ProRail gaat goedkope spoortunnels aanbieden
Geplaatst: 13 jan 2012, 15:06
ProRail gaat goedkope spoortunnels aanbieden
12 januari 2012
Spoorbeheerder ProRail wil met een serie goedkope, eenvoudige spoortunnels gemeenten en provincies aansporen om zoveel mogelijk overwegen te ondertunnelen. Het aanleggen van een ongelijkvloerse kruising kan op die manier dertig procent goedkoper, verwacht ProRail.
Standaardtunnel
De standaardtunnels worden ontworpen door drie partijen die Prorail binnenkort selecteert voor de Tunnelalliantie. Zij gaan de komende jaren alle spoortunnels bouwen en kunnen daardoor goedkoper werken, zegt strategisch adviseur Ger van der Wal van ProRail. ‘Nu is iedere tunnel een uniek project met een eigen projectorganisatie en –partners. Straks is dat proces sterk vereenvoudigd.’
Risico
Een ander groot voordeel is dat aan de tunnelaanleg geen financieel risico kleeft voor de gemeente of provincie. Ze kiezen een tunnel uit de catalogus waarvoor ze een vaste prijs betalen. ‘In eerste instantie is er een maximale prijs, waarmee de wethouder naar de gemeenteraad kan. Daarna volgt een inventarisatie van wat allemaal nodig is en krijgt de gemeente drie offertes. Daaruit kiezen ze de beste.’
Geen behoefte
Uit eerste gesprekken met gemeenten blijkt dat zij ‘heel gelukkig zijn’ dat het risicoloos kan, zegt Van der Wal. Aanvankelijk bood ProRail ook een leaseconstructie aan, waarbij de gemeenten in twintig jaar hun tunnel afbetalen. Maar aan financiële oplossingen blijkt geen behoefte. De prijs voor een tunnel bedraagt gemiddeld vijf miljoen euro. ‘Gemeenten gaan liever zelf naar de Bank Nederlandse Gemeenten om dat te lenen.’
Hoofdspoornet
Nederland telt nog 2600 gelijkvloerse overwegen, waar trein en auto elkaar kruisen. Daarvan zijn er duizend op het hoofdspoornet. Die hebben voor ProRail prioriteit, omdat tunnels op die plekken de doorstroming van weg- en spoorverkeer sterk verbeteren en de veiligheid vergroten.
Bron: Binnenlands Bestuur
12 januari 2012
Spoorbeheerder ProRail wil met een serie goedkope, eenvoudige spoortunnels gemeenten en provincies aansporen om zoveel mogelijk overwegen te ondertunnelen. Het aanleggen van een ongelijkvloerse kruising kan op die manier dertig procent goedkoper, verwacht ProRail.
Standaardtunnel
De standaardtunnels worden ontworpen door drie partijen die Prorail binnenkort selecteert voor de Tunnelalliantie. Zij gaan de komende jaren alle spoortunnels bouwen en kunnen daardoor goedkoper werken, zegt strategisch adviseur Ger van der Wal van ProRail. ‘Nu is iedere tunnel een uniek project met een eigen projectorganisatie en –partners. Straks is dat proces sterk vereenvoudigd.’
Risico
Een ander groot voordeel is dat aan de tunnelaanleg geen financieel risico kleeft voor de gemeente of provincie. Ze kiezen een tunnel uit de catalogus waarvoor ze een vaste prijs betalen. ‘In eerste instantie is er een maximale prijs, waarmee de wethouder naar de gemeenteraad kan. Daarna volgt een inventarisatie van wat allemaal nodig is en krijgt de gemeente drie offertes. Daaruit kiezen ze de beste.’
Geen behoefte
Uit eerste gesprekken met gemeenten blijkt dat zij ‘heel gelukkig zijn’ dat het risicoloos kan, zegt Van der Wal. Aanvankelijk bood ProRail ook een leaseconstructie aan, waarbij de gemeenten in twintig jaar hun tunnel afbetalen. Maar aan financiële oplossingen blijkt geen behoefte. De prijs voor een tunnel bedraagt gemiddeld vijf miljoen euro. ‘Gemeenten gaan liever zelf naar de Bank Nederlandse Gemeenten om dat te lenen.’
Hoofdspoornet
Nederland telt nog 2600 gelijkvloerse overwegen, waar trein en auto elkaar kruisen. Daarvan zijn er duizend op het hoofdspoornet. Die hebben voor ProRail prioriteit, omdat tunnels op die plekken de doorstroming van weg- en spoorverkeer sterk verbeteren en de veiligheid vergroten.
Bron: Binnenlands Bestuur