Blog: Treinen In Europa

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
trainlovertje
Berichten: 696
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Blog: Treinen In Europa

Bericht door trainlovertje » 12 dec 2017, 21:53

rvdborgt schreef:
12 dec 2017, 21:42
Geen Parijs - Barcelona meer? Dat is totaal belachelijk. Brussel - Barcelona is prima in 1 dag te doen.
Geldt dat alleen voor reserveringen of ook voor normale tickets?

Groetjes,
Rian
Ik denk dat ze dat bedoelde voor reserveringen en voor normale tickets, al ben ik daar echt niet zeker van. Misschien eens via TTB aan NMBS navragen hoe dat zit? Ik ben natuurlijk zelf ook radicaal tegen de afschaffing van zulke diensten.


jotie
Berichten: 329
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Blog: Treinen In Europa

Bericht door jotie » 13 dec 2017, 20:15

De NMBS gooit natuurlijk ook z'n eigen ruiten in. Sinds de invoering van de boete die je moet betalen om aan het loket tickets te kopen, heb ik er niet één meer gekocht. Ook niet online trouwens (want de NMBS hanteert blijkbaar ook een onlineboete). Ik koop bij CFL, DB, SNCF, en vooral veel ter plekke (in Oost-Europa).
Als dan nu het aanbod van de NMBS enorm blijkt in te krimpen, is dat maar net waar ze met die belachelijke loketboete om gevraagd hebben.

rvdborgt
Berichten: 2914
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Blog: Treinen In Europa

Bericht door rvdborgt » 13 dec 2017, 20:59

jotie schreef:
13 dec 2017, 20:15
De NMBS gooit natuurlijk ook z'n eigen ruiten in. Sinds de invoering van de boete die je moet betalen om aan het loket tickets te kopen, heb ik er niet één meer gekocht. Ook niet online trouwens (want de NMBS hanteert blijkbaar ook een onlineboete). Ik koop bij CFL, DB, SNCF, en vooral veel ter plekke (in Oost-Europa).
De online boete van de NMBS ("systeemkosten") zijn alleen van toepassing bij bepaalde tariefsoorten. Voornamelijk naar Nederland. Ik gebruik zelf de SNCF amper meer sinds je bij NMBS en NS ook het SNCF-assortiment kunt boeken (grotendeels toch) en omdat de SNCF-planner Kwalitatief Uitermate Teleurstellend is. Het loont verder ook de moeite om te vergelijken. Naar of via Duitsland boek ik vaak via DB omdat je daar bonuspunten krijgt en omdat je 2 via's kunt gebruiken om de gewenste route af te dwingen.

Groetjes,
Rian

trainlovertje
Berichten: 696
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Blog: Treinen In Europa

Bericht door trainlovertje » 05 aug 2018, 21:33

Nu ik vakantie heb, heb ik weer wat tijd kunnen vinden om nog wat te bloggen:
http://treinenineuropa.blogspot.com/201 ... -deel.html
Het 2e deel van mijn Interrailavontuur van vorig jaar. Veel leesplezier!

kika
Berichten: 2625
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Blog: Treinen In Europa

Bericht door kika » 27 aug 2018, 21:42

trainlovertje schreef:
29 nov 2017, 13:24
Portbou schreef:
28 nov 2017, 22:04
(Gorizia - Nova Gorica) ...maar wat me opviel: in het Italiaanse deel spreekt men enkel Italiaans en in het Sloveense deel enkel Sloveens. En ik vermoed ook dat niet veel Slovenen Italiaans konden en omgekeerd.
Dat zou ik niet zo snel concluderen. Op de Italiaanse wikipedia pagina over Gorizia wordt Sloveens wel degelijk vermeld als gesproken taal. En in Nova Gorica is Italiaans de meest gesproken tweede taal... (dat moet ook wel met al die casino's die iedere dag busladingen Italianen over de vloer krijgen).
De wandeling tussen beide stations duurde 45 minuten en ging recht door het stadscentrum van Gorizia.
Vond je de wandeling goed aangeduid ? Ik volgde enkele jaren geleden de bordjes 'Piazza Transalpina' maar die stonden niet aan elk kruispunt
Wel, het kan zeker wel zijn dat ze Italiaans spreken in Nova Gorica, maar dan toch niet (of nauwelijks) in het station, wat de enige locatie is waar ik geweest ben in Nova Gorica.
In Gorizia dan heb ik niemand echt aangesproken, omdat ik zo snel mogelijk naar Nova Gorica wou om zeker op tijd te zijn voor mijn trein; ik had slechts anderhalf uur overstaptijd. Het kan dus hier ook wel zijn dat ze er Sloveens spreken, maar dat ik heb ik er niet gehoord.
Wat de wandeling betreft: Neen, dat was inderdaad helemaal niet goed aangegeven. Daarom heb ik deze hele wandeling afgelegd met m'n smartphone in de hand: Google Maps helpt je daar natuurlijk geweldig goed mee.
Zo'n paar jaar voordat Google Maps bestond heb ik die route prima te voet afgelegd, stonden wat pijltjes en nog 2 of 3x onderweg even gevraagd of we nog juist aan het wandelen waren. En dat kon je in minstens 3 verschillende talen vragen en nog een juist antwoord krijgen ook. En ik zie dat dat plein nu (weer) een echt plein is, tijd om weer op bezoek te gaan 8) Het hele verleden daar staat bol van 'foute taal, neem een andere naam,…' waarschijnlijk zal je dus langer in de streek moeten zijn om een beter beeld te krijgen.

Je vroeg je af waarvoor die geasfalteerde koker in Chamartin is: als ik het me correct herinner metro lijn 14 (nu een bus). Die andere, zonder asfalt, is voor metrolijn 11. Toekomstmuziek, hoe concreet of dromerig de plannen zijn weet ik niet.
Dit is het centrale station van de grootste stad van het land. Het station telt welgeteld 5 perronsporen.
Net zoveel als het centraal station van de voormalige hoofdstad van Duitsland, dat nog kleiner oogt. De eerste keer dat ik daar kwam moest ik ook even goed kijken of ik wel juist was uitgestapt. Die pareltjes op Ferenciek die je ziet zijn de Klotild en Matild Palaces, de historiek ben ik alweer lang vergeten.

Plaats reactie