11 december Observaties in Antwerpen centraal
Geplaatst: 13 dec 2011, 00:10
Ben vanmorgen even naar Antwerpen gereden vanuit Kalmthout.
Ik wou de Noorderkempen en de Roosendaal wel eens zien keren op spoor 24.
Start was beetje moeilijk...luidspreker stoptrein +5, daarna +10, nog later +15 wegens werkschema machinist.
Uiteindelijk +25.
In de stoptrein werd tweemaal omgeroepen dat het de stoptrein was met vertraging en excuses voor de aflosproblemen.
Dit omdat de IR er al achter reed en bepaalde mensen die moesten hebben.
(In Antwerpen moest een lokale politica toch de TBG-sters bedreigen, omdat er niets omgeroepen zou zijn (luidspreker stuk in 1e klas ?))
Door de 25 minuten vertraging kruisten we de Noorderkempen in de kelder en was spoor 24 vrij, snelle personeelswissel en hij ging terug weg met een vertraging van minder dan 5 minuten, knap.
De "zonering" wordt wel slordig gebruikt. De treinaanduiders (4) zijn ingedeeld in twee gelijke groepen , elk 2, niet onlogisch
Men laat de Essen echter NIET doorrijden tot de tweede helft, hij staat met zijn neus naast een aanduider waarop Noorderkempen staat.
Reden, anders is het te ver lopen en stappen ze in de verkeerde trein...(OSC)
Dat de aanduiding nu niet klopt vindt de OSC spijtig. Maar als de aanduiding niet klopt moet ge niet klagen dat ze verkeerd instappen.
Oplossing: men heeft van de tweede (meestal verkeerde) aanduider de zonecode afgeplakt, nu hoort hij bij geen enkel zone en heeft NMBS altijd gelijk.
Volgens mij hoort er een stuk gele zelfklevende band van bv. 50cm haaks op de perronrand en midden tussen aanduider 2 en 3 voor de reizigers, en een paar korte stukjes op de perronboord of een kolom voor de machinist.
OSC: dat mag niet van "Brussel".
Volgens mij mag je niet "slordig" aanduiden/stoppen en dan truukjes uithalen om de schuld op de dwarse klant te kunnen steken.
Ik vond het sterk dat die zoneaanduiding al overplakt was na slechts VIJF vertrekken van dat spoor ( want op zondag staat hij op 21).
Nadien werd het nog erger, er kwam een reeks duikersbrilletjes van Brussel op spoor 24.
Daarvan werd er één afgehaakt vooraan. Niet ongeveer op de zonescheiding, nee dat zou te duidelijk zijn. Ergens midden in zone A.
Heel spoor 24 kreeg NIET INSTAPPEN op de aanduider, dit zelfs tot de trein terug naar Brussel vertrokken was. Dat laatste was misschien "incidentje".
Op + 1 was naderhand nog zo iets te zien op kopspoor 4, één tweetje vooraan eraf en daardoor zou het achterste stel ineens in zone B staan, wat natuurlijk niet het geval is.
Over "zones" en hun gebruik moet men duidelijk nog eens een boompje planten. Als je het wil doen moet je het volgens mij goed doen.
Er werd echter ook best creatief gewerkt.
Toen de stoptrein uit R'daal +17 had, nam men hem binnen op spoor 23 nadat de Thalys vertrokken was. Die beslissing was toen al een kwartier zichtbaar bij de spoorveranderingen. Netjes vooruit gedacht.
Ik heb de indruk dat er één 18 gestopt is met heel kortstondige weerstandsventilatie, zou die toevallig geremd hebben terwijl er veel verbruik was in Centraal ?
Twee Beneluxen zijn niet verschenen, een korte oostenrijkse set reed buiten zijn gebruikelijk schema 12:00, nu 14:00.
AVG: 1) bij bijna elk vertrek missen er mensen de trein 2) een slimme TBG gaat niet in het deurgat staan naast de roltrap, 50m verder spaart een berg discussies.
Terugrit met IR was +17, maar rustig (scholen gaan nu verdeeld naar huis, examens ?)
Paar nieuwtjes, roddeltjes voor wat ze waard zijn:
1) Bruggen aan Antwerpen Oost (Dam ?) zouden nog niet "besteld" zijn, budget onvindbaar...
2) Deze morgen verbood "Brussel" om een Benelux te laten stoppen in Essen, dit toen de omnibus daar opgeheven was wegens gebrek aan "aflos", machinist was onderweg met taxi uit Antwerpen. De reizigers voor Nederland moesten maar eventjes ( uurtje) geduld hebben.
3) Perrons beneden zouden geschikt zijn voor 2 Thalyssen of 12 (?) kassen.. (moet dat geen 16 kassen zijn ? Anders kunnen er geen 2 serie 800 in één zone.)
Ik wou de Noorderkempen en de Roosendaal wel eens zien keren op spoor 24.
Start was beetje moeilijk...luidspreker stoptrein +5, daarna +10, nog later +15 wegens werkschema machinist.
Uiteindelijk +25.
In de stoptrein werd tweemaal omgeroepen dat het de stoptrein was met vertraging en excuses voor de aflosproblemen.
Dit omdat de IR er al achter reed en bepaalde mensen die moesten hebben.
(In Antwerpen moest een lokale politica toch de TBG-sters bedreigen, omdat er niets omgeroepen zou zijn (luidspreker stuk in 1e klas ?))
Door de 25 minuten vertraging kruisten we de Noorderkempen in de kelder en was spoor 24 vrij, snelle personeelswissel en hij ging terug weg met een vertraging van minder dan 5 minuten, knap.
De "zonering" wordt wel slordig gebruikt. De treinaanduiders (4) zijn ingedeeld in twee gelijke groepen , elk 2, niet onlogisch
Men laat de Essen echter NIET doorrijden tot de tweede helft, hij staat met zijn neus naast een aanduider waarop Noorderkempen staat.
Reden, anders is het te ver lopen en stappen ze in de verkeerde trein...(OSC)
Dat de aanduiding nu niet klopt vindt de OSC spijtig. Maar als de aanduiding niet klopt moet ge niet klagen dat ze verkeerd instappen.
Oplossing: men heeft van de tweede (meestal verkeerde) aanduider de zonecode afgeplakt, nu hoort hij bij geen enkel zone en heeft NMBS altijd gelijk.
Volgens mij hoort er een stuk gele zelfklevende band van bv. 50cm haaks op de perronrand en midden tussen aanduider 2 en 3 voor de reizigers, en een paar korte stukjes op de perronboord of een kolom voor de machinist.
OSC: dat mag niet van "Brussel".
Volgens mij mag je niet "slordig" aanduiden/stoppen en dan truukjes uithalen om de schuld op de dwarse klant te kunnen steken.
Ik vond het sterk dat die zoneaanduiding al overplakt was na slechts VIJF vertrekken van dat spoor ( want op zondag staat hij op 21).
Nadien werd het nog erger, er kwam een reeks duikersbrilletjes van Brussel op spoor 24.
Daarvan werd er één afgehaakt vooraan. Niet ongeveer op de zonescheiding, nee dat zou te duidelijk zijn. Ergens midden in zone A.
Heel spoor 24 kreeg NIET INSTAPPEN op de aanduider, dit zelfs tot de trein terug naar Brussel vertrokken was. Dat laatste was misschien "incidentje".
Op + 1 was naderhand nog zo iets te zien op kopspoor 4, één tweetje vooraan eraf en daardoor zou het achterste stel ineens in zone B staan, wat natuurlijk niet het geval is.
Over "zones" en hun gebruik moet men duidelijk nog eens een boompje planten. Als je het wil doen moet je het volgens mij goed doen.
Er werd echter ook best creatief gewerkt.
Toen de stoptrein uit R'daal +17 had, nam men hem binnen op spoor 23 nadat de Thalys vertrokken was. Die beslissing was toen al een kwartier zichtbaar bij de spoorveranderingen. Netjes vooruit gedacht.
Ik heb de indruk dat er één 18 gestopt is met heel kortstondige weerstandsventilatie, zou die toevallig geremd hebben terwijl er veel verbruik was in Centraal ?
Twee Beneluxen zijn niet verschenen, een korte oostenrijkse set reed buiten zijn gebruikelijk schema 12:00, nu 14:00.
AVG: 1) bij bijna elk vertrek missen er mensen de trein 2) een slimme TBG gaat niet in het deurgat staan naast de roltrap, 50m verder spaart een berg discussies.
Terugrit met IR was +17, maar rustig (scholen gaan nu verdeeld naar huis, examens ?)
Paar nieuwtjes, roddeltjes voor wat ze waard zijn:
1) Bruggen aan Antwerpen Oost (Dam ?) zouden nog niet "besteld" zijn, budget onvindbaar...
2) Deze morgen verbood "Brussel" om een Benelux te laten stoppen in Essen, dit toen de omnibus daar opgeheven was wegens gebrek aan "aflos", machinist was onderweg met taxi uit Antwerpen. De reizigers voor Nederland moesten maar eventjes ( uurtje) geduld hebben.
3) Perrons beneden zouden geschikt zijn voor 2 Thalyssen of 12 (?) kassen.. (moet dat geen 16 kassen zijn ? Anders kunnen er geen 2 serie 800 in één zone.)