M2 versus klassiekjes

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2066
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

M2 versus klassiekjes

Bericht door Dieselfreak »

Ik heb een paar keer in een M2 gezeten, maar dat is al meer dan 10 jaar geleden, en toen was ik nog niet zo met treinen bezig, ik weet dus niet zo goed meer hoe die er vanbinnen uitzagen. Naar ik me herinner vertoonden ze sterke gelijkenissen met de klassiekjes. Heeft iemand soms foto's van het interieur van een M2? En is er ergens een M2 in een treinmuseum te vinden?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
LML
Berichten: 1396
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: M2 versus klassiekjes

Bericht door LML »

Het interieur van een M2 is inderdaad vergelijkbaar met dat van een niet-gemodernizeerd klassiekje. De M2-rijtuigen heb ik in 2de nog met blauwe en groene banken (2+3) geweten, in 1ste met groene en rode fluwelen banken (2+2).
Per compartiment was er nog een hendel aanwezig om de (stoom)verwarming te regelen (stand 0, 1/2 en 1). Naast die hendel waren er nog kantelbare raampjes aanwezig om bvb. kleine reclame-affiches in de steken, maar daar heb ik nooit iets zien inzitten...

Foto's heb ik er niet van. Misschien eens google of wikipedia raadplegen of één of andere site van een spoorwegliefhebber?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: M2 versus klassiekjes

Bericht door Accelerat »

Ik ben ook heel erg geinteresseerd in interieurfoto's van de M2 rijtuigen! Heeft iemand toevallig deze? :D
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2066
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: M2 versus klassiekjes

Bericht door Dieselfreak »

LML schreef:Foto's heb ik er niet van. Misschien eens google of wikipedia raadplegen of één of andere site van een spoorwegliefhebber?
Ik heb al veel gezocht, maar de enige foto van het interieur die ik kon vinden staat hier, en erg veel is er niet op te zien.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Dietrich

Re: M2 versus klassiekjes

Bericht door Dietrich »

Historisch patrimonium heeft een aantal M2-rijtuigen. Bij bepaalde evenementen kan je deze dan zien rijden (en meegaan), dus in de toekomst in de gaten houden wanneer ze worden aangekondigd.
Reuel

Re: M2 versus klassiekjes

Bericht door Reuel »

Na een beetje googelen beb ik dit filmpje tegengekomen over de M2's: http://www.youtube.com/watch?v=ZAmCmVAN ... re=related. In het filmpje zijn er ook interieurfoto's te zien, voor de nieuwsgierigen;).
Wel niet letten op de Nederlandse zinnen, die zijn klakkeloos gekopieerd van een vertaalmachine...
sncb7020

Re: M2 versus klassiekjes

Bericht door sncb7020 »

hallo, hier zijn enkele foto's van de binnenkant van M2 maart 2010 bergen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

sorry mijn Nederlands is niet goed ik spreek frans
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2066
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: M2 versus klassiekjes

Bericht door Dieselfreak »

Ze zijn inderdaad bijna hetzelfde als de niet-gemoderniseerde klassiekjes.

Dat filmpje vind ik mooi, alleen die vertalingen trekken inderdaad op niets.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
luigi
Berichten: 93
Lid geworden op: 23 feb 2010, 03:53
Locatie: Lebbeke
Contacteer:

Re: M2 versus klassiekjes

Bericht door luigi »

sncb7020 schreef:hallo, hier zijn enkele foto's van de binnenkant van M2 maart 2010 bergen

sorry mijn Nederlands is niet goed ik spreek frans

Vous avez fait une très belle hommage aux M2. Malheureusement les traductions sont plutôt incompréhensibles à cause d'un traducteur inutile. Si vous avez des difficultés à faire des traductions vous-mêmes, vous pouvez toujours m'envoyer vos textes pour vos prochaines films. Je veux bien les traduire pour vous. Un beau film mérite des bons textes n'est-ce pas!
celtjan

Re: M2 versus klassiekjes

Bericht door celtjan »

Zin in een reisje naar Italië?

Veel NMBS voertuigen zijn daar door privé maatschappijen overgenomen:

http://www.aula.com/peter/default.asp?Q ... 0030&Qo=11
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: M2 versus klassiekjes

Bericht door Accelerat »

Er moet wel gezegd worden dat een aantal van dat ex-belgisch materieel ondertussen ook al aan de kant geschoven is in Italia. :wink:
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2627
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: M2 versus klassiekjes

Bericht door trainfreak »

sncf-sncb schreef:Er moet wel gezegd worden dat een aantal van dat ex-belgisch materieel ondertussen ook al aan de kant geschoven is in Italia. :wink:
Maar toch niet alles he..
Is het eigenlijk de moeite om eens naar daar te gaan?
Niet alleen voor de treinen natuurlijk..
Er rijden daar toch wel een aantal dingen die van voor mijn tijd zijn..
(oa die 71'ers, 80'ers, 60'ers, BUDD's, M2's.. bijna alles dus :P )
vasonline
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 jul 2009, 08:14

Re: M2 versus klassiekjes

Bericht door vasonline »

Dank je sncb7020 voor de mooie interieurfoto's.

Ik ga de knuppel nog eens in het hoenderhok gooien. (tot vervelens toe van de helft van het forum waarvoor
het alleen maar "goed" als het rijtuig "airco" heeft....)

Ik vind het nog steeds een van de beste rijtuigen, zeker als je rekening houd met hun leeftijd.
Toen ik er de laatste keer in meereed in 2004 viel het me steeds op dat deze toch wel heel zacht reden.
Ook op hogere snelheden waren ze stukken comfortabler dan een klassiek stel. terwijl de binnenzijde ver hetzelfde was.

Ook het interieur -ook al vinden velen het verouderd- doorstond de tand des tijds beter dan veel moderner materieel.

Klaarblijkelijk lukt het nu niet meer om de stoelen uit te lijnen met de raampjes!
Ook het gebruik van één grote coupé is m.i. eerder een achteruitgang dan een vooruitgang.
Waren er dan minpunten? Je kon de deuren soms moeilijk openkrijgen, omdat je er zelf kracht moest opzetten.

Ben ik tegen nieuw materieel?, zeker niet. Maar een aantal zaken had men in het verleden precies beter op orde dan nu...
De rijprestaties van het nieuwere materieel Bvb I11 is prima, maar waar het verstand van de ontwerpers zat toen
men het interieur ontwierp....
...in een tijd waarin men daar 'zogezegd' geen aandacht aan schonk scheen men dat toch beter te kunnen!

Enfin tot zover mijn 'rant'
Fire away!

Groetjes,

S.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22533
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: M2 versus klassiekjes

Bericht door Steven »

Beste

dat van die ramen is vrij eenvoudig te verklaren. Ze kiezen 1 opstelling voor alle ramen ongeacht de rijtuigklassen. Als ik me niet vergis komt dat in de MS96 en i11 het beste overeen voor de eerste klasse en dus krijg je in tweede klasse snel het effect om op een raamstijl uit te komen.
vasonline
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 jul 2009, 08:14

Re: M2 versus klassiekjes

Bericht door vasonline »

Steven schreef:Beste

dat van die ramen is vrij eenvoudig te verklaren. Ze kiezen 1 opstelling voor alle ramen ongeacht de rijtuigklassen. Als ik me niet vergis komt dat in de MS96 en i11 het beste overeen voor de eerste klasse en dus krijg je in tweede klasse snel het effect om op een raamstijl uit te komen.
Dag Steven,

Dank je voor de verklaring.

Groetjes,

S.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie