Spoor is niet klaar voor grote problemen
Geplaatst: 29 nov 2011, 18:07
Naar aanleiding van de chaos op 27 juni heeft de FOD Mobiliteit een rapport opgesteld van 78 pagina's waaruit blijkt dat de verschillende onderdelen van het spoor niet voorbereid zijn op een groot probleem.
Op die hete zomerdag ontstond er complete chaos op het spoor door enkele incidenten met als gevolg dat duizenden reizigers vastzaten in de stations en enkele honderden passagiers urenlang in bloedhete treinstellen moesten blijven.
De onderzoekers komen tot het besluit dat de drie eenheden binnen de NMBS-groep, de NMBS, Infrabel en de Holding, geen blauwdruk hebben om in te spelen op problemen tijdens een drukke spoordag, wat maakt dat de situatie verder uit de hand kan lopen.
Volgens het rapport was het in de stations voor niemand duidelijk wie er de leiding had en wie wat moest doen. Ook liep de communicatie tussen de spoorwegen en de hulpdiensten erg stroef en "liep iedereen iedereen voor de voeten".
Ook na de rampdag bleef de NMBS blunderen in de communicatie. De compensatie voor de getroffen reizigers werd voorgesteld als een toegeving waarop ze in feite geen recht zouden hebben, omdat 27 juni volgens de NMBS een geval van overmacht was. Volgens de FOD Mobiliteit was het dat duidelijk niet.
De FOD Mobiliteit komt dan ook met niet minder dan 76 aanbevelingen om in de toekomst zulke problemen te vermijden.
Het complete rapport kan je hier lezen.
Op die hete zomerdag ontstond er complete chaos op het spoor door enkele incidenten met als gevolg dat duizenden reizigers vastzaten in de stations en enkele honderden passagiers urenlang in bloedhete treinstellen moesten blijven.
De onderzoekers komen tot het besluit dat de drie eenheden binnen de NMBS-groep, de NMBS, Infrabel en de Holding, geen blauwdruk hebben om in te spelen op problemen tijdens een drukke spoordag, wat maakt dat de situatie verder uit de hand kan lopen.
Volgens het rapport was het in de stations voor niemand duidelijk wie er de leiding had en wie wat moest doen. Ook liep de communicatie tussen de spoorwegen en de hulpdiensten erg stroef en "liep iedereen iedereen voor de voeten".
Ook na de rampdag bleef de NMBS blunderen in de communicatie. De compensatie voor de getroffen reizigers werd voorgesteld als een toegeving waarop ze in feite geen recht zouden hebben, omdat 27 juni volgens de NMBS een geval van overmacht was. Volgens de FOD Mobiliteit was het dat duidelijk niet.
De FOD Mobiliteit komt dan ook met niet minder dan 76 aanbevelingen om in de toekomst zulke problemen te vermijden.
Het complete rapport kan je hier lezen.