Klassieke diesels in 2012
Klassieke diesels in 2012
Ik denk dat iedereen hier wel een groot fan is van de klassieke diesellocs van de NMBS: 51, 52/53/54, 55, 59, 60/61, 62/63 enzovoort.
Ik heb zelf echter grote moeite om me een beeld te vormen van de diensten, van welke slag ook, die de nog bestaande locs van al deze reeksen tegenwoordig nog verzekeren. Bij de 51, 59 en 60/61 is dit hoe dan ook beperkt tot museuminzet; bij de andere reeksen daarentegen zijn er toch nog een paar (of bij de 55 en 62/63 zelfs vrij veel) locomotieven die op de een of andere manier nog actief zijn of dat zouden kunnen zijn bij de diverse takken van de NMBS-Groep.
De bedoeling van dit topic is dan ook een inventaris op te maken van wat deze verschillende locs nog doen of kunnen doen: een occasionele goederentrein, werktreinen allerhande, sproeitreinen, meettreinen, standbydiensten voor de HSL's, misschien zelfs een heel kleine kans op een reizigerstrein? Ik zeg maar wat, als een van de MS96's tussen Luik en Gouvy in panne valt en er is niet meteen iets anders beschikbaar (uiteraard ook geen HLE 15 meer), bestaat er dan geen kans dat ze een blauwe 55 erop uitsturen?
Ook voor het aankondigen van veeleer uitzonderlijke inzetten, buiten de geplande museumactiviteiten, kan dit topic van pas komen.
Ik stel voor dat we een lijst opmaken, die ik vervolgens in deze eerste post voortdurend up-to-date kan houden. Alvast bedankt voor het meedenken!
Ik heb zelf echter grote moeite om me een beeld te vormen van de diensten, van welke slag ook, die de nog bestaande locs van al deze reeksen tegenwoordig nog verzekeren. Bij de 51, 59 en 60/61 is dit hoe dan ook beperkt tot museuminzet; bij de andere reeksen daarentegen zijn er toch nog een paar (of bij de 55 en 62/63 zelfs vrij veel) locomotieven die op de een of andere manier nog actief zijn of dat zouden kunnen zijn bij de diverse takken van de NMBS-Groep.
De bedoeling van dit topic is dan ook een inventaris op te maken van wat deze verschillende locs nog doen of kunnen doen: een occasionele goederentrein, werktreinen allerhande, sproeitreinen, meettreinen, standbydiensten voor de HSL's, misschien zelfs een heel kleine kans op een reizigerstrein? Ik zeg maar wat, als een van de MS96's tussen Luik en Gouvy in panne valt en er is niet meteen iets anders beschikbaar (uiteraard ook geen HLE 15 meer), bestaat er dan geen kans dat ze een blauwe 55 erop uitsturen?
Ook voor het aankondigen van veeleer uitzonderlijke inzetten, buiten de geplande museumactiviteiten, kan dit topic van pas komen.
Ik stel voor dat we een lijst opmaken, die ik vervolgens in deze eerste post voortdurend up-to-date kan houden. Alvast bedankt voor het meedenken!
Re: Klassieke diesels in 2012
Er is geen enkele 55 of 62 die nog in dienst is van NMBS technics, het is deze dienst die instaat voor het rollend materieel voor de reizigerstreinen. Dus de kans dat je nog een blauwe 55 een gewone reizigersdienst ziet doen is nihil. Buiten de MW41 is er dus geen enkel ander type diesel die nog een reizigersdienst mag verzekeren. Idem voor goederentreinen trouwens aangezien de 62 en 55 reeks in handen zijn van infrabel/tuc rail.
reeksen 52/53/54 = volledig aan de kant en dus enkel nog als museumloc te bewonderen bij de holding en TSP.
reeksen 52/53/54 = volledig aan de kant en dus enkel nog als museumloc te bewonderen bij de holding en TSP.
Nou oké, dat is dus alvast nuttig om te weten! Maar wat dan met de inzetten voor Infrabel en TUC Rail? Heeft iemand daar enig zicht op?Steven schreef:Er is geen enkele 55 of 62 die nog in dienst is van NMBS technics, het is deze dienst die instaat voor het rollend materieel voor de reizigerstreinen. Dus de kans dat je nog een blauwe 55 een gewone reizigersdienst ziet doen is nihil. Buiten de MW41 is er dus geen enkel ander type diesel die nog een reizigersdienst mag verzekeren. Idem voor goederentreinen trouwens aangezien de 62 en 55 reeks in handen zijn van infrabel/tuc rail.
het betreft altijd werktreinen, dat kan gaan van ballasttreinen, bovenleidingstreinen, meettreinen, ....
Van wie zijn de T62 TBL en de T55 TVM? Ze worden betaald door Infrabel, maar ik dacht dat ze eigendom waren van Technics?
In Leuven en Vorst staan telkens 2 HLE's aan elkaar gekoppeld en startklaar, dit voor een speciale reeks van bestuurders (van Technics) voor in nood verkerende konvooien op de hogesnelheidslijn te evacueren...groentje schreef:Van wie zijn de T62 TBL en de T55 TVM? Ze worden betaald door Infrabel, maar ik dacht dat ze eigendom waren van Technics?
En verleden donderdag 29/3 werden ze in Leuven gebruikt om een M6+27 (denk IC1516) af te voeren naar de bundel vanaf spoor 8. Ze werden gekoppeld aan het perron, dus ik veronderstel dat de combinatie nog net tot in Leuven was geraakt ? De 27 stond langs de kant van Brussel.Matjas__ schreef:In Leuven en Vorst staan telkens 2 HLE's aan elkaar gekoppeld en startklaar, dit voor een speciale reeks van bestuurders (van Technics) voor in nood verkerende konvooien op de hogesnelheidslijn te evacueren...groentje schreef:Van wie zijn de T62 TBL en de T55 TVM? Ze worden betaald door Infrabel, maar ik dacht dat ze eigendom waren van Technics?
De twee 55'ers met TVM uit Vorst zie ik quasi elke ochtend een ritje maken vanuit Buizingen terug richting Brussel. Ik vermoed om ze op conditie te houden, en misschien nog wat sporen te ontroesten.
het zijn bestuurders van depot ATH die met die 55'ers rijden, en die ritten zijn enkel bedoeld om naar en van de bundel te ATh of Vorst te gaan .. Te ATH blijven de loc's in de bundel staan en overdag staan ze te Vorst met hun bestuurder PLANTON, dwz dat ze vanaf daar altijd ingezet kunnen worden om HST's te gaan afslepen die in NOOD verkeren tussen de Franse Grens en Brussel-Zuid
Inderdaad. Het is ook met die dieseltjes dat 's ochtends over de wissels gereden worden in Y.Patard en Y.Beauregard, en de verbindingssporen met de klassieke lijn richting Aat en Edingen, zodat deze in rijwaardige conditie blijven (ontroesten).
Maar mijn vraag wie de eigenaar is van die machines, is nog niet beantwoord.
Maar mijn vraag wie de eigenaar is van die machines, is nog niet beantwoord.
Je kan er je klok op zetten. Tussen 07u00 en 07u07 rijden er twee gekoppeld door het station van Halle op spoor 2 richting Bxl.
In de tunnel staat de motor op ralenti en net na het perron accelereren ze weer.
In de tunnel staat de motor op ralenti en net na het perron accelereren ze weer.
Je wil HLD zeggen hoop ik want zowel de reeks 55 als 62 zijn nog steeds diesels en geen elektrische locs.Matjas__ schreef:In Leuven en Vorst staan telkens 2 HLE's aan elkaar gekoppeld en startklaar, dit voor een speciale reeks van bestuurders (van Technics) voor in nood verkerende konvooien op de hogesnelheidslijn te evacueren...groentje schreef:Van wie zijn de T62 TBL en de T55 TVM? Ze worden betaald door Infrabel, maar ik dacht dat ze eigendom waren van Technics?
De groene 6244 zag ik gisteren in Brussel-Noord een 'gele wagon' trekken.
En in Brugge zag ik enkele dagen geleden ook eentje staan in het Station, stond er al een tijdje. Geen idee of hij er nu staat.
- trainfreak
De 6256 staat volgens mij al een tijdje in Leuven.
17 juli stond hij daar, en vandaag (28 juli) stond hij daar ook nog.
17 juli stond hij daar, en vandaag (28 juli) stond hij daar ook nog.