Pagina 1 van 4
Einde HLE 26
Geplaatst: 30 nov 2011, 19:49
door The_gold
Vernomen dat 11 december 2011 de laatste dag zal zijn dat de 26'ers nog bollen...
Snel nog wat spotten voor de spotters onder ons?
Groetjes
Re: Einde HLE 26
Geplaatst: 30 nov 2011, 19:53
door Robin
in december zal de T26 versnelt buiten dienst gaan inderdaad. In januari stop de T12 er ook mee trouwens, T23 volgt vanaf december tot juni, dan zouden alle locs BD gaan behalve die voor opduwdienst te Luik. T20 begint er ook wat uit te vallen zodra de kosten te groot zijn.
Re: Einde HLE 26
Geplaatst: 30 nov 2011, 20:02
door Stef
Straks gaat het qua locs nog saai worden in België. 13, 28/29 & 77/78 in goederen (ik laat de enkele 57, G-2000 & class 66 achterwege wegens de kleine aantallen), 18, 21 & 27 in commerciële dienst...
Re: Einde HLE 26
Geplaatst: 30 nov 2011, 20:21
door groentje
Tja, spijtig voor de spotters, natuurlijk, maar uit bedrijfseconomische redenen niet meer dan een logische evolutie. Vroeger was zowat elke stoomlocomotief uniek, maar dat kost dan natuurlijk enorm aan wisselstukken en personeelsopleiding.
Re: Einde HLE 26
Geplaatst: 30 nov 2011, 20:41
door Shrek
Ik zou het eerlijk gezegd redelijk stom vinden moesten ze die 23ers allemaal wegdoen. Die machines zijn goedkoper en beter geschikt voor korte goederentreinen op vlakke lijnen dan de 20ers.
Moest het van mij afhangen zou de 20 eerst buitenvliegen en dan pas de 23

Re: Einde HLE 26
Geplaatst: 30 nov 2011, 21:08
door Stijn82
Of de 20'ers en 23'ers allemaal buiten, en de 11 en de 12 bijhouden voor lichtere diensten... ik denk dat de 20 duurder is om dienst te houden dan de 12...
Re: Einde HLE 26
Geplaatst: 30 nov 2011, 21:28
door Joris
Hallo,
Shrek schreef:Ik zou het eerlijk gezegd redelijk stom vinden moesten ze die 23ers allemaal wegdoen. Die machines zijn goedkoper en beter geschikt voor korte goederentreinen op vlakke lijnen dan de 20ers.
Moest het van mij afhangen zou de 20 eerst buitenvliegen en dan pas de 23

Geen paniek, zo veel verschil zal er niet zijn tussen de buitendienststelling van de 23 en de 20... De 20 is trouwens nog nodig voor Luxemburg, tot zolang de 18 daar niet welkom is...
En, inderdaad, het zal binnenkort zéér saai worden
12, 20, 23, 26 het gaat er zeer binnenkort allemaal uit
Begin daarna maar eens te denken wat 305 Desiro's gaan doen...
Groeten,
Joris De Mol
Re: Einde HLE 26
Geplaatst: 30 nov 2011, 21:47
door Shrek
ik zou het ook wel vreemd vinden moesten al deze locs naar de schroothoop gaan. Dan zouden er over 3 jaar net evenveel locs zijn als er vorig jaar waren. Akkoord, er gaan veel minder treinschakelingen zijn, maar toch lijkt de marge om verder te groeien mij wel klein. Zeker gezien zowel goederen als reizigersaantallen verder zullen blijven stijgen.
De huidige financiële situatie van het land laat momenteel geen nieuwe investeringen in rollend materieel toe, dus is een locomotiefje of 30 op reserve houden misschien niet zo'n slecht plan?
Re: Einde HLE 26
Geplaatst: 30 nov 2011, 21:56
door Joris
Hallo,
Heeft de nmbs ooit vooruit gedacht? Het huidige materieeltekort is ontstaan door precies dezelfde redenen: meer materieel buiten kippen dan je aankoopt... Geloof je nu echt dat ze een reserve gaan opbouwen?
Daarenboven rekenen ze op een daling van het aantal goederentreinen (wat gezien de mogelijke aankomende krisis en de slechte papieren van b-cargo wel mogelijk is).
Alles samen denk ik dat er bij reizigers wel genoeg locs zullen zijn. Of cargo echt rondkomt met enkel de 13, 28/29, 57 en 77/78, dat snap ik momenteel ook niet goed, maar tijd zal dat uitwijzen zeker?
Ps: ik vermoed dat mensen van het TSP hier meelezen: ik hoop stilletjes dat er in het voorjaar een mooie afscheidsrit komt met een blauwe e-lok, en een leuke samenstelling... zoals de schitterende vroegere afscheidsritten...
Groeten,
Joris De Mol
Re: Einde HLE 26
Geplaatst: 01 dec 2011, 08:17
door Steve
Stijn82 schreef:Of de 20'ers en 23'ers allemaal buiten, en de 11 en de 12 bijhouden voor lichtere diensten... ik denk dat de 20 duurder is om dienst te houden dan de 12...
Heb je enig idee hoeveel locs de reeksen 11 en 12 samen vertegenwoordigen??
Re: Einde HLE 26
Geplaatst: 01 dec 2011, 10:05
door Stijn82
In aantal: 12 van elk, in totaal 24 dus. Qua kosten: geen idee.
De 23'ers gaan er sowieso uit, maar als men de 20'ers zou bijhouden (24 stuks), dan zijn dat er even veel dan de 11'en en de 12'en die zouden weggaan.
Re: Einde HLE 26
Geplaatst: 01 dec 2011, 20:57
door dentheo
Joris schreef:Hallo,
Heeft de nmbs ooit vooruit gedacht?
Ik denk het wel.
Zowel Deutsche Bahn, SNCF en NMBS hebben nogal "grote", bijna "zeer grote" materieel bestellingen gedaan.
Honderden loks voor de grote, 120 voor ons...
Waarschijnlijk om voorbereid te zijn op een liberalisering.
Om zo te verzekeren dat zij geen nieuw materieel moesten financieren bij een "eventuele" aanbesteding.
Ik denk dat deze staatsoperatoren vreesden dat de geldkranen gesloten gingen worden....alles verloopt echter veel trager dan gedacht...
Ik meen dat SNCF er al afbesteld heeft...
Re: Einde HLE 26
Geplaatst: 01 dec 2011, 21:21
door Robin
zoals reed gezegd, al die types gaan er stil aan uit. De 20'ers voor Luxemburg zullen nog wel even blijven rijden maar ondertussen zijn er al 2 BD op 2 dagen en komen ze al locs te kort.
T11 en 12 gaan ook aan de kant worden gezet. T23 en 26 sowieso want deze hebben geen TBL en zullen dit ook niet krijgen.
Met de winterperiode stil aan op komst zie ik wel gebeuren dat ze het zullen verlengen mocht er echt sneeuw beginnen vallen en de locs gaan uitvallen.
Re: Einde HLE 26
Geplaatst: 02 dec 2011, 17:04
door nahoj
Momenteel zou vanaf(*) 11 december volgend elektrisch tractiematerieel geparkeerd worden:
- alle HLE26
- MR 255 (eingelijk al lang niet meer in dienst)
- HLE 2010
- alle HLE 23 behalve 2314, 16, 20, 21, 25, 28, 39-43, 49, 51, 55, 57, 60, 62, 64, 65, 67, 68, 70-72, 74 en 75 voor Antwerpen en 2309, 11, 15 en 34 voor Kinkempois (opduwlocs Luik) (samen 26 + 4 = 30 stuks).
(*)vanaf: voor HLE in dienst wil dit zeggen bij eerste gelegenheid (voorziene of onvoorziene immobilisatie).
HLE20 zou, op 2001-2007 uitgerust voor Luxemburg na, snel volgen.
Reeks 23 zou tegen juni 2012 volledig geparkeerd moeten zijn.
Voor HLE12 zouden geen diensten meer voorzien zijn. Toekomst onzeker.
HLE11 behoudt vooralsnog zijn P-treinen.
Dit alles onder voorbehoud van wijzigingen.
Re: Einde HLE 26
Geplaatst: 03 dec 2011, 19:44
door msts.be
Joris schreef:Of cargo echt rondkomt met enkel de 13, 28/29, 57 en 77/78, dat snap ik momenteel ook niet goed, maar tijd zal dat uitwijzen zeker?
Joris, naar het schijnt zijn er een dozijn 77'en gewoon afgesteld die niets staan te doen ! Plus dat de trafiek die vroeger door de 77'en werd gereden (NL/D) nu door de 28'en gedaan wordt. Met dezelfde vraag vervangen twee 77'ers dus één 23, reken maar uit.