Deze keer een recente reportage met het spoorlijntje Zwolle - Kampen als onderwerp. Aanvankelijk onderdeel van de hoofdspoorlijn Utrecht - Kampen van de Nederlandsche Centraal Spoorwegmaatschappij, werd het al spoedig een zijlijntje, en sinds 1969 met de sluiting van het station Zwolle Veerallee het enige treintje dat met evenveel passagiers in het eindstation aankomst als waarmee het in het beginstation is vertrokken. Omdat er geen passeerspoor onderweg is, houdt de strakke halfuursdienst (ma-za) in dat er vrij weinig tijd voor het kopmaken na het einde van de rit. In Zwolle staat de trein zes minuten stil. In Kampen wordt na vier minuten al de terugweg ingezet.

De exploitatie is nog in handen van NS (in opdracht van de provincie Overijssel) en er wordt gereden met een of twee treinstellen van het type DM '90 ("Buffel"). Daar komt in december 2017 een einde aan. De exploitatie wordt na aanbesteding (die in juni 2015 is afgerond) overgenomen door Syntus, en tevens zal er dan elektrisch worden gereden.

De 3449 als reserve treinstel in Zwolle. Deze zal in de loop van de dag worden aangekoppeld, waarna de 3440+3449 verder gaan pendelen

3440 arriveert in Zwolle. Rechts lag vroeger de halte Zwolle Veeralle, op een steenworp afstand van het hoofdstation van Zwolle. Na de afbraak van het haltegebouwtje herinnert eigenlijk niets meer aan de stopplaats.

Aankomst te Kampen. Spoor 2 met perron bestaat ook nog steeds, maar wordt door de treinen niet meer gebruikt.

Kilometeraanduiding op het stationsgebouw, die herinnert aan het verleden als hoofdspoorlijn. Bijna 102 kilometer naar Utrecht.

Het klassieke plaatje dat iedere liefhebber die hier is aangekomen wel heeft gemaakt. Trein gereed voor vertrek terug naar Zwolle.

Interessant is dat Kampen nog beschikt over een klassiek emplacement. Hier komen echter al bijna 20 jaar geen goederentreinen meer. De goederenloods is inmiddels afgebroken, maar voor de rest ligt het er nog behoorlijk compleet bij. Zicht op de trein uit Zwolle vanaf de koplading.

Direct na deze scherpe boog ligt het station Kampen.

Trein op de terugweg naar Zwolle.
Vanaf hier ben ik te voet richting Zwolle terug gegaan. Een route langs de Zwolseweg, de oude straatweg die beide plaatsen met elkaar verbindt. Openbaar vervoer is er hier in de vakantieperiode niet. Alle bushaltes die ik op mijn 6 kilometer lange wandeling passeerde zijn dus verlaten. In de verte komt regelmatig het treintje (de 3440 nu versterkt met de 3449) voorbij gereden.

Het begint nu behoorlijk warm te worden in het polderlandschap...
"In the Dutch Mountains" (Zie, The Nits.
https://www.youtube.com/watch?v=tPyiZI_WrXw )

Overweg op km 94,9: 's-Heerenbroek. De laatste kilometers polderland, voor de nieuwbouw van Zwolle begint.
Al mijn foto's kunnen vrijelijk gebruikt worden onder Creative Commons licentie.