Bert schreef:Fles schreef:
Maar ehmm... een ongeëlectrificeerd zijlijntje, een troosteloos eindpunt, verval en ellende.... en dan ZO'N stationsgebouw?

Wafelijzerpolitiek slaat toe in Ronse?

Vroeger was Ronse een drukke stationscite. Lijnen 86 en 87 kwamen er samen. Er waren ook enkele goederenaansluitingen en een grootte goederenloods, maar die worden allemaal niet meer gebruikt.
Inderdaad , wafelijzerpolitiek is de juiste term denk ik , maar dan in de verkeerde zin ( als er ergens anders afgeschaft werd , dan volgde hier ook wel wat ...) ; en gelukkig werd in de jaren 1980 de juiste beslissing genomen om het station open te houden ( want men wou de hele lijn 86 tot Ronse afschaffen ) .
We hadden de jaren daarvoor met veel spijt meegemaakt dat lijn 87 (Doornik - Bassilly ) en lijn 83 (Ronse - Kortrijk )volledig opgebroken werd ( één deel van de bedding werd een
wandel- en fietspad tot Ellezelles , het andere gedeelte een niet-verhard
pad tot Russeignies ) . Ook het Waalse deel van lijn 86 ( Ronse - Leuze - Blaton ) ,waarvan een groot Y-keerspoor deel uitmaakte , werd volledig geschrapt. Ronse werd plots een kopstation !!! ( of een
EINDSTATION , als je wil !!! )
Het grote
goederenstation (100 m !) is nu een opslagplaats voor een meubelwinkel ; toch blijft de site interessant , o.a. voor de
'passerelle' ( wel in povere toestand) en de autobrug verderop (gerestaureerd)
Nostalgie naar het stoom- en dieseltijdperk ? Hier denderden o.a.stomers 29 , 40 en 64 en diesels 201 , 202, 200, 210 met kolen- en grindtreinen uit Wallonië voorbij , en de werktreinen naar de mijnen ... Ook bijna elk type motorwagen kwam tot hier vanuit Gent St.Pieters
En om te Ronse te geraken moet je onvermijdelijk door de 422 m lange tunnel onder de Spichtenberg tussen Maarkedal (Nukerke) en Louise-Marie (gehucht van Ronse)
Alles zelf eens meemaken : TSP reis op 10 mei , zie elders op het forum