigen van een voor mij onbekend type (ik denk eind jaren '70-begin '80), en de tractie werd verzekerd door een Oostenrijkse Taurus. Naar het schijnt de mooiste, zwoelste, geilste, opwindendste locomotief aller tijden.

Druk was het niet op deze trein, maar leeg evenmin. Het was alleszins aangenamer dan die eerdere verbinding.
Op het perron van Bolzano werd ik aangesproken door een jonge Roemeen op weg van weet ik veel waar naar huis. Spoor 3 werd namelijk ellendig lang bezet gehouden door een binnenlandse Italiaanse trein met een Italiaanse vertraging van 55'.

Tijdens de stop in grensstation Brenner bleven we minstens tien minuten stilstaan voor controle door de Oostenrijkse grenswacht (hallo, E.U., Schengen ?) Niemand in onze wagon werd nagekeken, behalve... de jonge Roemeen. Ik kan het ergens wel begrijpen, maar de manier waarop de grenswachter ostentatief iedereen voorbijliep maar wél triomfantelijk de Roemeen (de enige, begrijp me niet verkeerd, "bruine" in de wagon) controleerde vond ik lichtjes walgelijk...

De Roemeen stapte mee uit in Innsbruck, hij moest verder naar Wenen, Boedapest en vervolgens naar zijn Roemeense eindbestemming, welke dat ook moge wezen...

In Innsbruck Hbf aangekomen ben ik nog naar het ÖBB-reisecentrum gestapt om mijn biljetten naar huis voor morgen (zaterdag) te kopen.
Vervolgens een korte hamburgersessie bij McDo en dan een lange wandeling naar de Reichenauerstrasse. Morgenvroeg neem ik de bus, mijn dagkaart is nog geldig tot 10u 's ochtends.

Re: Trammist's Big Trip 2011

Geplaatst: 26 aug 2011, 22:51
door Trammist
Vrijdag 26/08/2011

Net te laat opgestaan om nog in de herberg te kunnen ontbijten. Dan maar géén ontbijt, want honger heb ik gans deze dag niet gehad ondanks mijn karige maaltijden.

Door de beperkte omvang van het Innsbrucker tramnet en de eenheidsworst aan materieel (mooie Bombardier-trams, daar niet van) is er vandaag veel tijd voor andere zaken die me ook interesseren, zoals kunst. Het Ferdinandeum is me zeer goed bevallen.

In de voormiddag heb ik echter de Hungerburgbahn en de bijbehorende kabelbanen bezocht. Ook de moeite, zelfs voor de schandalig hoge toegangsprijs. Maar het was het waard. Ik ben vandaag op zéér grote hoogte geraakt! Toch ging het niet zonder pech: de biljetautomaat aan station Löwenhaus was defect en er was noch een loket, noch een andere automaat. Dan maar 300m stadinwaarts naar station Congress. Grr.

Na het tripje met kabeltrein en kabelbaan ben ik dan maar een kleinigheid gaan eten en heb wat drinken ingekocht bij SPAR.

Na de lunch kwamen dan het Innsbrucker Stadtmuseum en vervolgens het Ferdinandeum.

Pas tussen 16 en 17 ben ik met de tramverkenning begonnen. Eerst met de STB (Stubaitalbahn) naar Kreith, want het deel Kreith-Fulpmes was blijkbaar gesloten wegens baanwerken. Dat had ik nergens zien staan bij mijn voorbereiding... Ik hoorde het wanneer ik aan de bestuurder vroeg of mijn dagkaart gelding was op de STB, wat niet het geval was. Hij verkocht me een biljet naar Fulpmes en de raad om aan het Stubaitalbahnhof over te stappen op een "Postbus". Pas bij het bahnhof werd het me - na verder gesprek met herr Fahrer - dat de tram toch nog het grootste deel van de lijn zou doen, en dat ik kon blijven zitten om meteen terug te keren naar Innsbruck-stad.

Na ongeveer een dik uur STB'en kon ik de voorlaatste tram (!) om 18:18 naar Igls nemen, ook om onmiddellijk terug te keren.
Het restje tramlijn was snel afgereden. Lijn 1 en lijn 3. Het was net 20:00 gepasseerd toen ik gedaan had met trammen. Opnieuw een kebapke gegeten en de bus naar het hostel terug genomen, waar ik nu dit bericht zit te typen.

Slaapwel en tot morgen voor de laatste etappe, Innsbruck-Antwerpen ! Foto's komen ook nog in de loop van volgende week.

Re: Trammist's Big Trip 2011

Geplaatst: 28 aug 2011, 22:09
door Trammist
Zaterdag 27/08/2011, terug naar huis.
Innsbruck - Antwerpen

REX/RB 5408 Innsbruck Hbf 08:38 - München-Pasing 11:20 +5'
ICE 518 München-Pasing 11:33 - Köln Hbf 16:05
Thalys THA 9452 Köln Hbf 16:42 - Brussel-Zuid 18:32
IR 3319 Brussel-Zuid 18:59 - Antwerpen-Berchem 19:48

Ik kan helaas niet blijven reizen, want ik beschik niet over de luxe om virtueel geld uit te kunnen geven.
's ochtends om 7u opgestaan, een deel v/d spullen ingepakt, ontbeten, lunch meegesmokkeld, verder ingepakt, uitgeschekt en per bus naar het Hauptbahnhof van Innsbruck.
Oostenrijk verlaten doe ik met REX/RB 5408. Deze trein wordt volledig door DB gereden. Loc, rijtuigen en personeel zijn Duits. Tenslotte is dit vooral een Beierse verbinding met een uitloper in Oostenrijk.
De vijf minuten vertraging maken we al kort na Innsbruck-Westbhf. De lijn Innsbruck-München is bochtig en grotendeels enkelsporig, waardoor we kort na voorgenoemd station een kruisende trein moeten doorlaten. Gelukkig rijden we de rest van de rit vlotjes door.
De trein blijft rustig tot zeer rustig tot Garmisch-Partenkirchen. Daar begint het volk toe te stromen. Vijf haltes vòòr München-Pasing staat er al volk recht. De halte in Pasing is een welkome verademing.

München-Pasing is een bouwwerf, waardoor het zoeken is naar een aansluitingsmonitor. Ik moest het doen met een matige omroep door het speakersysteem en een perronmonitor. Uiteindelijk bereik ik ruim op tijd het juiste spoor en maak dankbaar gebruik van de affiches der samenstellingen. Stipt komt de ICE voorgereden, die ik eerlijk gezegd een beetje vond tegenvallen, al zal dat wel aan mij liggen. Mijn zitplaats (wagen 034 plaats 051) bleek een 'muurplaats' te zijn, al is zowat de helft van de 'fensterplatzen' zo geplaatst. Al vond ik de trein voor de rest niet zo'n probleem. Genoeg beenruimte, frequente controle, rustige reizigers (ook al was het '2e klasse mit handybereich' ) en een bar met iet of wat normale prijzen... Ik had ook gehoopt op mooie landschappen onderweg, maar we denderden vooral door vlak landbouw- en industriegebied. Je kunt nu eenmaal niet alles hebben.

In Köln ben ik even de royale perswinkel binnengelopen om enkele tijdschriften aan binnenlands tarief te kopen. Is weer enkele euro's gespaard.

Even later al ging de Thalys naar Brussel (en Parijs). Dit keer in een vierzit naast een Parijs' koppel. Geen muur deze keer. Mijn indruk van de Thalys was niet beter dan die van de ICE, maar het was wel een stuk drukker op de Thalys, die korter was dan de ICE. Instappen in Köln en uitstappen in Brussel gingen tergend traag door de vele reizigers door het smalle gangpad en het geknoei met koffers. Dat maakte dat ik in Brussel-Zuid moest wachten op de 3319. In Brussel-Centraal vroegen twee hoofddoeken me in het Engels of de plaats naast mij (waar mijn rugzak stond) vrij was. Ik zei hen dat er verderop nog plaats genoeg was, waarna ze het nodig vonden om zich druk te beginnen maken, maar gelukkig niet voor lang. De trein was zeer rustig tot in Brussel-Noord. Een bende uitgelaten jongeren (vrijgezellenfeestje?) met blikken bier maakte gans de Break onveilig. Ze produceerden niet enkel een teringherrie, re rookten ook nog eens lustig sigaretten aan boord... Triestig, je zo amuseren door een ander te frustreren...

Ben dan maar een eind verderop gaan zitten, mét gesloten tussendeuren. Aangezien ik helemaal vooraan zat in de trein kwam ik natuurlijk in de stromende regen terecht tijdens het uitstappen in Berchem. Vervolgens tram 11 genomen naar Eksterlaar, daar gewacht op de 8 voor twee haltes, nog wat geld afgehaald, en eindelijk thuisgekomen. Hehe, dat werd tijd.

---------*----------*--------------
Foto's volgend nog in de loop van de week.
---------*----------*--------------
Hopelijk hebben jullie genoten van mijn verslagen afgelopen week. Ik vond het uiteraard leuk om te doen, de minpuntjes heb ik geaccepteerd.
De losse tickets zijn inderdaad duur uitgevallen. Volgende keer neem ik toch een Interrail, maar dan ga ik ineens twee weken op pad.
De route voor augustus of september 2012 ligt nog niet vast maar zal waarschijnlijk richting Scandinavië, de Baltische Staten en Polen gaan.
Als iemand dit interessant vindt klinken, mag hij/zij me altijd een privébericht sturen.

Re: Trammist's Big Trip 2011

Geplaatst: 28 aug 2011, 22:22
door groentje
September richting Scandinavië en Balticum, dat klinkt zeker interessant. Voor Scandinavië en Duitsland zal een Interrail wellicht het goedkoopst uitkomen, voor het Balticum en Oost-Europa verwacht ik eigenlijk dat losse kaartjes eigenlijk goedkoper zijn, en veelal zal de bus interessanter zijn dan de trein, op zijn minst dienstregelingsgewijs.

Re: Trammist's Big Trip 2011

Geplaatst: 29 aug 2011, 22:00
door Lukas
Hoi,

Trammist,

Van harte bedankt voor de LIVE verslaggeving.Vooral het laatste verslag vond ik interessant omdat ik nu ook weet hoe ik vanuit Belgie naar Innsbruck kan reizen.Ik ben dit jaar nog in Innsbruck geweest en ik vind het een supermooie stad.

Lukas

Re: Trammist's Big Trip 2011

Geplaatst: 31 aug 2011, 00:03
door Trammist
Eerste fotoreeks. Datum van opnamen: maandag 22 augustus 2011

Vandaag: Basel, Zwitserland

Maandag 22/08/2011 heb ik deze Zwitserse grensstad bezocht. Niet de meest opwindendste plaats waar ik ooit geweest ben, maar toch de moeite waard voor een dagje.

Basel is dan wel een grensstad, het is en blijft Zwitserland. Dit wil zeggen: proper, ordelijk, vriendelijke mensen, en uitstekend openbaar vervoer.

Ik had een gratis OV-dagkaartje gekregen van de jeugdherberg (aan te raden: proper, netjes, aangename sfeer, gloednieuw gebouw,...), en dus ben ik na de middag wat toertjes gaan doen in de stad. Ik kon pas rond 16:00 beginnen omdat ik pas tegen 15:00 in station Basel SBB/SNCF aangekomen was met de directe trein EC91 Brussel-Luxemburg-Chur, en dan nog de weg moest vinden om in te kunnen checken.

Het zijn niet veel foto's omdat ik voort diende te maken en daarom de nadruk op het rijden en niet op het fotograferen, en omdat ik dinsdagmiddag alweer verder reisde, plus dinsdagvoormiddag een museumbezoek gepland had.

Gelukkig kan ik toch een paar dingetjes tonen.

1. Het schema van de Basler Strassenbahn Afbeelding 2. Eindpunt "Burgfelden Grenze" van lijn 3 Afbeelding 3. Overstappen bij halte Burgfelderplatz op lijn 1 richting Bahnhof SBB Afbeelding 4. Volgende overstap: van lijn 1 aan 'Zoo Bachletten' naar lijn 10 aan 'Zoo'. 'Zoo Bachletten' is gelegen aan de min of meer oost-west gelegen Steinenring, 'Zoo' aan de lager gelegen, noord-oost gelegen Binningerstrasse. Ik had dat dus niet door... en stak de Binningerstrasse over langs de brug, waardoor ik snel-snel een hele reeks trappen naar beneden moest volgen :lol:. Ik moest niet lang wachten... Dit is tram 10 richting eindpunt Rodersdorf. Na Ettingen loopt deze lijn door nogal agrarisch gebied, én er is één halte (Leymen) op Frans grondgebied. Rodersdorf zelf ligt in een 'bultje' Zwitsers grondgebied in Frankrijk. Afbeelding 5. Matig zijaanzicht op de Zwitserse tram in Rodersdorf. Afbeelding 6. Dit is aan halte Ettingen. Bij ons in België (bijna) niet te zien... Afbeelding En dan nog twee beeldjes aan halte Kunstmuseum.
7. Afbeelding 8. Afbeelding

Re: Trammist's Big Trip 2011

Geplaatst: 31 aug 2011, 17:50
door TrainzDr3ver
Ik vind die trammetjes wel de moeite, als ik ooit ga touren in Zwitserland, maak ik daar zeker een stop :D

Re: Trammist's Big Trip 2011

Geplaatst: 01 sep 2011, 22:29
door Trammist
Milaan (Milano), Italië
Datum van opnamen: wo 24 augustus 2011

Milaan sloeg bij mij wat tegen, al heb ik weinig in het historisch centrum gezeten. 's Ochtends veel te laat opgestaan wegens veel nachtlawaai en nog wat stoorzenders, én twee musea bezocht.
Globaal genomen liet Milaan me achter met een triest gevoel.
Hun oude Peter Witt'jes zijn gelukkig écht leuke trammetjes. Een vrij gezellig interieur (de trams zitten nooit overvol), een stuurpost vol hendels, lawaaierige motoren, schokkend en waggelend rijgedrag, kortom alles wat een tramliefhebber nodig heeft. :)

1. trams van het type "Peter Witt" aan halte "Cavour" aan de "Piazza Cavour".
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5. Nu bevinden we ons aan halte Missaglia / Baroni, eindpunt van lijn 3 en doorgaande halte voor lijn 15. Ik zat op een 3 (denk ik), maar had geen goesting om nog dieper de bronx in te gaan. Ik denk niet dat ik commentaar moet geven, de foto's zien er voldoende naargeestig uit.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11. Deze avondfoto's zijn gemaakt bij halte Duomo in het stadscentrum. Zeer drukke passage hier, zelfs rond 22u.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

14.
Afbeelding

15.
Afbeelding

16.
Afbeelding

17.
Afbeelding

18.
Afbeelding

Re: Trammist's Big Trip 2011

Geplaatst: 02 sep 2011, 22:12
door wbrm
Waarom zijn er 2 kleurstellingen(groen en wit+geel) bij de nieuwe trams?

Re: Trammist's Big Trip 2011

Geplaatst: 03 sep 2011, 08:34
door Accelerat
Wauw die Peter Wittjes zijn echt gaaf! :D