De Sovjet-Unie vandaag de dag; Киев/Kiev & Харьков/Kharkov
Geplaatst: 06 jan 2012, 00:54
Niet zo zeer veel treinigs, maar gezien dat er toch wat mensen zijn die per trein naar Oekraïne gaan en het Europees Voetbalkampioenschap in Polen/Oekraïne voor de deur staat post ik het toch hier:
Ik ben deze keer met mijn oudste broer, Jochem, gegaan. Aanvankelijk zouden we afgelopen zomer samen naar de Balkan gaan, maar dat was er toen niet van gekomen wegens omstandigheden. Het overzetten van die reis naar de kerstvakantie zou dan weer een erg dure grap worden. "Ik ga voor de grap eens bij Lufthansa kijken, al zal het niets uithalen...", hoor ik mijzelf nog zeggen. "Düsseldorf-Kiev aan €180,- retour inclusief alles!", dat leek ons toch een goed plan! Zodoende boekten we onze tickets en waren we aanvankelijk van plan 10 dagen in Kiev en de regio te gaan zitten. Een week later viel de Bradt-reisgids van Oekraïne hier in de bus en waren we flink aan het brainstormen. Al snel kwamen we Харьков/Kharkov op het spoor. Dit zou een stad moeten zijn vol met Sovjet dingen en het zou er erg gezellig zijn. Via Kuba van het forum wist ik dat je treintickets online kon boeken via E-Kvytok en zodoende besloten we ook naar Харьков/Kharkov te gaan. Eerste reactie van mensen bij "Харьков/Kharkov", "Wat zeg je?!". Een week later bleek dat het oranjekamp daar deze zomer zou gaan komen en plots wist iedereen het te liggen.
De hoeveelheid hamers en sikkels in dit verslag kan misschien enige discussie uitlokken, maar ik kan bijvoorbaat al melden dat ik mij daarvan distantieër. Dat soort dingen worden daar als normaal ervaren en hebben voor de meeste ook geen politieke betekenis. Mijn interesse daarvoor is vanuit historisch oogpunt en mijn interesses. Mijn politieke voorkeur staat daar los van.
Voetnoot: Plaatsen e.d. zijn overwegend in het Russisch geschreven in plaats van Oekraïens. Dit vanuit mijn gemakzucht met enkel een Russisch translitereersysteem voor handen. In Киев/Kiev is alles dan ook tweetalig en Харьков/Kharkov meer als 80% van de bevolking Russisch-talig. Tevens is Kiev in het Oekraïens Киïв / Kyiv en Kharkov in het Oekraïens Харків / Kharkiv.
Kaart A: Het traject per vliegtuig, van Düsseldorf naar Киев/Kiev.
Kaart B: Het traject per trein, van Киев/Kiev naar Харьков/Kharkov.
Voor de geïnteresseerden, zijn de kaartjes HIER te vinden.
26/12/2011: Teteringen - Düsseldorf Flughafen - Киев Бориспол/Kiev Borispol - Киев/Kiev
Het was dan eindelijk zover! De wekker rinkelde al statig met Крокодил Гена/Krokodil Gena's "голубой вагон/goluboj vagon". Snel een bak koffie in de nek gestoken en daarna tegen 07h00 vertrokken met mijn ouders en mijn broer Jochem. Onze ouders waren zo aardig om ons af te zetten in Düsseldorf, waarvoor dank. Tegen 09h00 waren we op Düsseldorf-Flughafen waar het nog redelijk rustig was. We konden de tassen meteen afgeven en door de security check. Vanzelfsprekend hadden we geen rare dingen bij en daardoor was dit snel gepiept. We hadden nog ruim 2 uur, dat we door hebben gebracht met uitzicht op allerlei toestellen.
Drie kwartier voor vertrek konden we doorlopen naar de laatste paspoortcheck van Fort Europa. Weer twintig minuten later zaten we in de bus tussen de Oekraïeners die ons naar het vliegtuig reed. De eer was vandaag aan 737-500 "Salzgitter" met registratie D-ABIM. We zaten op plaatsen 9E en 9F net voor de vleugel. De deuren werden dicht gegooid, de motoren gestart en het boordpersoneel begon met het bekende veiligheids-toneelstukje. Hierna volgde hetzelfde verhaal in het Oekraïens en het Russisch, wat toch een brede glimlach op onze gezichten toverde.
De gashendels gingen volledig open en we werden in onze stoelen gedrukt, al snel zagen we Duitsland kleiner worden en verdwijnen onder een winterdeken van wolken.
1. De eerste keer voor mij in een 737 Classic. Voor mijn gevoel waren de vleugels heel kort.
2. Al vrij snel kwamen de maaltijden tevoorschijn. Vandaag rijst met goulash en wat groenten. Ondanks dat er veel vooroordelen bestaan over vliegtuigmaaltijden, vond ik dit toch wel lekker.
3. En toen was de middagmaaltijd compleet!
De vlucht was voor de rest vrij saai omdat het zwaar bewolkt was. Een beetje de Lufthansa propaganda doorbladeren en relaxen dus!
4. Landing werd in gezet.
5. Tot stilstand gekomen op de betonnen-sovjet-segment-landingsbaan, bekroop mij een gevoel van euforie bij het zien van luchtvaartmaatschappijen als Днипроавиа/Dniproavia en de oerlelijke Windrose (groen/oranje toestel).
6. Ons toestel nogmaals.
7. Bij het uitstappen was dit het eerste wat ik zag: Twee propellor Antonov toestellen, geweldig!
We gingen per bus naar de terminal en daar door de paspoortcontrole. Weer een nieuw stempeltje! "Welcome to Ukraine!". We pakten onze bagage, haalden geld bij de geldautomaat en liepen naar de eerste beste маршрутка/marshrutka. Deze zou ons naar het Харьковская/Kharkovskaja zou brengen, waar de metro konden nemen. Voor 2,5ГРН/€0,25 konden we mee. De ramen waren al snel zwaar beslagen en we konden amper naar buiten kijken. We reden aan 50 km/h over een soort van snelweg, waar we onder andere ingehaald werden door een Камаз/Kamaz truck met nucleaire stickers erop. Even later stonden we op Харьковская/Kharkovskaja waar het een drukke bedoeling was. We stapten de ingang naar de metro in. Hier stonden mensen allerlei spulletjes te verkopen, wat ons het gevoel gaf toch wel heel ver weg te zijn. Helaas werden er ook kittens verkocht, dat raakte mij toch een beetje.
We kochten tokens voor de metro en stonden even later in de metro. De metro is, net als in Moskou, Petersburg, Budapest en Praag, afkomstig uit de Sovjet-Unie van Метровагонмаш/Metrovagonmash uit Мыти́щи/Mytischi bij Moskou. Het interieur hangt echter helemaal vol met reclames van de grond tot aan het plafond. Zodoende kon ik mijn Cyrillisch meteen weer goed trainen. We stapten over en namen de metro verder naar het вокзал/vokzal. De kaartjes die ik via E-Kvytok had gekocht, moest ik hier verzilveren met een code. Om het station hing een heerlijk druk sfeertje, dat in combinatie met de aanwezige treinen en de drukke omroep diepe indruk op mij maakte; ik hield nu al van Oekraïne! Ik liep naar een loket en legde in het Russisch uit dat ik een E-Kvytok code had. De vrouw begreep me en stuurde mij door naar een ander loket. Hier stond een aardige rij, maar we werden al snel voorgelaten. Ik moest een papiertje invullen met mijn paspoortgegevens, waarop ik mijn tickets kreeg. E-Kvytok werkt ideaal dus!
Hierna namen we de metro naar het Контрактова Плоша/Kontraktova Plosha, waar ons hostel, hostel Yaroslav, zat. We hadden voor een democratisch prijsje een tweepersoonskamer die "wel redelijk" was. We hebben die avond nog gegeten in een restaurant in de buurt en een taxi geregeld voor de volgende ochtend naar het station. Het shoppen van taxibedrijven leverde een prijsverschil op van €9,- naar €3,-.
27/12/2011 - Киев/Kiev - Харьков/Kharkov
De wekker rinkelde al om 05h05 vandaag. Kwartiertje later stond het hostelmeisje al klaar om ons het nummer van de taxi door te geven, die enkele minuten later arriveerden. De taxi scheurde door de lege straten, terwijl hij alle verkeersregels aan z'n laars lapte. Ondertussen konden we wakker worden met Русское Радио door de speakers. Op het station was het al een drukke boel om 06h00. Een aantal slaaptreinen waren al aangekomen. We kochtten een ontbijt en zochten al snel onze trein op. De Столичний-Експресси/Stolietsnij-Ekspressi naar Днепропетровск/Dnepropetrovsk en naar Харьков/Kharkov stonden broederlijk naast elkaar. Onze Столичний-Експресс was de Харьков-Експресс/Kharkov-Ekspress naar Харьков/Kharkov. Twintig minuten voor vertrek ging het deurtje open, maakte de provodnika de handsteunen schoon met een doekje en verwelkomde iedereen. De stoelen zaten goed en er was een bak van ruimte in de rijtuigen, dat Russisch spoorprofiel heeft zo zeker z'n voordelen! Even later kwam de provodnika de tickets innemen en zette de televisie's aan. Wat schetste onze verbazing toen we plots Sovjet-muziek hoorden die de Sovjet-Unie verheerlijkten, het klonk een beetje als Эдуард Хиль. Heerlijk wakker worden voor mij als Sovjet-liefhebber!
Intussen waren we Киев/Kiev uit en reden over de steppen, daar het nog donker was zagen we werkelijk NIETS buiten.
Even later werden er enkele Sovjetfilms opgezet, waaronder de fameuze Служебный роман. Even later toen het licht was buiten en de steppen besneeuwd waren, zag ik mijn kans om een klein sfeerfilmpje op te nemen. Dit was de meest sfeervolle treinrit die ik ooit gehad heb!
8. Interessante steppen buiten...
9. Verkrot locomotiefdepot in Миргород/Mirgorod.
10. Het prachtige station van Миргород/Mirgorod.
11. Thee uit de шамовар/sjamovar.
12. Маршрутка/marshrutka over de steppen.
13. Verlaten boerenbedrijven uit Sovjettijden.
14. File voor de spoorwegovergang; geen enkel Westers merk tussen de auto's tot mijn grote vreugde!
15. Uitzicht vanuit de trein in Полтава/Poltava.
16. De шамовар/sjamovar in ons rijtuig.
17. In Полтава/Poltava moest er van locomotief gewisseld worden, dus was er even tijd om een luchtje te scheppen.
18. Prachtrijtuigen!
19. Koersbord van de Столичний-Експресс/Stolietsjnij Ekspress.
20. Even later reden we weer verder.
21. Полтава/Poltava.
De steppenrit ging zo nog twee uur door. We genoten nog even van de Sovjet films. Na tweeënhalf uur rezen er plots gigantische flats uit de steppen en enkele fabriekspijpen, we naderden Харьков/Kharkov! De tickets werden terug uitgedeeld.
22. Электрапоезд/Elektrapoezd.
23. Харьков, in het Russisch nog wel!!
24. Slaaptrein naar Москва/Moskva.
25. Het interieur waar we 6 uur in hadden vertoefd, was prima te doen!
26. Station Харьков/Kharkov.
Als we uitstapten, was het eerste wat we zagen een bord met Харьков erop gevolgd door een hamer en sikkel en een jaartal. We voelden ons gelijk thuis! We liepen de hal in om eens goed rond te kijken.
27. Het station had 3 segmenten, een oud met een restaurant waar op een groot schilderij Харьков/Kharkov was afgebeeld, met Lenin daarop centraal.
28. Het andere deel was een tussenstuk waar op drie verschillende manieren de dienstregeling te raadplegen was. Vanuit Харьков/Kharkov kun je alle kanten van de voormalige Sovjet-Unie uit. Op de dienstregeling is het alsof de Sovjet-Unie nog altijd bestaat, geweldig gewoon.
29. Het laatste deel was een Sovjetgebouw met de loketten en het plafond met lichten in visgraatmodel, zoals de parketten er in heel de Sovjet-Unie eruit zagen.
We dronken nog een kop koffie met uitzicht op alle Russische rijtuigen die in het station stonden. Daarna gingen we naar de metro, die een heerlijk Sovjetgroene/blauwe kleurstelling had. Net als in Киев/Kiev zat er heel veel reclame in. Op metrostation Советская/Sovjetskaja stapten we uit. Eenmaal buiten zagen we een donkere sneeuwlucht, hamers en sikkels op de gebouwen en op de straat reden niets dan Волга/Volga, Лада/Lada & Камаз/Kamaz voertuigen. We hadden het gevoel héél ver weg te zijn.
We liepen door naar ons hostel waar we incheckten. Dit hostel was een heel stuk luxer en goed schoon in vergelijking tot Киев/Kiev. We hadden zelfs ons eigen kerstboompje op de kamer! De eigenaresse was zeer benieuwd naar onze reden om naar Харьков/Kharkov te komen.
Nadat we ons geïnstalleerd hadden, gingen we snel de stad in omdat het zeer snel donker werd. De straten waren brandschoon, overal reden Russische auto's en overal werd er Russisch gesproken, ik genoot met volle teugen.
30. Onderweg kwamen we nog deze winkel tegen, waarbij goed te zien is dat Engels hier niet bepaald ingeburgert is.
31. Dit soort panden zouden bij ons òf al lang tot nationaal monument zijn verklaard òf tegen de vlakte zijn gegooid. In Oekraïne blijft het gewoon in een achteraf steegje...
32. De opera van Харьков/Kharkov.
De stad vond ik zelf erg gezellig, echt een aanrader om eens heen te gaan voor iedereen. We liepen langs het gebouw van Lenin waar aan de sokkel nu een jaarmarkt bezig was. Intussen werd het al weer pikdonker buiten.
33. Hamers en sikkels in de duisternis verlicht, u ziet het zelf; een historisch monument!
Die avond gingen we wat eten bij een restaurantje vlak om de hoek bij het hostel. Het personeel sprak totaal geen Engels/Frans/Duits en de kaart was volledig in het Cyrillisch. We zagen geregeld lekkere gerechten langskomen en ook een soort van pizza. We wisten hoe dat in het Russisch heette, maar konden het nergens op de kaart vinden. Uiteindelijk besloten we maar aan de eigenaresse te vragen hoe het zat. ...Het bleken Azerbeidzjaanse gerechten te zijn, maar dan in het Cyrillisch op de kaart. Geen wonder dat we er niets van begrepen.
Uiteindelijk werd het een пиде/pide die erg lekker was.
's Avonds deden we even snel wat boodschappen bij de АТБ/ATB en de rest van de avond hebben we in het hostel gehangen. Daar maakte ik kennis met de Russische televisie: Veel teleshopping met steeds dezelfde professor die alle producten even "wetenschappelijk" komt onderbouwen, zelfs al gaat het over kleerhangers.
Ook de Tatarstaanse omroep was wel interessant!
28/12/2011 - Харьков/Kharkov -Тракторний Завод/Traktornij Zavod
We begonnen de dag met een klein ontbijt bestaande uit wat broodjes van de supermarkt en thee. We wilden eigenlijk naar Салтовка/Saltovka gaan vandaag, maar daar was het véél te mooi weer voor!
We besloten daarom vandaag maar naar de tractorfabriek te gaan van ХТ3. Dat is een tractormerk wat ten tijden van de Sovjet-Unie in heel de unie leverde.
34. Onderweg naar het metrostation, om te tonen dat Харьков/Kharkov degelijk wel iddylisch is, voordat ik het beeld van Харьков/Kharkov compleet ga verknallen met de komende foto's.
35. Metrostation Раданска, in het Russisch Советская/Sovjetskaja.
36. Metrostation Тракторний Завод/Traktornij Zavod, heel iddylisch "Tractorfabriek" in het Nederlands.
37.
38. Als kind stelde ik mij dit soort beelden voor bij het begrip "Siberië".
39. ХТ3 fabriek was ooit in handen van de staat. Tegenwoordig gewoon een commerciële tractorfabriek.
40.
41. De voorzijde van de Тракторний Завод/Traktornij Zavod.
42. Zéér gewaardeerd ten tijden van de Sovjet-Unie. Terwijl ik deze foto stond te maken, kwam er een vrouw van de милитсия/militsjija met een brede lach van oor tot oor op mij afgelopen. Ze vroeg in het Oekraïens iets wat wij niet verstonden. Ik vroeg tevergeefs in het Russisch of ze Engels sprak. Ik heb maar uitgelegd dat ik tourist was, waarop ze zichtbaar haar lach in moest houden. Uiteindelijk bleek dat we niet over een bepaalde lijn mochten staan, verder niets aan de hand. Ze wenste ons nog een fijn verblijf in Харьков/Kharkov en ging weer naar binnen.
43. De fabriek zelf.
44. Sfeerplaatje van een Лада/Lada.
45.
46. Over de gehele lengte van de fabriek staat er "СЛАВА РАБОЧЕМУ КЛАССУ!", in het Nederlands: "LANG LEVE DE ARBEIDERSKLASSE!"
47.
48. Камаз/Kamaz truck erbij om het compleet te maken.
49. We genoten met volle teugen!
50.
51. Bij het treinstation stond een zuil met nogmaals alle roem van de fabriek.
52. Sovjet-Unie.
53. Ленин, oftewel Lenin.
De wijk er omheen gebouwd zijn stalinistische huurkazernes.
54. Schildering op een van de huurkazernes.
55. Nog een hamer/sikkel zuil in de buurt.
56. Weer terug in de metro.
Na een flinke tijd hier hebben rondgelopen, genoten en geluncht te hebben, gingen we terug naar de metro. We wilden naar de централний рынок/tsentralnij rinok (centrale markt) van Харьков/Kharkov. Hier was het flink druk en waren aardig wat Centraal-Aziatische gezichten te zien. Alles op de markt was hier puur ex-Sovjet. Producten uit alle voormalige Sovjetstaten en alles Russisch, Russisch, Russisch. Op den duur wilden we ergens een kop koffie gaan drinken. De meiden achter de toog hadden al snel door dat wij buitenlanders waren en haalden er plots al hun collega's bij. "Buitenlanders, bij ons!!!"
57. Katten bovenop een van de dierenkraampjes waar muizen in dozen met 40 op elkaar lagen te slapen en hokken die uitpuilden van de kippen en kalkoenen. Dierenorganisaties moesten eens weten...
58. Kerktorens schitteren prachtig in de zon.
59. De eeuwig durende verkeersinfarct van Харьков/Kharkov.
60. Straatbeeld.
61. Het voormalige hoofdkwartier van veiligheidsdienst КГБ/KGB ten tijden van de Sovjet-Unie.
62. Uiteraard waren de hamers en sikkels weer ruimschoots vertegenwoordigd.
63. Grootheid.
Omdat we al heel de middag flink hadden gelopen, leek het ons wel een strak plan om eens even rust te nemen. We namen plaats in de Starbucks-rip-off Кофи-Тайm/Coffee-Life (Transliteratie klopte dus van geen kant). Het grappige was dat het hier net als in de Starbucks vol zat met Apple-hipsters.
64. Ik viel een beetje uit de toon met zo'n klein Apple-apparaat.
We hadden uitzicht op de hoofdstraat waar enkele dure auto's uit Приднестровие/Pridnestrovie(=Transdnistrië) stonden, debiel grote Russische Hummers langsreden, mooie dames voornamelijk in bontjassen langsparadeerden en...
65. Камаз/Kamaz-trucks het straatbeeld weer origineel maakte.
66. Evenals voormalig Duitse stadsbussen.
In de avond was het flink koud geworden en zijn we eerst naar het hostel gegaan om flink warme kleren aan te doen. Daarna zijn we de Пузата Хата/Puzata Gaataa van Харьков/Kharkov gaan opzoeken. Hier konden we lekker eten voor een absolute bodemprijs. 's Avonds hebben we weer rustig aan gedaan. We hebben ook nog het journaal gekeken uit alle voormalige Sovjetstaten, het is best interessant om zo eens te horen wat Armenië en Kazakhstan vandaag de dag zo bezig houdt.
Later op de avond kwamen 4 Russen in het hostel. Ze kwamen uit het verre Самара/Samara, wat tussen Казан/Kazan en de Kazakhstaanse grens ligt. Ze gingen de volgende dag per vliegtuig verder naar Istanbul.
29-12-2011 - Харьков - Салтовка
Net als de voorgaande dag, begonnen we de dag met een klein ontbijt en een kop thee. Het was wederom strálend weer, maar toch moesten we eens naar Салтовка/Saltovka gaan, dan maar vandaag!
67. Één van de brede boulevards.
68. Héérlijke verkeersborden, daar moest ik gewoon even mee op de foto.
69. De hamers en sikkels nu in het zonlicht.
70. De metro.
71. Добро пожаловать на Салтовке!/Welkom in Saltovka!
Ik geef toe, Салтовка/Saltovka is redelijk ver gezocht (letterlijk en figuurlijk...) om te bezoeken. Het betreft hier een geweldig grote flatwijk volgens Sovjetmodel. Tegenwoordig liggen ze er voor onze begrippen zeer desolaat bij. Wat sfeer betreft bedriegt de schijn. De mensen hebben het er gezellig met elkaar aan de voet van de flats en kinderen hebben eindeloos veel ruimte om te spelen en zich uit te leven.
72.
73.
74. School temidden van de blokken. Deze zag er dan weer wel goed uit, er zijn scholen in Nederland en België die er slechter bij liggen.
75.
76. Heetwaterleidingen.
77. Een heerlijk wagenpark van uitsluitend Russische automerken.
78. Tram door de blokken.
79. Kat met een prachtige vacht, geheel aangepast op winterse temperaturen.
80. Skoda-trams.
We belandden boven metrostation Салтовка/Saltovka weer op een hele volkse markt. Hier werd ook volop vuurwerk verkocht, maar dat is precies niet zo populair daar. Voor €1,- kocht ik nog een Oekraïne paspoorthoesje met het een relief van het land erop. Even verder gingen we eten in een Georgische eettent (letterlijk en figuurlijk) waar het bier goedkoper was als frisdrank. Voor een absolute bodemprijs hadden we goed geluncht. We liepen verder over de markt en ontdekten in de verte een ontzettend groot modern winkelcentrum.
81. Daar hadden ze elektronische dinosaurussen binnen staan...
Het winkelcentrum was vermoedelijk met flink wat UEFA-geld vervaardigd want het was ultramodern met zelfs een ijshockeystadion op de 2e etage. Vanuit de Кофи-Тайм/Coffee Life hadden we dan ook een apart uitzicht:
82. Zittend in een ultramodern winkelcentrum, uitzicht op Sovjetblokken. Kan het contrast nog groter?!
In een winkel kocht ik nog een Oekraïens tafelvlaggetje en een Sovjetmodel daarvan met alle deelstaten erop. Even later namen we weer de metro naar Lenin om daar nog eens een kijkje te nemen in de felle zon.
83. Харьков/Kharkov op z'n mooist.
84.
85. Lenin in de ondergaande zon.
86. Paar straten verderop.
87. Bij de dierentuin hadden ze deze ingenieuse dingen: Pinguïnprullenbakken in Sovjetdesign, hulde aan de bedenker daarvan!
88. Een vogelhuis in dezelfde stijl.
89. Een sojoez-raket, maar dan voor kinderen.
90. Een Sovjetgiraffe.
91. Stel amateurs hier in het westen met hun 3D gedoe, in Oost-Oekraïne hebben ze al de 5D films!
92. De muziekhal van Харьков/Kharkov met een socialistisch kunstwerk erop.
De avond hebben we weer bij de Пузата Хата en in het hostel doorgebracht. Ook zijn we niet te laat gaan slapen, omdat we de volgende ochtend weer vroeg weg moesten.
30-12-2012 - Харьков/Kharkov - Киев/Kiev
De wekker rinkelde om 05h40 dit keer, 10 minuten later stond Ирина/Irina, een vriendin van de eigenaresse, klaar om de sleutels in ontvangst te nemen en ons een goede reis te wensen. Als we om 06h00 naar metro liepen, begon de verkeersinfarct al op gang te komen in Харьков/Kharkov.
De metro was nog wel heel rustig.
93. De heerlijke Sovjetmetro's, vooral dat noodapparaat aan de rechterkant trok mijn aandacht.
Vandaag vertrok de trein iets na 07h00. We hadden net als op de heenweg weer een Столичний Експресс. Dit keer gingen we 1e klasse. We deelden onze 6-persoonscoupé met 2 Russische echtparen die al op leeftijd waren. Vlak nadat de trein weg reed, gingen de televisieschermen weer aan. Vandaag helaas geen МОСФИЛМ/MOSFILM films uit de Sovjet-Unie, maar Сваты 5, een Russische comedie die zich afspeelt in Siberië.
Even later spandde een van de baboesjka's een tuttig kleed over het tafeltje. Tassen gingen open en brood, vleesstukken, gehaktballen en ei kwam op tafel. Het bleef even onaangeroerd. Even later gingen ze eten en werd er het een en ander richting ons geschoven. We móésten het proberen. Uiteindelijk smaakte het allemaal ook nog lekker ook, alleen om 07h30, tja... Al snel kwam de thee uit de sjamovar. Met mijn kleine kennis van het Russisch zaten we wat te praten. Één van hun had een zus in Duitsland vertelde ze. Ze gingen met z'n allen kuren in Миргород/Mirgorod vertelden ze. Vanaf daar hadden we de coupé dan ook voor ons eigen.
94. Столичний Експресс!
Na enige tijd was ik Сваты 5/Svati 5 een beetje beu en ging ik m'n eigen Russische muziek maar eens luisteren.
95. Paar uur later kwamen we stipt optijd in Киев/Kiev aan.
We namen weer de metro naar het Yaroslav Hostel. Komend vanuit Харьков hadden we echt het idee weer in West-Europa te zijn, zo modern alles! Terug in het Yaroslav Hostel hadden we een andere kamer toegewezen gekregen. Daarna hebben we kort even de wijk verkent en de fout gemaakt om bij Кофи-Хауз een nano-kopje espresso te drinken voor een debiele 3 euro. Met de фуникулар/funikular zijn we naar het centrum gegaan, wat echt extreem fout en druk was.
96. Het Майдан/Majdan.
Avondeten hebben we dan ook weer in de Пузата Хата/Puzata Gaataa gedaan, die ook bij ons in de wijk Подил/Podil zat. 's Avonds weer redelijk snel gaan slapen omdat we al zo vroeg op waren.
31-12-2012 - Киев/Kiev - Enkele markten
's Ochtends waren we tegen 11h00 fris en fruitig buiten. Het was vandaag oudejaarsdag, maar daar trok Киев/Kiev zich weinig van aan omdat het overal nog flink druk was. We ontbeten bij de Пузата Хата met wat koffiekoeken en een sloot koffie.
97. Пузата Хата/Puzata Gaataa van Подил/Podil.
98. Tramdepot op de Контрактова Плоша/Kontraktova Plosha.
Het plan lag nog niet echt vast voor vandaag, we wilden wat in het oosten van de stad gaan kijken. Daarvoor namen we de metro naar Петровка/Petrovka, alwaar we op een boeken en software markt belandden. Jochem kocht hier een Oekraïne kaart voor een prikkie. We wilden ook nog een zakwoordenboekje Engels-Russisch-Engels kopen, maar die waren overal meer als €5,-. Verderop werd het marktje echter andere koek; boeken met het hoofd van Lenin er groot op, boeken van Sovjetcomponisten en boeken om je eigen ХТ3-tractor mee te kunnen repareren.
99. Uitzicht op fabrieken vanaf de markt.
Paar meter verder werd het nog mooier; alléén maar Sovjetzooi! Bij een baboesjka kocht ik een briefje van 10 Sovjetroebel met Lenin erop. Andere verkopers hadden portretten van Josef Stalin, generaalskostuums en natuurlijk medailles, héél veel medailles. Andere verkochten ook onschuldige dingen als dé telefoon uit de Sovjet-Unie. Ik kocht bij een verkoper een kleine atlas met daarin het wereldbeeld van Sovjet-Unie in 1975; De Sovjet-Unie op pagina 1 en de Verenigde-Staten op een van de laatste.
100. De heerlijke Sovjet-rommelmarkt waar we de enige buitenlanders waren.
Met een Маршрутка/marshrutka gingen we naar de Троиесчина/Troiescina-markt. Deze staat bekend als de Centraal-Aziatische markt van Киев/Kiev. Dit was een geweldig grote markt waar de meest uiteenlopende producten werden verkocht en je alle mogelijke gezichtstypes uit Azië zag. Prachtig!
101. Ergens temidden van de Троиесчина/Troiescina-markt.
102. Ernaast.
103. Oekraïens sfeerplaatje, de president met een fabriekspijp en Маршрутка/marshrutka.
We aten ergens iets en vervolgden onze reis per Маршрутка/marshrutka naar Дарница/Darnietsa voor een shoppingcenter.
104. In de Маршрутка/marshrutka, helaas is de beschermheilige niet zichtbaar op de foto.
105. Het Oostblok schrikbeeld voor de gemiddelde westerling.
In Дарница/Darnietsa konden we dat shoppingcenter echter nergens vinden. Via een gang waar wederom vanalles werd verkocht, inclusief kittens en puppies kwamen we bij een supermarkt uit en een klein café waar we voor €0,20 een kop koffie hadden. We besloten Дарница/Darnietsa maar op te geven en per metro verder te gaan naar het centrum. Onderweg naar het centrum kwamen we langs metrostation Арсенална/Arsenalna waarvan bekend was dat dit het diepst gelegen station van Europa was, alle reden om eens een kijkje te nemen dus. Het waren twee onmogelijk lange roltrappen naar boven.
106. Арсенална/Arsenalna.
Die avond wilden we weer eten in de Пузата Хата/Puzata Gaataa, maar deze was net een uur dicht vanwege oudjaarsavond. De restaurants in de buurt waren hondsduur en we besloten daarom naar het centrum te gaan. Hier was het flink druk en de meeste dingen waren ook al dicht. Uiteindelijk haalden we iets op de Майдан om te eten wat nog wel goed te doen was.
107. Omwille van oudjaar/nieuwjaar was de булевар хрешатик/bulevar khreshatik afgezet en kon iedereen er overheen wandelen.
Op de Майдан/Majdan was een gigantisch toneel gezet, waar de band Мумий Тролль uit Владивосток/Vladivostok optrad. Hier volgden nog enkele andere artiesten. Tegen 21h00 besloten Jochem en ik om nog maar eens even rustig iets te gaan drinken, we hadden al heel de dag gelopen en volop gestaan. Tegen 23h00 zijn we weer terug gegaan, nu was het de beurt aan de Oekraïense Эрика en de Oekraïense Руслана/Ruslana met haar hit "Wild dance" waar het publiek helemaal los ging. De sfeer zat er goed in! De vodkaflessen kwamen dan ook steeds meer boven en baboesjka's stonden uit hun dak te gaan.
Even later kwamen er twee presentatoren op het toneel die over van alles bezig waren omtrent het EK 2012 in Oekraïne. We begrepen er niets van, maar hebben toch dingen als "УКРАИНА ЧАМПИОН! УКРАИНА ЧАМПИОН!/UKRAINA TSJAMPION! UKRAINA TSJAMPION!" mee gescandeerd.
Even later was het dan daadwerkelijk 00h00. Het toneel kleurde plots naar de Oekraïense vlag, de champagnes plopte overal open, prachtig vuurwerk schoot omhoog en het Oekraïense volkslied daverde over het plein. Dat in combinatie met een plotse sneeuwbui en glitters vanaf de daken, resulteerden toch in een WOW!-moment bij mij!
108.
109.
110. Я люблю Украину!/Ja loebljoe Ukrainoe! (=Ik hou van Oekraïne!)
Beeldmateriaal is hier te vinden, daar stonden wij dus tussen: http://www.youtube.com/watch?v=adlWPC6lovc
Tegen 00h30 gingen we teruglopen naar Подил/Podil. In de straten was het heel rustig en het vuurwerk was slechts in een paar buurten. In de winkelstraat van Подил/Podil waren hier en daar wat nieuwjaarsfeesten, maar die waren op een hand te tellen. Halverwege passeerden nog een groep dronken Russen, maar afgezien van wat nieuwjaarswensen in schreeuwvorm in het Russisch hadden we nergens last van. In het hostel hebben we nog even een pint opengetrokken op het nieuwe jaar met een stuk вафелни торт/vafelnij tort erbij.
01-12-2012 - Киев/Kiev - Centrum, ЦУМ/TSUM, Sovjetmonumenten.
De stad was vandaag compleet uitgestorven, overal was het heerlijk rustig en op grote kruispunten kon je gewoon over de weg lopen ipv via de voetgangerstunnels. We namen de фуникулар/funikular naar het centrum vanuit Подил/Podil.
111. De baan van dat ding.
112. De andere фуникулар/funikular.
113. Het centrum zag er zeer mooi uit in het zonlicht.
114. Alle torentjes.
115. Met de geweldige Sovjet-verkeersbordjes erbij zoals je ze tegenkomt van West-Oekraïne tot de Grote Oceaan, 10.000 km verderop.
116.
117. Het Майдан/Majdan plein ziet er overdag echter verschrikkelijk lelijk uit.
118. ...geen commentaar
119. De boulevard was nog steeds afgesloten. Het was er nu zeer druk met Oekraïense- en Russische families.
120. De ЦУМ.
121. Met een prachtige милитсиа/militsija Лада/Lada ervoor, waar ik ook mee op de foto wilde.
122. Stalinistische architectuur.
123. Hamers, sikkels en Rode Sterren, je komt ze overal tegen, als je maar goed kijkt.
124. Sovjetmonument bovenop een heuvel.
125. Uitzicht vanaf dezelfde heuvel.
126. Fabrieken...
127. De weg naar het Майдан/Majdan.
Omdat een heleboel dingen allemaal dicht waren en de stad compleet uitgestorven was, wilden we naar het Дружба родина/droezja rodina. We namen daarvoor de metro, echter naar het verkeerde metrostation. We moesten daardoor flink wat meters stijgen en dalen.
128. Oekraïne-propaganda in de gebiedende-wijs: "Houdt van Oekraïne!"
129. We passeerden na enige tijd een begraafplaats waar enkele Sovjet prominenten begraven waren, zoals deze generaal. Anders als in onze cultuur, is het normaal om daar je gezicht te laten graveren in je grafsteen en, indien van toepassing, voorzien van ál je medailles.
130. Nog meer gebiedende wijs om van Oekraïne te houden, maar nu met Lada's en Volga's.
131. Gevonden! Дружба родина/droezjba rodina.
132. Met een hamer en sikkel op het schild, geweldig!
133. Kon ik me ook eens groot voelen.
134. Wederom een Sovjet-monument dat ons aan een UFO deed denken...
135. Onder die soort UFO gaf het een apart beeld.
136. Verderop stond een hele zooi aan militaria van het Rode Leger, wat we na 5 stuks wel geloofden...
137.
138.
139. Met de orthodoxe kerktorentjes erbij om het eens een discutabel oogpunt te geven.
140. De lucht werd ook gepast...
141.
We waren compleet uitgepunt, maar moesten nog helemaal naar de metro lopen. Dit hebben we op ons dooie gemak gedaan, met een adempauze halverwege in een winkelcentrum.
142. Dit kwamen we halverwege nog tegen, gezien de horde toeristen zal het vast wel iets belangrijks zijn geweest, maar ik heb totaal geen idee. Sorry.
Terug in het hostel hebben we eerst even een uur bij zitten/liggen komen, die wandeling van Печерская/Petsjerskaja naar Арсеналная/Arsenalnaja was misschien toch iets te zwaar geweest, achteraf. 's Avonds hebben we haast weer traditioneel gegeten bij de Пузата Хата/Puzata Gaataa waar het nu verschrikkelijk druk was omwille van nieuwjaar.
143. Lol met tuttige gebakjes...
02-01-2012 - Киев/Kiev - Скајмалл/Skajmall
Vandaag hebben we eigenlijk niet zoveel boeiends gedaan... We zijn met de metro en маршрутка/marshrutka naar de Скајмалл/Skajmall gegaan, een winkelcentrum temidden van de Днепр/Dnepr. Heerlijk fout, maar wel voorzien van een Ашан/Auchan en Пузата Хата/Puzata Gaataa dus hebben we ons er een complete dag vermaakt.
144. Latte macchiato met uitzicht op de Днепр/Dnepr.
03-01-2012 - Киев/Kiev - Киев Пассажерски - Spoorwegmuseumpje - Kunstmuseum
Na onze aantamboer-dag (niets doen) van gisteren, konden we vandaag onze laatste dag in Oekraïne nog even goed besteden. We ontbeten -wederom- bij Пузата Хата/Puzata Gaataa en gingen per metro naar het treinstation omdat ik nog gaan treinenfoto's wilde hebben. Jochem was zo gek om mee te gaan, al was het alleen al omdat het Oekraïense treinen zijn.
145. Het feest begon met deze nachttrein naar Moskou.
146. Voorzien van enkele rijtuigen die ook naar Centraal-Europa rijden. Het verschil tussen die rijtuigen is hier goed te zien!
147. Nachttrein uit Донетск/Donetsk.
148. Allerhande rijtuigen, wel allemaal hetzelfde carrosserie.
149. De volgende nachttrein naar Moskou; vanuit Chisinau, de hoofdstad van Moldavië.
Het vertrek: http://www.youtube.com/watch?v=qSasuLHVV8I
150. Met die geweldige Sovjet locomotieven!
151. Oekraïense nachttrein
152. Nachttrein Львoв/Lvov-Луганск/Lugansk
153. Ik hou van die Oekraïense rijtuigen!
Al snel ontdekten we aan de andere kant van het station een klein Sovjet-spoorwegmuseumpje.
154. In werkelijkheid 3 stoomlocs, 3 regeringsrijtuigen en 3 goederenwagonnen.
155. En hiermee tourden Lenin, Trotzky en Stalin door de Sovjet-Unie.
156.
157. Even boven de raampjes kijken.
158. Dit vind ik dus echt heel mooi!
159. В путт!/V putt!
160. "Van de Oktoberrevolutie!"
161. Sovjetpanoramarijtuig.
162. Heerlijke omschrijvingen vol met spelfouten in het Engels.
163. Zoals het ooit was; het logo van de Sovjet spoorwegen en КИЕВ.
164. Dat was het...
165. Terug op het normale station was een Столичний Експресс/Stolietsnij Ekspress uit Полтава/Poltava net aangekomen.
166. Met ook nog wat 3e klasse erin.
167. Zoals jullie wellicht van mij gewend zijn; wapperende vlaggen!
168. Het station van Киев/Kiev.
169. Het Электропоезд/elektropojezd station van Киев/Kiev.
In de middag ging het gigantisch hard regenen. We hebben dan ook vooral veel koffie gedronken en een poging gedaan tot het kunstmuseum. Dat begon met veel orthodoxe kunst, maar daar stonden onze hoofden op dat moment niet naar. Een paar zalen verder kwam de Sovjettijd aan bod en waren er allerlei schilderijen van gelukkige mensen. Uiteindelijk vonden we de meest boeiende schilderijen "Lantaarnpaal tussen flatblokken", "9 mei viering" en "mensen bij een tractor". Zoals je wellicht al aanvoelt stonden we 20 minuten later weer buiten. We hebben nog maar wat koffie gedronken... We moesten ook nog voor de volgdende dag in gaan checken bij Lufthansa omdat we een goede zitplaats wilde hebben. Daarvoor zochten we een internet café op. Zo belandden we in het postkantoor:
170. Met een prachtig plafond!
We hebben daarna ons laatste avondmaal gedaan in de (je voelt hem al aankomen...) пузата хата/puzata gaataa. Daar zat deze keer ook nog een man met een imaginaire vriend/vriendin die met iedereen wilde praten. Toen de manager door had dat er twee buitenlanders in z'n restaurant waren, stoof hij er meteen naartoe. "U bent zo'n goede klant! Weet u wat, u krijgt van het huis een kopje борш/borsh als u in het gastenboek schrijft, ook even uw paspoortgegevens erbij graag!". Toen dit gedaan was hadden ze al z'n gegevens. De man probeerde na verloop van tijd contact met ons te leggen, maar wij hebben toen heel vurig gediscussieërd over stofzuigers zodat het leek alsof wij hem niet door hadden. Resultaat: Hij liep héél boos naar buiten.
Tegen 23h00 waren we terug in het hostel. Om alle spullen in m'n tas te krijgen moest ik alles even goed herpakken. Uiteindelijk kon alles er prima in.
04-01-2012 - Киев/Kiev - Düsseldorf - Venlo - Breda
Tegen 08h00 rinkelde de wekker, niet dat we er zo vroeg uit hoefde, maar zodat we alles even rustig aan konden doen. Een uurtje later besloten we ons laatste ontbijt dan ook maar in de пузата хата/puzata gaataa te doen. Dit keer ging ik maar voor het echt Oekraïens ontbijt: Worst en ei. Het mag gezegd worden dat het zeer goed smaakte, maar toch wederom eet ik liever iets lichters 's ochtends.
171. Uitzicht vanuit de пузата хата/puzata gaataa.
Terug in het hostel pakten we onze spullen, gaven de sleutel af en gingen per metro naar het вокзал/vokzal. Daarachter komen namelijk ieder kwartier/20 minuten super-marshrutka's naar Бориспол/Borispol luchthaven. Voor €2,50 mag je er op mee. Dat werd onze laatste trip door Oekraïne voor deze reis.
Gelukkig wel nog met Русское Радио op.
Op de luchthaven was het vreselijk druk. Het eerste uur hebben we staand door moeten brengen. Godzijdank ging dan na een tijd de bagage drop-off open. Daarna zijn we doorgelopen naar de security check en kwamen zodoende in de laatste wachtruimte terecht waar het gelukkig wel rustig was.
172. Uitzicht op de regeringstoestellen van Oekraïne: Twee Iljoeshin 62 toestellen!
173. Turboprop Antonov.
174. Drie kwartier voor vertrek kwam onze Lufthansa 737-500 "Greifswald" met registratie D-ABIA gelandt.
175. Vleugels moesten vandaag voorzien worden van anti-vriesmiddel, dat tot een interessant kleurenpalet resulteerde.
De vlucht was erg onrustig vandaag, door een meisje dat flink ziek was. Er werd nog omgeroepen of er mensen aan boord waren met een medische achtergrond, maar dit was helaas niet het geval. Helaas voor het meisje kwam er ook nog aardige turbulentie overheen... Voor ons was het jammer dat na anderhalf uur een klein kind voor ons de vlucht te lang vond duren en daarom in huilen uitbarstte.
176. Een WELEDA-flessenlucht.
Bijna drie uur later stonden we weer op de grond in Düsseldorf, waar het zieke meisje als eerste van het vliegtuig werd gelicht door ambulancepersoneel. Samen met Jochem reisde ik naar Düsseldorf-HBF waar onze wegen scheidde, omdat hij naar Antwerpen moest en ik naar Breda.
Een zeer toffe reis waarbij m'n broer en ik het lot van afgelopen zomer goed hebben gewroken, moehaha! Ook is Oekraïne ons op alle vlakken zéér goed bevallen en gaan we zeker terug.
Ik ben deze keer met mijn oudste broer, Jochem, gegaan. Aanvankelijk zouden we afgelopen zomer samen naar de Balkan gaan, maar dat was er toen niet van gekomen wegens omstandigheden. Het overzetten van die reis naar de kerstvakantie zou dan weer een erg dure grap worden. "Ik ga voor de grap eens bij Lufthansa kijken, al zal het niets uithalen...", hoor ik mijzelf nog zeggen. "Düsseldorf-Kiev aan €180,- retour inclusief alles!", dat leek ons toch een goed plan! Zodoende boekten we onze tickets en waren we aanvankelijk van plan 10 dagen in Kiev en de regio te gaan zitten. Een week later viel de Bradt-reisgids van Oekraïne hier in de bus en waren we flink aan het brainstormen. Al snel kwamen we Харьков/Kharkov op het spoor. Dit zou een stad moeten zijn vol met Sovjet dingen en het zou er erg gezellig zijn. Via Kuba van het forum wist ik dat je treintickets online kon boeken via E-Kvytok en zodoende besloten we ook naar Харьков/Kharkov te gaan. Eerste reactie van mensen bij "Харьков/Kharkov", "Wat zeg je?!". Een week later bleek dat het oranjekamp daar deze zomer zou gaan komen en plots wist iedereen het te liggen.

De hoeveelheid hamers en sikkels in dit verslag kan misschien enige discussie uitlokken, maar ik kan bijvoorbaat al melden dat ik mij daarvan distantieër. Dat soort dingen worden daar als normaal ervaren en hebben voor de meeste ook geen politieke betekenis. Mijn interesse daarvoor is vanuit historisch oogpunt en mijn interesses. Mijn politieke voorkeur staat daar los van.
Voetnoot: Plaatsen e.d. zijn overwegend in het Russisch geschreven in plaats van Oekraïens. Dit vanuit mijn gemakzucht met enkel een Russisch translitereersysteem voor handen. In Киев/Kiev is alles dan ook tweetalig en Харьков/Kharkov meer als 80% van de bevolking Russisch-talig. Tevens is Kiev in het Oekraïens Киïв / Kyiv en Kharkov in het Oekraïens Харків / Kharkiv.


Voor de geïnteresseerden, zijn de kaartjes HIER te vinden.
26/12/2011: Teteringen - Düsseldorf Flughafen - Киев Бориспол/Kiev Borispol - Киев/Kiev
Het was dan eindelijk zover! De wekker rinkelde al statig met Крокодил Гена/Krokodil Gena's "голубой вагон/goluboj vagon". Snel een bak koffie in de nek gestoken en daarna tegen 07h00 vertrokken met mijn ouders en mijn broer Jochem. Onze ouders waren zo aardig om ons af te zetten in Düsseldorf, waarvoor dank. Tegen 09h00 waren we op Düsseldorf-Flughafen waar het nog redelijk rustig was. We konden de tassen meteen afgeven en door de security check. Vanzelfsprekend hadden we geen rare dingen bij en daardoor was dit snel gepiept. We hadden nog ruim 2 uur, dat we door hebben gebracht met uitzicht op allerlei toestellen.
Drie kwartier voor vertrek konden we doorlopen naar de laatste paspoortcheck van Fort Europa. Weer twintig minuten later zaten we in de bus tussen de Oekraïeners die ons naar het vliegtuig reed. De eer was vandaag aan 737-500 "Salzgitter" met registratie D-ABIM. We zaten op plaatsen 9E en 9F net voor de vleugel. De deuren werden dicht gegooid, de motoren gestart en het boordpersoneel begon met het bekende veiligheids-toneelstukje. Hierna volgde hetzelfde verhaal in het Oekraïens en het Russisch, wat toch een brede glimlach op onze gezichten toverde.




De vlucht was voor de rest vrij saai omdat het zwaar bewolkt was. Een beetje de Lufthansa propaganda doorbladeren en relaxen dus!




We gingen per bus naar de terminal en daar door de paspoortcontrole. Weer een nieuw stempeltje! "Welcome to Ukraine!". We pakten onze bagage, haalden geld bij de geldautomaat en liepen naar de eerste beste маршрутка/marshrutka. Deze zou ons naar het Харьковская/Kharkovskaja zou brengen, waar de metro konden nemen. Voor 2,5ГРН/€0,25 konden we mee. De ramen waren al snel zwaar beslagen en we konden amper naar buiten kijken. We reden aan 50 km/h over een soort van snelweg, waar we onder andere ingehaald werden door een Камаз/Kamaz truck met nucleaire stickers erop. Even later stonden we op Харьковская/Kharkovskaja waar het een drukke bedoeling was. We stapten de ingang naar de metro in. Hier stonden mensen allerlei spulletjes te verkopen, wat ons het gevoel gaf toch wel heel ver weg te zijn. Helaas werden er ook kittens verkocht, dat raakte mij toch een beetje.
We kochten tokens voor de metro en stonden even later in de metro. De metro is, net als in Moskou, Petersburg, Budapest en Praag, afkomstig uit de Sovjet-Unie van Метровагонмаш/Metrovagonmash uit Мыти́щи/Mytischi bij Moskou. Het interieur hangt echter helemaal vol met reclames van de grond tot aan het plafond. Zodoende kon ik mijn Cyrillisch meteen weer goed trainen. We stapten over en namen de metro verder naar het вокзал/vokzal. De kaartjes die ik via E-Kvytok had gekocht, moest ik hier verzilveren met een code. Om het station hing een heerlijk druk sfeertje, dat in combinatie met de aanwezige treinen en de drukke omroep diepe indruk op mij maakte; ik hield nu al van Oekraïne! Ik liep naar een loket en legde in het Russisch uit dat ik een E-Kvytok code had. De vrouw begreep me en stuurde mij door naar een ander loket. Hier stond een aardige rij, maar we werden al snel voorgelaten. Ik moest een papiertje invullen met mijn paspoortgegevens, waarop ik mijn tickets kreeg. E-Kvytok werkt ideaal dus!

Hierna namen we de metro naar het Контрактова Плоша/Kontraktova Plosha, waar ons hostel, hostel Yaroslav, zat. We hadden voor een democratisch prijsje een tweepersoonskamer die "wel redelijk" was. We hebben die avond nog gegeten in een restaurant in de buurt en een taxi geregeld voor de volgende ochtend naar het station. Het shoppen van taxibedrijven leverde een prijsverschil op van €9,- naar €3,-.
27/12/2011 - Киев/Kiev - Харьков/Kharkov
De wekker rinkelde al om 05h05 vandaag. Kwartiertje later stond het hostelmeisje al klaar om ons het nummer van de taxi door te geven, die enkele minuten later arriveerden. De taxi scheurde door de lege straten, terwijl hij alle verkeersregels aan z'n laars lapte. Ondertussen konden we wakker worden met Русское Радио door de speakers. Op het station was het al een drukke boel om 06h00. Een aantal slaaptreinen waren al aangekomen. We kochtten een ontbijt en zochten al snel onze trein op. De Столичний-Експресси/Stolietsnij-Ekspressi naar Днепропетровск/Dnepropetrovsk en naar Харьков/Kharkov stonden broederlijk naast elkaar. Onze Столичний-Експресс was de Харьков-Експресс/Kharkov-Ekspress naar Харьков/Kharkov. Twintig minuten voor vertrek ging het deurtje open, maakte de provodnika de handsteunen schoon met een doekje en verwelkomde iedereen. De stoelen zaten goed en er was een bak van ruimte in de rijtuigen, dat Russisch spoorprofiel heeft zo zeker z'n voordelen! Even later kwam de provodnika de tickets innemen en zette de televisie's aan. Wat schetste onze verbazing toen we plots Sovjet-muziek hoorden die de Sovjet-Unie verheerlijkten, het klonk een beetje als Эдуард Хиль. Heerlijk wakker worden voor mij als Sovjet-liefhebber!

Even later werden er enkele Sovjetfilms opgezet, waaronder de fameuze Служебный роман. Even later toen het licht was buiten en de steppen besneeuwd waren, zag ik mijn kans om een klein sfeerfilmpje op te nemen. Dit was de meest sfeervolle treinrit die ik ooit gehad heb!















De steppenrit ging zo nog twee uur door. We genoten nog even van de Sovjet films. Na tweeënhalf uur rezen er plots gigantische flats uit de steppen en enkele fabriekspijpen, we naderden Харьков/Kharkov! De tickets werden terug uitgedeeld.





Als we uitstapten, was het eerste wat we zagen een bord met Харьков erop gevolgd door een hamer en sikkel en een jaartal. We voelden ons gelijk thuis! We liepen de hal in om eens goed rond te kijken.



We dronken nog een kop koffie met uitzicht op alle Russische rijtuigen die in het station stonden. Daarna gingen we naar de metro, die een heerlijk Sovjetgroene/blauwe kleurstelling had. Net als in Киев/Kiev zat er heel veel reclame in. Op metrostation Советская/Sovjetskaja stapten we uit. Eenmaal buiten zagen we een donkere sneeuwlucht, hamers en sikkels op de gebouwen en op de straat reden niets dan Волга/Volga, Лада/Lada & Камаз/Kamaz voertuigen. We hadden het gevoel héél ver weg te zijn.

Nadat we ons geïnstalleerd hadden, gingen we snel de stad in omdat het zeer snel donker werd. De straten waren brandschoon, overal reden Russische auto's en overal werd er Russisch gesproken, ik genoot met volle teugen.



De stad vond ik zelf erg gezellig, echt een aanrader om eens heen te gaan voor iedereen. We liepen langs het gebouw van Lenin waar aan de sokkel nu een jaarmarkt bezig was. Intussen werd het al weer pikdonker buiten.

Die avond gingen we wat eten bij een restaurantje vlak om de hoek bij het hostel. Het personeel sprak totaal geen Engels/Frans/Duits en de kaart was volledig in het Cyrillisch. We zagen geregeld lekkere gerechten langskomen en ook een soort van pizza. We wisten hoe dat in het Russisch heette, maar konden het nergens op de kaart vinden. Uiteindelijk besloten we maar aan de eigenaresse te vragen hoe het zat. ...Het bleken Azerbeidzjaanse gerechten te zijn, maar dan in het Cyrillisch op de kaart. Geen wonder dat we er niets van begrepen.

's Avonds deden we even snel wat boodschappen bij de АТБ/ATB en de rest van de avond hebben we in het hostel gehangen. Daar maakte ik kennis met de Russische televisie: Veel teleshopping met steeds dezelfde professor die alle producten even "wetenschappelijk" komt onderbouwen, zelfs al gaat het over kleerhangers.

28/12/2011 - Харьков/Kharkov -Тракторний Завод/Traktornij Zavod
We begonnen de dag met een klein ontbijt bestaande uit wat broodjes van de supermarkt en thee. We wilden eigenlijk naar Салтовка/Saltovka gaan vandaag, maar daar was het véél te mooi weer voor!





















De wijk er omheen gebouwd zijn stalinistische huurkazernes.



Na een flinke tijd hier hebben rondgelopen, genoten en geluncht te hebben, gingen we terug naar de metro. We wilden naar de централний рынок/tsentralnij rinok (centrale markt) van Харьков/Kharkov. Hier was het flink druk en waren aardig wat Centraal-Aziatische gezichten te zien. Alles op de markt was hier puur ex-Sovjet. Producten uit alle voormalige Sovjetstaten en alles Russisch, Russisch, Russisch. Op den duur wilden we ergens een kop koffie gaan drinken. De meiden achter de toog hadden al snel door dat wij buitenlanders waren en haalden er plots al hun collega's bij. "Buitenlanders, bij ons!!!"







Omdat we al heel de middag flink hadden gelopen, leek het ons wel een strak plan om eens even rust te nemen. We namen plaats in de Starbucks-rip-off Кофи-Тайm/Coffee-Life (Transliteratie klopte dus van geen kant). Het grappige was dat het hier net als in de Starbucks vol zat met Apple-hipsters.


We hadden uitzicht op de hoofdstraat waar enkele dure auto's uit Приднестровие/Pridnestrovie(=Transdnistrië) stonden, debiel grote Russische Hummers langsreden, mooie dames voornamelijk in bontjassen langsparadeerden en...


In de avond was het flink koud geworden en zijn we eerst naar het hostel gegaan om flink warme kleren aan te doen. Daarna zijn we de Пузата Хата/Puzata Gaataa van Харьков/Kharkov gaan opzoeken. Hier konden we lekker eten voor een absolute bodemprijs. 's Avonds hebben we weer rustig aan gedaan. We hebben ook nog het journaal gekeken uit alle voormalige Sovjetstaten, het is best interessant om zo eens te horen wat Armenië en Kazakhstan vandaag de dag zo bezig houdt.
Later op de avond kwamen 4 Russen in het hostel. Ze kwamen uit het verre Самара/Samara, wat tussen Казан/Kazan en de Kazakhstaanse grens ligt. Ze gingen de volgende dag per vliegtuig verder naar Istanbul.
29-12-2011 - Харьков - Салтовка
Net als de voorgaande dag, begonnen we de dag met een klein ontbijt en een kop thee. Het was wederom strálend weer, maar toch moesten we eens naar Салтовка/Saltovka gaan, dan maar vandaag!





Ik geef toe, Салтовка/Saltovka is redelijk ver gezocht (letterlijk en figuurlijk...) om te bezoeken. Het betreft hier een geweldig grote flatwijk volgens Sovjetmodel. Tegenwoordig liggen ze er voor onze begrippen zeer desolaat bij. Wat sfeer betreft bedriegt de schijn. De mensen hebben het er gezellig met elkaar aan de voet van de flats en kinderen hebben eindeloos veel ruimte om te spelen en zich uit te leven.









We belandden boven metrostation Салтовка/Saltovka weer op een hele volkse markt. Hier werd ook volop vuurwerk verkocht, maar dat is precies niet zo populair daar. Voor €1,- kocht ik nog een Oekraïne paspoorthoesje met het een relief van het land erop. Even verder gingen we eten in een Georgische eettent (letterlijk en figuurlijk) waar het bier goedkoper was als frisdrank. Voor een absolute bodemprijs hadden we goed geluncht. We liepen verder over de markt en ontdekten in de verte een ontzettend groot modern winkelcentrum.

Het winkelcentrum was vermoedelijk met flink wat UEFA-geld vervaardigd want het was ultramodern met zelfs een ijshockeystadion op de 2e etage. Vanuit de Кофи-Тайм/Coffee Life hadden we dan ook een apart uitzicht:

In een winkel kocht ik nog een Oekraïens tafelvlaggetje en een Sovjetmodel daarvan met alle deelstaten erop. Even later namen we weer de metro naar Lenin om daar nog eens een kijkje te nemen in de felle zon.











De avond hebben we weer bij de Пузата Хата en in het hostel doorgebracht. Ook zijn we niet te laat gaan slapen, omdat we de volgende ochtend weer vroeg weg moesten.
30-12-2012 - Харьков/Kharkov - Киев/Kiev
De wekker rinkelde om 05h40 dit keer, 10 minuten later stond Ирина/Irina, een vriendin van de eigenaresse, klaar om de sleutels in ontvangst te nemen en ons een goede reis te wensen. Als we om 06h00 naar metro liepen, begon de verkeersinfarct al op gang te komen in Харьков/Kharkov.


Vandaag vertrok de trein iets na 07h00. We hadden net als op de heenweg weer een Столичний Експресс. Dit keer gingen we 1e klasse. We deelden onze 6-persoonscoupé met 2 Russische echtparen die al op leeftijd waren. Vlak nadat de trein weg reed, gingen de televisieschermen weer aan. Vandaag helaas geen МОСФИЛМ/MOSFILM films uit de Sovjet-Unie, maar Сваты 5, een Russische comedie die zich afspeelt in Siberië.
Even later spandde een van de baboesjka's een tuttig kleed over het tafeltje. Tassen gingen open en brood, vleesstukken, gehaktballen en ei kwam op tafel. Het bleef even onaangeroerd. Even later gingen ze eten en werd er het een en ander richting ons geschoven. We móésten het proberen. Uiteindelijk smaakte het allemaal ook nog lekker ook, alleen om 07h30, tja... Al snel kwam de thee uit de sjamovar. Met mijn kleine kennis van het Russisch zaten we wat te praten. Één van hun had een zus in Duitsland vertelde ze. Ze gingen met z'n allen kuren in Миргород/Mirgorod vertelden ze. Vanaf daar hadden we de coupé dan ook voor ons eigen.

Na enige tijd was ik Сваты 5/Svati 5 een beetje beu en ging ik m'n eigen Russische muziek maar eens luisteren.

We namen weer de metro naar het Yaroslav Hostel. Komend vanuit Харьков hadden we echt het idee weer in West-Europa te zijn, zo modern alles! Terug in het Yaroslav Hostel hadden we een andere kamer toegewezen gekregen. Daarna hebben we kort even de wijk verkent en de fout gemaakt om bij Кофи-Хауз een nano-kopje espresso te drinken voor een debiele 3 euro. Met de фуникулар/funikular zijn we naar het centrum gegaan, wat echt extreem fout en druk was.

Avondeten hebben we dan ook weer in de Пузата Хата/Puzata Gaataa gedaan, die ook bij ons in de wijk Подил/Podil zat. 's Avonds weer redelijk snel gaan slapen omdat we al zo vroeg op waren.
31-12-2012 - Киев/Kiev - Enkele markten
's Ochtends waren we tegen 11h00 fris en fruitig buiten. Het was vandaag oudejaarsdag, maar daar trok Киев/Kiev zich weinig van aan omdat het overal nog flink druk was. We ontbeten bij de Пузата Хата met wat koffiekoeken en een sloot koffie.


Het plan lag nog niet echt vast voor vandaag, we wilden wat in het oosten van de stad gaan kijken. Daarvoor namen we de metro naar Петровка/Petrovka, alwaar we op een boeken en software markt belandden. Jochem kocht hier een Oekraïne kaart voor een prikkie. We wilden ook nog een zakwoordenboekje Engels-Russisch-Engels kopen, maar die waren overal meer als €5,-. Verderop werd het marktje echter andere koek; boeken met het hoofd van Lenin er groot op, boeken van Sovjetcomponisten en boeken om je eigen ХТ3-tractor mee te kunnen repareren.

Paar meter verder werd het nog mooier; alléén maar Sovjetzooi! Bij een baboesjka kocht ik een briefje van 10 Sovjetroebel met Lenin erop. Andere verkopers hadden portretten van Josef Stalin, generaalskostuums en natuurlijk medailles, héél veel medailles. Andere verkochten ook onschuldige dingen als dé telefoon uit de Sovjet-Unie. Ik kocht bij een verkoper een kleine atlas met daarin het wereldbeeld van Sovjet-Unie in 1975; De Sovjet-Unie op pagina 1 en de Verenigde-Staten op een van de laatste.


Met een Маршрутка/marshrutka gingen we naar de Троиесчина/Troiescina-markt. Deze staat bekend als de Centraal-Aziatische markt van Киев/Kiev. Dit was een geweldig grote markt waar de meest uiteenlopende producten werden verkocht en je alle mogelijke gezichtstypes uit Azië zag. Prachtig!



We aten ergens iets en vervolgden onze reis per Маршрутка/marshrutka naar Дарница/Darnietsa voor een shoppingcenter.


In Дарница/Darnietsa konden we dat shoppingcenter echter nergens vinden. Via een gang waar wederom vanalles werd verkocht, inclusief kittens en puppies kwamen we bij een supermarkt uit en een klein café waar we voor €0,20 een kop koffie hadden. We besloten Дарница/Darnietsa maar op te geven en per metro verder te gaan naar het centrum. Onderweg naar het centrum kwamen we langs metrostation Арсенална/Arsenalna waarvan bekend was dat dit het diepst gelegen station van Europa was, alle reden om eens een kijkje te nemen dus. Het waren twee onmogelijk lange roltrappen naar boven.

Die avond wilden we weer eten in de Пузата Хата/Puzata Gaataa, maar deze was net een uur dicht vanwege oudjaarsavond. De restaurants in de buurt waren hondsduur en we besloten daarom naar het centrum te gaan. Hier was het flink druk en de meeste dingen waren ook al dicht. Uiteindelijk haalden we iets op de Майдан om te eten wat nog wel goed te doen was.

Op de Майдан/Majdan was een gigantisch toneel gezet, waar de band Мумий Тролль uit Владивосток/Vladivostok optrad. Hier volgden nog enkele andere artiesten. Tegen 21h00 besloten Jochem en ik om nog maar eens even rustig iets te gaan drinken, we hadden al heel de dag gelopen en volop gestaan. Tegen 23h00 zijn we weer terug gegaan, nu was het de beurt aan de Oekraïense Эрика en de Oekraïense Руслана/Ruslana met haar hit "Wild dance" waar het publiek helemaal los ging. De sfeer zat er goed in! De vodkaflessen kwamen dan ook steeds meer boven en baboesjka's stonden uit hun dak te gaan.
Even later kwamen er twee presentatoren op het toneel die over van alles bezig waren omtrent het EK 2012 in Oekraïne. We begrepen er niets van, maar hebben toch dingen als "УКРАИНА ЧАМПИОН! УКРАИНА ЧАМПИОН!/UKRAINA TSJAMPION! UKRAINA TSJAMPION!" mee gescandeerd.




Beeldmateriaal is hier te vinden, daar stonden wij dus tussen: http://www.youtube.com/watch?v=adlWPC6lovc
Tegen 00h30 gingen we teruglopen naar Подил/Podil. In de straten was het heel rustig en het vuurwerk was slechts in een paar buurten. In de winkelstraat van Подил/Podil waren hier en daar wat nieuwjaarsfeesten, maar die waren op een hand te tellen. Halverwege passeerden nog een groep dronken Russen, maar afgezien van wat nieuwjaarswensen in schreeuwvorm in het Russisch hadden we nergens last van. In het hostel hebben we nog even een pint opengetrokken op het nieuwe jaar met een stuk вафелни торт/vafelnij tort erbij.
01-12-2012 - Киев/Kiev - Centrum, ЦУМ/TSUM, Sovjetmonumenten.
De stad was vandaag compleet uitgestorven, overal was het heerlijk rustig en op grote kruispunten kon je gewoon over de weg lopen ipv via de voetgangerstunnels. We namen de фуникулар/funikular naar het centrum vanuit Подил/Podil.

















Omdat een heleboel dingen allemaal dicht waren en de stad compleet uitgestorven was, wilden we naar het Дружба родина/droezja rodina. We namen daarvoor de metro, echter naar het verkeerde metrostation. We moesten daardoor flink wat meters stijgen en dalen.















We waren compleet uitgepunt, maar moesten nog helemaal naar de metro lopen. Dit hebben we op ons dooie gemak gedaan, met een adempauze halverwege in een winkelcentrum.

Terug in het hostel hebben we eerst even een uur bij zitten/liggen komen, die wandeling van Печерская/Petsjerskaja naar Арсеналная/Arsenalnaja was misschien toch iets te zwaar geweest, achteraf. 's Avonds hebben we haast weer traditioneel gegeten bij de Пузата Хата/Puzata Gaataa waar het nu verschrikkelijk druk was omwille van nieuwjaar.


02-01-2012 - Киев/Kiev - Скајмалл/Skajmall
Vandaag hebben we eigenlijk niet zoveel boeiends gedaan... We zijn met de metro en маршрутка/marshrutka naar de Скајмалл/Skajmall gegaan, een winkelcentrum temidden van de Днепр/Dnepr. Heerlijk fout, maar wel voorzien van een Ашан/Auchan en Пузата Хата/Puzata Gaataa dus hebben we ons er een complete dag vermaakt.


03-01-2012 - Киев/Kiev - Киев Пассажерски - Spoorwegmuseumpje - Kunstmuseum
Na onze aantamboer-dag (niets doen) van gisteren, konden we vandaag onze laatste dag in Oekraïne nog even goed besteden. We ontbeten -wederom- bij Пузата Хата/Puzata Gaataa en gingen per metro naar het treinstation omdat ik nog gaan treinenfoto's wilde hebben. Jochem was zo gek om mee te gaan, al was het alleen al omdat het Oekraïense treinen zijn.





Het vertrek: http://www.youtube.com/watch?v=qSasuLHVV8I




Al snel ontdekten we aan de andere kant van het station een klein Sovjet-spoorwegmuseumpje.

















In de middag ging het gigantisch hard regenen. We hebben dan ook vooral veel koffie gedronken en een poging gedaan tot het kunstmuseum. Dat begon met veel orthodoxe kunst, maar daar stonden onze hoofden op dat moment niet naar. Een paar zalen verder kwam de Sovjettijd aan bod en waren er allerlei schilderijen van gelukkige mensen. Uiteindelijk vonden we de meest boeiende schilderijen "Lantaarnpaal tussen flatblokken", "9 mei viering" en "mensen bij een tractor". Zoals je wellicht al aanvoelt stonden we 20 minuten later weer buiten. We hebben nog maar wat koffie gedronken... We moesten ook nog voor de volgdende dag in gaan checken bij Lufthansa omdat we een goede zitplaats wilde hebben. Daarvoor zochten we een internet café op. Zo belandden we in het postkantoor:

We hebben daarna ons laatste avondmaal gedaan in de (je voelt hem al aankomen...) пузата хата/puzata gaataa. Daar zat deze keer ook nog een man met een imaginaire vriend/vriendin die met iedereen wilde praten. Toen de manager door had dat er twee buitenlanders in z'n restaurant waren, stoof hij er meteen naartoe. "U bent zo'n goede klant! Weet u wat, u krijgt van het huis een kopje борш/borsh als u in het gastenboek schrijft, ook even uw paspoortgegevens erbij graag!". Toen dit gedaan was hadden ze al z'n gegevens. De man probeerde na verloop van tijd contact met ons te leggen, maar wij hebben toen heel vurig gediscussieërd over stofzuigers zodat het leek alsof wij hem niet door hadden. Resultaat: Hij liep héél boos naar buiten.

Tegen 23h00 waren we terug in het hostel. Om alle spullen in m'n tas te krijgen moest ik alles even goed herpakken. Uiteindelijk kon alles er prima in.
04-01-2012 - Киев/Kiev - Düsseldorf - Venlo - Breda
Tegen 08h00 rinkelde de wekker, niet dat we er zo vroeg uit hoefde, maar zodat we alles even rustig aan konden doen. Een uurtje later besloten we ons laatste ontbijt dan ook maar in de пузата хата/puzata gaataa te doen. Dit keer ging ik maar voor het echt Oekraïens ontbijt: Worst en ei. Het mag gezegd worden dat het zeer goed smaakte, maar toch wederom eet ik liever iets lichters 's ochtends.


Terug in het hostel pakten we onze spullen, gaven de sleutel af en gingen per metro naar het вокзал/vokzal. Daarachter komen namelijk ieder kwartier/20 minuten super-marshrutka's naar Бориспол/Borispol luchthaven. Voor €2,50 mag je er op mee. Dat werd onze laatste trip door Oekraïne voor deze reis.







De vlucht was erg onrustig vandaag, door een meisje dat flink ziek was. Er werd nog omgeroepen of er mensen aan boord waren met een medische achtergrond, maar dit was helaas niet het geval. Helaas voor het meisje kwam er ook nog aardige turbulentie overheen... Voor ons was het jammer dat na anderhalf uur een klein kind voor ons de vlucht te lang vond duren en daarom in huilen uitbarstte.

Bijna drie uur later stonden we weer op de grond in Düsseldorf, waar het zieke meisje als eerste van het vliegtuig werd gelicht door ambulancepersoneel. Samen met Jochem reisde ik naar Düsseldorf-HBF waar onze wegen scheidde, omdat hij naar Antwerpen moest en ik naar Breda.
Een zeer toffe reis waarbij m'n broer en ik het lot van afgelopen zomer goed hebben gewroken, moehaha! Ook is Oekraïne ons op alle vlakken zéér goed bevallen en gaan we zeker terug.