Pagina 1 van 1
depots, werkplaatsen, werkhuis ???
Geplaatst: 27 nov 2011, 14:56
door dentheo
Origineel was een depot, een lokgarage met klein onderhoud, bekoling draaischijf, machinistengroep enz.
Maar wat zijn nu de echte termen ?
Er zijn toch heel wat depots "zonder" materieel, dus een plaats waar de "symbolische tikklok" staat, waar men kan beginnen en stoppen met werken.
Hebben depots "met" materieel een andere naam ?
Heeft elk "depot" nog een depanneur ? Eigen TBGs ?
Of heeft men die terminologie nooit aangepast aan de werkelijkheid ?
Re: depots, werkplaatsen, werkhuis ???
Geplaatst: 27 nov 2011, 15:09
door Robin
Depot is meer voor rijdend personeel, in de mooi benaming noemen ze het 'standplaats'
Werkplaats blijft werkplaats wel.
Re: depots, werkplaatsen, werkhuis ???
Geplaatst: 27 nov 2011, 15:28
door Steven
een locdepot is niet altijd gelijk aan een bestuurdersdepot. Voorbeelden zat, Ottignies, Dendermonde, Aalst, Geraadsbergen, ....
een depanneerder kan je enkel vinden in de grotere stations als Brussel Zuid, Gent sint pieters, Antwerpen Centraal, Brugge, ....
Re: depots, werkplaatsen, werkhuis ???
Geplaatst: 27 nov 2011, 15:40
door dentheo
Een bestuurdersdepot is niet altijd een lokdepot. bv. Essen
Maar zijn er lokdepots die geen bestuurdersdepot zijn ?
Re: depots, werkplaatsen, werkhuis ???
Geplaatst: 27 nov 2011, 16:31
door Steven
dentheo schreef:Een bestuurdersdepot is niet altijd een lokdepot. bv. Essen
Maar zijn er lokdepots die geen bestuurdersdepot zijn ?
Stockem is zo een voorbeeld en Merelbeke is het aan het worden want daar zit bijna iedereen in Gent Sint Pieters.
Re: depots, werkplaatsen, werkhuis ???
Geplaatst: 27 nov 2011, 19:18
door dentheo
Die worden dus soort "werkplaats" ?
Re: depots, werkplaatsen, werkhuis ???
Geplaatst: 28 nov 2011, 00:02
door Steven
depots zijn altijd een werkplaats he

men doet daar altijd aan onderhoud
Re: depots, werkplaatsen, werkhuis ???
Geplaatst: 28 nov 2011, 10:11
door dentheo
Re: depots, werkplaatsen, werkhuis ???
Geplaatst: 29 nov 2011, 15:18
door nighttrain
dentheo schreef:Origineel was een depot, een lokgarage met klein onderhoud, bekoling draaischijf, machinistengroep enz.
Maar wat zijn nu de echte termen ?
Er zijn toch heel wat depots "zonder" materieel, dus een plaats waar de "symbolische tikklok" staat, waar men kan beginnen en stoppen met werken.
Hebben depots "met" materieel een andere naam ?
Heeft elk "depot" nog een depanneur ? Eigen TBGs ?
Of heeft men die terminologie nooit aangepast aan de werkelijkheid ?
Vroeger resorteerden de treinbestuurders onder dezelfde direktie "M" .,Dus de hoofingenieur van een werkplaats was de baas van "den atelier" en van de treinbestuurders=> gedelegeerd naar 2 ingenieurs (1 traktie en 1 onderhoud.Die hoofdingenieur met zijn ingenieur traktie was ook baas over de depots Bv hoofdingenieur in Merelbeke over Merlbeke ,Gent St-Pieters , Gent Zeehaven,Aalst Dendermonde Geraardsbergen St Niklaas..
Eind jaren 80 vielen de treinbestuurders administratief onder de stationchef van zijn "afiliatie" station. was de grappigste periode ooit,want die man wist er niks van en zijn adjuncten hadden schrik van de treinbestuurders. Heeft niet te lang geduurd.
Een depot heeft nooit een eigen depanneur gehad. De depanneur viel altijd onder de hoofdingenieur (via ingenieur onderhoud/atelier)van de een werkplaats.Bv de depanneur van Gent moest vroeger de zaterdag banden gaan knippen op de e locs/stellen in Merelbeke.