Trammist's Big Trip 2011
Geplaatst: 22 aug 2011, 23:25
Welkom op mijn live reisverslag!
Ik ben vanochtend op een, weliswaar haastig geplande, rondreis vertrokken.
Ik had verondersteld IC 4528 te nemen (Antw.-Berchem 06:52 - Brussel-Noord 07:24), maar aangezien ik nogal goed op tijd in het vertrekstation was haalde ik IR 3129 (Antw.-Berchem 06:41 - Brussel-Noord 07:18) nog.
Ik gebruik geen interrail (indien wel zou ik wellicht goedkoper uitkomen, maar soit), dus kocht ik een biljet Arlon-Basel SBB (CH). De lokettist heeft het gesplitst in een kaartje Arlon-Bettembourg aan "Benelux Jongerentarief" en een kaartje Bettembourg-Basel SBB (al zou dat eigenlijk "Basel SNCF" moeten zijn) aan standaardtarief.
De tweede trein werd, kwestie van wat zelfkastijding te doen, EC (of is het nu IC ?) 91, met eindbestemming Chur.
Twee minuten voor het vertrek wordt de trein verspoord van spoor 7 naar spoor 5. Een hele boterham om om te roepen.
Een hele troep volk gepakt en gezakt van de 7 naar de 5... U kent het tafereel wel, vrees ik.
Dit is de schuld van de vertraagde IR 3906 naar Louvain-la-Neuve, die de 91 voor de voeten loopt.
We rijden met een luttele vijf minuutjes vertraging, maar dat is buiten de SNCF in Luxemburg gerekend. Ik zat in het eerste rijtuig (een I10), en tijdens de stilstand in Luxemburg loopt een mannetje van de CFL door de wagen om de karige passagiers te evacueren. De twee eerste rijtuigen (beiden I10) moesten in Luxemburg blijven. De locwissel gaat tergend traag vooruit, en de CFL'ers waren erg spaarzaam met commentaar. Wellicht is dit de schuld van een in het honderd gelopen IC 296, die de Franse loc moet leveren.
Goed, we verlaten Luxemburg met een dik halfuur vertraging. Ik heb me intussen naar achter verplaatst (en ik zat zo lekker... dommetoch), en kwam terecht in... een wagon met coupeetjes! Een I6! Een primeur voor mij! Ik installeer me dan maar in een coupé met één medereiziger, die tijdens de lange reis vervangen wordt door een oudere Fransman.
In Antwerpen vertrokken met regen, klaart het gaandeweg op, maar na Metz begint het warmer en warmer te worden in het oude rijtuig. Raam openen helpt, maar produceert een hels kabaal. Desondanks bleef de warmte wel oké. Lullig genoeg zag ik pas bij aankomt in Basel dat er frisgewassen SBB-rijtuigen in de stam zaten... Tja, dat heb je als je steeds vooraan op het perron gaat staan. Desondanks bleef het acceptabel, als het echt niet meer gegaan zou zijn was ik wel naar achter doorgeschoven (ik wìst nl. wel dat er nog andere types in de trein zaten).
Goed. Aankomen in Basel SNCF doen we rond 15:00. Eerst passeren langs de grenswacht. Paspoortcontrole gebeurt niet meer (gelukkig maar, want ik heb niet eens zo een boekje), maar men moet gewoon tussen twee grenswachters passeren die willekeurig identiteitskaarten opvragen. Ik mag gewoon doorlopen. Oef, dat was even spannend. Vervolgens 100 CHF afgehaald aan de eerste de best geldautomaat, en vervolgens alvast een biljet gaan kopen voor dinsdag (naar waar, dat lezen jullie morgen...), en naar mijn slaapplaats voor vannacht, waar ik nu dit bericht zit te typen gestapt. Ik werd bij het verlaten van het frisse SBB-station overwelmd door... hitte! Dat was hier zeker 35°C op dat moment. Miljaar, zulk een temperatuur heb ik gans 2011 nog niet gevoeld. Daarvoor moet ik naar Zwitserland, land van de - oh ironie - besneeuwde bergtoppen.
Na het inchecken heb ik dankbaar gebruik gemaakt van het door het hostel overhandigde OV-dagkaartje om het leuke Basler tramnet te verkennen. Een paar stukjes heb ik moeten laten vallen, maar het ging nu eenmaal niet anders. Ik heb het grootste deel bereden.
Aangezien er in Basel maar weinig eettentjes te vinden zijn, ben ik 's avonds maar in het hostel komen eten voor 17CHF. Viel mee, voor die prijs.
Na het eten ben ik nog wat gaan trammen, maar dat heb ik grotendeels in het donker moeten doen. Nuja, dat heeft ook z'n charmes.
Zo meteen schakel ik mijn laptop uit. Ik wens u veel leesplezier, en tot morgen (of vanavond, als u dit dinsdag pas leest).
Ik ben vanochtend op een, weliswaar haastig geplande, rondreis vertrokken.
Ik had verondersteld IC 4528 te nemen (Antw.-Berchem 06:52 - Brussel-Noord 07:24), maar aangezien ik nogal goed op tijd in het vertrekstation was haalde ik IR 3129 (Antw.-Berchem 06:41 - Brussel-Noord 07:18) nog.
Ik gebruik geen interrail (indien wel zou ik wellicht goedkoper uitkomen, maar soit), dus kocht ik een biljet Arlon-Basel SBB (CH). De lokettist heeft het gesplitst in een kaartje Arlon-Bettembourg aan "Benelux Jongerentarief" en een kaartje Bettembourg-Basel SBB (al zou dat eigenlijk "Basel SNCF" moeten zijn) aan standaardtarief.
De tweede trein werd, kwestie van wat zelfkastijding te doen, EC (of is het nu IC ?) 91, met eindbestemming Chur.
Twee minuten voor het vertrek wordt de trein verspoord van spoor 7 naar spoor 5. Een hele boterham om om te roepen.
Een hele troep volk gepakt en gezakt van de 7 naar de 5... U kent het tafereel wel, vrees ik.
Dit is de schuld van de vertraagde IR 3906 naar Louvain-la-Neuve, die de 91 voor de voeten loopt.
We rijden met een luttele vijf minuutjes vertraging, maar dat is buiten de SNCF in Luxemburg gerekend. Ik zat in het eerste rijtuig (een I10), en tijdens de stilstand in Luxemburg loopt een mannetje van de CFL door de wagen om de karige passagiers te evacueren. De twee eerste rijtuigen (beiden I10) moesten in Luxemburg blijven. De locwissel gaat tergend traag vooruit, en de CFL'ers waren erg spaarzaam met commentaar. Wellicht is dit de schuld van een in het honderd gelopen IC 296, die de Franse loc moet leveren.
Goed, we verlaten Luxemburg met een dik halfuur vertraging. Ik heb me intussen naar achter verplaatst (en ik zat zo lekker... dommetoch), en kwam terecht in... een wagon met coupeetjes! Een I6! Een primeur voor mij! Ik installeer me dan maar in een coupé met één medereiziger, die tijdens de lange reis vervangen wordt door een oudere Fransman.
In Antwerpen vertrokken met regen, klaart het gaandeweg op, maar na Metz begint het warmer en warmer te worden in het oude rijtuig. Raam openen helpt, maar produceert een hels kabaal. Desondanks bleef de warmte wel oké. Lullig genoeg zag ik pas bij aankomt in Basel dat er frisgewassen SBB-rijtuigen in de stam zaten... Tja, dat heb je als je steeds vooraan op het perron gaat staan. Desondanks bleef het acceptabel, als het echt niet meer gegaan zou zijn was ik wel naar achter doorgeschoven (ik wìst nl. wel dat er nog andere types in de trein zaten).
Goed. Aankomen in Basel SNCF doen we rond 15:00. Eerst passeren langs de grenswacht. Paspoortcontrole gebeurt niet meer (gelukkig maar, want ik heb niet eens zo een boekje), maar men moet gewoon tussen twee grenswachters passeren die willekeurig identiteitskaarten opvragen. Ik mag gewoon doorlopen. Oef, dat was even spannend. Vervolgens 100 CHF afgehaald aan de eerste de best geldautomaat, en vervolgens alvast een biljet gaan kopen voor dinsdag (naar waar, dat lezen jullie morgen...), en naar mijn slaapplaats voor vannacht, waar ik nu dit bericht zit te typen gestapt. Ik werd bij het verlaten van het frisse SBB-station overwelmd door... hitte! Dat was hier zeker 35°C op dat moment. Miljaar, zulk een temperatuur heb ik gans 2011 nog niet gevoeld. Daarvoor moet ik naar Zwitserland, land van de - oh ironie - besneeuwde bergtoppen.
Na het inchecken heb ik dankbaar gebruik gemaakt van het door het hostel overhandigde OV-dagkaartje om het leuke Basler tramnet te verkennen. Een paar stukjes heb ik moeten laten vallen, maar het ging nu eenmaal niet anders. Ik heb het grootste deel bereden.
Aangezien er in Basel maar weinig eettentjes te vinden zijn, ben ik 's avonds maar in het hostel komen eten voor 17CHF. Viel mee, voor die prijs.
Na het eten ben ik nog wat gaan trammen, maar dat heb ik grotendeels in het donker moeten doen. Nuja, dat heeft ook z'n charmes.
Zo meteen schakel ik mijn laptop uit. Ik wens u veel leesplezier, en tot morgen (of vanavond, als u dit dinsdag pas leest).