Kiekjes van Wattman

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
wattman
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Reeks 51 te La Louvière-Centre

Bericht door wattman » 14 aug 2014, 20:28



wattman
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Kiekjes van Wattman

Bericht door wattman » 02 feb 2015, 20:27

Na lange tijd weer eens wat plaatjes uit het verleden. Dat is ... 30 jaar geleden... Meer bepaald 18 april 1985.

Een goede vriend en collega-tramfan en ik maakten die dag een onvergetelijke tocht langs delen van de buurttramnetwerk in Henegouwen.
Eerst met een (toen nog vrije nieuwe) gelede tram van lijn 89 van het station van Charleroi naar Anderlues Jonction, en toen lopend langs lijn 30 via Morlanwelz naar Mariemont.

Afbeelding
19850418 Anderlues (B) by Wattman (trams, treinen, etc), on Flickr
Vertrekpunt van ons uitstapje: Anderlues Jonction. Eindpunt van lijn 89.

Afbeelding
19850418 Anderlues (Rue Jospeh Wauters / Rue Jules Destrée) by Wattman (trams, treinen, etc), on Flickr

Afbeelding
19850418 Buurttram tussen Anderlues en Morlanwelz by Wattman (trams, treinen, etc), on Flickr
Wandelend van Anderlues naar Morlanwelz zien we de buurttram door de velden passeren.

Wat gingen deze twee knapen van 20 jaar daar doen? Een van de redenen om naar deze streken of te reizen was de allerlaatste bijwagendienst van België die op deze lijn gereden gereden werd. Een versterking die voornamelijk diende voor het vervoer van scholieren. Het materieel op deze dienst was weinig verrassend. Er was immers nog maar één bijwagen beschikbaar (genummerd 9316). Wel was het altijd afwachten of er daadwerkelijk met een bijwagen werd gereden danwel de betreffende ritten met een ‘normale’ S motorwagen werden gereden.

Afbeelding
19850418 Morlanwelz (B) by Wattman (trams, treinen, etc), on Flickr
Afbeelding
19850418 Morlanwelz (B) by Wattman (trams, treinen, etc), on Flickr
We hebben geluk. De 9071+9316 arriveert op het dorpsplein van Morlanwelz

Afbeelding
19850418 Mariemont by Wattman (trams, treinen, etc), on Flickr
Naast de bijwagendienst op lijn 30, kwam versterking op de baan (lijn 30 & 80) in de vorm van lijn 87 en 88. Elk betrof dit één dienst.

Afbeelding
19850418 Mariemont SNCB (B) by Wattman (trams, treinen, etc), on Flickr
Lijn 80 richting Charleroi

In elk geval zal die dag alles mee. En uiteindelijk zijn we zelfs aan het einde van de middag in de 9316 gereden naar La Louvière. Daar hebben we de rest van de tijd doorgebracht aan de poort van de stelplaats.

Afbeelding
19850418 Mariemont SNCB (B) by Wattman (trams, treinen, etc), on Flickr
Afbeelding
19850418 by Wattman (trams, treinen, etc), on Flickr

Afbeelding
19850418 La Louvière, Rue Gustave Boël (ter hoogte van SNCV depot) by Wattman (trams, treinen, etc), on Flickr

Afbeelding
19850418 La Louvière Depot by Wattman (trams, treinen, etc), on Flickr
Twee motorwagens aan elkaar is niet alledaags. De S9079 was naar buiten gekomen om de defecte S9069 (lijn 88) naar binnen te slepen

Het zal bijna 6 uur zijn geweest dat het tramstel weer naar de stelplaats terugkeerde. De chef van de stelplaats die in zijn tuintje bezig was kon het geloof ik weinig waarderen dat wij in ons enthousiasme het tramstel volgden tot zijn laatste meters op het terrein. De verklaring van het personeel dat de betreffende jongelingen “Hollandais” waren, deed hem in elk geval al zijn pogingen om ons tot de orde te roepen staken.

Afbeelding
19850418 La Louvière, spitsdienst lijn 30 by Wattman (trams, treinen, etc), on Flickr

Afbeelding
19850418 La Louvière, spitsdienst lijn 30 by Wattman (trams, treinen, etc), on Flickr

En zo verlieten we na een zeer aangename dag het plaatsje La Louvière in de trein terug naar Brussel en zagen we de zon zijn laatste stralen schijnen boven het Waalse land.

Afbeelding
19850418 La Louvière Depot SNCV by Wattman (trams, treinen, etc), on Flickr
De afsluiting van een lange dag.
Ja, dat ben ik, die daar op die zandkist zit, bij de ingang van de stelplaats. Deze inrukkende tram had die middag de versterkingsdienst onder lijn 87 gereden.
Al mijn foto's kunnen vrijelijk gebruikt worden onder Creative Commons licentie.

wattman
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Kiekjes van Wattman

Bericht door wattman » 30 mei 2015, 22:00

Het inscannen van mijn dia's ligt al geruime tijd stil wegens andere prioriteiten. In de tussentijd wat recente foto's uit Anderlues, waaruit blijkt dat de sfeer van de oude buurttram zeker nog niet is verdwenen. Weliswaar niet meer dan een paar kilometer nog klassieke tram, maar voor mij het ware "Buurttramreservaat".

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het deel in de Rue de la Station waar lijn M1/M2 enkelspoor nog klassiek aan één kant van de straat rijdt, staat op de nominatie om een reconstructie te ondergaan. Dit is echter voor onbepaalde tijd uitgesteld (naar verluid: geldgebrek).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Al mijn foto's kunnen vrijelijk gebruikt worden onder Creative Commons licentie.

wattman
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Kiekjes van Wattman

Bericht door wattman » 18 jun 2015, 14:43

Plaatje uit het archief: inzet van de gloednieuwe 1181 voor de D-trein D1286 Amsterdam - Brussel - Port Bou passeert op 1 augustus 1986 de welbekende wipmolen langs de spoorbaan Haarlem - Leiden.

Afbeelding
Al mijn foto's kunnen vrijelijk gebruikt worden onder Creative Commons licentie.

Tornado

Re: Kiekjes van Wattman

Bericht door Tornado » 19 jun 2015, 00:03

Heerlijke foto !!! 8)

wattman
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Neerpelt - Roermond per trein

Bericht door wattman » 28 jun 2015, 12:13

Het was dinsdag 13 mei 1986 en daar stonden wij (mijn vader en ik) dan.
Clipboard01.jpg
Stakingen overspoelen België als reactie op zware bezuinigingen door de regering Martens (Nederlandse krant: De Telegraaf - 15 mei 1986)
Op weg van Den Haag naar Brussel stopte onze trein, de D282, in Mechelen om niet meer te vertrekken. De oorzaak was een onaangekondigde staking die was uitgebroken onder NMBS-personeel, en te beginnen in de Belgische hoofdstad. Wij besloten de reis maar te verleggen terug naar het noorden, en wel richting Neerpelt. Om eerlijk te zijn kan ik mij na al die jaren niet meer herinneren waarom we niet terug zijn gegaan via Antwerpen. Wellicht dat er al geen treinen meer reden op de lijn Brussel - Antwerpen. De keuze voor Neerpelt zou dan bepaald kunnen zijn door het feit dat dat station relatief dicht bij Nederland gelegen is.
Onderweg bleek dat de staking zich achter onze rug om aan het uitbreiden was over Vlaanderen. Nu bevonden we ons op 3 kilometer van de Belgisch-Nederlandse grens. Nu nog even zien hoe we thuis in Nederland zouden komen... Het werd een gedenkwaardige dag.

Afbeelding
Dieseldrukte in Neerpelt, met rechts de lege zinkertstrein uit Budel

Afbeelding
Vertrek van de 5162

Afbeelding
En daar arriveerde vervolgens de huckepack-trein uit Duitsland. Het feit dat de Duitse loc weer terug zou moeten keren via de IJzeren Rijn bood een gouden kans...Een baanvak waar we nog niet eerder waren geweest.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een gesprekje met de Duitse Lokführer, onder de indruk van het argument dat wij hier vast waren komen te zitten door de staking, leverde op dat wij een lift terug naar Nederland kregen.

Afbeelding
In afwachting van de huckepack-trein uit Antwerpen, welke door de Duitse loc in Neerpelt overgenomen zou worden, komen wij ons bezig houden met de rangerende 6077.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De huckepack uit Antwerpen is aangekomen, en de DB 215.022 zal voor de trein gezet worden. Veel tijd voor foto's is er niet meer. Na het aankoppelen en het nemen van de remproef zal direct vertrokken worden.

Afbeelding
We hebben groen en de rit naar Budel en verder gaat beginnen.

Afbeelding
De grens is bereikt. Het voorsein van Budel.

Afbeelding
Het spoor naar Weert is vrij: inrijsein van Budel, met voorsein voor het uitrijsein.

Afbeelding

Afbeelding
Door de (toenmalige) Budelse woestijn. Een fascinerend stukje spoorlijn, maar wel het resultaat van ernstige milieuverontreiniging door de zinkfabriek.

Afbeelding
Aansluiting met de spoorlijn Eindhoven - Roermond te Weert.

Afbeelding
Aanvankelijk hadden we de afspraak dat we in Weert zouden afstappen. Nu de trein groen had was de keuze om maar door te rijden naar Roermond gemakkelijk gemaakt.

Afbeelding
Aangekomen in Roermond. De trein moet hier toch een dienststop maken. Wij bedanken onze gastheer hartelijk voor de lift terug naar Nederland. De aanwezige NS'er kijkt enigszins verbaasd als twee personen de loc verlaten. Even later zal de huckepack Roermond verlaten richting Vlodrop en Dalheim voor het laatste stuk naar eindbestemming Neuss. De verkenning van dit laatste baanvak zal iets voor een andere dag zijn.

wattman
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Kiekjes van Wattman

Bericht door wattman » 23 jul 2015, 21:11

Deze keer een recente reportage met het spoorlijntje Zwolle - Kampen als onderwerp. Aanvankelijk onderdeel van de hoofdspoorlijn Utrecht - Kampen van de Nederlandsche Centraal Spoorwegmaatschappij, werd het al spoedig een zijlijntje, en sinds 1969 met de sluiting van het station Zwolle Veerallee het enige treintje dat met evenveel passagiers in het eindstation aankomst als waarmee het in het beginstation is vertrokken. Omdat er geen passeerspoor onderweg is, houdt de strakke halfuursdienst (ma-za) in dat er vrij weinig tijd voor het kopmaken na het einde van de rit. In Zwolle staat de trein zes minuten stil. In Kampen wordt na vier minuten al de terugweg ingezet.

Afbeelding
De exploitatie is nog in handen van NS (in opdracht van de provincie Overijssel) en er wordt gereden met een of twee treinstellen van het type DM '90 ("Buffel"). Daar komt in december 2017 een einde aan. De exploitatie wordt na aanbesteding (die in juni 2015 is afgerond) overgenomen door Syntus, en tevens zal er dan elektrisch worden gereden.

Afbeelding
De 3449 als reserve treinstel in Zwolle. Deze zal in de loop van de dag worden aangekoppeld, waarna de 3440+3449 verder gaan pendelen

Afbeelding
3440 arriveert in Zwolle. Rechts lag vroeger de halte Zwolle Veeralle, op een steenworp afstand van het hoofdstation van Zwolle. Na de afbraak van het haltegebouwtje herinnert eigenlijk niets meer aan de stopplaats.

Afbeelding
Aankomst te Kampen. Spoor 2 met perron bestaat ook nog steeds, maar wordt door de treinen niet meer gebruikt.

Afbeelding

Afbeelding
Kilometeraanduiding op het stationsgebouw, die herinnert aan het verleden als hoofdspoorlijn. Bijna 102 kilometer naar Utrecht.

Afbeelding
Het klassieke plaatje dat iedere liefhebber die hier is aangekomen wel heeft gemaakt. Trein gereed voor vertrek terug naar Zwolle.

Afbeelding
Interessant is dat Kampen nog beschikt over een klassiek emplacement. Hier komen echter al bijna 20 jaar geen goederentreinen meer. De goederenloods is inmiddels afgebroken, maar voor de rest ligt het er nog behoorlijk compleet bij. Zicht op de trein uit Zwolle vanaf de koplading.

Afbeelding
Direct na deze scherpe boog ligt het station Kampen.

Afbeelding
Trein op de terugweg naar Zwolle.

Afbeelding

Vanaf hier ben ik te voet richting Zwolle terug gegaan. Een route langs de Zwolseweg, de oude straatweg die beide plaatsen met elkaar verbindt. Openbaar vervoer is er hier in de vakantieperiode niet. Alle bushaltes die ik op mijn 6 kilometer lange wandeling passeerde zijn dus verlaten. In de verte komt regelmatig het treintje (de 3440 nu versterkt met de 3449) voorbij gereden.

Afbeelding

Afbeelding
Het begint nu behoorlijk warm te worden in het polderlandschap...

Afbeelding

Afbeelding
"In the Dutch Mountains" (Zie, The Nits. https://www.youtube.com/watch?v=tPyiZI_WrXw )

Afbeelding

Afbeelding
Overweg op km 94,9: 's-Heerenbroek. De laatste kilometers polderland, voor de nieuwbouw van Zwolle begint.
Al mijn foto's kunnen vrijelijk gebruikt worden onder Creative Commons licentie.

wattman
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Kiekjes van Wattman

Bericht door wattman » 10 aug 2015, 15:28

Uit het video archief:
Nederland 16 januari 1996 Treinstel 761 rijdt de laatste geplande rit van het type mat '54 (hondekop). Dit betrof een spitsrit van Leeuwarden naar Heerenveen, welke vervolgens uitzonderlijk met passagiers (en tussenstops) doorreed naar Zwolle. Ongemonteerde film van 22 minuten.

https://youtu.be/fWJ_UICkcqs
Al mijn foto's kunnen vrijelijk gebruikt worden onder Creative Commons licentie.

wattman
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Kiekjes van Wattman

Bericht door wattman » 01 aug 2018, 21:37

Eindelijk weer tijd gevonden om enkele dia's in te scannen.

7 juli 1984, In Saint Ghislain staat de 6006 gereed met een goederentrein.

Afbeelding

Gebruikersavatar
HLE 2302
Berichten: 2607
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Kiekjes van Wattman

Bericht door HLE 2302 » 02 aug 2018, 10:51

Een dieselloc met 2 panto's omhoog, de illusie. :D :mrgreen:
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...

wattman
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Kiekjes van Wattman

Bericht door wattman » 04 aug 2018, 20:49

Buurttram-romantiek uit de jaren '80. Op 6 september 1984 een kruising te Souvret tussen de tram naar Charleroi (links) en de tram naar Fontaine-l'Évêque.
Locatie is meer bepaald de Rue Alfred Lombard, genaamd naar de in Souvret geboren socialistische politicus: https://nl.wikipedia.org/wiki/Alfred_Lombard
Afbeelding

wattman
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Kiekjes van Wattman

Bericht door wattman » 05 aug 2018, 10:43

[url=https://flic.kr/p/MFTUXq]Afbeelding De laatste fase van het leven van de reeks 25.5 in Nederland: het slepen van goederentreinen naar en van de Kijfhoek.
Zwijdrecht 6 augustus 1998.

wattman
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Kiekjes van Wattman

Bericht door wattman » 26 jul 2020, 08:25

Dia uit 1980 (nadere datum onbekend). De 1235 op het Spui in Den Haag op weg van Voorburg Station naar Statenkwartier.
Hoewel het Spui toen voor het doorgaand verkeer via de binnenstad een van de hoofdassen was, ademt deze opname met alleen de tram, een Mercedes en wat voetgangers enorme rust uit.
De foto laat een stukje verdwenen stadsgezicht zien. De weg inmiddels afgesloten voor het particuliere autoverkeer. Het blokje vervallen bebouwing op de achtergrond werd door een appartementencomplex met daaronder het Haags Filmhuis vervangen. Het kantoor van Gemeentewerken dat op de achtergrond uitsteekt is ook al jaren weg. Gelukkig is het blokje huizen tussen Bierkade en Amsterdamse Veerkade, na een ingrijpende renovatie, wel blijven bestaan.
AfbeeldingDen Haag, Spui (1980) by Wattman, on Flickr
Al mijn foto's kunnen vrijelijk gebruikt worden onder Creative Commons licentie.

Plaats reactie