Pagina 1 van 2

compensatie bij vertraging.

Geplaatst: 06 okt 2011, 21:43
door eagleheart
Hoi!

Ik heb 2 weken geleden last gehad van een vertraging van meer dan 1 uur, via de site van de nmbs kan je dan een aanvraag tot compensatie doen. Op het einde wordt er vermeld dat je je ticket of pass op het einde van de gebruiksduur moet opsturen naar de klantendienst. Maar nu is mijn vraag, ik heb gebruik gemaakt van een gopass. Daar staan nog enkele ritten op, en ik voorzie dat ik deze voor de laatste rit ga gebruiken eind van dit jaar.

Mijn vraag is de volgende: kan ik nu al die aanvraag tot compensatie doen, en dan op het einde van het jaar mijn pass opsturen?(lijkt mij niet echt logisch), of moet ik wachten met de aanvraag tot eind van dit jaar?(lijkt mij ook niet echt logisch, want ik weet niet of de klantendienst dan nog zicht heeft op de vertragingen van 3 maand ervoor)

beetje ten einde raad!

Re: compensatie bij vertraging.

Geplaatst: 06 okt 2011, 22:58
door Accelerat
Maak een scan van je go-pass zou ik zeggen? Als er immers een stempeltje op de regel staat, lijkt het mij dat ze daar genoeg van af kunnen leiden.

Re: compensatie bij vertraging.

Geplaatst: 07 okt 2011, 00:04
door eagleheart
even gecheckt, is afgestempeld. Ik ga het erop wagen, bedankt voor de feedback!

Re: compensatie bij vertraging.

Geplaatst: 07 okt 2011, 19:43
door kars
Staat heel duidelijk vermeld op de website hoor..

"Dien uw formulier binnen de 15 dagen na uw vertraging in. Reisde u met een Pass, een in te vullen kaart, Campus of Railflex, bezorg ons dan uw aanvraag uiterlijk 15 dagen na gebruik van de laatste lijn van uw vervoerbewijs."

Re: compensatie bij vertraging.

Geplaatst: 10 okt 2011, 22:19
door dentheo
Ja prachtig toch...ik had een probleem tussen Leuven en Luik, eerste dag van een treinvakantie reis naar Zuid Duitsland Zwitserland.
Eens ik terug thuis was rustig briefje geschreven met ook het nr referentie van de nota van de TBG.......resultaat noppes want het kaartje was niet binnen 15 dagen na het "gebeuren" in Brussel....
Dus geen compensatie voor lange treinreis...alleen geschikt voor pendelaars. Prachtig toch

Re: compensatie bij vertraging.

Geplaatst: 10 okt 2011, 22:51
door overweg13
eagleheart schreef:Hoi!

Ik heb 2 weken geleden last gehad van een vertraging van meer dan 1 uur, via de site van de nmbs kan je dan een aanvraag tot compensatie doen. Op het einde wordt er vermeld dat je je ticket of pass op het einde van de gebruiksduur moet opsturen naar de klantendienst. Maar nu is mijn vraag, ik heb gebruik gemaakt van een gopass. Daar staan nog enkele ritten op, en ik voorzie dat ik deze voor de laatste rit ga gebruiken eind van dit jaar.

Mijn vraag is de volgende: kan ik nu al die aanvraag tot compensatie doen, en dan op het einde van het jaar mijn pass opsturen?(lijkt mij niet echt logisch), of moet ik wachten met de aanvraag tot eind van dit jaar?(lijkt mij ook niet echt logisch, want ik weet niet of de klantendienst dan nog zicht heeft op de vertragingen van 3 maand ervoor)

beetje ten einde raad!
De ervaring leert me dat je echt wel het origineel moet opsturen, en dat je dus moet wachten tot de kaart opgebruikt is. Je mag er echt wel van uitgaan dat men meer dan 3 maanden zicht heeft op vertragingen.

Re: compensatie bij vertraging.

Geplaatst: 11 okt 2011, 07:47
door Steve
dentheo schreef:Ja prachtig toch...ik had een probleem tussen Leuven en Luik, eerste dag van een treinvakantie reis naar Zuid Duitsland Zwitserland.
Eens ik terug thuis was rustig briefje geschreven met ook het nr referentie van de nota van de TBG.......resultaat noppes want het kaartje was niet binnen 15 dagen na het "gebeuren" in Brussel....
Dus geen compensatie voor lange treinreis...alleen geschikt voor pendelaars. Prachtig toch
Zeer vreemd, want het gaat over 15 dagen na gebruik van de laatste lijn van je Go Pass en dus niet per se de datum van de vertraging...

Re: compensatie bij vertraging.

Geplaatst: 11 okt 2011, 09:57
door dentheo
Bij mij was geen go-pass, wel een eigen ticket, op weg naar een vertrekpunt van een groepsticket....

Re: compensatie bij vertraging.

Geplaatst: 25 okt 2011, 13:19
door eagleheart
overweg13 schreef:
eagleheart schreef:Hoi!

Ik heb 2 weken geleden last gehad van een vertraging van meer dan 1 uur, via de site van de nmbs kan je dan een aanvraag tot compensatie doen. Op het einde wordt er vermeld dat je je ticket of pass op het einde van de gebruiksduur moet opsturen naar de klantendienst. Maar nu is mijn vraag, ik heb gebruik gemaakt van een gopass. Daar staan nog enkele ritten op, en ik voorzie dat ik deze voor de laatste rit ga gebruiken eind van dit jaar.

Mijn vraag is de volgende: kan ik nu al die aanvraag tot compensatie doen, en dan op het einde van het jaar mijn pass opsturen?(lijkt mij niet echt logisch), of moet ik wachten met de aanvraag tot eind van dit jaar?(lijkt mij ook niet echt logisch, want ik weet niet of de klantendienst dan nog zicht heeft op de vertragingen van 3 maand ervoor)

beetje ten einde raad!
De ervaring leert me dat je echt wel het origineel moet opsturen, en dat je dus moet wachten tot de kaart opgebruikt is. Je mag er echt wel van uitgaan dat men meer dan 3 maanden zicht heeft op vertragingen.


Ondertussen is het "in orde" (nmbs heeft geweigerd, overmacht), maar stel nu dat je op de eerste lijn van je gopass zo een grote vertraging hebt en je de laatste lijn pas 11 maanden later verbruikt, wat dan.. want uiteindelijk heeft een gopass een geldigheid van 12 maanden..

Re: compensatie bij vertraging.

Geplaatst: 28 okt 2011, 22:30
door kars
Zie mijn bericht, een stuk naar boven:
kars schreef:Staat heel duidelijk vermeld op de website hoor..

"Dien uw formulier binnen de 15 dagen na uw vertraging in. Reisde u met een Pass, een in te vullen kaart, Campus of Railflex, bezorg ons dan uw aanvraag uiterlijk 15 dagen na gebruik van de laatste lijn van uw vervoerbewijs."

Re: compensatie bij vertraging.

Geplaatst: 14 nov 2011, 21:30
door Larb
Is het eigenlijk ook mogelijk om een compensatie aan te vragen al je trein wordt afgeschaft? Ik kan op de site van de NMBS hier niet meteen iets van terugvinden.

Alvast bedankt!

Re: compensatie bij vertraging.

Geplaatst: 14 nov 2011, 22:03
door overweg13
Larb schreef:Is het eigenlijk ook mogelijk om een compensatie aan te vragen al je trein wordt afgeschaft? Ik kan op de site van de NMBS hier niet meteen iets van terugvinden.

Alvast bedankt!
Ik denk dat het vrij duidelijk is: als die afschaffing betekent dat je meer dan 60 minuten vertraging oploopt, dan heb je recht op terugbetaling.

Re: compensatie bij vertraging.

Geplaatst: 15 nov 2011, 08:06
door pietje
overweg13 schreef:
Larb schreef:Is het eigenlijk ook mogelijk om een compensatie aan te vragen al je trein wordt afgeschaft? Ik kan op de site van de NMBS hier niet meteen iets van terugvinden.

Alvast bedankt!
Ik denk dat het vrij duidelijk is: als die afschaffing betekent dat je meer dan 60 minuten vertraging oploopt, dan heb je recht op terugbetaling.
... Behalve bij "overmacht" en we weten intussen allemaal al dat de NMBS dat begrip zo ruim mogelijk interpreteert, met het idee dat je voor een compensatie van enkele Euro's toch niet naar een advocaat stapt.

Re: compensatie bij vertraging.

Geplaatst: 17 nov 2011, 20:51
door rvdborgt
pietje schreef:
overweg13 schreef:
Larb schreef:Is het eigenlijk ook mogelijk om een compensatie aan te vragen al je trein wordt afgeschaft? Ik kan op de site van de NMBS hier niet meteen iets van terugvinden.
Ik denk dat het vrij duidelijk is: als die afschaffing betekent dat je meer dan 60 minuten vertraging oploopt, dan heb je recht op terugbetaling.
... Behalve bij "overmacht" en we weten intussen allemaal al dat de NMBS dat begrip zo ruim mogelijk interpreteert, met het idee dat je voor een compensatie van enkele Euro's toch niet naar een advocaat stapt.
Advocaat is niet nodig. Je kunt eenvoudig een klacht indienen bij de toezichthouder:
http://www.mobilit.fgov.be/nl/rail/rail ... htm#annons

Verder zit er een Communicatie van de Europese Commissie aan te komen, die als ik het goed heb ook het begrip "ovremacht" wat preciezer zal uitleggen en in welke gevallen overmacht überhaupt ingeroepen kan worden.

Groetjes,
Rian

Re: compensatie bij vertraging.

Geplaatst: 17 nov 2011, 21:08
door overweg13
Feilloos gebeurt het trouwens allemaal niet: we hadden een biljet Halle - Zottegem en terug van Denderleeuw, en het liep fout bij de heenrit. We kregen precies de helft van het betaalde bedrag terug, wat eigenlijk onjuist is. De prijs wordt nl. berekend voor de afzonderlijke ritten Halle - Zottegem en Denderleeuw - Halle, en vermits Denderleeuw - Halle net iets korter is, zou men eigenlijk niet zomaar de prijs in 2 mogen delen. Eigenlijk had men ons € 0.60 (voor de 2 reizigers) meer terug moeten betalen. Maar ik laat het maar zo; het is voorlopig welletjes geweest voor dit jaar. Nog even, en ik reis tegen halve prijs zonder dat daar een halveprijskaart voor nodig is...