Pagina 1 van 2
in "Dubbeltractie" rijden
Geplaatst: 24 jul 2006, 22:49
door Concurrent
Nu eens een vraagje.Bij DLC nog niet meegemaakt , maar aangezien dat vele 55'rs in tractie rijden , denk ik wel dat iemand het weet
Als je nu in tractie rijd met 2 locs dus, als je in de eerste ractie geeft , volgt de 2de gewoon mee.Maar hoe word dit signaal eigenlijk doorgegeven?Per kabel , of is dat ook per luchtslang

Want aan de class66'rs is er buiten die 2 niet echt veel om dergelijke signalen door te geven...DLC rijd dus niet in dubbeltractie , anders had ik het wel geweten...
Geplaatst: 24 jul 2006, 22:53
door Mark7758
De commando's voor het rijden zoals meer gas, minder gas, motor uit en de meldingen van tempertuur en zo worden via kabels doorgegeven van de ene naar de andere loc.
(En daar zijn verschillende mogelijkheden voor. Te technisch om alles te bespreken.) Dus een basis.
Het remmen gebeurt vanaf de voorste loc en de tweede loc reageert als wagon. (Simpel gezegd.)
Geplaatst: 24 jul 2006, 22:56
door Concurrent
Ok mercie,je kan dan eigenlijk meer zeggen dat de remmen meer op sleep staan.Enfin als ze eens een class66 in dubbeldetractie zouden zetten , het zou nogal wat lawaai meegeven denk ik

Geplaatst: 24 jul 2006, 23:00
door 5307
ik denk daar een foto'svan gezien hebben, kweet niet meer op welke site, ik dacht dat het op Lijn 24 was, zal eens zoeken

Geplaatst: 24 jul 2006, 23:07
door 5307
heb ik gevonden, stond op
http://www.bfoto.be (site van tim en maxim)

Geplaatst: 24 jul 2006, 23:08
door Concurrent
Effe duidelijk melden dat geen dubbel-tractie is maar een loc op sleep

Als hij achter de loc van dienst hangt , of achteraan de trein , draait hij zelfs niet

Geplaatst: 24 jul 2006, 23:09
door 5307
kan zijn, ik was er niet bij

Geplaatst: 24 jul 2006, 23:50
door trainfreak
Ik ook niet, die trein passeerde een uurtje voor ons.
Maar dat was op sleep, ik heb het nog gezien!
(Zie vragenhoekje hier)
Geplaatst: 25 jul 2006, 17:38
door Steven
bij een 51 werden de bevelen doorgegeven met een luchtleiding, (versnellingsleiding) de remmen werkten gewoon op basis van het algemeen princiep dat de remkraan in de tweede loc buiten dienst is en dus ontvangt de reminstallatie de bevelen uit de eerste loc
bij een 62 was en is het nog steeds via een elektrische meerpolige kabel als ik me niet vergis om treinschakeling te maken. ok hier is het princiepe van de rem zoals bij de 51 (trouwens bij alle locs)
Re: in "Dubbeltractie" rijden
Geplaatst: 29 jul 2006, 13:01
door 5307
Concurrent schreef:DLC rijd dus niet in dubbeltractie , anders had ik het wel geweten...
vergeet het, ik heb hier de "op de baan" nr 74 naast me liggen en op p 47 op de onderste foto staat een lange sleep met boomstammenvervoer (?) getrokken door 2X class 66 van DLC en als je goed kijkt zie je dat er boven elke uitlaat rook (of wazigheid van rook) uitkomt.
indien je de op de baan liggen hebt, best eens checken en zeggen dak gelijk heb

Geplaatst: 29 jul 2006, 13:17
door Mark7758
Het kan dat DLC niet rijdt in dubbeltractie.
Maar stel dat de TBer van R4chem was en die doen het wel??
Op het was geen dubbeltractie, maar voorspan. Dus 2 loc's en 2 TBers.
Alles is mogelijk
Geplaatst: 29 jul 2006, 15:28
door Steven
Mark7758 schreef:Het kan dat DLC niet rijdt in dubbeltractie.
Maar stel dat de TBer van R4chem was en die doen het wel??
Op het was geen dubbeltractie, maar voorspan. Dus 2 loc's en 2 TBers.
Alles is mogelijk
idd maar die controle kan je ni echt doen op basis van die bewuste foto

Geplaatst: 29 jul 2006, 15:39
door Mark7758
Jij als TBer heb toch van die super ogen.
Zelfs een leuk vrouwtje zie je op 2 km afstand.

Geplaatst: 29 jul 2006, 15:48
door Steven
Mark7758 schreef:Jij als TBer heb toch van die super ogen.
Zelfs een leuk vrouwtje zie je op 2 km afstand.

tja superogen ok, ma als de stuurpost ni zichtbaar is ben je vet met die superogen ze

Geplaatst: 01 aug 2006, 19:51
door poyaud
ik dacht hier ooit eens gezien te hebben ....
2 loc's ,1 TB = treinschakeling
2 loc's , 2 TB = dubbeltractie