Van 7% naar 15% (zoals in de aanhef van het artikel staat)? Dat is misschien min of meer realistisch, maar kan men dat ambitieus noemen? Nog steeds 85% per vrachtwagen, dat is toch belachelijk veel? Oja, er gaan ook nog wel eens wat containers op een binnenschip, ja. Hoeveel percent is dat eigenlijk, van het totaalpakket haven <=> hinterland?Duizend kilometer spoor ligt er in de haven van Antwerpen, maar lang niet alle sporen worden gebruikt. Er zijn nog veel bedrijven die niet voor goederenvervoer per spoor kiezen, want er zijn heel wat obstakels.
"Het is te duur en het is niet flexibel genoeg. Dat zijn twee belangrijke elementen die bedrijven naar de andere transportmogelijkheden duwen zoals de vrachtwagen of de binnenvaart. Dat moet weggewerkt worden ", zegt CEO Jacques Vandermeiren van de Port of Antwerp. Bovendien moeten er in de haven diesellocomotieven worden ingezet omdat er geen elektrificatie is.
Spoornetbeheerder Infrabel gaat die obstakels aanpakken. De ambitie is om van het spoor een duurzaam alternatief te maken voor het vervoer op de weg. Gemiddeld haalt 1 goederentrein 50 vrachtwagens van de weg. Daarvoor zijn investeringen nodig, maar hoeveel er precies wordt geïnvesteerd is niet duidelijk.
Terecht wordt gesteld dat er nog veel onduidelijkheid blijft, ook over de te investeren bedragen; over een tijdlijn verneem ik al helemaal niets (behalve dan het jaartal 2030 in de titel - dat is ver genoeg verwijderd om ongevaarlijk te zijn). Met mijn (intussen welbekende :) ) kritische instelling zie ik hier alweer meer politiek geblaat dan practische wol. Niet teveel van verwachten, dus.
Anderszijds lijkt het ontbreken van electrificatie mij niet het grootste probleem: wasdraad kost een aardige cent per kilometer en is daarmee alleen verantwoord waar er druk verkeer is. Voor het halen/brengen naar de diverse eindbestemmingen aan de kaaien zou men misschien batterijgevoede rangeerlocs kunnen inzetten? Maar er kan ook geargumenteerd worden dat de uitstoot van zo'n diesellocomotiefje in het niets valt tegen wat die zeeschepen allemaal uithoesten zelfs als ze aan de kade liggen, enkel uit hun "hulp"diesels die electriciteit maken, en oliedruk, en luchtdruk, die allemaal permanent nodig zijn.
Mij lijkt het dat vooral de vlotheid beter moet kunnen - in een interview was te horen "het aanvragen van een rijpad vergt maanden, dat zou op uren moeten kunnen". Inderdaad!