werken: langs de spoorlijn

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door groentje »

Zou het kunnen dat de spookbruggen bij Varsenare worden afgebroken? Ik dacht dat dat voor een dezer was.
Henk
Berichten: 231
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:41
Locatie: Oostende

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Henk »

groentje schreef:Zou het kunnen dat de spookbruggen bij Varsenare worden afgebroken? Ik dacht dat dat voor een dezer was.
Inderdaad, zie http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 120118_094.
Geen treinverkeer Brugge-Oostende, wel vervangingsbussen. De IC-G rijdt voor de gelegenheid van/naar Blankenberge. Volgens het artikel is het toegelaten om dan tussen Blankenberge en Oostende gratis de kusttram te gebruiken, maar op de affiches bij werkfinfo vind ik daar niets van terug...
groetjes
Lukas
Berichten: 1670
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Lukas »

Hoi,

Volgend weekend (4 en 5 februari) zijn er werken op lijn 50A.Hierdoor worden de IC A (Eupen-Oostende) en de IC E (Knokke/Blankenberge-Genk/Luik Guillemins) omgeleid langs lijn 28 en lijn 50.Ook zal de IC A uitzonderlijk stoppen in Denderleeuw.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Lukas
Berichten: 1670
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Lukas »

Hoi,

Het begint een maandelijkse gewoonte te worden en ook in maart zijn er werken op lijn 50A;De eerste 2 weekends(03+04 en 10+11 maart) zijn er weer werken op deze lijn.De IC A (Eupen-Oostende) en de IC E (Knokke/ Blankenberge-Luik Guillemins/Genk) worden omgeleid via lijn 28 en lijn 50.De IC A zal ook stoppen in Denderleeuw.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
JonasN

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door JonasN »

aan Hansbeke liggen rails naast de gebruikte sporen,
weet er iemand als deze nog moeten geplaats worden of klaar zijn voor de schroothandelaar :?:
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Bordensteker »

In het topic "Tweede ontsluiting haven Antwerpen" kwam even een onderwerp aan de orde dat hier een aparte vermelding waard is.
Steven schreef:
Trammist schreef:
Steven schreef:Ik denk nu trouwens aan de tunnel onder Antwerpen, zouden die mensen in hun woningen aldaar last hebben van de treinen?!!
Er zijn daar al verzakkingen gebeurd aan de huizen (waarvan er in die buurt veel in slechte staat zijn, een beetje nuanceren), de treinen mochten er een tijd geleden toch ineens maar 40 km/u ? Hoe ver staat het intussen met de reparatie van die trillingdempers in de tunnel?
Dat had niets met de trilling rechtstreeks te maken dan wel met een vochtprobleem. Er was een probleem met de afvoer van het water, hierdoor ontstond er een probleem met de trilling maar das onrechtstreeks en niet rechtstreeks. De fout was dus op een andere plaats te zoeken.
Vraag om uitleg van mevrouw Martine Taelman aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven over «de snelheidsbeperking in de spoorwegtunnel tussen Antwerpen-Centraal en Antwerpen-Luchtbal» (nr. 5-910)

Mevrouw Martine Taelman (Open Vld). - In de spoorwegtunnel tussen Antwerpen-Centraal en Antwerpen-Luchtbal werd naar verluidt reeds enkele maanden geleden een tijdelijke snelheidsbeperking ingevoerd. Blijkbaar zouden de trillingen in de spoorwegtunnel schade veroorzaken aan de bovenliggende gebouwen en constructies.
Graag vernam ik welke de reden is van de snelheidsbeperking in de Antwerpse Noord-Zuidverbinding. Is er inderdaad schade waarneembaar in de gebouwen en constructies boven deze tunnel? Heeft deze snelheidsbeperking een invloed op de stiptheid en dienstregeling van de treinen die gebruik maken van deze tunnel? Zo ja, welke? Worden op korte termijn maatregelen genomen om deze snelheidsbeperking weer te kunnen opheffen? Om welke maatregelen gaat het dan en wat is hiervan de kostprijs?

Mevrouw Inge Vervotte, minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven. - Enkele maanden geleden werd een snelheidsbeperking ingevoerd omdat de trillingen in de huizen gelegen boven de geboorde kokers als gevolg van het spoorverkeer in de kokers het aanvaardbaar trillingsniveau overschreden. Door een slecht werkend waterafvoersysteem in de tunnels, waarbij het water niet of onvoldoende snel geëvacueerd wordt, is afvloeiend oppervlaktewater terecht gekomen in de trillingsdempende matten van de geboorde tunnelkokers. Uit boringen en metingen is gebleken dat deze matten met water verzadigd zijn, waardoor het trillingsdempend vermogen ervan zeer sterk gereduceerd werd.

Hoewel deze matten hun trillingsdempende functie aanvankelijk goed hebben kunnen vervullen, blijkt nu dat de trillingsniveaus in aanzienlijke mate zijn toegenomen, weliswaar zonder dat daarbij de stabiliteit van de bovenliggende bebouwing ooit in het gedrang gekomen is. Door de snelheid van het treinverkeer te verminderen van 90 tot 40 kilometer per uur werd de zogenaamde KB-waarde teruggebracht tot onder de voelgrens, die vijftig maal lager ligt dan de schadegrens.

De tijdelijke snelheidsbeperking in de tunnel veroorzaakt een vertraging van anderhalve minuut tussen Antwerpen en de grens die niet kan opgenomen worden in de dienstregeling van de Thalys, omdat de uren in Antwerpen en aan de grens vast bepaald werden voordat de NMBS op de hoogte was van het voorval. Voor de andere verbindingen was dit wel mogelijk door de reservetijd in de dienstregeling te verminderen of af te schaffen.

Men is momenteel volop bezig met het aanpassen en verbeteren van het waterafvoersysteem. Alles wordt in het werk gesteld om dit tegen eind juni volledig in orde te brengen. De kostprijs wordt ruwweg geraamd op 200 000 euro.

Een natuurlijk uitdrogingsproces wordt in eerste instantie ingeschat als een langdurend proces. Zonder extra ingrepen wordt verwacht dat het meerdere maanden zal duren voordat het water onder invloed van de treinbelastingen uit de matten geperst wordt en volledig verdampt zal zijn. Er wordt dan ook parallel met de herstellingswerkzaamheden gezocht naar een adequate methode om de verende matten sneller te ontwateren. Het is echter nu al duidelijk dat een dergelijke oplossing niet vanzelfsprekend is.
Zelfs tussen regeringen is het soms een zaak van “Wie is de Bob?”
In dit geval: wie is de Spongebob?
Ontvochten was allicht een mooi eindwerk geweest voor de minister die eerder het nodige bevochten heeft, en nu over heel wat meer gespons gaat, maar dit is dus een gepasseerd station.
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Hobbes »

Men heeft onlangs nog eens meetritten gedaan om te testen of de trillingen verminderd waren.
Dit heeft concreet tot gevolg dat de Thalys treinen momenteel terug 90km/h mogen rijden, aangezien dat materieel onder de trillingsgrens bleef. Er zijn dan ook speciale snelheidsborden geplaatst die dit toelaten.

Voor al het andere verkeer blijft het tot nader order nog steeds max 40km/h... :(
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Kristofke »

En waarom is thalysmateriaal minder schokgevend dan ander materiaal?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Steven »

De trillingen zijn altijd op basis van verschillende eigenschappen.
De ophanging en het gewicht zijn daar de twee voornaamste factoren in al dacht ik dat de wieldiameter er ook een kleine rol in speelde.
Laat de rijtuigen van een Thalys nu heel kort zijn en steeds op gemeenschappelijke draaistellen rusten.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door bobke »

Ik ben vorige week donderdag nog eens naar gent geweest met de trein (was al geleden van in augustus vorige jaar) en ik was hevig geschrokken dat er lik zo goed als niets veranderd is tussen brugge en gent met dat derde en vierde spoor? Hoe komt dat? Waarom werkt men daar niet alle dagen aan voort en begint met geen rails te leggen op het al verharde kant en klare gedeelte?
grtn
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

De regering heeft een paar honderd miljoen euro's uitgaven bevroren, waaronder enkele spoorweginvesteringen. Ik vermoed dat dat enkele werven jaren vertraging zal opleveren...
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door dentheo »

Dat zijn de makkelijkste besparingen...
Veel makkelijker dan efficient werken... :lol: :lol: :lol:
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

Dat zijn toch helemaal geen besparingen? De factuur daalt niet hoor, ze zal alleen later betaald worden.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door dentheo »

Shrek schreef:Dat zijn toch helemaal geen besparingen? De factuur daalt niet hoor, ze zal alleen later betaald worden.
Inderdaad maar zo heb ik dit weekend veel "besparingen" gehoord... :) :)
Theo
Groeten vanop de Heide
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Robin »

te Antwerpen-Luchtbal zijn ze al volop bezig vlak aan de bruggen.
Net voorbij Antwerpen-Noorderdokken richting NL zijn ze ook al een week of 2 bezig aan de zijkant met iets.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie