Pagina 1 van 1

HLR 270 005 Historische rangeerloc

Geplaatst: 23 sep 2011, 00:29
door sammarco1
Weet iemand toevallig onder welke 4 delige cijfers deze loc ooit dienst deed ?

Ze stond vandaag in Antwerpen Noord met de nummers:

270 005

Even Klikken...

Re: HLR 270 005 Historische rangeerloc

Geplaatst: 23 sep 2011, 06:08
door stefanic

Re: HLR 270 005 Historische rangeerloc

Geplaatst: 23 sep 2011, 07:23
door trainfreak
Dat is de loc van TSP, raar dat die in Antwerpen staat?
In de laatste 'op de baan' staat wel dat er een probleem was met de loc tijdens het de festiviteiten op L128 in augustus.

Re: HLR 270 005 Historische rangeerloc

Geplaatst: 23 sep 2011, 19:49
door pirre
trainfreak schreef:Dat is de loc van TSP, raar dat die in Antwerpen staat?
In de laatste 'op de baan' staat wel dat er een probleem was met de loc tijdens het de festiviteiten op L128 in augustus.
ik veronderstel dat dit in het kader vd opendeurdag vd werkplaats zal zijn dit weekend.

Re: HLR 270 005 Historische rangeerloc

Geplaatst: 23 sep 2011, 20:56
door Robin
de loc is volledig rijvaardig want we doen er zelfs rangeringen mee.
Deze staat inderdaad in kader van de opendeurdag te TW Antwerpen, als ook nog enkele andere van TSP ;)

Re: HLR 270 005 Historische rangeerloc

Geplaatst: 24 sep 2011, 07:52
door trainfreak
Ik weet dat deze rijvaardig is, maar in de laatste op de baan stond er toch iets van vermeld.
Nuja, ik ben eigenlijk wel blij dat deze er staat want ik vertrek zometeen naar Antwerpen!

Re: HLR 270 005 Historische rangeerloc

Geplaatst: 24 sep 2011, 08:33
door nighttrain
Robin schreef:de loc is volledig rijvaardig want we doen er zelfs rangeringen mee.
Deze staat inderdaad in kader van de opendeurdag te TW Antwerpen, als ook nog enkele andere van TSP ;)
Vroeger werden die heel weinig gebruikt voor rangeringen,in tegenstelling van hun tweelingzusters de type 72 (op Stocatra veel ontsporingen). Ik herriner mij deze locs die dienst deden op Antwerpen Zuid.En dan slepen "slepen" naar Schijnpoort, Noord en nog enkele andere lokale sporen.
Maar werden wel klaar gemaakt op Antwerpen Dam.

Re: HLR 270 005 Historische rangeerloc

Geplaatst: 24 sep 2011, 10:30
door Bibke
trainfreak schreef:Ik weet dat deze rijvaardig is, maar in de laatste op de baan stond er toch iets van vermeld.
Nuja, ik ben eigenlijk wel blij dat deze er staat want ik vertrek zometeen naar Antwerpen!
Inderdaad de problemen met de koelgroep begonnen al op zaterdag 13 augustus.
Men heeft toen een tijdelijk herstelling gedaan maar op zondag waren er al terug problemen.
De laatste rit op zondagavond van Dorinne-Durnal naar Spontin heb ik ermee gereden en als je te veel vermogen vroeg viel de tractie weg. We hebben haar dan de maandag aan de kant laten staan.

Dat was spijtig want er waren mensen speciaal voor gekomen die er nog in de Antwerpse haven mee gereden hebben en haar nog eens wilden bewonderen in al haar glorie. Nu, die mensen waren toch al blij om haar te zien en waren tevreden dat er toch nog ééntje bewaard werd.
Nu, misschien is het goed om haar af en toe met zwaardere treinen in te zetten zodat ze terug fitter wordt.

Het specifieke aan deze loc is dat de tractiehandel gelijkaardig aan die van een stoomloc en nog iets specifieks aan deze loc is dat er bovenaan 3 venstertjes zijn die bij de stoomlocs ingebouwd werden om toe te laten de kleur van de rook te kunnen controleren. Men was zo gewoon om in een stuurcabine van een stoomloc die venstertjes te voorzien dat men uit gewoonte dat nog gedaan heeft bij deze eerste diesel rangeerder na het stoomloc tijdperk.

Re: HLR 270 005 Historische rangeerloc

Geplaatst: 24 sep 2011, 10:54
door dentheo
Bibke schreef: Inderdaad de problemen met de koelgroep begonnen al op zaterdag 13 augustus.
Men heeft toen een tijdelijk herstelling gedaan maar op zondag waren er al terug problemen.
.
Is het probleem dan de circulatriepomp of de aandrijving van de ventilator ?

Re: HLR 270 005 Historische rangeerloc

Geplaatst: 24 sep 2011, 12:17
door Bibke
dentheo schreef:
Bibke schreef: Inderdaad de problemen met de koelgroep begonnen al op zaterdag 13 augustus.
Men heeft toen een tijdelijk herstelling gedaan maar op zondag waren er al terug problemen.
.
Is het probleem dan de circulatriepomp of de aandrijving van de ventilator ?
Sorry Theo,
Maar ik heb er geen idee van.
Ik ben deze zomer nog niet in Schaarbeek geraakt omdat we een drukke kalender hebben en vorige week kon ik niet omdat ik een rit op lijn 128 moest doen voor een groep.
Maar ik had eerder een indruk tijdens het weekend van 15 aug dat het om elektronisch/elektrisch ging.