Pagina 2 van 2

Re: Loppem - Koblenz: DEEL I

Geplaatst: 15 apr 2008, 09:18
door K V B
Fles schreef:Leuk leuk leuk :) Ik ga dit volgen :!:

Maar ehmm... een ongeëlectrificeerd zijlijntje, een troosteloos eindpunt, verval en ellende.... en dan ZO'N stationsgebouw? :shock: Wafelijzerpolitiek slaat toe in Ronse? :?:
Nee, gewoon geschiedenis. Als je echt eens een station wil zien dat veel te groot is voor zijn locatie moet je Canfranc maar eens gaan bekijken...

Re: Loppem - Koblenz: DEEL I

Geplaatst: 15 apr 2008, 10:19
door Patrick
Trainspotterke schreef:Start!
[Liggende foto] Zo geraakt een mens nooit in Koblenz natuurlijk :P

Re: Loppem - Koblenz: DEEL I

Geplaatst: 15 apr 2008, 14:24
door Paul
Ook het Waalse deel van lijn 86 ( Ronse - Leuze - Blaton ) ,waarvan een groot Y-keerspoor deel uitmaakte , werd volledig opgebroken . Ronse werd plots een kopstation !!! ( of een EINDSTATION , als je wil !!! )
Is het baanvak Ronse - Leuze al opgebroken? Buiten dienst gesteld en in 2007 uit de inventaris geschrapt, dat wel, maar zijn de sporen al weg?
En om te Ronse te geraken moet je onvermijdelijk door de 422 m lange tunnel onder de Spichtenberg tussen Maarkedal (Nukerke) en Louise-Marie (gehucht van Ronse) , de enig resterende tunnel in Vlaanderen
Ho, ho, en de tunnels van Veurs en Remersdaal (L. 24) en Overboelare (L. 123) dan?
Om van de nieuwe tunnels, zoals de Kennedytunnel, nog niet te spreken...

Re: Loppem - Koblenz: DEEL I

Geplaatst: 15 apr 2008, 18:40
door Trainspotterke
Tussen Ronse en Leuze zijn de sporen nog steeds aanwezig! Moest je er eerst eens met een bosmaaier (of kettingzaag) passeren, zou je nog kunnen doorrijden van Ronse tot Leuze. :P

Re: Loppem - Koblenz: DEEL I

Geplaatst: 15 apr 2008, 22:27
door etoile du nord
Paul schreef:
Ook het Waalse deel van lijn 86 ( Ronse - Leuze - Blaton ) ,waarvan een groot Y-keerspoor deel uitmaakte , werd volledig opgebroken . Ronse werd plots een kopstation !!! ( of een EINDSTATION , als je wil !!! )
Is het baanvak Ronse - Leuze al opgebroken? Buiten dienst gesteld en in 2007 uit de inventaris geschrapt, dat wel, maar zijn de sporen al weg?
En om te Ronse te geraken moet je onvermijdelijk door de 422 m lange tunnel onder de Spichtenberg tussen Maarkedal (Nukerke) en Louise-Marie (gehucht van Ronse) , de enig resterende tunnel in Vlaanderen
Ho, ho, en de tunnels van Veurs en Remersdaal (L. 24) en Overboelare (L. 123) dan?
Om van de nieuwe tunnels, zoals de Kennedytunnel, nog niet te spreken...
Ja inderdaad , maar ik denk dat dit de enige tunnel is op een niet-geëlectrificeerde lijn in Vlaanderen ?

En niet alle sporen van L 86 zijn opgebroken : vanuit Leuze liggen ze nog tot voorbij Frasnes , maar op grondgebied Ronse is alles opgebroken ( een deel van het stedelijk containerpark en enkele kleine KMO's zijn erover gebouwd ) tot vlak voor het station !
Ronse is per spoor dus niet meer bereikbaar vanuit Wallonië ! ( taalgrens of 'ijzeren gordijn' ?)
Vroeger reed men via Leuze tot Brussel of via Doornik tot Rijsel ... nu is er de A8

Re: Loppem - Koblenz: DEEL I

Geplaatst: 16 apr 2008, 00:16
door Fles
etoile du nord schreef: Ronse is per spoor dus niet meer bereikbaar vanuit Wallonië !
Oh jawel hoor, heel goed zelfs :) Vanuit Utrecht ook, trouwens :)

Re: Loppem - Koblenz: DEEL I

Geplaatst: 17 apr 2008, 02:57
door etoile du nord
Fles schreef:
etoile du nord schreef: Ronse is per spoor dus niet meer bereikbaar vanuit Wallonië !
Oh jawel hoor, heel goed zelfs :) Vanuit Utrecht ook, trouwens :)
:mrgreen: Ik denk dat het nog beter gaat vanuit Köln of Londen (minder overstappen :roll: )
Ik denk dat we hier ook nogal afdwalen van het onderwerp, dus ... :arrow:EXIT

Re: Loppem - Koblenz: DEEL I

Geplaatst: 19 apr 2008, 04:21
door etoile du nord
etoile du nord schreef:
Paul schreef:
Ook het Waalse deel van lijn 86 ( Ronse - Leuze - Blaton ) ,waarvan een groot Y-keerspoor deel uitmaakte , werd volledig opgebroken . Ronse werd plots een kopstation !!! ( of een EINDSTATION , als je wil !!! )
Is het baanvak Ronse - Leuze al opgebroken? Buiten dienst gesteld en in 2007 uit de inventaris geschrapt, dat wel, maar zijn de sporen al weg?
En om te Ronse te geraken moet je onvermijdelijk door de 422 m lange tunnel onder de Spichtenberg tussen Maarkedal (Nukerke) en Louise-Marie (gehucht van Ronse) , de enig resterende tunnel in Vlaanderen
Ho, ho, en de tunnels van Veurs en Remersdaal (L. 24) en Overboelare (L. 123) dan?
Om van de nieuwe tunnels, zoals de Kennedytunnel, nog niet te spreken...
Ja inderdaad , maar ik denk dat dit de enige tunnel is op een niet-geëlectrificeerde lijn in Vlaanderen ?

En niet alle sporen van L 86 zijn opgebroken : vanuit Leuze liggen ze nog tot voorbij Frasnes , maar op grondgebied Ronse is alles opgebroken ( een deel van het stedelijk containerpark en enkele kleine KMO's zijn erover gebouwd ) tot vlak voor het station !
Ronse is per spoor dus niet meer bereikbaar vanuit Wallonië ! ( taalgrens of 'ijzeren gordijn' ?)
Vroeger reed men via Leuze tot Brussel of via Doornik tot Rijsel ... nu is er de A8
Toch een kleine correctie :
L 86 loopt inderdaad nog door tot station Ronse , het is het deel van L 87 van de oude Y keerlus dat opgebroken is ; sorry voor de lapsus
(je kan alles duidelijk zien op Google Maps )