GH Luxemburg, do 26/01/2012
Geplaatst: 27 jan 2012, 23:43
Welkom iedereen bij mijn nieuwe reisverslag! Dit is mijn eerste en hopelijk niet laatste reisverslag van 2012.
De genomen treinen: (allemaal genomen, ondanks vertragingen)
NMBS:
IC 4528 Antwerpen-Berchem 06:52 – Brussel-Noord 07:23 (Charleroi-Sud)
IC 7002/457 Brussel-Noord 07:33 – Liège-Guillemins 08:22 (Visé)
IR 113 Liège-Guillemins 09:18 – Kautenbach 11:07 (Luxembourg)
GoPass tot Gouvy, ticket naar Troisvierges – ‘Billet Journalier’ kopen bij CFL-TBG
CFL:
RB 3210 Kautenbach 11:43 – Wiltz 11:56
RB 3237 Wiltz 12:05 – Ettelbruck 12:32 (Luxembourg)
RE 3662 Ettelbruck 12:35 – Diekirch 12:40
IR 3637 Diekirch 12:45 – Luxembourg 13:14
RB 7713 Luxembourg 13:26 – Rodange 13:56
RB 6939 Rodange 14:09 – Bettembourg 14 :44 (Luxembourg)
RB 6125 Bettembourg 15:04 – Volmerange-les-Mines 15:18
RB 6177 Volmerange-les-Mines 15 :42 – Dudelange-Centre 15 :50
Bus 5 (TICE) Dudelange Gare 15:59 – 16:15 Rodange Gare
RB 6292 Rumelange 16:55 – Noertzange 17:04
RB 4742 Noertzange 17:25 – Luxembourg 17:40
NMBS:
IC 4640 Luxembourg 17:53 – Brussel-Noord 20:42
Ticket Kleinbettingen-Arlon + GoPass Arlon-Antwerpen
IC 2020 Brussel-Noord 21:05 – Antwerpen-Berchem 21:37
Ik plande reeds lang een uitgebreid bezoek aan het Groothertogdom Luxemburg, het wat eigenaardige, kleine landje, dat wij Belgen vooral kennen als belastingparadijs, en een plaats waar we goedkoop kunnen tanken als we per auto naar Zuid-Frankrijk en Italië rijden. Daarnaast had ik de Belgische lijn 42 nog niet gezien, dus was tijd om daar wat aan te doen.
Om het hele project gedaan te krijgen, en om ook nog wat te kunnen zien (het is nog steeds laat licht en vroeg donker), ben ik maar goed vroeg opgestaan zodat ik trein IC 4528 kon halen, hetgeen perfect gelukt is. De trein was goed gevuld met vroege vogels, en reed perfect op tijd.
We komen ook op tijd aan in Brussel-Noord, en dus begeef ik me na een blik op het aansluitingenbord naar spoor 11. Na enkele minuten wachten verschijnt er +0H07 op het bord.
Tijd genoeg, denk ik, en ik ga nog even een La Libre halen bij Relay. Terwijl ik de krant betaal hoor ik iets over een spoorverandering aan spoor 11. Dan maar snel op het bord kijken en ja hoor, er staat nu spoor 1 in zo’n vet kadertje. Mijn eerste keer op spoor 1 van Brussel-Noord.
Trein 7002/457 zou uiteindelijk Brussel-Noord verlaten met 8 minuten vertraging, en met +3 aankomen in Luik.
In Luik had ik iets minder dan een uur te doden, en dus zette ik me in de gang op een bank.
Trein 113 reed rustig en zonder vertraging. Opvallend was wel dat het handvol reizigers in ‘mijn’ rijtuig een deel van de rit allemaal Vlamingen waren.
Tijdens de halte in Coo zag ik ineens vlammen en rook in de berm naast de spoorweg, tegenover het perron. Ik vertrouwde het niet en belde de brandweer. Bij nader inzien misschien niet nodig omdat de bladeren in de berm nat waren, maar je weet maar nooit. Nazicht op Railtime leerde me dat het treinverkeer er geen last van ondervonden heeft, gelukkig maar. Later zag ik langs de lijn (voorbij Gouvy, denk ik) opnieuw dingen branden naast de lijn, maar daar liepen duidelijk mensen van de CFL rond, dat in Coo was duidelijk niet de bedoeling.
Maar de rit langs lijnen 43 en 42 was zoals gewoonlijk prachtig, en het comfort van de I10-rijtuigen past daar uitstekend bij. Na Troisvierges kent de trein opnieuw een echte instroom. Als vervoersbewijs had ik een GoPass ingevuld tot Gouvy en had ik via b-europe een ticket Gouvy-Troisvierges gekocht, en een dagkaart 1e klas bij de CFL-TBG gekocht, die na Troisvierges langskwam.
In Kautenbach verliet ik de trein. Ik moest even naar de wc, maar de deur is op slot. Het loket? Geschlossen. Gelukkig zijn er wat mannen met onderhoudswerken aan de sporen bezig die de deur wel even willen openmaken. In tegensteling tot België betekent een gesloten loket in Luxemburg nog geen gesloten wachtzaal, zodat ik toch nog even droog en warm kan wachten, in een wel heel ongezellige, wat naargeestige ruimte.
Trein RB 3210 kwam enkele minuutjes te laat binnengelopen en dus krimpt mijn marge in Wiltz. Interessant om te weten is dat haltes Merkholz en Paradiso “op aanvraag” zijn. Die eerste wordt nog bediend tijdens de rit nààr Wiltz, op de terugweg geen van de twee. De 3210 bestond uit twee motorstellen, waarvan er blijkbaar één in Wiltz bleef voor een latere rit naar Ettelbruck. Gelukkig waarschuwde de treinbestuurder me daarvoor zodat ik nog via het perron in het juiste stel kon stappen. De rit van RB 3237 naar Ettelbruck verliep prima, gelukkig maar, want in Ettelbruck waagde ik een aansluiting van 3 minuten op RE 3662. In België is dat voor mij taboe, maar in Luxemburg wou ik het wel eens proberen, mét succes trouwens.
In Diekirch zie ik al snel dat het stel waar ik al in zat ook de rit als IR 3637 naar Luxemburg-stad zou verzorgen. De TBG maakte even een opmerking, waarna ik in een korte babbel haar mijn plan uitlegde. Vriendelijke mevrouw, dat wel. Haar commentaar was “C’est un tour sacré, alors!”.
In Luxemburg-stad aangekomen zoek ik mijn weg naar RB 7713 naar Rodange, die gereden werd met CFL-dubbeldekkers, aardige rijtuigen, trouwens. In Rodange aangekomen is het even zoeken met welke trein ik nu naar Bettembourg moet, maar RB 6939 bleek dezelfde stam te zijn als degene die me er net had afgezet. Het werd aan aangename rit door Zuid-Luxemburg, weliswaar zijn de landschappen hier iets minder mooi en is er veel zware industrie te zien. Maar dat maakt de rit natuurlijk niet minder interessant. Het lijntje tussen Esch-sur-Alzette en Audun-le-Tiche moest ik helaas laten vallen, dat kreeg ik niet ingepland tussen de reeds zo nipte aansluitingen.
In Bettembourg was het even spannend om op RB 6177 naar Volmerange-les-Mines, dat trouwens in Frankrijk licht maar qua uitbating volledig Luxemburg is, te geraken. Het is me toch gelukt en ik heb tijdens de stilstand in Volmerange nog even met de schijnbaar gsm-verslaafde, maar vriendelijke CFL-treinbegeleidster gepraat. In Dudelange-Centre vroeg ik even aan één van de instappende reizigers waar de halte van bus 5 naar Rodange is, een dame zei me dat het “a la commune” was en wees me de richting aan, die ik dan maar volgde. Gelukkig vond ik op tijd de wachtende bus bij het “Hôtel de ville”. Twee minuten later bleek de bus ook vlak naast Dudelange-Ville te stoppen. Hmja. Maar ik heb de bus gehaald, da’s het voornaamste, en zo ook nog wat van het stadje gezien.
Bij het instappen had ik aan de buschauffeur gevraagd om mij te verwittigen wanneer we bij het CFL-station van Rumelange waren. Gelukkig merkte ik zelf op wanneer we er waren. Dit keer had ik een wachttijd van 30 à 40 minuten, die ik doorbracht in het doodse stationsgebouwtje, mét geopende wc’s bovendien, maar met gesloten loket. Buiten was er een blauwe dieselloc van CFL-Cargo bezig met rangeringen, ik verkoos in de verwarmde wachtzaal te blijven zitten, die er trouwens nòg naargeestiger uitziet dan die van Kautenbach. Het motorstelletje voor RB 6292 kwam gelukkig op tijd binnen, zodat we op tijd naar Noertzange konden rijden. Daar moest ik weeral wachten, 21 minuten dit keer. RB 4742 reed met een minuut of 2 vertraging, maar kort voor het station van Luxemburg-stad vielen we stil voor – vermoed ik – een rood sein. Uiteindelijk werd mijn aansluiting van 13 minuten gereduceerd naar 3 minuten. In James Bond-modus ben ik op IC 4640 geraakt, die uiteindelijk 8 minuten te laat vertrok.
Tussen Marbehan en Neufchâteau vielen we weer enkele minuten stil voor een rood sein, maar de stress begon pas vanaf Namen. Trein IC 4640 stopt niet tussen Libramont en Namen, en ook niet tussen Namen en Brussel-Luxemburg. Toch reden we met de blokken tegen de wielen Ottignies in, om aan het einde van de perrons weer stil te vallen. 5 à 10 minuten later – minuten lijken uren in zulke situaties – rijden we toch weer door om uiteindelijk met 7 minuten vertraging Brussel-Noord binnen te lopen. De TBG heeft echter uitstekend werk gedaan, door meermaals berichten om te roepen (een koperdief bleek de boosdoener), en ook door de rijtuigen te lopen en de reizigers aan te spreken. Goed werk!
De laatste trein van de dag, IC 2020 werd gereden door een Varkensneus. Kunnen er ook twee geweest zijn, heb het niet opgemerkt. Die rit verliep rustig en zonder geschiedenis.
Uiteindelijk was ik rond 22:10 terug thuis, en daar was ik blij om!
Mijn indrukken nu:
CFL biedt een zeer goede dienstverlening uit, hun halfuurfrequenties zijn in België pure sciencefiction, net zoals hun goedkope tarieven. Het treinpersoneel is vriendelijk en spontaan.
De sfeer in de wachtruimtes kan beter, al is dat niet dringend. Aan de signalisatie in de stations kan ook wat worden gewerkt, het is tijdens overstappen te vaak zoeken naar waar men moet, en dat kan cruciaal zijn.
Ik moet helaas wel opmerken dat ik vaak in quasi lege treinen heb gezeten. Op zich niet abnormaal tijdens de middaguren op een werkdag, maar de intensieve dienst plus de goedkope tarieven bestaan enkel bij gratie van het enorme inkomen van het Groothertogdom.
Interessant lijken me ook de "Rail, randonnée, vélo"-wandelingen tussen CFL-stations. O.a. In Kautenbach zag ik zulke bordjes hangen. Tenslotte is noord-Luxemburg een zeer mooie streek.
Bedankt voor het lezen, als u het hele verhaal gelezen hebt verdient u een koekje!
Foto's komen trouwens ook nog.
De genomen treinen: (allemaal genomen, ondanks vertragingen)
NMBS:
IC 4528 Antwerpen-Berchem 06:52 – Brussel-Noord 07:23 (Charleroi-Sud)
IC 7002/457 Brussel-Noord 07:33 – Liège-Guillemins 08:22 (Visé)
IR 113 Liège-Guillemins 09:18 – Kautenbach 11:07 (Luxembourg)
GoPass tot Gouvy, ticket naar Troisvierges – ‘Billet Journalier’ kopen bij CFL-TBG
CFL:
RB 3210 Kautenbach 11:43 – Wiltz 11:56
RB 3237 Wiltz 12:05 – Ettelbruck 12:32 (Luxembourg)
RE 3662 Ettelbruck 12:35 – Diekirch 12:40
IR 3637 Diekirch 12:45 – Luxembourg 13:14
RB 7713 Luxembourg 13:26 – Rodange 13:56
RB 6939 Rodange 14:09 – Bettembourg 14 :44 (Luxembourg)
RB 6125 Bettembourg 15:04 – Volmerange-les-Mines 15:18
RB 6177 Volmerange-les-Mines 15 :42 – Dudelange-Centre 15 :50
Bus 5 (TICE) Dudelange Gare 15:59 – 16:15 Rodange Gare
RB 6292 Rumelange 16:55 – Noertzange 17:04
RB 4742 Noertzange 17:25 – Luxembourg 17:40
NMBS:
IC 4640 Luxembourg 17:53 – Brussel-Noord 20:42
Ticket Kleinbettingen-Arlon + GoPass Arlon-Antwerpen
IC 2020 Brussel-Noord 21:05 – Antwerpen-Berchem 21:37
Ik plande reeds lang een uitgebreid bezoek aan het Groothertogdom Luxemburg, het wat eigenaardige, kleine landje, dat wij Belgen vooral kennen als belastingparadijs, en een plaats waar we goedkoop kunnen tanken als we per auto naar Zuid-Frankrijk en Italië rijden. Daarnaast had ik de Belgische lijn 42 nog niet gezien, dus was tijd om daar wat aan te doen.
Om het hele project gedaan te krijgen, en om ook nog wat te kunnen zien (het is nog steeds laat licht en vroeg donker), ben ik maar goed vroeg opgestaan zodat ik trein IC 4528 kon halen, hetgeen perfect gelukt is. De trein was goed gevuld met vroege vogels, en reed perfect op tijd.
We komen ook op tijd aan in Brussel-Noord, en dus begeef ik me na een blik op het aansluitingenbord naar spoor 11. Na enkele minuten wachten verschijnt er +0H07 op het bord.
Tijd genoeg, denk ik, en ik ga nog even een La Libre halen bij Relay. Terwijl ik de krant betaal hoor ik iets over een spoorverandering aan spoor 11. Dan maar snel op het bord kijken en ja hoor, er staat nu spoor 1 in zo’n vet kadertje. Mijn eerste keer op spoor 1 van Brussel-Noord.
Trein 7002/457 zou uiteindelijk Brussel-Noord verlaten met 8 minuten vertraging, en met +3 aankomen in Luik.
In Luik had ik iets minder dan een uur te doden, en dus zette ik me in de gang op een bank.
Trein 113 reed rustig en zonder vertraging. Opvallend was wel dat het handvol reizigers in ‘mijn’ rijtuig een deel van de rit allemaal Vlamingen waren.
Tijdens de halte in Coo zag ik ineens vlammen en rook in de berm naast de spoorweg, tegenover het perron. Ik vertrouwde het niet en belde de brandweer. Bij nader inzien misschien niet nodig omdat de bladeren in de berm nat waren, maar je weet maar nooit. Nazicht op Railtime leerde me dat het treinverkeer er geen last van ondervonden heeft, gelukkig maar. Later zag ik langs de lijn (voorbij Gouvy, denk ik) opnieuw dingen branden naast de lijn, maar daar liepen duidelijk mensen van de CFL rond, dat in Coo was duidelijk niet de bedoeling.
Maar de rit langs lijnen 43 en 42 was zoals gewoonlijk prachtig, en het comfort van de I10-rijtuigen past daar uitstekend bij. Na Troisvierges kent de trein opnieuw een echte instroom. Als vervoersbewijs had ik een GoPass ingevuld tot Gouvy en had ik via b-europe een ticket Gouvy-Troisvierges gekocht, en een dagkaart 1e klas bij de CFL-TBG gekocht, die na Troisvierges langskwam.
In Kautenbach verliet ik de trein. Ik moest even naar de wc, maar de deur is op slot. Het loket? Geschlossen. Gelukkig zijn er wat mannen met onderhoudswerken aan de sporen bezig die de deur wel even willen openmaken. In tegensteling tot België betekent een gesloten loket in Luxemburg nog geen gesloten wachtzaal, zodat ik toch nog even droog en warm kan wachten, in een wel heel ongezellige, wat naargeestige ruimte.
Trein RB 3210 kwam enkele minuutjes te laat binnengelopen en dus krimpt mijn marge in Wiltz. Interessant om te weten is dat haltes Merkholz en Paradiso “op aanvraag” zijn. Die eerste wordt nog bediend tijdens de rit nààr Wiltz, op de terugweg geen van de twee. De 3210 bestond uit twee motorstellen, waarvan er blijkbaar één in Wiltz bleef voor een latere rit naar Ettelbruck. Gelukkig waarschuwde de treinbestuurder me daarvoor zodat ik nog via het perron in het juiste stel kon stappen. De rit van RB 3237 naar Ettelbruck verliep prima, gelukkig maar, want in Ettelbruck waagde ik een aansluiting van 3 minuten op RE 3662. In België is dat voor mij taboe, maar in Luxemburg wou ik het wel eens proberen, mét succes trouwens.
In Diekirch zie ik al snel dat het stel waar ik al in zat ook de rit als IR 3637 naar Luxemburg-stad zou verzorgen. De TBG maakte even een opmerking, waarna ik in een korte babbel haar mijn plan uitlegde. Vriendelijke mevrouw, dat wel. Haar commentaar was “C’est un tour sacré, alors!”.
In Luxemburg-stad aangekomen zoek ik mijn weg naar RB 7713 naar Rodange, die gereden werd met CFL-dubbeldekkers, aardige rijtuigen, trouwens. In Rodange aangekomen is het even zoeken met welke trein ik nu naar Bettembourg moet, maar RB 6939 bleek dezelfde stam te zijn als degene die me er net had afgezet. Het werd aan aangename rit door Zuid-Luxemburg, weliswaar zijn de landschappen hier iets minder mooi en is er veel zware industrie te zien. Maar dat maakt de rit natuurlijk niet minder interessant. Het lijntje tussen Esch-sur-Alzette en Audun-le-Tiche moest ik helaas laten vallen, dat kreeg ik niet ingepland tussen de reeds zo nipte aansluitingen.
In Bettembourg was het even spannend om op RB 6177 naar Volmerange-les-Mines, dat trouwens in Frankrijk licht maar qua uitbating volledig Luxemburg is, te geraken. Het is me toch gelukt en ik heb tijdens de stilstand in Volmerange nog even met de schijnbaar gsm-verslaafde, maar vriendelijke CFL-treinbegeleidster gepraat. In Dudelange-Centre vroeg ik even aan één van de instappende reizigers waar de halte van bus 5 naar Rodange is, een dame zei me dat het “a la commune” was en wees me de richting aan, die ik dan maar volgde. Gelukkig vond ik op tijd de wachtende bus bij het “Hôtel de ville”. Twee minuten later bleek de bus ook vlak naast Dudelange-Ville te stoppen. Hmja. Maar ik heb de bus gehaald, da’s het voornaamste, en zo ook nog wat van het stadje gezien.
Bij het instappen had ik aan de buschauffeur gevraagd om mij te verwittigen wanneer we bij het CFL-station van Rumelange waren. Gelukkig merkte ik zelf op wanneer we er waren. Dit keer had ik een wachttijd van 30 à 40 minuten, die ik doorbracht in het doodse stationsgebouwtje, mét geopende wc’s bovendien, maar met gesloten loket. Buiten was er een blauwe dieselloc van CFL-Cargo bezig met rangeringen, ik verkoos in de verwarmde wachtzaal te blijven zitten, die er trouwens nòg naargeestiger uitziet dan die van Kautenbach. Het motorstelletje voor RB 6292 kwam gelukkig op tijd binnen, zodat we op tijd naar Noertzange konden rijden. Daar moest ik weeral wachten, 21 minuten dit keer. RB 4742 reed met een minuut of 2 vertraging, maar kort voor het station van Luxemburg-stad vielen we stil voor – vermoed ik – een rood sein. Uiteindelijk werd mijn aansluiting van 13 minuten gereduceerd naar 3 minuten. In James Bond-modus ben ik op IC 4640 geraakt, die uiteindelijk 8 minuten te laat vertrok.
Tussen Marbehan en Neufchâteau vielen we weer enkele minuten stil voor een rood sein, maar de stress begon pas vanaf Namen. Trein IC 4640 stopt niet tussen Libramont en Namen, en ook niet tussen Namen en Brussel-Luxemburg. Toch reden we met de blokken tegen de wielen Ottignies in, om aan het einde van de perrons weer stil te vallen. 5 à 10 minuten later – minuten lijken uren in zulke situaties – rijden we toch weer door om uiteindelijk met 7 minuten vertraging Brussel-Noord binnen te lopen. De TBG heeft echter uitstekend werk gedaan, door meermaals berichten om te roepen (een koperdief bleek de boosdoener), en ook door de rijtuigen te lopen en de reizigers aan te spreken. Goed werk!
De laatste trein van de dag, IC 2020 werd gereden door een Varkensneus. Kunnen er ook twee geweest zijn, heb het niet opgemerkt. Die rit verliep rustig en zonder geschiedenis.
Uiteindelijk was ik rond 22:10 terug thuis, en daar was ik blij om!
Mijn indrukken nu:
CFL biedt een zeer goede dienstverlening uit, hun halfuurfrequenties zijn in België pure sciencefiction, net zoals hun goedkope tarieven. Het treinpersoneel is vriendelijk en spontaan.
De sfeer in de wachtruimtes kan beter, al is dat niet dringend. Aan de signalisatie in de stations kan ook wat worden gewerkt, het is tijdens overstappen te vaak zoeken naar waar men moet, en dat kan cruciaal zijn.
Ik moet helaas wel opmerken dat ik vaak in quasi lege treinen heb gezeten. Op zich niet abnormaal tijdens de middaguren op een werkdag, maar de intensieve dienst plus de goedkope tarieven bestaan enkel bij gratie van het enorme inkomen van het Groothertogdom.
Interessant lijken me ook de "Rail, randonnée, vélo"-wandelingen tussen CFL-stations. O.a. In Kautenbach zag ik zulke bordjes hangen. Tenslotte is noord-Luxemburg een zeer mooie streek.
Bedankt voor het lezen, als u het hele verhaal gelezen hebt verdient u een koekje!
Foto's komen trouwens ook nog.