Twee treinen botsen in Hoei

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
poyaud
Berichten: 528
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:43
Locatie: Aalst

Re: Twee treinen botsen in Hoei

Bericht door poyaud »

Grootste kopzorg is momenteel het inbouwen van de wc modules .
Afbeelding
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: Twee treinen botsen in Hoei

Bericht door Teach2 »

Kwaliteit van het werk is goed , maar wordt veel minder werk aan gedaan dan bij de CR stellekes. Daar gaat echt alles uit en tkomt er nieuw in . Bij de break's ist veel minder ...
Tja, beetje normaal ook misschien: van die CRs schiet inderdaad bijna niks origineels over.
Hmm en een hele tijd geleden sprak men nog over M6-zetels voor de Break.
Denk dat dat nog altijd de bedoeling is hoor, of vergis ik mij?

Heb ik het ongeveer bij het rechte eind als ik zeg dat de modernisering zal zijn:
-nieuwe kleur buitenkant;
-nieuwe zetels (stijl M6);
-nieuwe ramen;
-displays;
-nieuwe toiletten;
-nieuwe panelen voor binnenmuren / plafonds (lichtere kleur);

Of zie ik nog iets over het hoofd?
(ter vergelijking, de CR heeft dat ook allemaal, maar daarnaast ook: nieuwe binnen- en buitendeuren, bagagerekken, omroepinstallatie, verwarming, vernieuwde stuurpost,..)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Twee treinen botsen in Hoei

Bericht door Steve »

En eindelijk stopcontacten in de hele trein, hoop ik! Nu zijn er amper twee stopcontacten in de later toegevoegde tweedeklasserijtuigen, op een goed verborgen plaats ook nog eens.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Twee treinen botsen in Hoei

Bericht door Adler »

Wat heeft dit allemaal nog te maken met die botsing in Hoei ?
Is er nu eigenlijk al iets geweten over de mogelijke oorzaak ?
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Twee treinen botsen in Hoei

Bericht door Paul »

Adler schreef:Wat heeft dit allemaal nog te maken met die botsing in Hoei ?
Is er nu eigenlijk al iets geweten over de mogelijke oorzaak ?
Volgens berichten op de nieuwsgroep fido.belg.trains zou het als volgt gegaan zijn.

De goederentrein, komende van Flémalle, stond stil voor het rode inrijsein van Hermalle. Deze goederentrein moest naar de goederenbundel en zou dus over de wissel naar het tegenspoor en vervolgens over de wissel naar de goederenbundel gaan rijden. Die reisweg was al aangelegd en de wissels stonden dus al goed voor die beweging.

De reizigerstrein (break) komende van Hoei zou het rode sein dat de aangelegde reisweg afschermde niet gerespecteerd hebben, de wissel naar de bundel 'opengereden' hebben, de wissel naar het tegenspoor opgereden zijn en tegen de goederentrein gebotst.

Maar blijkbaar stond het sein voor de reizigerstrein nog op veilig op het moment dat de break het voorsein voor dat sein voorbijreed (hij kreeg dus geen twee gele maar groen). Het open sein zou pas op het laatste moment terug op rood gezet zijn. De TB van de break werd dus plots geconfronteerd met een rood sein, heeft een noodremming uitgevoerd (waardoor de break dus al vertraagde en daarom niet ontspoord is op de wissel naar het tegenspoor) en is tijdig weggevlucht uit de stuurpost.

Hoe en waarom dat zo is kunnen gebeuren (menselijke fout van de seingever? technisch mankement? nog iets anders?) dat zal het onderzoek moeten uitwijzen en ik denk dat we best het resultaat van dat onderzoek afwachten alvorens de 'schuldvraag' te beantwoorden.

Paul Kevers
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Twee treinen botsen in Hoei

Bericht door nighttrain »

Inderdaad Adler wat heeft dit er nog mee te maken§
maar het scenario beschreven door Paul benaderd een beetje het gene ik reeds geschreven had vorige week.
Een opeen volging van technische storingen(onweder=> spoorstroopkringen) en een eventueel menselijk falen. Dus Murphy zit er weer voor iets tussen
Knipex
Berichten: 330
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: Twee treinen botsen in Hoei

Bericht door Knipex »

Heeft men nu al duidelijk wat aan de oorzaak lag van dit ongeval?
melle

Re: Twee treinen botsen in Hoei

Bericht door melle »

Wat een onnodige topic-kick...
Pieter..

Re: Twee treinen botsen in Hoei

Bericht door Pieter.. »

Hadden beide machinisten het overleefd ??? :roll:
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Twee treinen botsen in Hoei

Bericht door HLE 2302 »

er waren alleen gewonden ...
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
poyaud
Berichten: 528
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:43
Locatie: Aalst

Re: Twee treinen botsen in Hoei

Bericht door poyaud »

Break 429 (ongeval Hoei) is aangekomen te Mechelen.
Afbeelding
jan_olieslagers
Berichten: 3513
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Twee treinen botsen in Hoei

Bericht door jan_olieslagers »

Begrijp ik nu goed dat die break negen maand ergens heeft staan (liggen?) wachten op zijn herstelling? Dan kan ik begrijpen dat er tekort is aan materiaal, als schade aan zo'n tempo wordt hersteld.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Twee treinen botsen in Hoei

Bericht door 2012 »

poyaud schreef:Break 429 (ongeval Hoei) is aangekomen te Mechelen.
Rijtuig 1 is rijp voor het schroot,is onherstelbaar verklaard. Rijtuigen 2 + 3 kunnen dan dienen om later (na vb nieuw ongeval) een ander rijtuig 1 aan te hangen en zo van 2 stellen weer 1 compleet maken.

Dit heeft men in verleden nog gedaan, vb stel 709 en 716, deze hebben beide zware aanrijdingen gehad, van elk een rijtuig onherstelbaar en de andere 2 ziujn dan samen gestokenen en rijden nu (gemoderniseerd) rond al 709. "Gelukkig" waren in die aanrijdingen wel de verschillende rijtuigen beschikbaar, men kan geen "nieuw stel" vormen, telkens met de rijuigen 2 of rijtuigen 1. Ma bij de ene aanrijding was rijtuig 1 dus kapot, bij de andere rijtuig 2.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Twee treinen botsen in Hoei

Bericht door HLE 2302 »

2012 schreef:
poyaud schreef:Break 429 (ongeval Hoei) is aangekomen te Mechelen.
Rijtuig 1 is rijp voor het schroot,is onherstelbaar verklaard. Rijtuigen 2 + 3 kunnen dan dienen om later (na vb nieuw ongeval) een ander rijtuig 1 aan te hangen en zo van 2 stellen weer 1 compleet maken.

Dit heeft men in verleden nog gedaan, vb stel 709 en 716, deze hebben beide zware aanrijdingen gehad, van elk een rijtuig onherstelbaar en de andere 2 ziujn dan samen gestokenen en rijden nu (gemoderniseerd) rond al 709. "Gelukkig" waren in die aanrijdingen wel de verschillende rijtuigen beschikbaar, men kan geen "nieuw stel" vormen, telkens met de rijuigen 2 of rijtuigen 1. Ma bij de ene aanrijding was rijtuig 1 dus kapot, bij de andere rijtuig 2.
juist, aan de foto's was te zien dat het staal gescheurd was zeker ?
wel jammer dat er weer een stel minder is :(

oja, zaten er eigenlijk mensen in het voorste deel van de BX vlak voor het ongeval ?

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Bartjedj

Re: Twee treinen botsen in Hoei

Bericht door Bartjedj »

jan_olieslagers schreef:Begrijp ik nu goed dat die break negen maand ergens heeft staan (liggen?) wachten op zijn herstelling? Dan kan ik begrijpen dat er tekort is aan materiaal, als schade aan zo'n tempo wordt hersteld.
In Mechelen stond tot 2008 (ik weet niet nu) een MS 86-wrak van Pécrot.

BDJ
Plaats reactie