uitbreiden eurotunnel?
Geplaatst: 06 apr 2012, 07:21
Langzaam maar zeker begint het RoLa-principe (vrachtwagens op de trein zetten) in Europa terrein te winnen. Zwitserland, Oostenrijk, Frankrijk, Luxemburg,... hebben al hun verbindingen waar vrachtwagens de trein oprijden en er ettelijke 100en kilometers verder er weer afrijden. Er is echter maar 1 traject waar dit type trein een relevant marktaandeel heeft; namelijk in de kanaaltunnel tussen Dover en Calais. Omdat het steeds eenvoudiger is een bestaand project uit te breiden dan iets compleet nieuws te beginnen vroeg ik mij af of het eurotunnel-netwerk uitgebreid zou kunnen worden.
Een RoLa-dienst Dover-Antwerpen of Dover-Keulen zou volgens mij wel eens succes kunnen hebben. Natuurlijk nooit hetzelfde aantal treinen als eurotunnel vandaag tussen Dover en Calais rijdt, maar 1 of 2 treinen per dag moet wel kunnen denk ik.
Er zijn natuurlijk enkele problemen, zo zijn de locomotieven die eurotunnel vandaag gebruikt voor de vrachtwagentreinen te zwaar voor het normale spoornet en zijn de wagons te groot. Ook zijn er nog nergens terminals om dergelijke treinen uit te laden.
Maar de bestaande RoLa's in Europa laten zien dat er wagons zijn die binnen het profiel passen. Een traxx met de juiste software moet volgens mij Dover-Keulen op zijn eentje met 30 vrachtwagens kunnen afleggen en terminals kunnen gebouwd worden.
Is dit volgens jullie een haalbaar idee? Waar zitten de problemen?
Een RoLa-dienst Dover-Antwerpen of Dover-Keulen zou volgens mij wel eens succes kunnen hebben. Natuurlijk nooit hetzelfde aantal treinen als eurotunnel vandaag tussen Dover en Calais rijdt, maar 1 of 2 treinen per dag moet wel kunnen denk ik.
Er zijn natuurlijk enkele problemen, zo zijn de locomotieven die eurotunnel vandaag gebruikt voor de vrachtwagentreinen te zwaar voor het normale spoornet en zijn de wagons te groot. Ook zijn er nog nergens terminals om dergelijke treinen uit te laden.
Maar de bestaande RoLa's in Europa laten zien dat er wagons zijn die binnen het profiel passen. Een traxx met de juiste software moet volgens mij Dover-Keulen op zijn eentje met 30 vrachtwagens kunnen afleggen en terminals kunnen gebouwd worden.
Is dit volgens jullie een haalbaar idee? Waar zitten de problemen?