Bovenleidingen kusttram

Smalspoor, tram en light-rail in België
bobby

Re: Bovenleidingen kusttram

Bericht door bobby » 30 jul 2013, 14:40

Steven schreef:Maar bobby heb je dan al gezien wat de afstand is?? en de opmerking onderaan niet onderschatten die als volgt luid

Range is subject to factors including battery size, driving style, road gradients, GVW and
payload. For friendly and impartial advice on the right vehicle for you, please consult a
member of the Smith Electric sales team.
en met een range van 50-240 km ben je voor een tram niet veel, in het eerste geval zou je zelfs nog niet van Knokke naar De Panne kunnen rijden zonder extra laden. Bijkomende moet een tram veel (kort) stoppen en optrekken wat dus meer energie zal verspillen dan wat die vrachtwagen moet doen.

Steven,

vooreerst: het thema in het artikel was dat de burgemeester van Blankenberge vond dat de bovenleidingen in de woonkernen weg moesten (daar buiten mochten ze blijven).
Dus als we buiten de woonkernen bovenleiding houden kunnen we laden tijdens het rijden, zodat je toekomt met een veel kleinere batterij. Dit kan zelfs met de hedendaagse technologie

nu over die vrachtwagen: de batterij met de grootste capaciteit die ze vandaag aanbieden is 120 kWh (dus maar 50% groter dan die van de Tesla), maar niets zegt dat dat je geen 200 kWh mag installeren in een tram
gewicht van zo'n hedendaagse batterij zo'n 500 kg voor 100kWh
maar tegen het tempo waar tegen dat deze technologie zich ontwikkeld mag je verwachten dat over een jaar of 2 zo'n batterij nog maar 300 kg zal wegen.
(maar zoals gezegd, als de bovenleiding buiten de woonkernen blijft, dan kom je toe met een veel kleiner batterij)


Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20443
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Bovenleidingen kusttram

Bericht door Steven » 30 jul 2013, 14:46

Als dien burgemeester effe zijn gedachten wist zijn we gewoon verlost van heel deze denkoefening :mrgreen:
Dan kan er gewoon draad blijven hangen en dan zijn die dure investeringen niet nodig en kan dat geld gebruikt worden voor dingen die echt wel nuttiger zijn dan een stukje tramlijn van 2 km draadloos proberen te maken.

bobby

Re: Bovenleidingen kusttram

Bericht door bobby » 30 jul 2013, 15:08

Steven schreef:Als dien burgemeester effe zijn gedachten wist zijn we gewoon verlost van heel deze denkoefening :mrgreen:
Dan kan er gewoon draad blijven hangen en dan zijn die dure investeringen niet nodig en kan dat geld gebruikt worden voor dingen die echt wel nuttiger zijn dan een stukje tramlijn van 2 km draadloos proberen te maken.

men kan het geld idd aan nuttiger projecten besteden.

maar of politici zo denken???

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9169
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Bovenleidingen kusttram

Bericht door Shrek » 01 aug 2013, 00:25

Ik zit hier in het zonnige Nice en de oplossing rijdt hier gewoon rond 8) :
Trams met batterijen die net genoeg energie kunnen opslaan om een straat uit te rijden. Hier gebruikt men het om enkele grote pleinen over te steken. Dat zou dus zeker ook moeten volstaan om het centrum van een kustgemeente door te geraken.
De batterijen worden geladen uit de bovenleiding terwijl de tram stilstaat of aan het rijden is onder bovenleiding.
Geen warm water uitvinden dus, het is te vinden hier in Nice :wink:

Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 6054
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Bovenleidingen kusttram

Bericht door groentje » 01 aug 2013, 00:39

Maar dan nog, is dit echt noodzakelijk? Ik ga akkoord dat je niet de goedkoopste, maar tegelijkertijd de meest onesthetische bovenleidingsportieken moet plaatsen. Maar er bestaan dus ook lichtere modellen, ik denk bijvoorbeeld aan de zeer mooie halte-infrastructuur en bovenleidingspalen op het Flageyplein in Brussel. Daarmee zouden de meeste baronnen (want waarom die term voorbehouden aan de Brusselse burgemeesters?) van de kust zich wellicht ook kunnen verzoenen...

dentheo
Berichten: 7704
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Bovenleidingen kusttram

Bericht door dentheo » 06 aug 2013, 22:25

Wanneer ik de stoere palen zie aan de kust betwijfel ik of dat de goedkoopste waren, ze lijken mij dikker dan die van de NMBS.
Theo
Groeten vanop de Heide

Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 6054
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Bovenleidingen kusttram

Bericht door groentje » 07 aug 2013, 01:02

Maar het zijn wel meestal goedkope H-profielen, geen sierlijke en dunne palen.

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20443
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Bovenleidingen kusttram

Bericht door Steven » 07 aug 2013, 08:23

die stoere palen moeten dan wel bestand zijn tegen guur, winderig, zout klimaat aan zee dat je in bepaalde maanden kan hebben.

carlos

Re: Bovenleidingen kusttram

Bericht door carlos » 07 aug 2013, 15:47

http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu/a ... rea.dhtml
Bussen halen contactloos stroom uit de grond in Korea

In de Zuid-Koreaanse stad Gumi is een traject van 24 kilometer geopend dat bussen contactloos voorziet van stroom. Daarvoor zorgen elektrische kabels op zo'n dertig centimeter onder het wegdek, meldt ExtremeTech.

Door de kabels loopt stroom van 440 V en 200 A met een frequentie van 20 kHz. Dankzij magnetische inductie, waarbij de onderkant van de bus op circa zeventien centimeter van het wegdek stroom ontvangt, kan de bus op het traject elektriciteit 'tanken' voor de elektromotor. Bij de energieoverdracht zou een rendement van 85 procent worden behaald.

Omdat de elektrische bussen op delen van het traject niet boven het ondergrondse stroomnetwerk rijden, beschikken ze ook over accu's. Desondanks is het aantal accu's dankzij het ontworpen systeem met twee derde gereduceerd en heeft de bus een relatief laag gewicht. Dat zou de bussen energiezuiniger moeten maken dan elektrische bussen met normale accu's.

Bovendien zouden de bussen dankzij het systeem niet opgeladen hoeven te worden en geen problemen met beperkt bereik mogen hebben. In de komende jaren moet de vloot aangepaste bussen uitgebreid worden en zou een groter deel van het wegennet aangepast worden.

dentheo
Berichten: 7704
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Bovenleidingen kusttram

Bericht door dentheo » 07 aug 2013, 16:32

Zoiets als in Korea (en Bordeaux ?) moest het in Nice ook worden.
Maar men heeft het tijdens het project gewijzigd. Nog niet zo'n gek besluit denk ik.
Theo
Groeten vanop de Heide

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9169
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Bovenleidingen kusttram

Bericht door Shrek » 07 aug 2013, 16:50

Iets wat volgens mij ook belangrijk is is het type ophanging van de bovenleiding. Wederom in Nice: daar is er op de stukken met bovenleiding heel vaak gekozen voor een bevestiging aan de muren van aanliggende gebouwen. Hierdoor zijn er hele stukken zonder palen, enkel dwarskabels tussen de gevels.

bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Bovenleidingen kusttram

Bericht door bobke » 07 aug 2013, 20:08

jaja , ze gaan zo'n systeem moeten gebruiken é om verlost te geraken van de bovenleidingen :p
Bussen halen contactloos stroom uit de grond in Korea

In de Zuid-Koreaanse stad Gumi is een traject van 24 kilometer geopend dat bussen contactloos voorziet van stroom. Daarvoor zorgen elektrische kabels op zo'n dertig centimeter onder het wegdek, meldt ExtremeTech.

Door de kabels loopt stroom van 440 V en 200 A met een frequentie van 20 kHz. Dankzij magnetische inductie, waarbij de onderkant van de bus op circa zeventien centimeter van het wegdek stroom ontvangt, kan de bus op het traject elektriciteit 'tanken' voor de elektromotor. Bij de energieoverdracht zou een rendement van 85 procent worden behaald.

Omdat de elektrische bussen op delen van het traject niet boven het ondergrondse stroomnetwerk rijden, beschikken ze ook over accu's. Desondanks is het aantal accu's dankzij het ontworpen systeem met twee derde gereduceerd en heeft de bus een relatief laag gewicht. Dat zou de bussen energiezuiniger moeten maken dan elektrische bussen met normale accu's.

Bovendien zouden de bussen dankzij het systeem niet opgeladen hoeven te worden en geen problemen met beperkt bereik mogen hebben. In de komende jaren moet de vloot aangepaste bussen uitgebreid worden en zou een groter deel van het wegennet aangepast worden.
http://www.demorgen.be/dm/nl/5397/Milie ... orea.dhtml

vanmiegroet

Re: Bovenleidingen kusttram

Bericht door vanmiegroet » 07 aug 2013, 20:46

Wat men ook kan doen is de Gyro tram, in gent hebben ze dit eens geprobeerd met bussen op de lijn M.
Maar wegens de vele files en stilstanden kon de bus niet op tijd opgeladen worden.

Maar ik denk dat dit haalbaar moet zijn omdat de kusttram over het algemeen een eigen bedding heeft.
De dienstregeling zal wel aangepast moeten worden.

dentheo
Berichten: 7704
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Bovenleidingen kusttram

Bericht door dentheo » 07 aug 2013, 21:37

vanmiegroet schreef:Wat men ook kan doen is de Gyro tram, in gent hebben ze dit eens geprobeerd met bussen op de lijn M.
Maar wegens de vele files en stilstanden kon de bus niet op tijd opgeladen worden.
In Zwitserland heb ik me laten vertellen dat die gyro avonturen in één klap gedaan waren, dit na een onschuldige vraag, waarheen vliegt dat vliegwiel bij een botsing.....
Theo
Groeten vanop de Heide

Plaats reactie