Modernisering Breaks

Alles over reizigerstreinen in België.
melle

Re: Modernisering Breaks

Bericht door melle »

Ik zag net de 378 in Herentals :D
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2066
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Dieselfreak »

Ik heb om 18 uur 15 de 380 in Kortrijk gezien, het was de trein van 18 uur 53 naar Doornik - Brussel. Dit is de eerste keer dat ik een gemoderniseerde Break in het echt zie.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2627
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Modernisering Breaks

Bericht door trainfreak »

Vandaag heb ik de 378 gezien in Gent-Sint-Pieters als trein 3610 (De Panne - Brussel-Zuid en verder naar Aalst).
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5329
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Steve »

trainfreak schreef:Vandaag heb ik de 378 gezien in Gent-Sint-Pieters als trein 3610 (De Panne - Brussel-Zuid en verder naar Aalst).
Ook gezien op trein 3637 (de terugrit van de 3610), gekoppeld met een niet-gemoderniseerde Break. Eerste keer dat ik er eentje zie op de IR-i (waarmee ik nog niet gezegd wil hebben dat er nog geen geweest zijn).
profke
Berichten: 630
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Modernisering Breaks

Bericht door profke »

Domme vraag misschien, maar ik stel ze toch even:

als de nmbs pakweg 80 breaks koopt, worden die dan opgeleverd van nr 1 t/m 80, in volgorde?

En zo ja: waarom worden die dan ook niet "in volgorde" gemoderniseerd?
nu is het blijkbaar de 378, dan de 308, dan de 380, ......
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2627
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Modernisering Breaks

Bericht door trainfreak »

Ze moderniseren diegene die binnenmoeten voor een 'groot onderhoud' (juiste benaming ken ik niet..), en die dingen zijn nogal onwillekeurig.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Shrek »

profke schreef:Domme vraag misschien, maar ik stel ze toch even:

als de nmbs pakweg 80 breaks koopt, worden die dan opgeleverd van nr 1 t/m 80, in volgorde?

En zo ja: waarom worden die dan ook niet "in volgorde" gemoderniseerd?
nu is het blijkbaar de 378, dan de 308, dan de 380, ......
De oplevering is meestal wel in volgorde ja, maar dat is ook het enige. Zelfs het plaatsen van tussenrijtuigen is bij de breaks niet in volgorde gebeurd (terwijl de middenrijtuigen wel in volgorde geleverd werden).
Het moderniseren gebeurt dus ook in willekeurige volgorde :wink:
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Hobbes »

Ik heb zondag de 380 nog eens gezien in Berchem, met... jawel, de nodige graffiti. Het heeft nog lang geduurd... :roll:
HijDieHetWeet

Re: Modernisering Breaks

Bericht door HijDieHetWeet »

Modernisaties gebeuren absoluut niet willekeurig. Het enige criterium is het aantal gereden km. Die met het hoogste aantal km komen dus eerst binnen. Dit heeft dus niets te maken met de nummering.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2066
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Dieselfreak »

Ik heb vandaag in de 378 gezeten, hij deed de P-trein Poperinge - Gent, die om 16 uur 12 in Poperinge vertrekt. Hij rook vanbinnen splinternieuw. Ik vind de frisse uitstraling wel ok. Vooral de WC is een grote verbetering ten opzichte van de oude Breaks.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Teach2 »

Over de 378 hebben ze grofweg een half jaar gedaan.
Even ter vergelijking: in Nederland doet men over de renovatie van een drieledige Koploper zes weken. En die krijgen op die tijd een volledig nieuw interieur (niet gewoon een nieuw stofje over de banken) én airco! Dan stelt een mens zich serieuze vragen als je kijkt naar de renovatie van de breaks hier...
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2066
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Dieselfreak »

HijDieHetWeet schreef:Modernisaties gebeuren absoluut niet willekeurig. Het enige criterium is het aantal gereden km. Die met het hoogste aantal km komen dus eerst binnen. Dit heeft dus niets te maken met de nummering.
Als het van mij afhing, zouden de stellen die het zwaarst versleten zijn als eerste aan de beurt komen. Dat lijkt me een goed criterium.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
poyaud
Berichten: 528
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:43
Locatie: Aalst

Re: Modernisering Breaks

Bericht door poyaud »

Dieselfreak schreef: Als het van mij afhing, zouden de stellen die het zwaarst versleten zijn als eerste aan de beurt komen. Dat lijkt me een goed criterium.
En waar gaat men de lijn trekken wat wel of niet versleten is? Volgens mij is de methode , afgaan op de kilometers, de beste ...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22533
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Steven »

poyaud schreef:
Dieselfreak schreef: Als het van mij afhing, zouden de stellen die het zwaarst versleten zijn als eerste aan de beurt komen. Dat lijkt me een goed criterium.
En waar gaat men de lijn trekken wat wel of niet versleten is? Volgens mij is de methode , afgaan op de kilometers, de beste ...
inderdaad aantal km is een vaststaand feit, slijttage meten is daar tegenover iets vrij lastig en weinig objectief.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2066
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Dieselfreak »

Sommige stellen hebben toch veel duielijker afbladderende verf, gescheurde en bevuilde zetels,... dan andere. Men kan toch best eerst deze renoveren?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Plaats reactie