Bovenleidingen kusttram

Smalspoor, tram en light-rail in België
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 718
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Re: Bovenleidingen kusttram

Bericht door e49memling » 13 jun 2013, 20:34

Shrek schreef: Inductiesystemen worden thans ontwikkeld door Bombardier, in Duitsland is er al een testlijn, men wil dit systeem trouwens ook gebruiken voor wegvoertuigen zoals autobussen. Het inductiesysteem is te vergelijken met een transformator waar de primaire op de grond staat en de secundaire aan boord van het voertuig.
Dan zit je nog met de overgang van gelijk- naar wisselstroom. Nu zijn al de tramlijnen gelijkstroom (700V= als ik goed voor heb)


Gebruikersavatar
LHOON
Berichten: 616
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Bovenleidingen kusttram

Bericht door LHOON » 13 jun 2013, 20:54

e49memling schreef:Naar het schijnt zou er in Brussel in het eerste gedeelte van de vorige eeuw een systeem hebben bestaan met stroomafname in een sleuf tussen de 2 sporen in. Buiten het voordeel van 'geen bovenleiding' heeft/had dit systeem, mijn inziens, alleen maar nadelen.
Dit is het systeem met "ploeg" dat ook in Londen werd gebruikt. Was gebruikt in het centrum, net om bovenleidingen te vemijden, maar was vrij omslachtig, en is volledig verlaten tijdens de tweede wereldoorlog.

Gebruikersavatar
LHOON
Berichten: 616
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Bovenleidingen kusttram

Bericht door LHOON » 13 jun 2013, 20:55

e49memling schreef:
Shrek schreef: Inductiesystemen worden thans ontwikkeld door Bombardier, in Duitsland is er al een testlijn, men wil dit systeem trouwens ook gebruiken voor wegvoertuigen zoals autobussen. Het inductiesysteem is te vergelijken met een transformator waar de primaire op de grond staat en de secundaire aan boord van het voertuig.
Dan zit je nog met de overgang van gelijk- naar wisselstroom. Nu zijn al de tramlijnen gelijkstroom (700V= als ik goed voor heb)
De inductieve vermogenoverdracht gebeurt aan hoge frequentie (tot 100 kHz), anders zouden de spoelen veel te zwaar worden. Dit wordt dan gewoon gelijkgericht en verder gebruikt.

Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 718
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Re: Bovenleidingen kusttram

Bericht door e49memling » 16 jun 2013, 14:03

LHOON schreef: De inductieve vermogenoverdracht gebeurt aan hoge frequentie (tot 100 kHz), anders zouden de spoelen veel te zwaar worden. Dit wordt dan gewoon gelijkgericht en verder gebruikt.
Aanpassing van alle materieel: gelijkrichters, afvlakspoelen of -condensatoren, aanpassen van motoren (rimpel) of installeren van (a)-synchroon motoren? geen geringe kost, of meerkost voor nieuw materieel.

carlos

Re: Bovenleidingen kusttram

Bericht door carlos » 20 jun 2013, 09:36

LHOON schreef:http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/r ... s_kusttram

Weer zo een argument van mensen die er niets van kennen en die een beproefde technologie willen vervangen door dure alternatieven met twijfelachtig voordeel...

we kunnen natuurlijk ook de dieseltram invoeren

of zelfs de stoomtram en de paardentram :lol: :lol: :lol:

Tijgernoot
Berichten: 300
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Bovenleidingen kusttram

Bericht door Tijgernoot » 20 jun 2013, 19:37

Bij de kust is een reëel probleem dat een constructie met een derde rail veel problemen met zand zal krijgen. Het systeem dat men in Bordeaux gebruikt functioneert namelijk amper als het sneeuwt...

apestaart
Berichten: 292
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: Bovenleidingen kusttram

Bericht door apestaart » 21 jun 2013, 09:49

Met als gevolg dat de trams nog meer in panne zullen vallen. :x
Geloof mij de bovenleidingen is de enige optie, wat die burgemeesters vragen is in feite het onmogelijke.

profke
Berichten: 566
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Bovenleidingen kusttram

Bericht door profke » 21 jun 2013, 09:55

dieseltrams?

of fiets-trams?

dan heb je geen boven of onderleiding meer nodig.
;-)

Peter Eijkman

Re: Bovenleidingen kusttram

Bericht door Peter Eijkman » 21 jun 2013, 14:27

Beter nog: "Flinstones-tram" zonder bodemplaat en aangedreven door hollende mensen ( of Burgemeesters....) :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 718
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Re: Bovenleidingen kusttram

Bericht door e49memling » 22 jun 2013, 11:01

apestaart schreef:Met als gevolg dat de trams nog meer in panne zullen vallen. :x
Geloof mij de bovenleidingen is de enige optie, wat die burgemeesters vragen is in feite het onmogelijke.
Politiek geleuter is het, niet gehinderd door enige kennis van zaken.

wimpie3
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 feb 2012, 08:24

Re: Bovenleidingen kusttram

Bericht door wimpie3 » 24 jun 2013, 11:27

Hier een systeem met een derde rail dat momenteel in gebruik is:
http://www.railwaygazette.com/news/sing ... ronne.html

De derde rail geeft enkel stroom als het voertuig over de rail passeert...

Gebruikersavatar
LHOON
Berichten: 616
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Bovenleidingen kusttram

Bericht door LHOON » 24 jun 2013, 11:50

wimpie3 schreef:Hier een systeem met een derde rail dat momenteel in gebruik is:
http://www.railwaygazette.com/news/sing ... ronne.html

De derde rail geeft enkel stroom als het voertuig over de rail passeert...
Het systeem van Bordeaux inderdaad. Zou, zoals hierboven reeds aangehaald, wel interessant zijn om te zien hoe dit reageert met al het stuifzand aan onze kust. Zand staat niet direct bekend als een goede geleider van elektriciteit...

Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 718
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Re: Bovenleidingen kusttram

Bericht door e49memling » 29 jun 2013, 18:50

LHOON schreef: Zand staat niet direct bekend als een goede geleider van elektriciteit...
Zand = silicium = halfgeleider, alleen de helft van de stroom mag er door. :lol: :lol:

franksken
Berichten: 187
Lid geworden op: 01 mei 2010, 00:08

Re: Bovenleidingen kusttram

Bericht door franksken » 30 jun 2013, 07:13

e49memling schreef:
LHOON schreef: Zand staat niet direct bekend als een goede geleider van elektriciteit...
Zand = silicium = halfgeleider, alleen de helft van de stroom mag er door. :lol: :lol:
Zouden de kustburgemeesters blij zijn als de trams aan halve snelheid rijden? :lol:

Peter Eijkman

Re: Bovenleidingen kusttram

Bericht door Peter Eijkman » 30 jun 2013, 11:29

De kustburgemeesters bouwen ook graag zandkastelen.. :lol: , Allez, zand erover...!

Plaats reactie